Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 03-02-2021, 16:27   #1   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Solo games

Ik dacht, ik start eens een nieuwe thread.

Mijn vriendin is nog tot eind april thuis om voor onze pasgeboren zoon te zorgen. Door corona beloven dat niet de meest actieve maanden te worden, dus ik wil haar wat solo games cadeau doen (zodat ze niet de hele tijd solo games op haar laptop moet spelen).

Hier zit wel wat volk dat vaak solo speelt, dus laat maar komen die tips! Voorwaarden: geen Arkham horror, en geen waanzinnige KS dozen la tainted grail. Iets als This War of Mine ziet er dan weer wel haar meug uit.

In hetzelfde straatje - en misschien nog meer dan board games: iemand ervaring met adventure books? Thousand Year Old Vampire krijgt precies goeie kritieken, en op Facebook word ik de laatste tijd bestookt met reclame voor Alba. Da's natuurlijk maar voor eind dit jaar maar 't geeft een idee van waar ik naar op zoek ben.

Edit: iets in de richting van Journal 29 is ook zeker welkom, daar heeft ze wel wat tijd mee versleten en eens om de zoveel tijd haalt ze dat nog altijd terug boven.

Last edited by Jonah; 03-02-2021 at 16:43.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 16:48   #2   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Cage had een tijdje terug ook even naar SP games gevraagd

https://forum.shrimprefuge.be/showpo...postcount=1953

Ik zou voor haar iets verhalend aanraden genre Nemo's war of Robinson
Old 03-02-2021, 16:52   #3   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Robinson hebben we, maar is al jaren niet meer bovengehaald. Ik denk dat ze meer content gaat zijn met iets story-driven en/of met puzzels.
Sherlock Holmes spelen we ook nog regelmatig, maar dan liefst samen.
Nemo's War had ik ook nog aan gedacht idd.
Old 03-02-2021, 17:26   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

nemo's war is echt niet zo verhalend hoor. Het is eerder risk management en dicemanipulation.

Mijn suggesties op basis van wat ik zelf heb:

- 7th continent: eigenlijk een soort open world met een vaag doel waar je moet exploreren en vanalles ontdekken op basis van een life force deck dat op geraakt naarmate je meer dingen doet en aangevult wordt als je eet (en om te eten moet je op dieren jagen)
- kingdom rush: de android/ios game maar dan in puzzel-boardgame. Denk tetrisblokjes om een aankomende horde kleine vijandjes te bedekken.
- onirim: een soort patience eigenlijk met een dek kaarten waar je telkens een trio moet zien neer te leggen met een hoop slechte kaarten in die je telkens je hand om zeep helpen. zeer kort maar leuk spel.
- friday/vrijdag: een iets langer kort spel waarbij je aan deckbuilding doet. Je verslaat kaarten door je huidige kaarten die je dan weer nieuwe kaarten geven met betere cijfertjes waardoor je verder weer betere kaarten aan kan. Zeer goeie introductie en klein doosje.
- sprawlopolis: simcity in je broekzak. Je trekt een random doel en begint dan kaarten te trekken met stadsdelen op die je carcassonne-gewijs moet neerleggen naast elkaar om zo een grote stad te maken. Op het einde maak je je score aan de hand van het in begin getrokken doel (bvb maak een grote cirkelweg) en kijk of je de target score verslagen hebt. Het spel past letterlijk in je broekzak. Uitbreidingen of hetzelfde spel met plattelandsthema zijn ook verkrijgbaar.
- flashpoint fire rescue: je speelt de brandweer en moet mensen uit brandende huizen bevrijden. Elke ronde komen er nieuwe brandhaarden bij die je onder controle moet krijgen. Opnieuw veel uitbreidingen verkrijgbaar en naar mijn inziens goed herspeelbaar.

Heb ik niet.
- the lost expedition: ik zie het heel vaak passeren en het thema spreekt me enorm aan. Relatief klein maar dat wil niets zeggen.
- parks: hetzelfde als hierboven. Dit is geen specifiek solo spel, of zelfs maar coperatief spel. Normaal race je tegen elkaar maar je kan tegen een AI racen om te zien of je kan winnen. Mechanics zijn niet wauw maar de art is wel mooi.
- gloomhaven jaws of the lion: ik heb het zelf niet maar van wat ik er van zie/lees, een goeie introductie met elke keer een deeltje van het verhaal. Ik kijk er naar uit om het ooit te spelen. Niet nu.

Heb ik ook nog maar geen idee of uw vriendin dat goed gaat vinden dus staan niet tussen mijn aanraders:
- hand of fate ordeals. Een adaptatie van het PC spel waar wel fan van ben. Versla vijanden om geld te verzamelen om uiteindelijk een baas aan te kunnen en te verslaan. Straightforward maar mooie art vind ik.
- arkham horror: LCG. Tis pure crack.
- star wars imperial assault + de app om solo te spelen: ik neem aan dat ze geen fan is van star wars dus het vele werk om het op te zetten en dan enkele uren om een missie te spelen zal te veel moeite zijn gok ik. Daarnaast is maar een kwart van alle content solo te spelen via de app.
- mage knight. Voor gloomhaven uit kwam de holy grail voor solo gamers. Verschrikkelijk moeilijke regels en 2 uur per sessie om dan op het einde te verliezen. Maar als je het onder de knie hebt en tijd hebt verschrikkelijk leuk.
- maximum apocalyps: een random horrorfilm in random bordspel. Kies een hero en kies welke apocalyps je wil spelen (giant insects, aliens, hell creatures, robots,....) en krijg een missie voor elk spel in een random wereld. Bvb: ga dit ding zoeken en kom terug naar het busje. Onderweg kom je monsters tegen die je kan verslagen met wapens uit je deck. Als uw vriendin een horrorfilmfan is kan dit een meevaller zijn. Spel is wel ongelofelijk random, dus je kan je ding dat je zoekt al vinden op de eerste tegel waar je op stapt en dan is het spel gedaan na 5 min. Maar als je wat huisregels toepast om dit te vermijden leuk thematisch spel.
- Deep space D6: FTL maar in boardgame.
- Pocket Landship: je bestuurt een tank in WO I tegen retro scifi andere tanks op poten. Zeer klein spel waar je heel de tijd dobbelt en dan kiest wat je met je actiepunten wil doen om alle vijanden klein te krijgen voor je zelf het loodje legt.
- hostage negotiator: zelf nog onvoldoende gespeeld om een duidelijk beeld over te krijgen, maar je hebt bepaalde kaarten in je hand die je punten geven door te spelen. Die punten kan je dan in de volgende ronde inzetten om nieuwe kaarten te kopen om zo meer punten te krijgen. En dat terwijl je langetermijndoel is om gijzelaars vrij te krijgen. Ik lees goeie dingen maar na 1 speelsessie kan ik er nog niet genoeg over zeggen.

Last edited by kar; 03-02-2021 at 17:31.
kar is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 18:04   #5   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nog vergeten vermelden: voor robinson is er sinds kort een doos uit die alle promo's heeft. Al is er sinds die doos uit kwam enkele weken geleden al weer een nieuwe promo die daar niet in zit. Daarnaast gaan ze dit jaar ook een boek uitbrengen met een hele hoop nieuwe missies/verhalen/scenario's in om de herspeelbaarheid nog groter te maken.
Old 03-02-2021, 18:29   #6   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Ik kwam hier om Arkham Horror LCG en Tainted Grail aan te raden. Ik laat mezelf wel buiten.
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 18:32   #7   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ahja nog een paar grote (maar duurdere) vergeten:

too many bones en cloudspire. Neopreen matten en poker chips als componenten, tzal wel zijn dat dat kostelijk is. Maar naar het schijnt zeer goed.

Zombicide: een beetje zoals gloomhaven maar dan hedendaags (of middeleeuwen bij black plague) maar uitsluitend tegen zombies.

Lord of the Rings: journey to middle earth: een beetje hetzelfde maar dan lotr en orcs en een verhaal om te spelen.
Old 03-02-2021, 18:58   #8   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Als je niets tegen LCG in general hebt, Marvel Champions vind ik echt wel plezant. Het is minder thematisch dan Arkham Horror, maar het is wel enorm leuk om te spelen. Mijn vrouw en ik spelen het samen en al een aantal plezante game sessies gehad, maar je kan het perfect single handed spelen ook. Je hoeft geen ervaring te hebben met deck builden, aangezien het spel met starter decks komt en het is echt wel gericht op mensen die geen ervaring hebben in het genre. En qua regels valt het ook heel goed mee.
Old 04-02-2021, 12:53   #9   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ik zou Marvel Champions ook durven aanraden.

Makkelijker om in te stappen dan Arkham Horror denk ik. Lord of the rings lcg is ook uitstekend, maar dat bestaat al lang en heeft een hoge instapdrempel.

Arkham Horror bordspel (eerste editie) is ook prima te doen in solo. Heel verhalend.

Wingspan en Architects of the West Kingdom heb ik ook al solo gespeeld en goed bevonden, maar dat is toch vooral spelen tegen een bot wat je dan aan het doen bent.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 16:43   #10   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Wat je ook altijd kan bekijken, is LotR: Journeys into Middle Earth.
Rondlopen in Middle Earth, zaken onderzoeken, beetje vechten ... dankzij de companion app gaat het opzetten heel gemakkelijk, en het zorgt imho voor extra sfeer. Het is coop, dus perfect solo te spelen.

Heb het hier liggen, maar moet toegeven dat het nog niet op tafel is geraakt. Ik heb wl al Mansions of Madness met mijn vrouw gespeeld. Dat is zo goed als hetzelfde spel maar dan in de Lovecraft-setting, en zelfs mijn vrouw vond het enorm leuk (dankzij de app ook wel), terwijl ze eerst heel terughoudend was tov het spel. Hetzelfde in de Lord of The Rings-setting zal dus binnenkort zker aanslaan.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 12:33   #11   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Ik ben zelf niet echt into solo boardgaming, maar ik kijk wel graag naar de reviews van One Stop Co Op Shop. Een boardgamechannel dat focust op solo boardgaming.

https://www.youtube.com/channel/UCrO...jdLdoQNI7PU4Pg

Wat nog niet vermeld werd: games van Ryan Laukat. Zelf nog niet gespeeld, maar zijn werk krijgt heel erg goeie reviews. Zijn games hebben een grote focus op storytelling en open-worldness. Puur visueel en van wat ik van playthroughs gezien heb, vind ik zijn upcoming Sleeping Gods er heel erg goed uitzien. Dat komt waarschijnlijk over een paar weken in de winkel terecht. Ook te bestellen via Crowdfinder, release februari 2021. Dat is co-op en soloplayer... de eerste reviews zijn heel erg positief (of overhyped).

https://boardgamegeek.com/boardgame/.../sleeping-gods

https://crowdfinder.be/product/577-sleeping-gods
Old 08-02-2021, 14:16   #12   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Heb onlangs Mage Knight The Ultimate Edition gekocht. Benieuwd
Old 09-02-2021, 18:35   #13   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Merci voor de tips!
Sommige dingen hebben we al. LotR: Journeys into Middle Earth bv., maar dat is maar 2 keer op tafel gekomen. Ik moet zeggen dat ik er niet heel wild van was. Eerste scenario was weinig meer dan random spawnende orcs waarvan je vooral hard weg moest lopen want met 12 tegen 2 is er weinig beginnen aan.

Sleeping Gods ziet er wel iets uit voor haar. Ben ook aan het overwegen iets als Friesche Velden te kopen of een andere Rosenberg die het goed doet solo. Ze is grote fan van Stardew Valley, dus iets met landbouw gaat het altijd wel goed doen .

Alvast Thousand Year Old Vampire gekocht, en ondertussen ook de lovende reviews van SUSD beluisterd, dus dat valt hopelijk in de smaak.

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules