Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 28-01-2021, 21:32   #3701   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Die website ken ik niet en is ook totaal onoverzichtelijk. Kan je FE edities het snelste via die franse website kopen misschien?

Damn man zo'n prijsstijgingen.
FE wordt gewoon niet meer verkocht in de Benelux. Op tweakers las ik dat Nvidia ze wel nog verkoopt in Frankrijk via die store. En blijkbaar shipt deze winkel ook naar België.

In Duitsland worden ook nog FE verkocht op notebooksbilliger, maar die versturen ze niet naar het buitenland.
Old 28-01-2021, 21:34   #3702   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Mag precies blij zijn dat ik mijn RTX3080 zo snel na lancering heb besteld. Vond het toen al veel geld (849 incl Watch Dogs).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 21:38   #3703   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Ge moogt vooral blij zijn dat ge de juiste kaart hebt besteld. Ik wacht nog steeds op mijn kaart die ik 1u na de launch besteld heb.
Old 28-01-2021, 21:40   #3704   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Eerlijk gezegd mis ik een nieuwe PC langs geen kanten op't moment. De enige high-end game die ik tegenwoordig speel is Cyberpunk en dat kost mij met alles op ultra via GeForce Now 4,5€/maand.

Mocht dat systeem zijn catalogue nog kunnen uitbreiden zou ik de komende jaren geen nieuwe PC meer kopen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 21:41   #3705   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Heb er toen ook wel tijdje op moeten wachten, maar de Asus RTX3080 TUF OC was idd juiste keus. Goede koeling, stil en min of meer leverbaar. Dat gezegd zijnde, heb meer dan zes maand geleden een Honeycomb Throttle besteld, en is paar weken terug geannuleerd door Amazon wegens 'niet leverbaar'

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 21:48   #3706   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Ik overweeg al 2 maanden om mijn bestelling te annuleren, gewoon foert te zeggen en misschien binnen een paar maanden eens kijken wat er leeft.

Anderzijds, ik heb €719 betaald (asus tuf 3080 non oc) en ik zie ze toch niet meer zakken naar deze prijs eerlijk gezegd. Dus laat ik het toch maar staan op dit moment.

Ik ben wel serieus teleurgesteld in Asus als merk. In de Benelux gewoon zo goed als niets leveren, maar ondertussen is die kaart in Duitsland wel al vrij te koop aangeboden geweest via hun website, uiteraard aan een mooie meerprijs.
Old 28-01-2021, 21:49   #3707   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je nog iets redelijk recent hebt steken valt het allemaal wel mee, dan gaat het doorgaans over de luxe van maar FPS of alles uit een exuberanter scherm te halen. Zit je nog met werkelijk verouderd materiaal is't toch echt wel huilen met de pet op. Gewoon géén aanbod aan een aanvaardbare prijs, zelfs niet op low.
Old 28-01-2021, 22:13   #3708   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Misschien stomme vraag maar hoe komt dat eigenlijk?

Edit: gesteld dat dat niet aan container miserie ex China is, maar dat lijkt me niet?

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 22:20   #3709   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Verschillende factoren die elkaar in grote en kleine mate beïnvloeden. De eerste rimpeling was, niet echt verrassend, de Corona-uitbraak in China. Dat haalde de productiecijfers begin 2020 stevig onderuit. In de meeste gevallen was de productie vrij snel terug op peil, het virus was ondertussen echter ook in Europa op toer.

Er was al enkele maanden (zelfs jaren, volgens sommige analisten) een desktop-renaissance aan de gang. Waar de succesvolle introductie van de iPad velen nog deed zweren dat dit de definitieve doodsteek zou zijn, was de vraag naar hardware net stabiel gebleven. Thuiswerk en de extra vrije tijd die we verplicht thuis moesten uitzweten deden de vraag helemaal uit de pan swingen. Ook naar laptops en randapparatuur (printers, schermen, bureaustoelen,...). Aansluitend waren er wereldwijd beduidend meer gebruikers die plotsklaps een veel groter bedrag konden en wilden vrijmaken bij gebrek aan alternatieven om je vrije tijd leutig in te vullen.

Tot slot waren er in het afgelopen jaar behoorlijk spectaculaire nieuwigheden zoals Ampere, Zen 3 en RDNA2. Telkens weer was de vraag op voorhand al groter dan het aanbod, wat grotendeels te herleiden viel naar bovenstaande factoren (en/of een bewuste politiek van de bedrijven in kwestie om de prijzen helemaal de hoogte in te jagen, volgens sommigen). Ook 'scalping' speelt een essentiële rol: nieuwe hardware op professionele wijze en masse opkopen, om het op de tweedehandsmarkt met buitensporige winstmarges door te verkopen. Een smerig spel dat, helaas, opbrengt. Na weken en zelfs maanden geduld blijven er voldoende mensen plooien, blijkt uit betrouwbare schattingen. Vergeet daarnaast niet dat, zeker wat de GPU-markt betreft, mining nog steeds een impact heeft.

Een normalisatie wordt pas in 2022 verwacht. In tussentijd is het aanbod beperkt, de prijzen hoog.
Old 28-01-2021, 23:46   #3710   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Ale hup, 5900x productie zou stil liggen, ten voordele van high margin SKUs. Tof.
Blade is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 08:39   #3711   link
Sintendo
SINDUMBO

Sintendo's Avatar

Bron? Exact de CPU die ik mijn schoonzus eind november heb laten bestellen bij Megekko, en we wachten nog altijd...
Sintendo is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 09:12   #3712   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Ik wacht ook op een CPU, dus mijn leverancier (Tones in dit geval).

Er is ook een earnings call van AMD geweest, waarin Lisa Su het volgende stelt:

Su expects to see 'tightness' throughout the first half of 2021 until added production capacity comes online. That means we could see a limited supply of AMD's PC and console chips until the middle of the year. Su also explicitly called out the low end of the PC market and consoles as being impacted the most, meaning higher-margin products are more readily available at retail.

( https://www.tomshardware.com/news/am...d-half-of-2021 )

't Is natuurlijk de vraag wat een high margin product is (ik zou denken dat de 5900x maar dat kan evengoed niet het geval zijn).
Blade is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 10:33   #3713   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ging AMD hun EPYC CPUs ook naar naar TSMC's 7nm+ brengen? Grote marges, maar wel lage volumes lijkt me. Vermoed dat de M1 van Apple ook wel aardig wat capaciteit opslorpt bij TSMC.
logion is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 12:29   #3714   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fallschirmjaeger View Post
Ik ben wel serieus teleurgesteld in Asus als merk. In de Benelux gewoon zo goed als niets leveren, maar ondertussen is die kaart in Duitsland wel al vrij te koop aangeboden geweest via hun website, uiteraard aan een mooie meerprijs.
Geen enkele producent zal vrijuit gaan in deze speciale episode. Het is vanuit een commercieel perspectief dan ook financiële zelfmoord om niet - in de mate van het mogelijke en toelaatbare - te profiteren van deze hausse. De eerste AIB-partner die er in slaagt om over (enigszins) voldoende volume te beschikken, zal nog steeds twee keer nadenken over prijsverlagingen.
Old 29-01-2021, 13:07   #3715   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
https://www.megekko.nl/product/1963/...TRA-Videokaart

All my roefels

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 14:07   #3716   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Ik was super salty met mijn nieuwe 2070 super toen de 30xx series aangekondigd werd.

nu, not so much :')

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 14:37   #3717   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Dees is toch al iets betaalbaarder?
https://www.megekko.nl/product/1963/...ING-Videokaart

Nog véél te hoog. imho.
A-star is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 14:56   #3718   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Ik ben ook van plan nieuwe PC te kopen maar voorlopig afwachten tot de beschikbaarheid en prijzen terug wat normaal worden (en prive shit). Ondertussen onder gezaag van zoon en voor kerstmis al nieuw ultrawide scherm gekocht met als gevolg dat door de veel hogere resolutie al zijn spellekes minder goed draaien. Werken op die ultra wide is anderzijdes wel zalig.

Als ik kijk naar 2ehands.be voor een tijdelijke upgrade (komende van 750ti) kost een 1050 daar toch ook al 150 euro ofzo. Ik zou denken dat de 2e hands markt in elkaar stuikt door die nieuwe GPUs, maar niet echt precies.

Last edited by DontLikeJelly; 29-01-2021 at 15:02.
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 15:11   #3719   link
Wannes.
Member

2021 is een jaar om low-tech indie games te spelen
Wannes. is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 17:29   #3720   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes. View Post