![]() |
![]() |
#241 link |
Welingelichte bron
|
Het zijn de mensen die daar op verlof waren zélf die te laat hebben ingezien dat de opmars van de Taliban sneller ging dan verwacht denk ik. Velen zijn naar ginder getrokken in de veronderstelling hun familie nog een laatste keer te kunnen bezoeken vooraleer het echt wel een no go-zone werd.
Kunt het Westen moeilijk verwijten niet al te zijn begonnen op een moment dat de vraag niet zo immens was. Zouden nogal veel lege vliegtuigen geweest zijn. Fout ligt volledig bij Biden die met zijn domme beslissingen alles in een ultraversneld tempo naar de kloten heeft geholpen.
![]() |
#242 link | |
Public servant
|
Quote:
Van de mensen die ik sprak, die hadden een ticket om terug te keren met de reguliere luchtvaart op 21 augustus. Velen gingen er van uit dat als de luchtvaart nog tickets verkocht het zeker geen probleem zou zijn. Welke beslissingen zijn dat dan? Echte vraag, want zoals ik het nu zie lijkt het meer op een fout van trump zijn akkoord met de taliban waar biden gebonden aan was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 link |
Welingelichte bron
|
Hij is toch de zittende president van de V.S.? Het enige land dat volgens hemzelf in staat was om een repatriëring van dergelijke orde op poten te zetten en zonder slachtoffers succesvol af te ronden?
Naar wat ik lees in Amerikaanse media heeft hij solo slim gespeeld. Verkondigen dat de meeste van zijn topgeneraals akkoord waren om vast te houden aan die datum van 31 augustus (Trump had zeker mei voorgesteld?) terwijl dat eigenlijk helemaal niet klopte en hij daarover intern al op heel wat tegenkanting was gebotst. Maar blijkbaar beoefent hij al 50 jaar op die manier politiek: zichzelf profileren als de grote expert ("Don't worry folks, I know what I'm doing, here's the deal!"), daarmee alle tegenwind monddood maken en zich als het misloopt verschuilen achter anderen (Trump bv.) of op de emoties spelen ("I can feel your pain, because of Beau.") De domme beslissingen situeer ik dan ook niet in de laatste paar weken/maanden, want toen was het domino-effect dat tot dit heeft geleid al onvermijdelijk ingezet. Maar ge gaat me echt niet wijsmaken dat iemand met zo'n invloed op het wereldtoneel (politiek, militair...) en zo'n politieke ervaring inzake buitenlands beleid niet had kunnen voorzien en vermijden dat de Taliban van zo'n abrupte terugtrekking gebruik zouden maken. En dat als ge een bende schaapherders de macht laat overnemen in zo'n explosieve regio, dit ook een bende geitenliefhebbers zoals IS-K kansen zou bieden. Verpletterende verantwoordelijkheid imo.
![]() |
#246 link |
Welingelichte bron
|
In de V.S. of waar bedoelt ge? Ik hoop dat de wereld binnen dit en een (paar) jaar niet op heel deze heisa moet terugblikken en denken: "Dat heeft toch wel een serieuze impact gehad op ons veiligheidsgevoel."
Als dit nu eventjes een tijdelijke impact heeft gehad, dan heb ik als blanke Westerling ook een bwoah-gevoel. Ik ga geen weken mijn slaap laten over wat zich daar in het Afghaanse berggebied afspeelt he. Maar als de uitwassen van hetgeen er zich nu afspeelt binnen een jaar of twee nog steeds het nieuws halen, dan ga ik toch heimwee hebben naar Trump zijn ongenuanceerde no nonsense-aanpak.
![]() |
#247 link |
Senior Member
|
Ja, in de VS. Voor die terugtrekking was Afghanistan nooit in het nieuws. Nu met die dode soldaten en de totale afgang van de VS is het uiteraard groot nieuws overal maar na de 31ste zullen ze het snel vergeten.
De meeste Amerikanen van beide kanten willen hun troepen gewoon weg en heel dat hoofdstuk afsluiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 link |
Welingelichte bron
|
Denk dat dit in de V.S. wel 'big enough' gaat zijn om de gemoederen nog eventjes bezig te houden. Van vergelijkbare proportie wel als de George Floyd-case denk ik zelfs, maar ook die wordt door de huidige actualiteit ginder ingehaald en verdwijnt naar de achtergrond.
Zoals ge zegt: life will go on - en hopelijk zonder te hardnekkige blijvende impact.
![]() |
#250 link | |
Welingelichte bron
|
Quote:
Dat is precies een Biden-strategie: inpikken op hetgeen u goed uitkomt of op hetgeen u uit de wind zet ![]()
![]() |
![]() |
#251 link |
Hippe trolley
|
Omdat het Amerikaans imperium zichzelf heeft wijsgemaakt dat men in Afghanistan tijdens de twintigjarige bezetting iets heeft opgebouwd, en al op voorhand een grootschalige evacuatie plannen had die fabel ondermijnd. Plus had men zo ook al het signaal gegeven dat de V.S. zelf dachten dat het een verloren zaak was. Dat had misschien gewoon de instorting bespoedigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 link |
bashir_be
|
![]() |
![]() |
#253 link |
Senior Member
|
Afghanistan-kenner Bette Dam over de taliban van nu, waarom ze weer aan de macht zijn, en hoe de wereld zich tot hen kan verhouden: https://decorrespondent.nl/12684/afg...62956-58cf6e97
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 link | |
Trolle hippy
|
Quote:
triestige afloop maar toont vooral hoe nutteloos en corrupt die hele war operatie was |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 link | |
Public servant
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |