Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 19-02-2021, 10:32   #21901   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Euh. Ja.

Ge kunt moeilijk in een flesje waar het logo van Affligem in gegoten staat Gouden Carolus kappen hť.

(de vorm van de fles wijkt overigens ook wat af van het typische 33cl-model)
Old 19-02-2021, 10:37   #21902   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Klopt, zeker 75cl flessen zijn tegenwoordig bijna allemaal voor de glasbol in BelgiŽ. Het hele statiegeldsysteem is voor brouwers niet noodzakelijk goedkoper in vergelijking met de constante aankoop van nieuwe flessen. Wat niet verschrikkelijk negatief hoeft te zijn omdat BelgiŽ best goed is in het sorteren en recycleren van glas.
75cl voor bier is allemaal champagnefles geworden. Die BB's zijn er volledig uit.
Old 19-02-2021, 10:45   #21903   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Euh. Ja.

Ge kunt moeilijk in een flesje waar het logo van Affligem in gegoten staat Gouden Carolus kappen hť.

(de vorm van de fles wijkt overigens ook wat af van het typische 33cl-model)
Dat begrijp ik maar het lijkt me ook onnodig de zaken te compliceren. Zal wel zijn omdat er geen overkoepelend orgaan is die die zaken met harde hand kan sturen?
acku is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 13:14   #21904   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik ken er niets van maar ik zie het wel gebeuren dat de overheid een soort recupel-bijdrage vraagt aan brouwers die niet werken met statiegeld. Enfin, zo zou ik het doen. Indien niet, dan is het een mooi voorbeeld van een sector die zichzelf daarin reguleert, al moeten we niet te zweverig gaan doen. Het zal wel financieel interessant zijn ook.
kar is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 14:57   #21905   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Er zit ecotaks op elk flesje, statiegeld of niet. maar dat is dan meer voor de etiketten ed
Ik vermoed ook wel dat al glas nog wel een lucratieve zaak is om te hersmelten, zonder dat "recupel" nodig is. cfr oud ijzer of karton.

Last edited by Turtle; 19-02-2021 at 15:03.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 14:58   #21906   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

In de Colruyt eens gekeken, Westmalle heeft ook zijn eigen fles. Verdiend wel, dat bier is speciaal. En Orval waarschijnlijk ook
acku is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 16:02   #21907   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Er zelfs nog best wat bieren met een eigen fles: Cuvťe des Trolls, La Trappe, Chimay,... Dat het veelal trappisten betreft is uiteraard geen toeval (Orval heeft inderdaad een eigen model), die behoren tot de oudste speciaalbieren en werden dus ontwikkeld voor de huidige standaardformaten. Daarnaast is het, net zoals de beugelfles, een deel van de identiteit van het merk.

Veel kleine en microbrouwers kiezen de laatste tijd overigens voor het 33cl Longneck model dat (voorlopig) de glasbol in mag, ook lijkt het sterk op het beroemde 33cl Vichy model dat we zo gewend zijn. Nogmaals, doordat wij een prima traditie hebben inzake glas sorteren, ophalen en recycleren is dat een betaalbaar scenario. Grotere spelers met iets meer financiŽle slagkracht kunnen dan zelfs een geheel eigen fles ontwikkelen. Het is alleszins niet zo gek duurder in vergelijking met het hele statiegeld-systeem.

Idem voor het ecologische aspect, al durf ik mij daar niet concreet over uitspreken. Er zijn alleszins best wel wat stemmen die opperen dat onze glasrecyclage danig efficiŽnt verloopt dat gebruikte flesjes ophalen en reinigen niet noodzakelijk zoveel beter is. Zie ook het PMD vs. glazen flessen verhaal, of wat Turtle al aanhaalde.
Old 20-02-2021, 18:36   #21908   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

How to avoid a climate disaster van Bill Gates.

Iets wat ik sowieso wel zou lezen, maar nu de nieuwe eindtermen aardrijkskunde (2e graad) zich veel meer gaan richten op de relatie mens - aarde, met een grote focus op de klimaatproblematiek, eveneens goeie lectuur om helemaal up to date te zijn.
B0Yke is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules