Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 05-01-2021, 16:24   #1   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Data van Macbook halen

Mijn schoonvader is recent overleden, en we zouden wat documenten van zijn laptop willen recupereren. Mijn schoonmoeder heeft ooit het wachtwoord geweten, maar ze heeft al een hondertal combinaties geprobeerd, en ze geraakt er niet in.

Het gaat over een Macbook Pro 13" Unibody, ik gok een viertal jaar oud. Ik heb hem nog niet opengevezen, maar volgens mij ga ik de HD er wel uit kunnen krijgen. Maar als ik die aansluit op een ander toestel, ga ik dan uberhaupt iets van dat filesystem kunnen lezen en wat documenten recoveren?

Hij had ook een icloud abo, dat hij deelde met zijn ipad, maar daar staat de data die we zoeken niet op (op het eerste zicht).

Iemand tips? Kan een Apple service punt hier mss mee helpen (we hebben het aankoopbewijs van die laptop, met serienr, op zijn naam)?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2021, 16:59   #2   link
Sintendo
SINDUMBO

Sintendo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Maar als ik die aansluit op een ander toestel, ga ik dan uberhaupt iets van dat filesystem kunnen lezen en wat documenten recoveren?
Normaal wel, tenzij FileVault actief was.
Sintendo is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2021, 18:42   #3   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Als je kan bewijzen dat hij de eigenaar is van de account, loop gewoon een apple service point binnen en hoor wat ze zeggen.

Ik denk zelfs dat je het online kan regelen met Apple support
Guru is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2021, 18:50   #4   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ondertussen de tip gekregen om met een Ubuntu bootstick eens te proberen, zolang er geen encryptie actief was kan je dan gewoon de disk uitlezen, zelfs zonder de laptop open te vijzen. Als dat niet helpt, mss Apple eens contacteren ja.
Old 05-01-2021, 18:58   #5   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Dat van Apple was eerder om te kijken of er nog iCloud data is dat je nodig hebt.

Zolang de Macbook geen filevault heeft kan je bovenstaande gebruiken, indien wel filevault heb je toegang nodig tot zijn iCloud account.
Old 05-01-2021, 19:08   #6   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Die toegang tot icloud hebben we. Die werd gedeeld mer de ipad, waar we wel op kunnen.
Old 05-01-2021, 19:34   #7   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

En van mijn beste kameraden werkt bij Apple (HQ, Cork), laat gerust iets weten als ik effie moet informeren.
Old 06-01-2021, 09:42   #8   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ah voila, als je toegang hebt tot zijn iCloud met passw enal, kan je ook filevault uitschakelen indien nodig op de Macbook.

Check ook de iCloud drive of Photo's, misschien dat daar nog wel wat staat. Als hij veel foto's trok met zijn GSM is de kans groot dat die synced in zijn iCloud staan (default setting)

Veel sterkte.
Old 06-01-2021, 11:08   #9   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Hij heeft geen toegang tot iCloud. Enkel tot wat er op staat, omdat dit gesynchroniseerd wordt met een iPad waar hij wel in geraakt.

Maar het wachtwoord van iCloud/Apple ID heeft hij dus niet. Anders kon hij gewoon inloggen op de Macbook.
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2021, 11:32   #10   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Overdragen van iCloud account is precies niet mogelijk:
Quote:
D. Geen recht van de langstlevende

Tenzij toepasselijke wetgeving anders vereist, aanvaard je dat je Account niet overdraagbaar is en dat alle rechten op je Apple ID of Materiaal in je Account vervallen bij je overlijden. Na ontvangst van een afschrift van een overlijdensakte kan je Account worden beindigd en al het Materiaal binnen je Account worden verwijderd. Neem contact op met Support voor iCloud via https://support.apple.com/nl-nl/icloud voor meer informatie.
https://www.apple.com/benl/legal/int.../nl/terms.html

Tenzij er wetgeving rond is?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2021, 15:47   #11   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Inderdaad, geen icloud paswoord, anders kon ik gewoon op de laptop inloggen. Maar via een Ubuntu usb bootstick en installatie van apfs modules kan ik het bestandssysteem uitlezen, ben nu de nodige data aan het kopieren naar een andere stick. Bedankt iedereen voor het meedenken!
Old 06-01-2021, 17:00   #12   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ik heb redelijk wat gevonden, maar niet echt wat ik zocht. Ik vermoed dat die data op z'n icloud drive staan/stonden. Heeft iemand een idee waar dat fysiek op de hd van zo'n macbook wordt weggeschreven? Waar in het bestandsysteem bedoel ik dan. Ik kan het niet onmiddellijk vinden.
Old 06-01-2021, 17:45   #13   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Gewoon effe baobab (GUI, GTK) of ncdu(CLI, curses) runnen om die partitie om te zien waar wat staat.
logion is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2021, 17:20   #14   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Alle documenten gevonden, en met behulp van de ipad ook het icloud paswoord kunnen resetten. Dan via icloud ook het paswoord van de laptop kunnen resetten, dus we hebben alles wat we zochten
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules