![]() |
![]() |
#3582 link |
Essential
|
Gisteren langsgeweest bij Immokantoor, vandaag bijkomende info ontvangen. Maandag neem ik een optie, dinsdag en woensdag heb ik afspraken bij twee banken.
Heb via goede bron bij de bank al simulaties 3,35% fix en 2,74% var 3/3/3 ontvangen. Heb net wat zitten berekenen, dit is het verschil dat ik bekom met een break-even verkoop over 5j tov huren: - 200k, 3,35 fix op 25j: lenen is 9k duurder dan huren - 180k, 3,35 fix op 25j: lenen is 21k goedkoper dan huren - 200k, 2,74 3/3/3 op 25j: lenen is 10k goedkoper dan huren - 180k, 2,74 3/3/3 op 25j: lenen is 37k goedkoper dan huren Holy crap, 37k. Kosten ifv verkoop zouden er nog vanaf moeten natuurlijk. Ik ga er vanuit dat ik een 5/5/5 neem (en op 5j break-even kan verkopen en gewoon restbedrag afbetaal zonder kosten). Zal iets hoger dan 2,74 zijn dat ik krijg, maar we zien volgende week dus wel meer. Even wat zaken verduidelijken: Ik geef toe, het is een risico, zo'n 1-bedroom appartement, de mogelijkheden ervan zijn nu eenmaal beperkt. Langs de andere kant is dit meer dan voldoende als alleenstaande 20er en is de ligging wel tamelijk goed: vlakbij E314 en E40, het gebouw ligt letterlijk tegenover een station met lijn richting Brussel, en het appartement ligt aan de zuidkant van het gebouw (met ça va terras), weg van de spoorlijn zelf dus veel zon en weinig lawaai. Staanplaats en grote berging in de kelder neem ik erbij. Als ik zie wat er hier in de buurt nog voor die prijs is... Leuven centrum is qua appartementen 50k duurder (ook daar ben ik gaan zien naar een appartement dat qua grootte/stationsligging exact overeenstemt hiermee) en huizen voor die prijs zijn volledig te renoveren, wat natuurlijk ook nog meer geld kost en vooral tijd - van geen van beiden heb ik er over. Twee slaapkamers is, als ik in de buurt van de stad wil blijven, onbetaalbaar als alleenstaande. Ik verdien goed mijn brood, maar dan nog groeit mijn kapitaal (te) weinig aan om binnen aanzienlijke tijd een grotere pand te kunnen kopen. En to be honest, van zodra de 300k wordt bereikt is een huis al veel interessanter dan een appartement. De vijf jaar waarover ik spreek is puur omdat ik anders zou moeten verkopen onder BTW-stelsel. Ik ben nu 25, ga er van uit dat ik binnen dit en 5j wel een vaste relatie heb waarmee ik wil samenwonen in een woonst op langere termijn. Daarvoor zal ik dan een groter pand nodig hebben uiteraard, maar die lening is dan ook effectief met 2 af te betalen natuurlijk, dus zolang we daar niet te zot doen heb ik daar enkel voordeel uit. Last edited by Deffe; 09-08-2014 at 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3583 link |
he/him
|
Kzou wa huren met mijn bro voor 1 of 2 jaar, hoe pakt ge dat het best aan bij de verhuurder?
Kveronderstel dat ze sneller verhuren aan een koppel dan aan 2 stoere mannen. Ofwel ik die alleen ga en ze overtuig dat ik genoeg geld verdien om dat met gemak alleen te betalen? Geen idee eig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3587 link |
Serious Member
|
@ Deffe.
Vind het nog altijd knettergek om op dit moment variabel te lenen? Serieus, totaal ridicuul. Referteindex 3/3/3: http://www.spaargids.be/sparen/referte-index-c.html Mindblowing dat je dan nog voor variabel zou kiezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3588 link |
Senior Member
|
hoeveel komen de bouwers momenteel uit / m² (all in, dus ook btw enzo) zonder bouwgrond uiteraard.
ik zit al enige tijd op bouwforum en daar gooien ze constant met 1.500 euro m² excl BTW. Ik weet niet wat ze daar uitsteken, maar zelfs "mijn" SOD firma zat daaronder. Binnen een week of 2 nieuwe ontwerpen, hopelijk gaat het dan allemaal wat sneller gaan.
![]() |
#3590 link |
Senior Member
|
Hoe reken je dan met kelder/zolder/... ? Praktisch alle kosten voor onze ruwbouw zijn gekend, ik zit nu op +- 660 eur/m2 incl btw indien ik enkel gelijkvloers en bovenverdieping tel. Gezien de ruwbouw geschat wordt op de helft van de totaalkost zal 1500 eur excl. voor ons veel zijn (hoewel afwerking wel veel geld gaat kosten, en deel van ruwbouw hebben we zelf gedaan).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3591 link |
Typo Master
|
Kelder en/of zolder worden niet (appart) berekend in zo van die fictieve cijfers van xxx€/m², 't zijn ook nutteloze cijfers, enkel de "leefruimte". Want het ene afwerk materiaal is het andere niet.
't Is veel beter om de ruwbouw en de afwerking appart te zien. En dan alle componenten ook nog eens afzonderlijk. Dus muur, vloer, plafond, verlichting, keuken, ... en dat beeld gaat heel wat realistischer zijn. Zo een gemiddeld cijfer slaagt echt op niet veel. Zeker die van SOD niet, want die durven al eens voor het gelijksvloers alleen te zijn. Die gaan er vanuit dat ge op het 1e geen vloer nodig hebt ... of dat vloer op't gelijkvloers 50€/m² en op't eerste 15€/m² mogen zijn. Het beste budgeteer je dus gewoon alles appart. Sowieso hoe meer m² je hebt, hoe lager de kost/m² wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3592 link |
Senior Member
|
Onze 'zolder'/2e verdieping zal nog half als leefruimte gebruikt worden: kinderkamers zijn duplexen, dat neemt al bijna de helft in, en de andere helft wordt werk/hobbyruimte van de vriendin. Dus eigenlijk zouden die ook al dan niet gedeeltelijk in die prijs meegenomen moeten worden. Boven de 2e verdieping hebben we nog een extra echte zolder, zo'n 5,5 meter breed, maar net onder het dak, met een vrije hoogte van 2 meter over een breedte van een meter in het midden.
Enfin, ik heb voor onze budgettering ook geen rekening gehouden met die kostprijs van xx eur / m2, maar gewoon een aantal richtprijzen bekeken, vergeleken met de raming van de architect, de boekhouding van de bouw van mijn zus en enkele andere lasteboken en zowat gemiddeldes genomen, met overal een marge van 10%. De kostprijs van onze ruwbouw zal zo'n 18% lager zitten dan gebudgetteerd, dus we kunnen/mogen wat meer uitgeven aan de afwerking ![]() Last edited by Erik701; 10-08-2014 at 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3593 link | |
Essential
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3594 link | |
!= Deffe
|
Quote:
Indien je nu een goede vaste rente hebt kan het zijn dat je bij verkoop gewoon hypotheek kan verhuizen en zelfde lening (of zelfde voorwaarden) behouden. Dus dan gaat het budget van de verkoop recht naar uw nieuw project. Ik zou iig speculeren op een rentemarkt die alleen maar gaat verslechteren. Dus als je nu 200k kan vastleggen aan +- 3% voor 25 jaar zou ik dat liever doen dan over 5 jaar naar een nieuw krediet op zoek te moeten. (ik heb uiteraard ook geen glazen bol, maar dat de rentes historisch laag staan is wel duidelijk) -> Bottom line: De besparing op 5 jaar met uw variabele voet lijkt mij het risico en de stress niet waard. Met een vaste voet mogen uw 5 jaar er gerust 6 worden. Kan je dat appartement ook ongedwongen verkopen of misschien zelfs verhuren (wie weet hoe de markt evolueert...) en met de huur ruimschoots uw lening aflossen. Uw scenario aan 5/5/5 kan uiteraard goedkoper uitvallen, maar ik zou voor de gemoedsrust kiezen ![]() *disclaimer* heb nog nul ervaring met variabele kredieten of aanpassingen aan lopende hypothecaire kredieten, dus informeer u fatsoenlijk bij mensen die dat wel hebben. Er komt ongetwijfeld veel bij kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3595 link | |
he/him
|
Quote:
En dan eventueel zelf een contract maken met mijn broer om eventuele miserie (waarschijnlijk niet, maar ge kunt maar beter zeker zijn) te dekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3596 link |
she/her
|
Tuurlijk kunt gij dat. En ge kunt even goed met uw broer huren, zou niet weten waar het probleem kan liggen (situatie van Horla is het eerste wat ik hoor).
Alleen is het belangrijk dat uw huurcontract in orde is, want geschillen zijn gebaseerd op de namen van de partijen in dat contract. En als gij uw waarborg in orde hebt (wettelijk ~2m huur), zie ik niet waarom een appartement u kan ontzegd worden. Zolang ge er maar niet marginaal of agressief uit ziet, idd... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3597 link |
since 09 Feb, 2001
|
oei
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|