Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

View Poll Results: Langste tijd bij 1 werkgever?
<1 j 1 1.33%
1-2j 2 2.67%
2-5j 19 25.33%
5-10j 34 45.33%
10-15j 14 18.67%
15-20j 3 4.00%
+20j 2 2.67%
Voters: 75. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 23-01-2021, 02:57   #41   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
En nu in het Nederlands aub straks?
TL-DR: de meeste kan het wss geen bal schelen, skip mijn post met plezier :D

Product manager
Ik bepaal welke nieuwe functionaliteiten moeten geprogrammeerd worden voor (een deel van) een product. Door te luisteren naar klanten, te kijken naar de competitie en de markt, de technologie, mogelijks nieuwe/coole concepten en door veel research.

Ik schrijf daar Product Requirement Documents voor, een beschrijving van wat de functionaliteit moet doen, en hoe het dat moet doen, en hoe een klant die functionaliteit configureert, etc etc.

Dat wordt dan samen met de ontwikkelaars besproken en doen we gezamelijk een brainstorm voor de meest optimale implementatie. (Ik ben eigenlijk een "Technical Product Manager", dus technisch denk ik vrij ver mee, ik programmeer meestal ook prototypes om meer duiding te geven over de functionaliteit).

Daarna is het aan de ontwikkelaars om het implementatie plan/design uit te werken en te documenteren, en aan het test team om een testplan uit te werken. Wat we samen doornemen en uitbreiden na commentaar.

Dan begint de implementatie (en testing), waarbij ik wekelijks status meetings hou om op te volgen, vragen te beantwoorden als die er nog zijn, demo's te krijgen telkens er een stuk af is. Ik schrijf samen met de ontwikkelaars de documentatie en werk aan training en marketing materiaal. Ik doe demo's aan klanten en tech previews op conferenties.

Er zijn nog een hoop andere dingen die erbij komen kijken zoals klanten management bv (vooral bij escalaties of een crisis waarbij het account team ons vraagt om mee in te springen, bv).

SDN - Software defined network
Zeer kort door de bocht:
Centraal management van complexe netwerken in datacenters waar er zeer dynamisch servers en applicaties bijkomen en verdwijnen die allemaal specifieke instellingen moeten krijgen en waar, door de dynamische omgeving en snelle veranderingen, ze niet kunnen wachten tot een persoon het netwerk instelt. Heeft typisch heel wat geavanceerde netwerk features ingebouwd.

Ik kan daar dagen over spreken, dus ik bespaar u dat voorlopig, https://en.wikipedia.org/wiki/Softwa...ned_networking voor een algemeen overzicht.

SDWAN - Software Defined Networking for Wide Area Networks
Bedrijven met veel vestigingen hebben netwerkverbindingen lopen tussen die vestigingen. Dat kan een soort VPN oplossing zijn over het internet, of een iets meer dedicated netwerk aangeboden door bedrijven zoals Proximus of Telenet.

Pas het SDN verhaal toe daarop: Centraal management van hoe verschillende locaties met elkaar verbinden, en met een hele hoop geavanceerde features die zeer dynamisch kunnen ingesteld/gewijzigd worden voor het optimale gebruik van het netwerk. (dingen die ofwel nooit mogelijk waren, of alleen mogelijk met veel manuele configuratie ipv automatisering).

Ook hier kan ik dagen over spreken, dus: https://en.wikipedia.org/wiki/SD-WAN
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook

Last edited by straks; 23-01-2021 at 03:05.
straks is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 11:40   #42   link
black
Senior Member

black's Avatar

2011 begonnen, 1 jaar opvoeder op een middelbare school (vl overheid) saai werk, bleh.
2012 - 2020 colruyt, 3 functieverhogingen elk rond +-3j, genoten van al m'n opleidingen en externe cursussen die ik heb mogen doen (alles gedaan tot regiomanager/hoger kader), waardoor m'n profiel ook wel een boost heeft gekregen en aantrekkelijker op m'n cv staat. Uiteindelijk blij dat ik daar weg ben, werkdruk lag enorm hoog, en hoe hoger je ging, hoe meer je nog steeds het werk van de functies onder je moest blijven bijnemen. Niets was gecompartimentaliseert, alles vloeide gewoon over en onder en hoe hoger je doorgroeide hoe minder lijn erin zat. Uiteindelijk kwam het erop neer dat er geen controle meer was of dat de feedback gewoon met de natte vinger werd gedaan, uw rechtstreekse leidinggevende komt dan eens om de x maanden af met de conclusie "ik denk dat je dit, ook al heb ik daar totaal geen tastbaar bewijs van", dat kon zowel in je voordeel zijn en super goed zijn als in je nadeel en ronduit een leugen, uiteindelijk is dat een situatie waardoor je ofwel hoger kader/directie naar de mond praat en uw eigen verloochent op sommige momenten en blijft groeien, of aanzien word als de slechte omdat je de pijnpunten durft op te noemen. Uiteindelijk voelde ik mij niet goed door de visie die de laatste jaren binnen het bedrijf gegroeid was, éénzijdige korte termijn besparingen waar enkel de hardste werkers op de laagste trap de prijs betaalden, en de kaderleden nog steeds evenveel tijd hadden om koffie te slurpen en de tijd verspeelden aan concepten die nooit werden uitgewerkt of getest. Ik kon het niet langer aanzien.
Vorig jaar gestart met een management functie bij coolblue. Enorme verbetering maar een harde klik om te maken, zeker de beginmaanden. Waar ik van een meer gestructureerde omgeving ben gegaan waar élke minuut op een dag telde om alles rond te krijgen (wat het laatste jaar onmogelijk was) naar een organisatie die geld heeft met hopen en enkel maar tijd en geld aan het winnen zijn. Dit brengt een enorme laksheid mee die ofwel een motivatie kan zijn, of omgekeerd, want of je nu als manager vandaag iets doet, of je beslist van eens een paar dagen letterlijk niets te doen, alles is oké. Langs de andere kant heb ik wel gemerkt dat je énorm creatief te werk kan gaan met de tijd en zelf initiatieven kunt neerzetten (omdat je er toch de tijd voor hebt). En dat is uiteindelijk ook wel een leerschool voor mij, van eens te 'werken' in een omgeving waar je in alle rust jezelf kunt laten groeien, of helemaal niet.

Al bij al vermoed ik dat het ook niet mijn laatste stop zal zijn, de luiheid neemt wel een beetje toe in m'n huidige functie, al schreef ik ondertussen al een aantal cursussen voor het management bij coolblue (dankzij m'n cursussen intern en extern bij colruyt), werk ik mee aan de brandveiligheidsplannen (lees, ik heb ze opgesteld omdat er geen was) en bracht ik al wat ideeën aan om bepaalde processen duidelijker en vlotter te laten verlopen (die uiteindelijk hogerop zijn gegaan en geimplementeerd geweest).

Voor mij is het op dit moment wel makkelijk om een job te vinden en loop ik nooit de kans om binnen mijn functie zonder job te vallen, ze zoeken overal wel mensen met m'n opleidingen en profiel, en heb nog altijd énorm veel interesse in wat ik doe. Geen idee wat de toekomst brengt, misschien maak ik op een dag wel een klik in mijn hoofd en ga ik nog eens iets volledig anders doen. Ik voel wel dat ik toch om de 3 jaar nood heb aan afwisseling en verandering, anders roest ik letterlijk vast en ga ik mij vervelen in m'n job/functie. Misschien is het deze keer anders, maar dan vrees ik dat ik enorm lui ga worden.

Last edited by black; 24-01-2021 at 11:43.
black is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 12:06   #43   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

om een of andere reden dacht ik altijd dat gij kok was in een restaurant
rooz is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 12:20   #44   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ja ik ook Black wtf hebt gij ons hier zitten wijsmaken de afgelopen 20 jaar.
Old 24-01-2021, 13:19   #45   link
Max Power
Senior Member

Max Power's Avatar

Zit ongeveer 5 jaar bij mijn huidige werkgever, langste run tot hiertoe. Is een start-up dus het plan is om nog zeker tot de IPO te blijven (ook al ben ik al een tijdje volledig gevest) en dan de volgende start-up te zoeken.
Ben nu ook aan het kijken om iets additioneel in bijberoep te starten.
Old 24-01-2021, 13:36   #46   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Ik dacht dat black aan de ziekekas zat met zijn nier en daarom zoveel wow speelde

Sorry black
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 21:00   #47   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

- 3 jaar op een hogeschool, administratieve functies (communicatie, ombuds, trajectbegeleiding)
- 6 maanden bij Sodexo, insides sales (net terug van lange reizen dus moest iets doen om aan mijn geld te komen, never again.)
- +3 jaar bij Toerisme Oostenrijk, digitale marketing. Gemiddeld om de 6 weken zat ik een week in Oostenrijk. Heel het land gezien, tophotels gedaan, topresto's, topactiviteiten. Duits geleerd.
- Nu al 3 jaar bij de Vlaamse Overheid bij een communicatiedienst als digitale mens aan de slag.

Wel af en toe heimwee naar mijn 5-sterren leven in Oostenrijk.
Old 24-01-2021, 21:04   #48   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

dat was dan specifiek om nederlandstalige toeristen te lokken?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 21:14   #49   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

- Vijf jaar aan de univ onderzoek gedaan, maar na afloop vertrokken omdat ik te weinig impact zag van mijn onderzoek. Schone tijd, dat wel.
- Ondertussen bijna twee jaar aan het bouwen aan een medtech product. Interessante ervaring tot dusver, maar wel een uitdagende sector om te innoveren wegens de strenge regelgeving en lange time to market. Veel onzekerheid ook, maar wel een reële kans op maatschappelijke impact. Moest ik hier ook vijf jaar aan kunnen werken, dan zou ik daar heel blij om zijn.
logion is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 21:15   #50   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ja, job was eigenlijk tweeledig.
- De gewone toerist verleiden om te kiezen voor Oostenrijk als vakantieland.
- De professionele reissector overtuigen om Oostenrijk te blijven opnemen in hun vakantieaanbod.
Old 25-01-2021, 08:06   #51   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Eerste job: 1 jaar helpdesk terwijl ik een job in development zocht
Tweede job: 9 jaar bij hetzelfde bedrijf als full stack developer
Derde en huidige job: ondertussen bijna 6 jaar, eerst als full stack developer, nu iets meer dan 2 jaar lead van het back-end team.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 09:05   #52   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Eerste job : 2jaar expeditie fruitterminal. Was eigenlijk keiplezant en heb er veel geleerd over de werking van de haven. Ik zat echt in de terminal en zag dus effectief wat er gebeurde, veel contact met bureauvolk en de dokwerkers. Altijd wel lachen maar enorme kuturen en slecht betaald.
Tweede job : 2 jaar bij het glorieuze Katoen Natie, expeditie. By far de slechtste job die ik gehad heb. Onderbetaald, ondergewaardeerd, altijd wel gezeik en eeuwige besparingen. Iedereen zat daar depressief. Nooit meer. (dat lag echt wel aan die afdeling hoor, niets tegen KTN, had de indruk dat men het in de andere BU's toch net iets beter voor elkaar hadden. Wat wij deze was een noodzakelijk kwaad en geen core business en dat mochten we weten).
Derde job : half jaar import bij een rederij. Goed bedrijf, maar job veel te saai en administratief voor mij. Gauw weer doorgegaan.
vierde job : 6.5 jaar bij een tankoperator. Tot voor deze job was ik een ambitieloze bohemer, hier heb ik echt gevonden wat ik interessant vond. Ik wil ook nooit meer iets anders doen. Mooie stappen gemaakt, de juiste connecties gelegd, beetje naam kunnen maken in die niche in de logistiek.
vijfde job : 3.5 jaar and going strong, tankcontainerafdeling overgenomen bij een bekende forwarder, wat we nu volledig aan het uitbouwen zijn. Business is good en iedereen is content dus ik ben ook content. Dat zal nog wel even duren schat ik. Sinds vorig jaar is het zaak dat ik dat ook uitbouw in onze wereldwijde kantoren maar corona dacht "HAHA hier, grenzen dicht."

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 09:38   #53   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

1e job: 2 jaar prentjes inkleuren in mini internetprojectjes
2e job: 2 jaar prentjes inkleuren in mini en kleine internetprojectjes
3e job: 2 jaar prentjes inkleuren in kleine en middelgrote internetprojectjes
4e job: +8 jaar prentjes inkleuren in middelgrote en grote internetprojectjes
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 10:53   #54   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Dus ge teert nog altijd op uw skills van in de kleuterklas...
Old 25-01-2021, 11:27   #55   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Ik heb altijd in de Pharma gewerkt. Nu momenteel administratieve ondersteuning bij klinische studies (meer dan 6 jaar momenteel). Prima job met vrij veel afwisseling maar wel zo droog als uw moeder haar foef. Daarvoor Regulatory en Quality (ook pharmastuff) gedaan gedurende 2 en 3 jaar bij oa Pfizer enzo. Ik ben niet zo heel ambitieus op professioneel vlak (totaal geen ambitie om door te groeien; ik hecht teveel belang aan work-life) dus ik vertoef graag in den backoffice

Bachelor Communicatiemanagement/journalistiek trouwens (lol)

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 11:29   #56   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Quote:
Originally Posted by AngeluS View Post
Dus ge teert nog altijd op uw skills van in de kleuterklas...
yup, kan het gewoon iets beter uitleggen waarom ze mij geld moeten geven voor de prentjes
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 11:30   #57   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Zijde al gepromoveerd naar wasco’s?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 11:35   #58   link
Patsy Pijpen
Senior Member

Patsy Pijpen's Avatar

2008-2014: Colruyt, mooie tijd voor een naïeve schoolverlater.
2014-2015: Werken als syndicus in familiebedrijf. Minder mooie tijd voor een jongeman.
2015-heden: Colruyt, mooie tijd voor een naïeve ex-syndicus.

Ik ben wel blij nu.
Syndicus kan ik niemand aanraden die van het leven houdt. Was ook als zelfstandige. Op zich leuk, tot je beseft dat je niet zo vrij bent als je dacht dat je ging zijn. En ik had ook veel meningsverschillen met den BTW over hoe je jong ondernemerschap in Vlaanderen ondersteunen kan.
Old 25-01-2021, 11:38   #59   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Ik heb altijd in de Pharma gewerkt. Nu momenteel administratieve ondersteuning bij klinische studies (meer dan 6 jaar momenteel). Prima job met vrij veel afwisseling maar wel zo droog als uw moeder haar foef. Daarvoor Regulatory en Quality (ook pharmastuff) gedaan gedurende 2 en 3 jaar bij oa Pfizer enzo. Ik ben niet zo heel ambitieus op professioneel vlak (totaal geen ambitie om door te groeien; ik hecht teveel belang aan work-life) dus ik vertoef graag in den backoffice

Bachelor Communicatiemanagement/journalistiek trouwens (lol)
Is dat dan als DMA? (en voor welk bedrijf?)
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 08:21   #60   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

2001: Te vroeg gestopt met school (hoewel).
2001-2004: Paar jaar arbeider in verschillende bedrijven (aan de band in boterfabriek, aan de band in autofabriek, Carglass ramen herstellen en vervangen...).
2004-2011: Dan kans gekregen om interim helpdesker te worden ter vervanging van iemand die langdurig ziek was en daar blijven plakken. Doorgegroeid tot system engineer met zeer sterke algemene kennis, maar focus op Citrix. 7j
2011-nu: Via consultant die bij ons kwam zijn firma en consultancy leren kennen en dan de stap gezet (mede door onenigheid met de bazen en gebrek aan opslag). Nog steeds focus op Citrix, al hebben ze mij recent gevraagd om/bij te scholen om ook O365+Teams setups te doen. 4j + 5j (originele firma werd overgenomen). Ik ben de laatste overblijver van de eerste firma, zwaar in twijfel wat ik met verdere carrière wil doen. Waar ik nu zit totaal geen doorgroeimogelijkheden en wat beugekeken op consultancy. Zeker nu met Corona geleerd wat het is om 'dicht bij huis' (lees: letterlijk thuis momenteel) te werken en niet elke dag minstens een uur in auto te zitten. Dus momenteel aan het uitkijken naar iets anders. Zit wel beetje in gouden kooi qua voordelen, dus kans is groot dat ik wat zal moeten inboeten als ik wil verleggen.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules