Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 20-02-2021, 20:53   #5561   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Hoe gaan de parkeerplaatsen bij jullie in de buurt?

In appartementsgebouw tegenover ons komt een parkeerplaats vrij (carport). Die staat te koop tegen 20k. Ik vind dat vrij veel, zeker omdat het geen box is. Langs de andere kant is het wel een opportuniteit want rijhuis en fietsen zijn een bitch.
Old 20-02-2021, 21:28   #5562   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

35k voor lijnen. Zurenborg, Antwerpen.

Edit: Blij dat ik een inpandige garage heb. 20k klinkt echt wel schappelijk, zou er voor gaan.
operator is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 21:51   #5563   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

25-30k ondergrondse staanplaats (2018 antwerpen)
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 23:42   #5564   link
kar
Public servant

kar's Avatar

In st gillis dendermonde aan de rand van de gemeente (sporthal) gaat een box (wel met alles er op en er aan, electriciteit en regenwaterput) voor 20k.
kar is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2021, 13:23   #5565   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Net naar de hypotheekwinkel geweest: op het eerste zicht lijkt ons nieuwbouwproject financieel perfect haalbaar. Ze hebben voorstellen gedaan van 1,19% vast en 1% variabel op 25 jaar tijd.

Nu komt het erop aan zoveel mogelijk banken te bezoeken om een zo laag mogelijke rente en deal ivm SSV (we hebben wat voorbeelden gekregen van externe verzekeringsmaatschappijen) en brandverzekering te krijgen. Vrienden van ons kregen 0,86% op hun lening 2-3 maanden terug. We hebben het lastenboek al doorkamd en vrijdag gaan we terug praten met de bouwontwikkelaar voor een nieuwe calculatie. Alsook de eigen inleg vergroten door het komende anderhalf jaar flink te sparen (oplevering nieuwbouw is eind Q2 - midden Q3 2022).

De kans is erg groot dat we het gaan doen, de locatie is ideaal en we kennen de buurt goed. Kwestie van zoveel mogelijk geld afromen en tijd dus.
Old 22-02-2021, 13:45   #5566   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Iemand ervaringen met een warmtepomp en vloerverwarming in een nieuwbouw? Kost?
Old 22-02-2021, 13:58   #5567   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Duur om te installeren, en nu terugdraaiende teller niet meer mag, duur om te gebruiken ook. Hebben geothermische pomp en 100% vloerverwarming*.
Sjans dat we tot 2025 gaan kunnen laten terugdraaien dan toch.

Voor uw EPB wel erg goed. Maar op lange termijn momenteel financieel onzeker lijkt me. Prijzen kan je beter eens checken op livios ofzo.

* benedenverdieping en salon/badkamer. De slaapkamers hebben er geen, en hebben 'ventilos' voor noodgevallen. Ventilos zijn zoals radiatoren, maar dan op het water van de vloerverwarming. Prachtig in theorie, enkel gebruiken als het echt koud wordt, voor de rest mag de slaapkamer wat koeler.
In praktijk werkt dat nauwelijks, want ventilo heeft een sensor die pas laat starten als er 30 graden door stroomt (zodat ie warme lucht blaas en geen koude lucht), en onze vloerverwarming is op lage temperatuur (meer gelijkmatig en efficient), waardoor die nooit opstarten tenzijn het zo hard vriest buiten dat de warmtepomp alsnog extra heet water maakt (tussen 30 en 35 ipv tussen 25 en 30). Het heeft deze winter 2 nachten eventjes gewerkt, toen het heel de week buiten tussen 0 en -10 was.
acku is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2021, 14:10   #5568   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Wij hebben dezelfde verwarming setup, vloerverwarming beneden is prima. Maar de ventilator radiatoren zijn niet ideaal. Ze draaien wel dagelijks bij ons op momenten dat de vloer wordt bijgewarmd, maar als je on-demand even wil bijwarmen boven is dat meestal geen optie.
Maar het is boven ook niet te koud en hebben daar weinig last van, zelfs de voorbije week met vriestemperaturen was ok.

Verbruik is hoog in de winter, ok rest van het jaar. De zonnepaneelregeling verpest heel het opzet wel maar ik zou er de nieuwbouw niet voor laten liggen als het voor de rest naar je zin is.

1.19 vast is mooi
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2021, 14:26   #5569   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
vloerverwarming boven + beneden, geen spijt van integendeel (warme badkamervloer ftw)
+ wat de rest al zei
Old 22-02-2021, 14:27   #5570   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

I see, ik dacht dat het interessant ging zijn naar toekomstperspectief toe maar ik verneem net ook dat het erg duur is en veel verbruikt. Kennissen hebben dat en verbruiken 15000 kwh per jaar, waarvan 6000 kwh komt van de zonnepanelen. Dat is gigantisch veel en duur.

Nog iets: we gaan dus standaard zonnepanelen hebben op ons dak met een piekvermogen van 2100Wp (mogelijk meer omdat we extra laten steken om aan een EPB van 30 of onder te geraken, om 50% korting te krijgen op ons KI de komende jaren). De vraag: wat betekent dat eigenlijk voor ons? We wekken energie op, en dan? Is er een terugdraaiende teller of hoe werkt dat tegenwoordig? We zijn totaal niet mee in die materie.
Old 22-02-2021, 14:37   #5571   link
Rufus
PimpMeister

Wij hebben vloerverwarming beneden en gewoon CV boven. Geen spijt van. Je moe dan alleen rekening houden dat dat met 2 pompen werkt en dus iets duurder is qua installatie.
Old 22-02-2021, 14:38   #5572   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
I see, ik dacht dat het interessant ging zijn naar toekomstperspectief toe maar ik verneem net ook dat het erg duur is en veel verbruikt. Kennissen hebben dat en verbruiken 15000 kwh per jaar, waarvan 6000 kwh komt van de zonnepanelen. Dat is gigantisch veel en duur.

Nog iets: we gaan dus standaard zonnepanelen hebben op ons dak met een piekvermogen van 2100Wp (mogelijk meer omdat we extra laten steken om aan een EPB van 30 of onder te geraken, om 50% korting te krijgen op ons KI de komende jaren). De vraag: wat betekent dat eigenlijk voor ons? We wekken energie op, en dan? Is er een terugdraaiende teller of hoe werkt dat tegenwoordig? We zijn totaal niet mee in die materie.
Overproductie word op het net gezet tegen een lagere opbrengst dan wanneer je energie van het net haalt. Nieuwbouw dus is denk ik standaard een slimme meter. Maw je gaat altijd meer betalen dan met een terugdraaiende teller. Zeker omdat de zonnepannelen overdag energie opweken wanneer je dit niet nodig hebt.
Old 22-02-2021, 14:42   #5573   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

En het verbruik Rufus?

Ik las ook dat je met een batterij het teveel aan energie zou kunnen opslaan maar wat de kost daarvan is...
Old 22-02-2021, 14:46   #5574   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Hier overal vloerverwarming, ook in de slaapkamers. Wel met een geothermische warmtepomp met passieve koeling. Regeling zodat er geen opwarming is in de slaapkamers de winter (niet nodig) maar wel afkoeling in de zomer.
Wonen er nog maar 4 maand maar warmtepomp opgestart in de zomer en met de laatste hittegolf een paar dagen op onze werf geslapen omdat het zalig koel was daar (screens + koeling).

Kostprijs moet je toch rekenen op 20a30k.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2021, 14:46   #5575   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Kunt ge uw zinnen beginnen met 'Hey Google'?
Old 22-02-2021, 14:48   #5576   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
En het verbruik Rufus?

Ik las ook dat je met een batterij het teveel aan energie zou kunnen opslaan maar wat de kost daarvan is...
Batterijen zijn te duur op dit moment om financieel interessant te zijn
Old 22-02-2021, 14:53   #5577   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
En het verbruik Rufus?

Verbruik van onze warmtepomp is uitgerekend op ~4000kwh. Zal afwachten zijn wat de realiteit is maar voorlopig lijkt dat wel ongeveer te kloppen.
Old 22-02-2021, 15:17   #5578   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Kunt ge uw zinnen beginnen met 'Hey Google'?
Ja, maar er is daar een overaanbod aan informatie. Maar voorlopig weet ik genoeg. Merci jongens
Old 22-02-2021, 15:42   #5579   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Hier vloerverwarming beneden en radiatoren in badkamers (boven) en slaapkamers.

Die in de badkamer is vaak in gebruik, die in de slaapkamers hebben op 8j nog nooit opgestaan. (mss ooit als de kinderen ouder zijn en op hun kamer zouden studeren ofzo).

Combinatie vloerverwarming + radiatoren zorgt blijkbaar toch wel voor extra complexiteit.

Maar k vloerverwarming in slaapkamers lijkt me dan ook weer niet optimaal.
Ik zou dan nog eerder opteren voor gn centrale verwarming in de slaapkamers, maar met de mogelijkheid om electrisch te verwamen (bvb airco/verwarming toestel).
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2021, 15:44   #5580   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Is wat wij gedaan hebben met ventilos he. Als uw huis genoeg geisoleerd is, en open binnenin (?), worden de kamers sowieso nooit echt koud
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules