Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-11-2020, 21:17   #21   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
pCloud kan goed zijn, Zwitsers bedrijf dat geen analyse op uw files doet. Voor encryptie moet je bijbetalen. Zou handig zijn als dienst waarmee je je eigen muziek gemakkelijk kunt streamen en evt. offline beschikbaar maken. Op Android wordt mijn muziek wel verkeerd geïndexeerd en is het nog niet mogelijk SD-kaart als storage te kiezen. Hadden/hebben een aanbod voor levenslang storage voor € 300.
245€ lifetime 2 TB;
https://www.pcloud.com/black-friday?...lackFriday2020

Mijn ma wil nu 250€ uitgeven om via coolblue 2 seagate externe harde schijven te kopen voor haar foto/video's van vroeger die ze aan het digitaliseren is. Dan lijkt me dit soort cloud opslag percies toch een betere oplossing. Ik persoonlijk een afkeer van die externe harde schijven. Vraag is natuurlijk hoe lang die firma gaat bestaan.
Wat denkte gasten?
Moer is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2020, 10:34   #22   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Zelfde vraag, ik overweeg ook sterk die pcloud lifetime.
eye is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2020, 10:19   #23   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Paar maanden verder ondertussen met mijn NAS. nextcloud wordt nog steeds gebruikt voor file sharing waarbij je de files zelf host. Werkt goed, zeker op kleine schaal om fotoalbums te delen.

Verder een aantal ontwikkelingen in file sharing land:
* transip stack stopt met hun gratis dienst: https://tweakers.net/nieuws/174410/t...gschijven.html
* protonmail komt met een end-to-end encrypted drive dienst. Afaik een van de eersten die zoiets met deftige encryptie at rest aanbieden. Is momenteel wel nog in beta. https://protonmail.com/blog/protondrive-security/

Zelf gebruik ik momenteel backblaze b2 als oplossing voor off-site storage waarbij de (versleutelde) repo van mijn backupsoftware wordt gesynct naar b2. Kost me momenteel 44 cent per maand voor 200GB aan storage (in een Europees datacenter, niet dat het veel uitmaakt want tis versleuteld). Idee is dat restoren eerst van de onsite repo gebeurt (want veel sneller en bij object storage betaal je voor retrieval). Indien de on-site onbeschikbaar is, kan ik de repo restoren van b2. Maar hopelijk heb ik het nooit nodig.

De backupsoftware zelf werkt trouwens goed (borg backup):
Code:
                       Original size      Compressed size    Deduplicated size
All archives:                2.29 TB              2.24 TB            198.41 GB
                       Unique chunks         Total chunks
Chunk index:                  134456              1670029
Mijn data is slechts beperkt comprimeerbaar, want het zijn grotendeels JPGs. Output hierboven is voor de laatste zeven daily, vier weekly en 1 monthly snapshot . Aangezien de repo onsite staat, duurt een incremental backup ook slechts ~60 seconden. De offsite sync duurt wel wat langer, maar dat draait in de achtergrond op de NAS.
Is dat uw NAS software die dat allemaal regelt? Of heb je zelf zaken opgezet?

Ik moet zelf dringend werk maken van een degelijke backup setup van mijn nextcloud server. Eisen/wensen:
- cheapo storage (nextcloud server blijft primaire opslag, enkel wanneer het fout gaat moet ik aan backup kunnen)
- encrypted data
- storage in EU
- incremental backup
- low maintenance
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2020, 11:36   #24   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Wat je vraagt bestaat volgens mij niet, toch niet als het ook goedkope storage moet bieden die instant beschikbaar moet zijn. Moest je iets tegenkomen, ben ik wel geïnteresseerd Er zijn een aantal providers van nextcloud [1]. Dunno of je daar uw gading in vindt. Alles wat in de fourteen eyes [2] zit valt voor mij bv. al af. Dan schiet er nog weinig over. Blijkbaar ondersteunt nextcloud wel degelijk end-to-end encryptie [3], wat natuurlijk veiliger is dan disk encryption. Zelf geen ervaring mee echter. Kan eventuele concerns omtrent fourteen eyes verlichten.

Ik beheer mijn NAS zelf idd, maar ik vind het niet erg om daarmee te klooien (draai bv. een mastodon instance in eigen beheer). Al valt dat wel mee nu het up en running is, nextcloud wordt bv. gewoon door mijn distro gepackaged. Ik huur ook een VPS bij hetzner (tweetal websites) en die bieden storages boxes en block storage (€ 0.0484/GB/maand destijds) aan. OVH is een alternatief. Ben weggegaan van hetzner met nextcloud omdat ik liever m'n files op eigen hardware host, cloud storage wordt ook duur op termijn voor grote volumes. Een aantal commerciële offsite backup oplossingen waar ik aan denk: backblaze personal/b2 (b2 heeft een Europees datacenter), borgbase.com, rsync.net. Er bestaat zoveel tegenwoordig...

[1] https://github.com/nextcloud/providers#providers
[2] https://nextcloud.com/blog/encryption-in-nextcloud/
[3] https://www.privacytools.io/providers/#ukusa
logion is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2020, 14:37   #25   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Mmmmh, mijn post was niet duidelijk.

Ik heb reeds een nextcloud instance draaien (on-premise, eigen beheer). Ik zoek echter ook off-site backup. Via jouw eerdere post kwam ik bij backblaze terecht, wat me wel een goede optie lijkt.

De setup van (incremental) backups maken & die (encrypted) opsturen naar b2 ben ik nog aan het uitvissen. Die b2 object store lijkt me in ieder geval wel voldoende voor opslaan & restoren van backups (wanneer het ooit eens fout gaat).

Mijn vraag was dus eerder: welke software gebruik je voor aanmaken backups? (want als ik het goed begrijp doet de b2 cli enkel syncing met b2 buckets)
Old 04-12-2020, 17:45   #26   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

De backup software die ik gebruik is borg, met borgmatic voor automatisatie (kan ook mysqldumps uitlezen). borg op mijn hosts connect over ssh naar mijn NAS (al dan niet over wireguard, zodat het overal werkt). Op mijn NAS draai ik een rclone job om de borg repo's te syncen naar b2.

Van borgbackup ben ik heel tevreden, alleen is het enkel beschikbaar als experimentele release voor windows (met WSL). Als windows support belangrijk is, kun je restic overwegen. Restic kan bv. ook rechtstreeks naar b2 backup'en (en andere remotes ook). Kan een optie zijn als je lokaal geen disk space voor de backup repo wilt/kunt allocaten en je een remote-only backup niet erg vindt. Al kun je ook een repo over ssh met restic gebruiken.
Old 04-12-2020, 17:50   #27   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Alright, thanks. Eens bekijken!
Old 07-12-2020, 13:55   #28   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik heb een goeie 5tb aan foto's (raw files enz). Deze worden op lokale harde schijf opgeslagen, met een sync naar NAS. Maar zou eigenlijk toch ook eens willen kijken naar een cloud backup, want lokale hdd's is toch nog altijd riskant.

Ben nu eens aan het kijken naar Backblaze en iDrive. Meningen? Alternatieven?

edit: "toevallig" (google anti privacy zeker...) code gekregen voor iDrive voor -90% tijdens 1e jaar. Voor 7 euro 5tb online, toch eens proberen waard.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 07-12-2020 at 17:40.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2020, 21:13   #29   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik gebruik al lang backblaze als backup. Valt weinig over te zeggen eigenlijk, en voor een backup tool dat op de achtergrond draait is dat positief imo.
Old 17-12-2020, 16:24   #30   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Dit project lijkt me wel interessant: https://www.kickstarter.com/projects...d-organization

Het handige aan mijn foto's in iCloud te hebben is het ecosysteem met mobiele en desktop apps die vlot samenwerken. Bovenstaand project lijkt hetzelfde te proberen doen maar dan offline, met eigen storage.
SkY is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2020, 22:14   #31   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Recurring kerstvakantie topic haha.

- Op't werk gebruiken we nog altijd onedrive, dat werkt eigenlijk goed, nieuwe pc? niets verlies, office integratie is ok. Stom, maar begrijpbaar, dat ik er wel niet vanop men eigen pc aankan.
- Echt belangrijke zaken zet ik op men webhosting. Dat is maar een paar gb aan data die ik niet wil verliezen.
- Foto's op NVME voor bewerking, daarna naar HDD & backup op externe HDD

Voor online storage moet ik nog een keuze maken.
- Op't werk is dat azure, dat is wat gepruts om op te zetten de eerste keer maar werkt. Is wel niet de goedkoopste
- Daarvoor was het AWS, daar ben ik meer gewoon met te werken en die S3 Glacier is ook geschikt. Je moet wel met hun architectuur kunnen werken, en het is minder gebruiksvriendelijk. Als je daar veel data moet appenden en vaak downloads maakt is ook dat niet het goedkoopste.

- Idrive met een promo is wel érg aantrekkelijk nu, backblaze is vergelijkbaar, maar heeft een iets andere setup. Idrive software lijkt ietsje intuitiever. Backblaze heeft NL servers, maar dat is niet echt een argument. Beiden zijn te encrypteren, maar ook daar lijkt idrive een stapje voor te hebben. Als je privacy concerns hebt lijkt (goedkope) online storage toch al geen goed idee.

Die upload gaat wel traag heb ik de indruk bij beiden. 40mbit upload, en on average is dat maar een goeie 20 mbit, zowel bij backblaze als idrive.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2020, 12:55   #32   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

iDrive ken ik niet, bij backblaze personal kon je vroeger kiezen tussen high/low performance al heb ik het niet meer gebruikt sinds telenet hun uploadsnelheden heeft verhoogd. Voor backblaze b2, laat mijn client (rclone) toe het aantal threads te specifieren. Daarmee heb ik geen issues om mijn upstream te satureren.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules