Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 25-09-2021, 22:25   #2821   link
Jaak ✅
ask me anything

Jaak ✅'s Avatar

uhoh blade wordt zeer boos van mini-SUVs

ma trekket u ni aan nice bakske mateke
Jaak ✅ is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 09:35   #2822   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Bedankt, ik doe mijn best hoor.
In ons systeem wordt inderdaad de hele prijs (leaasing plus alle nodige kosten zoals onderhoud, energie, verzekering, inschrijvinfg etc) afgetrokken van bruto, buiten de VAA die op uw loonbrief verrekend wordt. Al is dat nu ook weer niet het immense verschil bij het kiezen van een auto.

Dus dat is heel dichtbij TCO
Dat is dan een cafetariaplan ipv een echte bedrijfswagen, mabon. Want op deze manier wordt u een beschimmelde wortel voorgehouden onder het mom van 'shiny cheap car'... die achteraf toch wel een bittere nasmaak achterlaat, mabon. Hier wordt enkel VAA van loon afgehouden, maar voor upper management(waar ik zit) komt er een vergoeding bij in bruto = bedrag VAA. Waardoor dat mijn VAA nog wat verminderd.

Ik hou van wagens, maar honestly, een pak van uw eigen loon opgeven voor een cafetariaplan...I'd think twice about that. Met een deftige occasie wagen (of nieuwe) waar je nog veel kms mee kan doen zal het voordeliger voor jou zijn om rond te rijden(en bvb je kilometers voor werk in te brengen) dan in die val te trappen. Want uiteindelijk geef je niet enkel bruto loon op, je geeft ook pensioenrechten op en andere zaken. Wat gaan ze doen als je op ziekte valt? Dan ben je plots die wagen compleet kwijt...en alle centen die je er in hebt gestoken. Tel maar eens:

lease voor 5 jaar, aan 900 euro per maand (bij u 13 maanden in een jaar) => 58.500 euro in bruto opgegeven. Dan nog eens 170 euro per maand VAA voor die 5 jaar aan 11.050 euro.... Dan heb je na 5 jaar 69.550 euro uitgegeven voor iets dat niet van jou is. Want die auto gaat terug naar leaser en kan jij erna niet verkopen.

Meeste wagens hebben waardeverlies van tussen 50-60 % na 4-5 jaar(afhankelijk van kms en merk).... Als je die wagen privé zou kopen(ok trek er verzekeringen en onderhoud af) dan hou je toch nog de waarde van die wagen over na 4-5 jaar ipv nu helemaal niks. Het is je eigen keuze, maar ik vind het toch wel wat wrang.
Dorpsidioot is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 10:42   #2823   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Maar dan hebt ge geen Tesla he. Wat dan!
Blade is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 11:56   #2824   link
kar
Public servant

kar's Avatar

of geen BMW of audi!

Toch niet gaan rondrijden in een VW/peugot/renault/skoda gelijk het klootjesvolk zeker?

Last edited by kar; 26-09-2021 at 12:25.
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 12:59   #2825   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

En het milieu dan, kar? Denk aan uw kleinkinders!
logion is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 14:08   #2826   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
of geen BMW of audi!

Toch niet gaan rondrijden in een VW/peugot/renault/skoda gelijk het klootjesvolk zeker?
Euh, ja.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 14:54   #2827   link
acku
raising bots

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Maar dan hebt ge geen Tesla he. Wat dan!
Quote:
of geen BMW of audi!

Vreemde reacties. Dat plan heeft niets met t type auto te zien. Je kan ook een renault leasen, zoals ik voorheen deed. Aan 440 euro ipv 900 dan.

Het is simpelweg een berekening wat u netto het goedkopste uitkomt:
- een dure leasing waar onderhoud, inschrijving, verzekering en energiekosten in zitten
- een eigen auto waar je zelf die kosten draagt

Op ons werk kan je op 1 hand tellen wie kiest voor dat laatste. Zij rijden dan inderdaad wel met oudere auto's, om op die manier alvast niet dat enorme waardeverlies te lijden die je hebt na 4 jaar op een nieuwe.
Maar zelfs dan is t onzeker of ze er beter mee doen dan gewoon een middenklasse-wagen te leasen.

De rekening is snel gemaakt als je buto in hoogste loonschaal al zit. Je verliest geen pensioenopbouw, je betaalt geen belastingen op dat stuk inkomen buiten VAA.

Eigen auto wordt makkelijk geraamd op 400 tot 500 netto per maand. Als je daarvoor BRUTO een auto kan hebben, waaromdan twijfelen? En mijn auto kost idd dat netto ook, maar is anders eentje die ik niet zou durven aankopen.
acku is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 15:46   #2828   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Omdat het dan je eigen auto is die je altijd bezit.
Old 26-09-2021, 15:54   #2829   link
acku
raising bots

acku's Avatar

Waarom moet je een auto bezitten? Lijkt me vooral een extra zorg.
Als het gaat over herverkoopwaarde, dat is natuurlijk ingecalculeerd.
Old 26-09-2021, 16:16   #2830   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Tis een beetje gelijk mensen die een bluray doosje moeten "hebben" ipv films te streamen.
Geeft mij maar een leasing.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 16:27   #2831   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ook allemaal voorstander van een huis te huren dan?

Sorry, te leasen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 16:28   #2832   link
rooz
Senior Member

tot op het punt dat dat financieel interessanter is, zeker
rooz is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 16:31   #2833   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:

Sorry, te leasen.
Een huis stijgt in waarde (enfin een grond toch zeker)
Een auto daalt in waarde
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 17:17   #2834   link
acku
raising bots

acku's Avatar

Quote:

Sorry, te leasen.
zat het ook te denken, maar zoals hier is gezegd, dat is niet hetzelfde qua investering.
Je gaat zelden een auto aan een meerwaarde verkopen, bij een huis ga je daarvanuit. Plus, lenen voor aankoop is fiscaal interessant dankzij woonbonus, niet iets dat je hebt bij een auto.

Maar mocht ik een kantoor willen, ik zou huur wel overwegen.
Old 26-09-2021, 17:56   #2835   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
zat het ook te denken, maar zoals hier is gezegd, dat is niet hetzelfde qua investering.
Je gaat zelden een auto aan een meerwaarde verkopen, bij een huis ga je daarvanuit. Plus, lenen voor aankoop is fiscaal interessant dankzij woonbonus, niet iets dat je hebt bij een auto.

Maar mocht ik een kantoor willen, ik zou huur wel overwegen.
Kromme vergelijking hier. Stel dat je nu financiële renting doet als particulier, zelfde budget als je 'leasebudget'... Dan kan je de gerente wagen na x jaar voor minimaal bedrag overkopen en heb je geen kosten meer (aankoop) en hou je toch de restwaarde voor jezelf. Via bedrijf leasen huur je gewoon alles, en hou je niks over erna. Maw je betaalt de winst van de leaser en je bedrijf betaalt een lagere voorheffing op je loon. Zij winnen erop, jij wordt met een glimlach op het gezicht droog in de kakker genomen.

Hoe het ook bekijkt: je betaalt veel voor een wagen te hebben die je niet zelf kan kopen en je houdt er niks aan over. En IVM pensioen: je moet nog 20+ jaar werken. Door nu minder bruto bij te dragen, is je potje op in de hoogste schijf te blijven minder groot. Stel dat je nu over 10 jaar maar halftijds meer kan werken door ziekte of iets dergelijks...wel ja... Dan heb je dat potje in reserve niet meer...
Old 26-09-2021, 18:01   #2836   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Het is altijd goedkoper om aan te kopen en achteraf te verkopen, maar daar gaat het niet om. Voor uw werkgever is het belangrijker een vaste prijs te hebben met alles inbegrepen.

Als zelfstandige heb ik nu ook een paar keer de berekening gemaakt tussen lease en financiering. Zeker voor EV's is het verleidelijk omdat je niet weet hoe die markt er over 5jaar uit zal zien voor de herverkoopwaarde. Maar na 5jaar leasen zit je al bijna aan het volledig aankoopbedrag (wel incl onderhoud, verzekering en banden).

Ik volg bavo hier volledig om voor de dikkere leasewagen te gaan dan met eigen netto geld een 'gewone' wagen te kopen.

edit: na dorpsidioot zijn post te lezen was dat misschien ook geen slecht idee in deze scenario
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 18:49   #2837   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Het is altijd goedkoper om aan te kopen en achteraf te verkopen, maar daar gaat het niet om. Voor uw werkgever is het belangrijker een vaste prijs te hebben met alles inbegrepen.

Als zelfstandige heb ik nu ook een paar keer de berekening gemaakt tussen lease en financiering. Zeker voor EV's is het verleidelijk omdat je niet weet hoe die markt er over 5jaar uit zal zien voor de herverkoopwaarde. Maar na 5jaar leasen zit je al bijna aan het volledig aankoopbedrag (wel incl onderhoud, verzekering en banden).

Ik volg bavo hier volledig om voor de dikkere leasewagen te gaan dan met eigen netto geld een 'gewone' wagen te kopen.

edit: na dorpsidioot zijn post te lezen was dat misschien ook geen slecht idee in deze scenario
Als zelfstandige kun je die wagen in kosten steken en afschrijven. Als particulier kun je dat niet. Nog een extra reden te meer om het niet te doen als particulier. It's basic maths.
Old 26-09-2021, 18:51   #2838   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Er zijn hier toch veel werknemers met een leasewagen, waarbij de leasewagen gewoon een deel is van hun verloning. Dan is het eerder 'standaard' een auto krijgen, en eventueel onderhandelbaar om ipv auto datzelfde bedrag bruto te krijgen. Dat is toch net hetzelfde als bruto x krijgen, maar bruto kunnen inruilen voor een leasewagen?
In het eerste geval kiest toch ook vrijwel niemand voor nóg extra brutoloon, om dan zelf privé een wagen te kopen en te onderhouden. Want ja, als je dan een occasie of een goedkope auto koopt, kan je mss ook wel eens méér netto overhouden.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2021, 19:13   #2839   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Ik ken meerdere mensen die dat wel doen. Ook om niet vast te zitten aan de voorwaarden/keuzes van de car policy.
Old 26-09-2021, 19:30   #2840   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Er zijn hier toch veel werknemers met een leasewagen, waarbij de leasewagen gewoon een deel is van hun verloning. Dan is het eerder 'standaard' een auto krijgen, en eventueel onderhandelbaar om ipv auto datzelfde bedrag bruto te krijgen. Dat is toch net hetzelfde als bruto x krijgen, maar bruto kunnen inruilen voor een leasewagen?
In het eerste geval kiest toch ook vrijwel niemand voor nóg extra brutoloon, om dan zelf privé een wagen te kopen en te onderhouden. Want ja, als je dan een occasie of een goedkope auto koopt, kan je mss ook wel eens méér netto overhouden.
Klopt. Maar bij mij is dat bijvoorbeeld standaard on top of mijn loon. En beide zijn onderhevig aan mogelijkheden tot opslag. Recht op wagen staat ook vastgelegd in mijn contract. Inclusief budget. Met cafetaria plannen staat dat nogal wat meer op losse schroeven. Maar de redenering maken dat het goedkoper is om het te nemen, dat klopt langs geen kanten, en dat wou ik aantonen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules