Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 4 40.00%
3 sterren 2 20.00%
2.5 sterren 1 10.00%
2 sterren 2 20.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 1 10.00%
Voters: 10. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 08-03-2022, 14:38   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The Batman'

Bruce Wayne (Robert Pattinson) gaat al 2 jaar 's nachts de straten op als de gemaskerde wreker Batman. Het lijkt allemaal weinig uit te halen. Vermoeid ziet hij aan hoe zijn stad Gotham City steeds verder verwordt tot een poel des verderfs. Wanneer een sadistische moordenaar die het gemunt heeft op vooraanstaande politici raadsels achterlaat schiet Batman de politie te hulp om de zaak op te lossen.

Met 'The Batman' geeft Matt Reeves het antwoord op de eeuwenoude vraag: "Wat als Kurt Cobain Batman was?". Deze neerslachtige, aardedonkere superheldenfilm gaat zo radicaal voor een teneerdrukkende, wanhopige sfeer dat het meer een onbedoelde parodie op alles wat emo en grunge is lijkt dan op een geslaagde Batmanfilm. Nochtans is de start veelbelovend. De stevig in de batsuit gehesen Robert Pattinson staat nog aan de start van zijn carrière als gemaskerde wreker. Via een zwaarmoedige voice-over vertelt Battinson ons hoe twee jaar nacht na nacht criminelen van de straten van Gotham halen hun emotionele tol beginnen te eisen. De algemene veiligheid verbetert niet, het is vechten tegen de bierkaai. Dan besluit Matt Reeves de focus te richten op Batman als detectieve, een kant die in eerder films vaak nogal stiefmoederlijk behandeld werd maar wel aansluit bij de oorsprong van het personage in de strips. Een verse aanpak voor wat een stevige detective noir zou moeten worden, een belofte die de film finaal nooit waarmaakt.

Want voor alle dingen die goed zijn, en die zijn er zeker (Zoë Kravitz als Selina Kyle/Catwoman, Colin Farrell als Edward Cobblepot/Penguin, de sfeervolle belichting en fotografie, de soundtrack), slaat 'The Batman' de bal een aantal keer flink mis. Over Battinson kan ik kort zijn: genietbaar in het pak, een tegenvaller uit het pak. Als Bruce Wayne schiet hij schromelijk te kort. Het verhaal zelf begint goed maar verliest al snel stoom om via enkele onnodige bochten tot een finale te komen die ik niets anders dan onbevredigend kan noemen. 'The Batman' duurt maar liefst drie uur maar het verhaal rechtvaardigt die speelduur allerminst. De trage opbouw is op zich geen probleem, wel het gelijkmatige voortkabbelende tempo waarmee de kijker zich tot het slot moet slepen.

Met de actiescènes had Reeves de kijker waarschijnlijk over de streep kunnen trekken, ware het niet dat ze allemaal gekenmerkt worden door een opvallend gebrek aan spanning. Het grote probleem van 'The Batman' is dat de film elke urgentie mist. Er gebeuren een aantal moorden maar je hebt nooit het gevoel dat de tijd dringt, dat er echt iets op het spel staat. Het is tekenend dat wanneer de batmobiel voor het eerst in beeld verschijnt (toegegeven, erg cool in beeld gebracht), de motor van de wagen letterlijk afslaat. Op het moment dat je denkt dat 'The Batman' eindelijk gas gaat geven valt de film meteen opnieuw stil. Het is bijna lachwekkend. Gaandeweg verdwijnt ook het centrale mysterie naar de achtergrond. De grote hamvraag is dan ook drie uur lang niet waarom de Riddler Gotham City's finest om zeep helpt of wie de mol is, maar vooral of Robert Pattinsons mascara het zal houden tot aan de credits.

Alle respect dat Matt Reeves een stijlkeuze heeft gemaakt en er vol voor is gegaan, maar deze 'The Batman' is niet de mijne. Minstens 45 minuten te lang, minstens 45 lumen te donker en minstens 45 valiums te suf. Of om het met de woorden van een zekere groenharige clown te zeggen: Why so serious?

2 sterren op 4

Last edited by Maniac; 22-03-2022 at 13:17.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 17:36   #2   link
Jens
Member

Gisteren ook gezien en deze review verwoordt perfect mijn ervaring.
Jens is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 18:12   #3   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
ik vond em goed. Met robert 'twilight' pattinson waren de verwachtingen eerder laag, heeft dat al bij al goed gedaan.
Old 22-03-2022, 12:56   #4   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Geef je zelf geen sterren meer Maniac?

Ben dubbel en dik akkoord dat hij pakweg een uur korter mocht zijn.
De "love story" was ook totaal overbodig/slecht uitgewerkt.
En inderdaad, als Batman wel te pruimen, als Bruce Wayne niet.
Geen fan van deze Alfred ook.

Ik zal naar een sequel komen als hij er komt, in de hoop dat ze wat lessen trekken en het een betere film wordt dan deze.
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 13:18   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

2 sterren op 4. Blijkbaar van de tekst gevallen. Zat wel al zo in het overzicht
Old 22-03-2022, 22:34   #6   link
Jaak ✅
ask me anything

Jaak ✅'s Avatar

Ik vond hem cool. Menselijke Batman en vond Pattinson feitelijk wel geslaagde Bruce Wayne. Gaf mij meer het beeld dat een rijkeluisweeskind in een stad als Gotham zou worden, meer dan een succesvolle mooiboy die Christian Bale neerzette.
Die scène op die begrafenis, Pattinson zegt daar geen woord en toch voelt ge aan zijn blik en postuur de ruwe emotie die hij daar meesleept: bij het binnenlopen in de kerk, het zien van dat jongetje, het horen van het gesprek van Gordon met die andere flik, tot de paniek die daar uitbreekt en hij die ijzig koel blijft. Echt aangenaam verrast, want ik kende hem totnogtoe denk ik enkel als die glimmerende vampier uit Twilight.

Het is geen Dark Knight (Rises), maar dat ligt vooral aan het beetje ontbreken van een prominent aanwezige antagonist denk ik. Wel akkoord dat hij iets te lang duurde.

Cinematografie en muziek was wel spot on.

Benieuwd naar het vervolg waarop mogelijk gehint wordt (liefst Penguin dan nog een Joker).

Last edited by Jaak ✅; 22-03-2022 at 22:39.
Jaak ✅ is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 07:35   #7   link
LukeSoloSalade
Whatabautist

LukeSoloSalade's Avatar

Ik snap niet dat ge naar een remake van een recente remake ... kunt kijken.

Het mag stoppen met Batman, Superman, Spiderman remakes.
Hoeveel keren moeten Bruce zijn ouders sterven, Clarke op een boerderij opgroeien of uncle Ben overvallen worden?
Gecertificeerd frituur snack expert
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 08:03   #8   link
Nike123
bot by bavo

zolang er debielen naar superheromovies gaan kijken, duidelijk
Nike123 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 11:55   #9   link
LukeSoloSalade
Whatabautist

LukeSoloSalade's Avatar

bwa er is niks mis met super hero / scifi / fantasy movies. Tis uw goesting of niet natuurlijk.

Wel iets mis met constante remakes.
Gecertificeerd frituur snack expert
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2022, 07:48   #10   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Inmiddels is er een deleted scene met de Joker uitgebracht.

Eigenlijk toont die scène opnieuw alles wat ik goed én slecht vind aan 'The Batman'. Veel te donker, veel te veel gemompel. Maar ook Pattinson die wel overtuigt in het pak en Barry Keoghan die een echt creepy Joker neerzet.

Vreemd dat ze dit uit de film hebben gelaten, beter dan de meeste andere filler in de prent.
Old 04-04-2022, 20:51   #11   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Ik was helemaal mee met de stijl en de sfeerschepping in de film. Vond Gotham er voor een keertje toch heel wat minder New York uitzien dan in die films van Nolan. Batman mag wel over de top gothic zijn. Maar nu ook weer niet zoveel als bij Burton.

Maar voor een Batman film was dit toch vooral een praatfilm. Ik keek hem graag, maar weet nu al dat ik hem nooit meer terug wil zien. En achteraf vroeg ik me af wat Batman nu feitelijk gedaan heeft om the Riddler te stoppen. Niets toch?

Voor de rest had ik het gevoel dat ik bij momenten naar een live action versie van de Arkham spellekes aan't zien was. De choreografie van de gevechten, de kostuums, the penguin.
Fieldy is online now   Reply With Quote
Old 19-04-2022, 19:43   #12   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

Te lang, te donker en mist urgentie. De car-chase was er een goed vorbeeld van imo. Zo een vette auto en dan die hele chase was zo onduidelijk als wat.

Pattinson is een fantastische acteur en een Batman die ik zeker nog wil terug zien, dat heeft hij na twilight al zeer veel bewezen ( The Rover, The Lighthouse, The King, Good Time, Lost City of Z,...) en het idee van een sad af noir batman is plezant imo.
de meeste setpieces waren fantastisch (Batman bij de flikken was geniaal, Arkham Joker en Riddler was top), de algemene sfeer van Gotham was prima en alle acteurs zijn top imo, Penguin is great af.

Misschien gewoon volgende film max 2 uur en een betere villain? Niets tegen Paul Dano, ik zie die man enorm graag en heeft dat goed gedaan.
Dunno, Batman die zit te discussieren over een raadsel aan de telefoon en wat het verschil is tussen een duif en vleermuis. Mjah, echt spannend is dat niet.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2022, 16:22   #13   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

lmao wa voor onuitstaanbare dikke vorte fucking schijt is deze film maat? pattinson praat gelijk christian bale en dat was in die drie kakfilms ook al nie te harden, ge ziet letterlijk niets want de lenscover zit nog op de camera en fucking hell kunde aub wa tempo in uwe kut superheldenkak steken? na een uur en een scheet afgezet want kwas bang dattek een lokaal zwart gat ging maken in mijne living mee hoe donker het beeld was

en batman blijft de dwaaste superheld ooit

nul sterren
Old 02-05-2022, 16:36   #14   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb er 3 dagen over gedaan om hem uit te kijken. Kon mij voor geen meter boeien.

Ook veel te weinig tijd voor Penguin waar Farrell wel iets leuk mee had kunnen doen denk ik.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2022, 10:39   #15   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
‘K vond em goed, sfeervol maar wel wat traag. En penguin was idd wat underused. Riddler was wel ne coole zot.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2022, 12:24   #16   link
radje
(no homo (homo))

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Japisee View Post
lmao wa voor onuitstaanbare dikke vorte fucking schijt is deze film maat? pattinson praat gelijk christian bale en dat was in die drie kakfilms ook al nie te harden, ge ziet letterlijk niets want de lenscover zit nog op de camera en fucking hell kunde aub wa tempo in uwe kut superheldenkak steken? na een uur en een scheet afgezet want kwas bang dattek een lokaal zwart gat ging maken in mijne living mee hoe donker het beeld was

en batman blijft de dwaaste superheld ooit

nul sterren
mij hemme ze ook gehad japjap, kreeg overal "ja nee dees is nen superheldenfilm voor mensen die nie graag naar superheldenfilmen zien dus zeker doen" dus uiteindelijk toch bekeken, vooral omdat battinson in theorie wel cool leek pattinson die ne keer onnozel mag doen in een kostuum woelah kan toch alleen maar positief zijn

ma godmiljaar wa een triestig geval. kmoet nix hebben van avengers infinity war versus thor far from homo ma geef mij die cookiecutter soy o face superhero elke dag boven wa dees was, daar kunt ge tenminste zien wa er gebeurd

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2022, 10:42   #17   link
acku
raising bots

acku's Avatar

Jullie gaan zowat allemaal akkoord met ongeveer dezelfde mening hier, wat me verbaast bij deze.
Vond hem zeer donker, inderdaad grungy detective noir. Was pak minder cool dan de vorige trilogie. Er zat niks humor in, en sommige stukken waren onnodig in die mate dat ik er zelfs geen andacht voor had (de puzzels oplossen, de romance).
Toch was hij al de moeite door de consistentie in toon en beeldvoering. Door het geheel wat menselijker te maken, ook al was het naar het apathische toe.
Het lage tempo en gebrek aan humor vond ik net verademend na de vele misfires in Marvel laatste tijd. Past meer bij The Joker dan bij The Dark Knight.

dit heeft me wel even verward en uit de film getrokken. Mijn fout zo blijkt.

3 op 4 waard.
acku is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules