![]() |
![]() |
#2822 link | |
Senior Member
|
Quote:
Ik hou van wagens, maar honestly, een pak van uw eigen loon opgeven voor een cafetariaplan...I'd think twice about that. Met een deftige occasie wagen (of nieuwe) waar je nog veel kms mee kan doen zal het voordeliger voor jou zijn om rond te rijden(en bvb je kilometers voor werk in te brengen) dan in die val te trappen. Want uiteindelijk geef je niet enkel bruto loon op, je geeft ook pensioenrechten op en andere zaken. Wat gaan ze doen als je op ziekte valt? Dan ben je plots die wagen compleet kwijt...en alle centen die je er in hebt gestoken. Tel maar eens: lease voor 5 jaar, aan 900 euro per maand (bij u 13 maanden in een jaar) => 58.500 euro in bruto opgegeven. Dan nog eens 170 euro per maand VAA voor die 5 jaar aan 11.050 euro.... Dan heb je na 5 jaar 69.550 euro uitgegeven voor iets dat niet van jou is. Want die auto gaat terug naar leaser en kan jij erna niet verkopen. Meeste wagens hebben waardeverlies van tussen 50-60 % na 4-5 jaar(afhankelijk van kms en merk).... Als je die wagen privé zou kopen(ok trek er verzekeringen en onderhoud af) dan hou je toch nog de waarde van die wagen over na 4-5 jaar ipv nu helemaal niks. Het is je eigen keuze, maar ik vind het toch wel wat wrang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2827 link | |
raising bots
|
Quote:
Het is simpelweg een berekening wat u netto het goedkopste uitkomt: - een dure leasing waar onderhoud, inschrijving, verzekering en energiekosten in zitten - een eigen auto waar je zelf die kosten draagt Op ons werk kan je op 1 hand tellen wie kiest voor dat laatste. Zij rijden dan inderdaad wel met oudere auto's, om op die manier alvast niet dat enorme waardeverlies te lijden die je hebt na 4 jaar op een nieuwe. Maar zelfs dan is t onzeker of ze er beter mee doen dan gewoon een middenklasse-wagen te leasen. De rekening is snel gemaakt als je buto in hoogste loonschaal al zit. Je verliest geen pensioenopbouw, je betaalt geen belastingen op dat stuk inkomen buiten VAA. Eigen auto wordt makkelijk geraamd op 400 tot 500 netto per maand. Als je daarvoor BRUTO een auto kan hebben, waaromdan twijfelen? En mijn auto kost idd dat netto ook, maar is anders eentje die ik niet zou durven aankopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2834 link | |
raising bots
|
Quote:
Je gaat zelden een auto aan een meerwaarde verkopen, bij een huis ga je daarvanuit. Plus, lenen voor aankoop is fiscaal interessant dankzij woonbonus, niet iets dat je hebt bij een auto. Maar mocht ik een kantoor willen, ik zou huur wel overwegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2835 link | |
Senior Member
|
Quote:
Hoe het ook bekijkt: je betaalt veel voor een wagen te hebben die je niet zelf kan kopen en je houdt er niks aan over. En IVM pensioen: je moet nog 20+ jaar werken. Door nu minder bruto bij te dragen, is je potje op in de hoogste schijf te blijven minder groot. Stel dat je nu over 10 jaar maar halftijds meer kan werken door ziekte of iets dergelijks...wel ja... Dan heb je dat potje in reserve niet meer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2836 link |
awesome
|
Het is altijd goedkoper om aan te kopen en achteraf te verkopen, maar daar gaat het niet om. Voor uw werkgever is het belangrijker een vaste prijs te hebben met alles inbegrepen.
Als zelfstandige heb ik nu ook een paar keer de berekening gemaakt tussen lease en financiering. Zeker voor EV's is het verleidelijk omdat je niet weet hoe die markt er over 5jaar uit zal zien voor de herverkoopwaarde. Maar na 5jaar leasen zit je al bijna aan het volledig aankoopbedrag (wel incl onderhoud, verzekering en banden). Ik volg bavo hier volledig om voor de dikkere leasewagen te gaan dan met eigen netto geld een 'gewone' wagen te kopen. edit: na dorpsidioot zijn post te lezen was dat misschien ook geen slecht idee in deze scenario |
![]() |
![]() |
![]() |
#2837 link | |
Senior Member
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2838 link |
Forty-Two
|
Er zijn hier toch veel werknemers met een leasewagen, waarbij de leasewagen gewoon een deel is van hun verloning. Dan is het eerder 'standaard' een auto krijgen, en eventueel onderhandelbaar om ipv auto datzelfde bedrag bruto te krijgen. Dat is toch net hetzelfde als bruto x krijgen, maar bruto kunnen inruilen voor een leasewagen?
In het eerste geval kiest toch ook vrijwel niemand voor nóg extra brutoloon, om dan zelf privé een wagen te kopen en te onderhouden. Want ja, als je dan een occasie of een goedkope auto koopt, kan je mss ook wel eens méér netto overhouden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2840 link | |
Senior Member
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |