Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 29-03-2020, 16:48   #2741   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Gratis ende veurniet.
operator is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2020, 16:52   #2742   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Als je ze opzij kan houden tot na de corona crisis wil ik er wel achterkomen
Old 29-03-2020, 18:05   #2743   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Nee, je kijkt er niet over. De MAX-variant (ofte update) is nog niet zo lang geleden voorgesteld. De Corona-situatie zorgt er ongetwijfeld voor dat er nog geen stock is, in tussentijd blijf je zeker weg van de Gaming Plus Max (meh, dan is de Tomahawk veel beter). X570-borden blijf ik een mijnenveld vinden; te veel middelmatigheid en te hoge prijzen. Dat laatste is al wat gebeterd, maar een X570-bord dat op werkelijk alle vlakken de moeite is (zoals de MSI B450 Gaming Pro Carbon dat is) gaat nog steeds vlug richting €250 en meer. De Gigabyte X570 Aorus Ultra (op papier middenklasse tot high end in de X570-familie) vind ik bijvoorbeeld an sich een uitstekend MoBo, maar meer dan €300 is compleet koekoek.

Soit, X570-borden beginnen nog steeds net onder de €200 en dan zijn het - ondanks dat het de facto premium-modellen zouden moeten zijn - op z'n zachtst middelmatige exemplaren. De Asus Prima X570-P en MSI X570-A Pro zijn dan ongegeneerd basic en zijn nog aanvaardbaar. Bijna alles daarboven is meteen te duur tegen goed uitgeruste B450-borden die tot bijna de helft goedkoper zijn.
Allez, leuk zo quarantaine, lekker veel tijd om wat te lezen.
Een klasgenootje heeft een snel systeem nodig voor foto & video.

Lightroom & Photoshop hebben SSD storage nodig & voor de prijs ineens 32gb ram insteken. Budget maakt niet uit.

Spijtig genoeg wist diegene die voor haar de pc in elkaar ging steken dat blijkbaar ook. Kerel komt daar aankakken met een x570 bord van 700 EUR & 3900x & 32GB low latency ram en 2080...

Dat kan ik voor 2000 EUR minder:

3700x + scythe cooler
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200
2060 gtx (recycled uit oude pc)
slot 1: Samsung 970 EVO plus 2TB (recycled uit oude pc)
slot 2: Intel 660p 2TB M.2 SSD (slot 2 is trager, dus maakt niet uit welke ssd, ik merk eigenlijk geen verschil in men eigen systeem)
mid tower fractal R7

+ ik heb haar vorige pc in elkaar gestoken, lang leve seasonic 650w modulaire voedingen hahaha. Thx Potenza uit 2014

Ze heeft een nas voor storage, dus meer interne storage is niet nodig.

Maar dan, opnieuw moederbord gedoe, audio is echt wel een must. Ze heeft 2 monitors als speaker, met een goede, maar niet te hergebruiken terratec pci soundcard. realtek ALC1220 is het beste onboard wat er is. Die speakers hebben optical in, dat moederbord heeft optical out:

Ik heb zelf een B450 bordje en ik zie in benchmarks verschil natuurlijk, maar in de praktijk? Lightroom is zwaar met 30gb foto's ingeladen, en ge merkt zo net een kleine stutter op de intel NVME die de corsair niet heeft. Duurt ~10 seconden langer om in te laden ook. Maar dat is geen 300 EUR extra waard voor een x570 + snellere nvme.

Dan lijkt dit toch perfect?

https://www.megekko.nl/product/4286/...PRO-moederbord.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 12:13   #2744   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Het is deze geworden, vooral gebaseerd op VRM guidelines vanop reddit. Case heeft genoeg airflow, dus een b450 had ook gegaan.

https://www.megekko.nl/product/4286/...Pro-moederbord

Straf toch, dat moet daar in nederland vol studenten lopen... 4 EUR, morgen levering
Alternate, hier achter de deur, letterlijk 2km: 12 EUR, levering tbd

Last edited by Teki; 30-03-2020 at 13:09.
Old 30-03-2020, 13:46   #2745   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Met een stock 3700x en een case met goeie airflow zullen zelfs lowend VRM's de CPU niet doen throttlen.

Ik zou dit X570 bord kiezen: ASUS TUF Gaming X570-X (200 euro)
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 13:57   #2746   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Neen, dat verwacht ik ook niet, maar is een systeem dat onder vrij zware load gaat staan, die bordjes zien er ook allemaal goedkoop uit

Die asus tuf gaming heb ik ook overwogen, heeft alles wat het moet doen, maar dat is dan weer budgetboard tov goed uitgerust X470 bord.
Die 60 EUR is de prijs van de aftermarket cooler :/ ik kan de meerprijs voor X570 nog altijd niet justifiëren.

Wel bijna in't zak gezet, ge krijgt bij megekko een korting op volgende aankoop, dat was bestelling van 1000 EUR, dus bijna 23 EUR korting voor volgende aankoop.
Ge moest payment methode aangeven, en dan krijg je dat op volgende aankoop.

Maar ze houden wel 15 EUR per maand af voor dat partnerprogramma! Smerig.. en in kleine lettertjes.
https://koopenspaar.be/Home/Default.rails

Smerig

Last edited by Teki; 30-03-2020 at 14:06.
Old 30-03-2020, 18:10   #2747   link
Blowiieh.
Senior Member

Quote:
Oeh, spannend. Ik zie al een chance dat uw bijkomende vragen deskundig beantwoord werden

@ Blowiieh: niet compatibel zou alvast ronduit zotjes zijn. Crashes zijn niet altijd helemaal uit te sluiten, al mag je niet vergeten dat voor elke pechvogel die ligt te mekkeren op het internet er ongetwijfeld tientallen zijn waarbij het in alle stilte perfect marcheert. Dat Mobo is trouwens erg basic/budget, maar als alle gewenste voorzieningen present zijn en elke euro weegt door, is ASRock een solide keuze.

Of de X-variant zo zinvol is wil ik echter betwijfelen. De gewone 2600 is €25 goedkoper, verbruikt minder stroom (65W tegenover 95W) voor niet veel meer dan een handvol procenten winst. Al sinds de release is het verschil tussen de 2600 en 2600X te klein.

De SSD kan ook goedkoper door voor de P1 van Crucial te kiezen. Vijf euro minder voor dezelfde specificaties.

De VS-reeks van Corsair is heel basic, ik heb er geen fantastische ervaringen mee. De CX-reeks is een betere keuze zonder de prijs omhoog te duwen. 450W kan trouwens, maar de overschot is beperkt (tdp van je GPU is 125W). Zeker als je het bij de 2600X zou houden, dan wordt het zelfs ietwat krap op piekmomenten.

En de volle pot voor uwe Windows is ook wat zot, hé. Legale licenties zat op het internet die nog geen kwart van dat bedrag kosten.

https://www.gamekeydiscounter.nl/pc/...0&pi=googlecom
https://www.digitallicense.nl/window...ssional-retail
https://www.g2a.com/microsoft-window...10000083914003

Hou er enkel rekening mee dat een OEM-licentie in principe niet verkocht mag worden aan particulieren (geen haan die daar naar kraait) en een eventuele MoBo-wissel dan vervelend kan worden. De licentie gaat zich dan immers hechten aan dat specifieke moederbord. Vandaar de veelal iets lagere prijs.
Crap, ben hier niet meer komen kijken aangezien m'n kameraad al besteld had.
Nuja, vrijdag de computer in mekaar gestoken en hij doet 't voor 't moment perfect!
Blowiieh. is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 23:26   #2748   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Die 60 EUR is de prijs van de aftermarket cooler :/ ik kan de meerprijs voor X570 nog altijd niet justifiëren.
Dat hoor ik u gaarne zeggen. Toch zotjes wat sommige mensen aangesmeerd krijgen, hé. Al doen velen het zichzelf ook wel graag aan. Duurkoop is altijd beterkoop, ahja. Ik heb afgelopen maand nog ABSOLUUT 64 GB geheugen in een pummel zijn office-PC moeten steken. Ahja, ge hebt veel RAM nodig want anders draait Word maar traag ze.

Wanneer audio overigens écht een aandachtspunt is schiet elk MoBo te kort. Dan is een interne/externe DAC een must, Schiit heeft heerlijke oplossingen die relatief betaalbaar zijn voor audiofielen en professionals.

@ Blowiieh:

GE MOET MIJ WA TIJD GEVEN EH MANNE
Old 30-03-2020, 23:42   #2749   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Wanneer audio overigens écht een aandachtspunt is schiet elk MoBo te kort. Dan is een interne/externe DAC een must, Schiit heeft heerlijke oplossingen die relatief betaalbaar zijn voor audiofielen en professionals.
Heb hier de Schiit Fulla 3.
Zalig geluid.

A-star is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 23:48   #2750   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ze heeft een NAD DAC, daarom dat ik toslink moet hebben op dat moederbord. Ding is vrij recent, maar geen usb.
Old 30-03-2020, 23:56   #2751   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

A-star, waar gekocht? Ik lees lovende reviews. Lijkt me ideaal voor op het werk. Mijn werklaptop heeft een vreselijke audio out. Wil niet nog eens investeren in goeie bluetooth headphones want heb hier verschillende studioheadphones liggen door music/recording hobby.

Last edited by Bourgi; 31-03-2020 at 00:20.
Old 31-03-2020, 00:05   #2752   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Gewoon via Shiit zelf.
Old 31-03-2020, 00:40   #2753   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Toch zotjes wat sommige mensen aangesmeerd krijgen, hé. Al doen velen het zichzelf ook wel graag aan. Duurkoop is altijd beterkoop, ahja
Das het enige dat ik doe, zien dat mensen niet in't zak gezet worden. Voor
de rest wil ik er niets mee te maken hebben. Maar blijft interessant de input hier.

Moest ik zelf geen nieuwe pc 'nodig' hebben gehad, had ik er waarschijnlijk niet van op de hoogte geweest.

Tis gewoon grappig dat iedereen op dezelfde upgrade cycle zit, het allemaal dezelfde systemen zijn, en die paar mensen waarvoor ik de afgelopen jaren nog een pc heb in elkaar gestoken, nu afkomen met 'ja mijn vrouw', 'ja mijne kleine', of tegenwoordig 'ik ben momenteel werkloos, wil warzone spelen met mijn 40 jarige kameraden en mijn pc is te traag'

Behalve SSD/HDD, hier en daar een koeler of een case (veel antec cases) valt er weinig te recupereren. Maar er is een constante: De Seasonic / Corsair voedingen.

Go potenza !
Old 31-03-2020, 01:39   #2754   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

@bourgi
https://www.schiit.co.uk/fulla-3
Of hier
https://www.schiit-europe.com/index....hing-else.html
Old 31-03-2020, 09:35   #2755   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Heb nog wat verder zitten lezen, en uiteindelijk de FiiO E10K besteld.

Deze is iets discreter op mijn werkbureau + presteert evenwaardig voor iets minder geld.
Nu kan ik eindelijk 80 en 250 ohm hoofdtelefoons dragen op het werk
Old 31-03-2020, 09:47   #2756   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

De grootte daarvan valt goed mee hoor.
Ik heb de Fulla 3 gekozen vooral omdat hij ook een microfoon input heeft.
Dan kon ik mijn Modmic aansluiten.
Gebruik als koptelefoon een Sennheiser 569.
De combinatie van beide is prachtig!

Old 31-03-2020, 09:57   #2757   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik kan het geloven!

Een Mic ingang was voor mij geen requirement op het werk. Heb daar een USB microfoon. Anders had ik ook wel die Fullashiit gekozen
Old 31-03-2020, 10:38   #2758   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik heb al jaren een yulong u100 dac in gebruik. Qua prijs/plezier ratio een van de beste aankopen dat ik al ooit gedaan heb.
Old 31-03-2020, 11:09   #2759   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Nu zijn we wat aan't thread-crossposten (sorry disabled ) maar in mijn nieuwe bureau moet ik op zoek naar een nieuwe oplossing. Rechtover mijn bureau kom een grote kast op maat, waar ik twee nieuwe speakers in plan. Verbinding vanuit mijn PC via Bluetooth voor muziek. Daar kan ik me nog wel enkele weken mee amuseren hoe ik dat plan het beste vormgeef zonder dat het onnozel duur wordt.
Old 31-03-2020, 11:50   #2760   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Wat bedoel je exact met inbouw in die kast op maat? Ga je ze op een plank zetten of effectief inwerken?

!! Ga zeker voor aptX-Low latency bluetooth want op gewone bluetooth zit een delay van 200ms. Voor 100% muziek is dat niet zo erg, maar voor bvb in een youtube filmpje waar in gesproken wordt geeft dat irritante lipsync issues.

Cheap solution zijn 2 goede actieve speakers met dus aptx built in.

Bvb iets in deze stijl
https://www.edifier.com/int/en/speakers/s1000 (350 à 400 ero)

icm met een aptx usb dongle voor je pc. Bvb:
https://www.bol.com/nl/p/avantree-dg...12/?country=BE

Last edited by Bourgi; 31-03-2020 at 12:04.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules