![]() |
![]() |
#3003 link | |
Greven
|
Is dat den diene met die tetris-achtige blokken als koplampen? cool design, ziet er tenminste wat futuristisch uit zonder tacky te zijn
![]() |
![]() |
![]() |
#3004 link |
Senior Member
|
Thx, heb er deze week al eens uurtje mee gereden. Wel leuke auto. Wil hem vooral eens vergelijken met de Kia EV6, het 'sportieve' broertje.
![]() |
![]() |
#3006 link |
Senior Member
|
Net met de EV6 gereden. Heel leuke auto. Vrouw was ook fan. Zal wel keuze worden tussen deze of de Arteon. Qua auto/looks/rijden vond ik de Kia leuker maar heb toch ferm twijfels over dat (full) elektrisch rijden.
Wie hier rijdt (full) ev? Iemand die ervaring kan delen? Ik doe op een drukke dag gemiddeld 200km, soms iets meer maar soms ook thuiswerken of enkel kantoor in A'pen. Op reis gaan met een ev zal sowieso niet evident zijn, en gebruiken de auto toch wel vaak voor weekendtrips.
![]() |
![]() |
#3008 link |
raising bots
|
Heb een Model 3 Long Range, op papier een 500+km, in praktijk zou ik 400km bereik rekenen (met een bewezen 440km).
Daarmee heb ik nog nooit twee keer op 1 dag moeten laden, dus als je een thuislader hebt zou je altijd veilig moeten zijn voor de dag zelf. Heb de thuislader zelfs nog nooit gebruikt (late installatie en nu onzeker tarief), wel publieke laders in de buurt. Daar laad ik doorgaans eens per week volledig op. Weekends ook nog geen problemen gehad. Range genoeg daarvoor (indien rondom Belgie). Op vakanties moet je wel eens kijken om ergens te laden. Met apps zoals Smoov vindt je altijd wel ergens een paal, waarrond je een korte activiteit kan doen (winkelen/wandelen/cultuur etc) zodat de auto terug opgeladen is. Lange afstanden doe ik doorgaans niet, dus onderweg laden zit er niet in. Ik zie het zelf niet zitten meer dan 400 km op 1 dag te rijden. We plannen zulke zaken altijd met een tussenstop ergens sowieso, dus dat lost dat op. Dewze zomer gaan we naar Denemarken. Daarvoor voorzie ik stops langs superchargers, die op 1 uur de auto opladen. Na een 200-tal kilometr ofzo. Goeie pauze imo. Met een Tesla kan je dan gewoon Youtube/Netflix bekijken met uw gezin als je geen zin hebt uit te stappen. Erg fun allemaal Kortom: range anxiety is irreeel. Zou anno 2022 toch al geen hinder mogen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3009 link | |
Forty-Two
|
Quote:
Een bereik van 400km is niet weinig natuurlijk. Enkel op lange trips moet je inderdaad wat extra plannen en dat is niet onoverkomelijk. Maar goedkopere EV's, die iets betaalbaarder zijn voor de gemiddelde mens, hebben natuurlijk ook meestal geen 400km he. Een bereik (in de praktijk) van 250km en géén supercharging is niet zo zeldzaam lijkt me? Kzegt niet dat dit dan ondoenbaar is, maar je moet toch nog iets meer plannen en rekening houden dan met jouw Long Range Tesla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3010 link |
white male hetero unicorn
|
Anderzijds die paar ritten van meer dan 250km...
Je had toch een tijdje garages waar je dan 1 keer per jaar voor congé ofzo een diesel of hybride kun krijgen ? als je het zo dan kan oplossen hoef je toch niet het hele jaar met een veel te zware plug in hybride meer energie te lopen gebruiken, voor dat ene aantal ritten. Natuurlijk iets anders voor mensen die voor hun job wekelijks zo'n lange ritten maken. Maar voor gemiddeld woon werk en 1 keer op congé te gaan of zelfs af en toe eens een weekendje weg te gaan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3011 link |
raising bots
|
Om u te helpen visualiseren voor een Long Range:
![]() rood: bereik indien heen en terug eerste cirkel: verzekerd bereik van 400km (normaal rijgedrag, eender welke temperatuur) tweede cirkel: normaal bereik van 440km (ecologisch rijden max 120km/u) derde cirkel: theoretisch bereik van 500km (geen koude, geen snelheden over 100km/u) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3013 link |
Eigenaar, he/they/cis
|
Wat eigenlijk ook perfect mogelijk is, is voor vakanties etc gewoon een "normale" auto huren.
Dat kost uiteraard ook geld maar hoef je inderdaad niet extra te betalen aan een zwaardere auto doorheen de rest van het jaar omdat je die in de zomer 2 weken nodig hebt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3014 link |
Senior Member
|
ev6 heeft toch ook 400km+ range.
Rij zelf ook full ev, en lange trips zijn ook niet echt een probleem, na 400+ km kan ik wel een pauzeke gebruiken, auto opladen, stukske eten en ge kunt weer 400km gaan. Het is misschien iets meer plannen dan met een diesel ofzo, maar perfect doenbaar.
![]() |
![]() |
#3015 link |
Senior Member
|
Ik rij ook full EV (Polestar2 long range) en voor alles wat in België is kom ik ruim toe zonder bijladen.
Snelheid maakt wel een groot verschil in bereik. Met bijna enkel autostrade haal ik 350 ofzo met trage baantjes pak meer. Lijkt me dat ge met die EV6 geen enkel probleem gaat hebben met uw 200km ritten. Te meer als je thuis kan bijladen. Ik ben al zo gewend aan het comfort van een electrische auto (geen lawaai, direct alle kracht beschikbaar, computer op wielen) dat ik me al erger als passagier in een auto met een verbrandingsmotor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3016 link |
Shrimp Member
|
Enkel in DE beschikbaar, maar deze range calculator is behoorlijk accuraat: https://www.volkswagen.de/de/elektro...simulator.html
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3017 link |
Senior Member
|
Vorig jaar met Model 3 LR richting Zuid-Frankrijk(Vaucluse) getrokken. Nergens langer dan 30 minuten gestaan, behalve 's middags(eten). Bavo heeft weinig ervaring met superchargen blijkbaar, want in de regel kom je toe tussen 10-20% batterij en vertrek je bij 80% en daar heb je meestal maar 30 minuten voor nodig. EV6 heeft 800V architectuur en kan dus 250-280 kW laden, maar neem dan wel enkel Ionity palen en die van Total Energies, want die kunnen dat aan. Maar ik zou zeggen: je moet er niet van wakker liggen. Ik wil ook niet meer terug, onlangs met M3 CS naar Zandvoort geweest en ik ergerde er mij aan dat die auto minder snel reageerde dan mijn Model 3, zo snel word je dat gewend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3018 link |
Senior Member
|
Ok thx. Morgen ga ik nog eens rijden met een VW ID.4 en een Volvo XC40. Heb ergens wel neiging om voor de Arteon te kiezen, omdat die massagezetels heeft en heel veel ruimte (om de reden die ik blijkbaar hier niet mag noemen interessant), maar anderzijds is elektrisch rijden nu eenmaal de toekomst en dat instant koppel, samen met stille motor en feit dat werk toch kostenloos voor laadpaal zorgt, is ook niet oninteressant.
Qua EV's vind ik die Kia eigenlijk echt wel mooi, maar interieur is nogal plastic; de XC40 is zeer mooi afgewerkt maar beetje 'vrouwenauto' imo (maar toch, luxe probleem). De ID4 krijgt goeie kritiek maar is qua uitrusting en power de minste van de drie. Heb ook nog een Audi Q4 laten offreren, is qua afwerking natuurlijk stukje beter maar kan zijn dat die nét niet binnen budget valt. En levering november 2023... ouch.
![]() |
![]() |
#3019 link |
Senior Member
|
een auto waar je eerder een 35 jarige blonde in ziet rondrijden met valse tetten dan een stoere biker zoals ikzelf
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|