![]() |
![]() |
#1 link |
Serious Member
|
Ik-wil-een-camera-kopen-en-ik-zoek-advies
Dacht van het hier toch te plaatsen i.p.v. in het buy and sell forum.
Mijn camera heeft zowat de geest gegeven na tien jaar gebruik en aangezien we mooie foto's willen nemen op onze huwelijksreis in juli dit jaar gaan we investeren in een nieuwe digitale camera. Nu, tegenwoordig zie ik ook veel digitale cameras met een functie tot videocamera. Is het dan beter om iets te komen dat beide kan of is er toch een verschil in kwaliteit met een gewone fotocamera? Ik ben niet echt een talent, dus allerhande afstellingen qua verschillende sluitersnelheden en lichtcorrectie zijn niet echt iets voor mij. Graag wel een degelijke zoom-functie (willen misschien een safari doen zelfs) en iets dat snel foto's kan nemen van iets bewegend. (willen ook graag kindjes fotograferen in actie) Hebben jullie enige suggesties? Of zelfs tips i.v.m. het kopen van een camera? Zou naar een Mediamarkt te kunnen gaan voor advies maar ik vrees een beetje dat mijn vertrouwen daar ver weg is. Last edited by Dodgy; 04-01-2011 at 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 link |
Senior Member
|
Begin eens te zeggen over welk budget je beschikt, maakt het anders onmogelijk een goeie keuze aan te bevelen.
![]() |
![]() |
#4 link |
Senior Member
|
Als het de bedoeling is om jaren mee te gaan, en je kan overweg met het gewicht, dan zou ik je toch aanraden een instap-dslr te nemen. De meeste modellen kunnen tegenwoordig ook al video aan. Niet dat dit een vervanging is voor een traditionele videocamera, maar als je dit maar sporadisch gebruikt zeker voldoende.
Uiteraard ga je voor de 'grote' drie op vlak van DSLR: Canon, Nikon en Sony. Jawel, ook Sony. Als video enorm belangrijk voor je is, dan zou ik zelfs de nieuwe Sony DSLRs aanraden. Deze werken met een lichtdoorlatende spiegel waardoor continu AF mogelijk is, wat op de Canon/Nikon cameras nog niet zo goed kan (gebruiken contrast AF en dat is traag). Koppel dit bij Canon bijv aan een degelijke instaplens (17-85IS) en eventueel een 55-250 als extra zoom en je komt al een heel eind. Zeker feit dat je kinderen wil fotograferen sluit zowat elke camera behalve DSLRs uit, die zijn gewoon te traag om actie snel te vangen.
![]() |
![]() |
#5 link |
Senior Member
|
Als ik ook even mag gebruik maken van deze thread, om er geen 100 te starten. Mijn Canon eos 300d is al zeker een half jaar overleden en ik ben op zoek naar iets nieuws. Uiteraard blijf ik bij Canon, gezien ik hiervan al een aantal lenzen heb. Geen hoogwaardige lenzen, maar toch. Gebruiksgemak ligt bij een Canon toch nog net iets hoger naar mijn mening dan bijvoorbeeld een Nikon.
Ik twijfel tussen - 7D (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-7d-body-.html) - 60D (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-60d-body.html) Prijsverschil is toch redelijk, maar niet onoverkomelijk. Grote voordeel van de 60D is het kantelbaar scherm. De bouwkwaliteit is ook niet slecht, beter dan bijvoorbeeld een 550d maar niet zo goed als een 7D. Iets minder AF punten (maakt dat veel verschil)? De NIkon tegenhanger heeft er in de 20 dacht ik? Ik zit gewoon een beetje in de knoop, ik denk dat de 60D toch wel iets meer draagbaar zal zijn dan de 7D? ... maar voor dat prijsveschil zit je natuurlijk weer een klasse hoger. Of investeer ik dat geld beter in een goede lens? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 link |
Senior Member
|
60D en 7D zijn echt wel klasse apart. Gebruik al jaren Canon en lees er heel veel over, dus weet wat ik vertel. De 40D (supercamera) en 50D waren nog prosumer modellen, maar met de 60D heeft Canon bewust wat afstand willen nemen van de 7D/5D door de 60D meer te richten op doorsnee gebruikers. 60D is nu ook grotendeels plastic, dus bouwkwaliteit is langs geen kanten meer te vergelijken met de vroegere xxD reeksen.
De 7D is aan de andere kant ABSOLUUT geen camera voor beginners, verre van. Maar aangezien je een 300D hebt gehad, is dat misschien niet echt een probleem. De AF, Dual Digic processors, metering en viewfinder zijn echt klasse apart bij de 7D. Zo erg zelfs dat de 1D en 5DII op dat vlak stuk(je) achterlopen. Maar het is een camera die serieus wat gewenning vraagt, als je de 7D als een point&shoot gebruikt, ga je teleurgesteld zijn. Maar leer de camera kennen, en je hebt zonder discussie de beste APS-C sensor camera die je je maar kan indenken. Wil je beter doen in het Canon kamp, dan moet je naar full frame gaan, en dan spreek je over heel andere budgetten, niet in het minst qua lenzen. Je zeht dat je al een aantal lenzen hebt, misschien interessant even te zeggen welke dat zijn.
![]() |
![]() |
#7 link | |
Serious Member
|
Quote:
Wat is AF? En aangezien je blijkbaar toch Sony als één van de betere vind, wat zijn daar goeie lenzen voor? Als ik Sony DSLR opzoek kom ik uit op zo'n 15 toestellen... : http://www.dicamera.nl/sony/ Zou je dit online kopen of in een winkel? En enige links waar ik online zou kunnen kijken voor een toestel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 link |
Senior Member
|
AF=auto focus
Waarom naar sony gaan als je al Canon lenzen hebt? Links: www.digicamshop.be www.cameranu.nl www.fotokonijnenberg.be www.artencraft.be
![]() |
![]() |
#9 link | |
Ancien
|
Quote:
![]() Afhankelijk van je budget is een Nikon D7000 ook een interessante optie. ISO performance ligt bij dat toestel enorm hoog en de kwaliteit van de sensor in het algemeen is enorm goed. Prijs kwaliteit moeilijk te kloppen: http://www.dxomark.com/index.php/en/...ensor-rankings Je kan trouwens ook altijd kijken naar 'EVIL' camera's zoals de Sony NEX-5, Olympus EL-P1, Panasonic GH-1/GH-2. Zijn DSLR's zonder spiegel en bijgevolg compacter. Dergelijke camera's zijn stilaan aan een opmars begonnen en bieden heel wat potentieel. (Kleiner toestel, kleinere lenzen, ....) Last edited by Awoujol; 04-01-2011 at 07:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 link |
<insert lachband>
|
Volgens mij bedoel je de Panasonic GF1/GF2
![]() Moest ik budget over hebben zou ik zeker voor zo iets gaan. Kwalitiet van die dingen zijn echt ongelofelijk. En de optica van die lenzen is ook zeker niet mis. Maar ik vind het voorlopig nog verschrikkelijk duur. Ik moest voor de vriendin een compact zoeken dit eindejaar en het is uiteindelijk een Canon Powershot S95 geworden. Bewust een compact omdat ik al een 50D heb met een aantal lenzen en omdat een compact ook makkelijk meeneemt. Al heb ik ook getwijfeld over een Canon G12. In Dodgy zijn geval moet hij zelf uitmaken of hij liever een DSLR koopt. Nadeel is hier als je wat veeleisend bent, je blijft investeren in lenzen, flitsen en dergelijke. En dat je ook altijd veel gaat mezeulen. Als je iets betere kwaliteit wilt dan kan je altijd voor zo een tussenmodel gaan zoals de GF1/2. Of een topreeks compact. In Arne zijn geval zou ik zeker voor een 7D gaan, die punten die Lapino aanhaalt zijn zeker waar. De 60D is in kwaliteit niet meer vergelijkbaar met de 50D, of beter gezegd. De opstap van een xxxD naar een xxD is met de huideige modellen veel minder significant dan dat het vroeger was. Al zou ik die aankoop ook eens wat beter bekijken adhv welke lenzen je al hebt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 link |
Senior Member
|
"Gevaar" van DSLR is inderdaad dat je steeds blijft upgraden en dat kost wel wat. Als ik zie welk parcour ik heb afgelegd op vlak van camera's/lenzen, is niet mis. Gelukkig verdien ik af en toe ook wat aan mijn fotografie skills en dat maakt investering een stukje meer draaglijk.
![]() |
![]() |
#13 link |
Space cowboy
|
De eerste stap bij het kiezen van een dslr merk is een winkel binnenstappen en daar de verschillende merken / modellen eens vastnemen. Zelfs al is het in Mediamarkt, je hebt ze dan eens "gevoeld". De één werkt liever met Nikon, de ander met Sony of Canon. Kies waar je je goed bij voelt en staar je niet blind op specs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 link |
Serious Member
|
Maar qua specs vind ik het wél belangrijk van een korte sluitertijd te hebben. Als ik denk aan de keren dat ik een camera op verlof gebruikt heb om iets te fotograferen en wat dan enorm flou bleek te zijn omdat er iets bewoog krijg ik nog altijd de kriebels. Zou dat graag willen vermijden in de toekomst.
Ben ik dan volgens jullie niet "beperkt" tot een SLR-keuze? Wel een goeie tip van die feel, wil inderdaad eens zien wat er goed aanvoelt en handig is qua dragen/transport. Qua lenzen en zo zou ik het graag tot een minimum beperken. Kwestie dat het nog altijd niet voor professionele doeleinden is en gewoon is voor kwalitatief hoge vakantie/huis-tuin-keuken foto's. Zie bij de Nikon D7000 staan "39-punts autofocus". Is dat veel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 link |
<insert lachband>
|
die korte sluitertijd hangt ook van de omstandigheden waarin je je foto neemt natuurlijk, alsook van de lens dat je gebruikt en de instellingen van je toestel.
het is niet zo dat je met een dslr, vanzelf altijd in alle omstandigheden haarscherpe foto's gaat hebben. edit: die 39-punts autofocus (of af-punten), zijn het aantal punten dat het toestel kan gaan autofocussen. die je zelf kan gaan kiezen of het toestel zelf laten bepalen op welke punten hij scherp stelt. dat hangt allemaal af van de automatische of handmatige instellingen dat je doet op het toestel. de Canon 5D-mk2 viewfinder hieronder heeft 9-af punten. op zich zegt het aantal af-punten mij niks, ik stel altijd scherp met het middelste. ![]() edit2: ter vergelijking de D7000 viewfinder ![]() Last edited by tknomel; 04-01-2011 at 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 link | |
Ancien
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 link |
the cake is a lie
|
Als het gewoon voor kwalitatief hoge vakantie/huis-tuin-keuken foto's is, dan ben volgens mij beter af met een high-end compact camera in plaats van met een DSLR.
Het is een beetje zonde van het geld om een DSLR enkel in de auto-stand en met de kitlens te gebruiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 link | ||
Ancien
|
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 link |
Senior Member
|
Als dat je probleem was, dan zeker een DSLR kopen. Er is echter wel een verschil tussen 'shutter lag' en 'af lock'. Shutter lag is de tijd dat het duurt tussen afdrukken en effectief nemen van een foto. Vroeger was daar nogal eens verschil op, maar bij de nieuwe toestellen (zelfs de compacts) is dat verwaarloosbaar geworden. De AF snelheid is natuurlijk ander paar mouwen en daar zijn DSLRs nog altijd koning. Het is uiteraard zoals Dodgy zegt, vooral afhankelijk van de sluitersnelheid (maw hoeveel licht je camera binnenkrijgt en hoe snel hij dus een beeld deftig kan vangen op de sensor). Als je wil vermijden dat je onderwerpen 'flou' zijn doordat je camera een te lange sluitersnelheid gebruikt, dan is het zeer hoge ISO bereik van de recente spiegelreflexen echt een zegen. Zo neem ik regelmatig foto's op ISO6400 van onze kindjes als ze binnen spelen, en met beetje noise reductie zijn die heel behoorlijk voor normale afdrukken.
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|