Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 05-02-2021, 00:26   #1   link
Dorfmeister
O_o

Retro rip-off

Op mijn Youtube feed was er gisteren een interessante podcast video over de prijsinflatie van retrogames. Voor zover ik wist, hebben games van de vorige generaties altijd tussen tien en twintig euro gekost en dan was twintig euro nog aan de dure kant.

Daarom heb ik eens voor de leut op 2dehands.be steekproefgewijs een aantal games uitgevist om te kijken wat al dat nostalgiegevoel kostte. Klaarblijkelijk veel meer dan ik dacht want voor N64 games zoals Majora's Mask, Ocarina of Time en Banjo-Kazooie zag ik vraagprijzen tussen vijftig en negentig euro. Een kopie van Paper Mario: The Thousand-Year Door was zelfs honderd euro

Het lijkt erop dat die stevige prijzen vooral van toepassing zijn bij Nintendo-games en voor games van het pre-Gamecube tijdperk. Playstation-games van alle generaties leken me toch voor een schappelijker tarief verhandeld te worden.

Zijn er hier mensen die actief zijn in het aankopen/verkopen van retrogames? Het lijkt me nog wel interessant om te doen als een soort belegging, maar die prijzen zijn volgens mij compleet kunstmatig (maw: kunnen elk moment stijgen of dalen zonder reden).
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 06:03   #2   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

ik hou hier nog een 80 gamecubegames bij met de zeldzame er in
20 tal snes games
te lui om ze online te zetten en denk altijd geduld geduld

ooit banje kazooie verkocht op 24h aan 85 euro ofzo
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 08:18   #3   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Vroeger zat hier zo ne peet Kaiba_s of zoiets die oude games kocht en verkocht.
Het is echt meer iets voor verzamelaars geworden want om te spelen kan je emulator gebruiken of heruitgave op Switch kopen.
Er zijn ook grote prijsverschillen tussen enkel cartridge en CIB. Zelf koop ik enkel de cart om te spelen maar ik geef ook geen zotte prijzen.

'kzit zelf al een tijdje in de NES Tetris community en daar klagen ze ook dat Tetris duur aan't worden is.
Het is dan ook wel al meer dan 36 jaar oud en terug populairder aan't worden...
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 11:27   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ik kijk soms eens op pricecharting.com.

Blijkbaar heb ik nog een aantal Gameboy en PS1 games complete in box die best wat waard zijn.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 12:24   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ach, zo gaat dat uiteindelijk toch altijd met speelgoed? Nostalgie wordt op een gegeven moment buitensporig veel waard. Ondertussen gaat dat aldus niet langer meer over louter traditioneel speelgoed.

Ik dacht nu wel al jaren dat ik rijk ging woorden met mijn gouden Zelda-casette voor de NES, maar er staan er lijk duusd op eBay.
Old 05-02-2021, 15:55   #6   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Mijn exemplaren van panzer dragoon saga en Shining Force 3 op de Saturn zijn respectievelijk 500 en 200 dollar waard, blijkbaar. Beetje ironisch gezien het feit dat bij hun verschijnen niemand in de buurt van een Saturn wou gezien worden.
Old 05-02-2021, 16:01   #7   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Saturn kostte dan ook 20000 ballen in de Free Record Shop. Onbetaalbaar.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
Old 05-02-2021, 16:46   #8   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Van de zeldzame verzamelaar kan je dat mss krijgen ja, omdat het aanbod heel beperkt is.
Maar of je dat makkelijk en snel kan verkopen aan die prijs, dat betwijfel ik.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 16:46   #9   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Ik herinner mij inderdaad vaag dat je voor alles dat geen Playstation was niet in de FRS moest zijn. Op een bepaald moment kon ik enkel nog in de game nation van Sint Niklaas terecht. Drie kwartier rijden, mijn ouders vonden dat leutig.
Old 05-02-2021, 16:47   #10   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Van de zeldzame verzamelaar kan je dat mss krijgen ja, omdat het aanbod heel beperkt is.
Maar of je dat makkelijk en snel kan verkopen aan die prijs, dat betwijfel ik.
Dat zal inderdaad wel. No way dat ik die ooit weg doe ook.
Old 05-02-2021, 19:12   #11   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
‘K heb hier ook wel toffe dingen liggen. Paper Mario op gamecube enzo. Die is blijkbaar ook wel wat waard maar ik doe het ook niet weg. ‘K heb mijn originele NES games nog. Het laatste retro ding dat ik heb gekocht was Faxanadu op de NES. En het triestigste is dat ik ooit mijn gamecube versie van Skies of Arcadia heb verkocht voor een appel en een ei. Ik hou gewoon alles bij.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 19:22   #12   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Heb er nog liggen voor de C 64, dingen als Lode Runner, Boulder Dash, Qbert etc...
Maar vergaan die cassettes niet? Zou me verbazen mochten die nog werken eigenlijk.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 22:13   #13   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Heb er nog liggen voor de C 64, dingen als Lode Runner, Boulder Dash, Qbert etc...
Maar vergaan die cassettes niet? Zou me verbazen mochten die nog werken eigenlijk.
Hmm, ik vrees ervoor. Al mijn Amiga diskettes zijn naar de kloten.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 11:04   #14   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Heb hier een NES gekocht van een local met Turtles en SMB2, ben nog steeds blij die te hebben. Zo mooi in zijn lompheid!
Ook nog een Gameboy liggen voor een 50 euro gekocht op een retrobeurs met Tetris jawel!
Denk wel dat ze allemaal wat minder waard zijn wegens geen verpakkingen en ook wel versleten algemeen. Heb dacht ik ook nog een PS1, maar wat doe je daar mee? Alles met CD's lijkt me minder waard, zeker in die tijd toen alle spellen werden gekopieerd.

Mijn Wii U met al zijn spellen heb ik helaas weggeven, kan me spijten in paar jaar. Zo gaat het altijd met die hardware he?
Erg duur, duur, betaalbaar, goedkoop, waardeloos, ...., ....., goedkoop, betaalbaar, duur, goud waard.

Daarnaast hou ik ook steevast alle smartphones, ipods en macbooks bij :') Probleem met die zaken is dat die batterijen zo hard degraderen dat ze onwerkbaar worden (of andere mankementen zoals toetsenbord of scherm), en van sommige zaken dat die kabels verloren raken
acku is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 11:06   #15   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

FYI https://www.retrogameland.be/ en https://www.retrogamingfun.be/ zijn referenties

lol, had dit spel dat was echt brol. Grappig dat net dat nu een van de duurdere is. Waarschijnlijk omdast ze er niet veel van gemaakt hebben en de doos er cool uitziet. Mijn vergissing toen.

en deze! https://www.pricecharting.com/game/p...ament-fighters
met doos en al, geen idee wat ik ermee gedaan heb. In elk geval niet verkocht, dit kwam na SF2 uit op SNES, een SF2 dus voor arme mensen die vast zaten op NES

Last edited by acku; 06-02-2021 at 12:01.
acku is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 20:54   #16   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

of een spel goed is of niet heeft echt weinig te maken met de prijs.
Van een goed spel zijn er meestal ook gewoon meer exemplaren.
Een slecht spel dat niet verkocht is soms moeilijker te vinden.
Old 06-02-2021, 21:39   #17   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Games die beperkte oplages hadden, zeker van iconische franchises, gaan altijd voor meer geld. En games die nooit digitaal zijn uitgebracht of geen remaster/rerelease hebben gehad.
Old 06-02-2021, 23:10   #18   link
oblo
~MOAI!

oblo's Avatar

Ouwe Nintendo tournament versies. Da's de shit.
Old 06-02-2021, 23:55   #19   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by oblo View Post
Ouwe Nintendo tournament versies. Da's de shit.
In de VS had je wel zo van die Championship edities, maar klaarblijkelijk is het in Europa erg zeldzaam.

Wikipedia lijst er vier op: Donkey Kong Country: Blockbuster World Video Game Championship II, Nintendo Campus Challenge 1992, Nintendo PowerFest '94, Star Fox: Super Weekend / Starwing CompetitionEU.

Die laatste is de enige Europese en op Catawiki bracht het 185 euro op. Voor zo'n zeldzame cartridge is dat eigenlijk nog niet te veel, vind ik.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 07:58   #20   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Inderdaad, op Catawiki vallen voor verzamelaars precies nog wel deals te doen. Zeker voor wie een collectie wil beginnen en niet al te kieskeurig is over wat de games moeten zijn.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules