![]() |
![]() |
#1 link |
Senior Member
|
Electrische Vouwfiets
Ga het hier posten aangezien het niet over sporten per se gaat. Ben op zoek naar een electrische vouwfiets om in Gent naar het station te rijden en dan hier in Brussel naar het werk (Europese wijk).
Aangezien het mee op de trein moet zal het een vouwfiets worden en geen gewone fiets. Electrisch ook, want ik heb geen zin om al vanaf 's morgens volledig bezweet op een trein te moeten stappen. Daarnet een testritje gedaan met een Ahooga Power+, wat wel plezant was (allereerste keer op een electrische fiets). Enigste "nadeel" is dat de motor op het achterwiel zit, wat blijkbaar minder is dan centraal of voorin. Was eens aan het zien bij een Belgische winkel en daar hebben ze een Hercules, waar de motor centraal zit. Ben van plan om die ook eens te gaan testen alvorens een beslissing te nemen. Voordeel bij die Ahooga is wel dat je die volledig kunt customisen. Iemand die andere merken getest heeft en een voorkeur heeft? Tips waar een mens op moet letten? Ik heb denk ik in 20 jaar geen fiets meer gehad of op gereden.
![]() |
#2 link |
Alles is fixbaar
|
- Brompton electric
- Ahooga (Belgisch trouwens) - Tern: https://www.ternbicycles.com/be/bike...ng_type%3A1500 - Dahon, lelijk en weet niet als die elektrisch zijn - R&M Birdy, maar volgens mij ook niet elektrisch. Motor achter is imo geen nadeel.
![]() |
#5 link | |
]as]ecole wannabe
|
Quote:
Zeg gewoon dat je uit gemak een electrische wil, niks mis mee. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 link |
Senior Member
|
Ik heb een Tern Vektron, maar da's misschien nogal overkill voor wat jij wil. We hebben specifiek gekeken voor een steviger model zodat het ook comfortabel rijden is voor langere afstanden en de heuvels in Brussel, er een kinderstoel of fietszakken achterop kunnen, en tegenwoordig trekt die ook een fietskar. Enfin, iets dat dus zo dicht mogelijk bij een gewone fiets aanleunt maar toch nog gratis mee op de trein kan als ik 'm opplooi
![]() Maar als het effectief enkel voor woon-werk zou zijn, zou ik toch geneigd zijn om voor iets als die Ahooga te gaan, waarom niet? Fietsen met motor in de trapas zijn direct een stuk minder compact (zie dat dat voor zo'n Hercules precies ook geldt). Mijn Tern plooit, maar is opgeplooid wel nog altijd dubbel zo groot en zwaar als een normale plooifiets. Da's het compromis dat we gemaakt hebben, maar ik weet niet of dat voor jou zo zinvol is?
Ge kunt een mening niet echt bullshit noemen. Daarom noemt het ook een mening. Last edited by Jonah; 23-09-2021 at 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 link | |
Dzzinggg!
|
Quote:
Als ik niet wil zweten op de fiets mag ik niet sneller dan 10-12km/h fietsen, zelfs in de winter.
![]() |
![]() |
#9 link | |||
Senior Member
|
Quote:
Quote:
Quote:
![]() Nog nooit van Tern gehoord, dus ben ik even de website aan het bekijken (merci Kolb!). Morgen zit ik in Gent, eens bij een aantal fietsenwinkels binnengaan en vergelijken. Zou eens willen vergelijken hoe compact die allemaal zijn eens ze opgeplooid zijn. Merci allemaal voor de tips en advies!
![]() |
![]() |
#11 link |
PimpMeister
|
Ik heb een middenmotor en zweet mij regelmatig een ongeluk. Rij wel gemiddeld 24,....
Achteraandrijving duwt u vooruit zolang er omwentelingen zijn -> minder zwaar Voorwielaandrijving suckt en vind ik persoonlijk gevaarlijk. Middenmotor ondersteund het trappen en hoe rapper je trapt hoe sneller je gaat natuurlijk maar is intensiever. Als het om niet te zweten is zou ik voor achtermotor gaan.
![]() |
#12 link | |
Bordspelnerd
|
Quote:
Ik ben daar heel tevreden van, maar het is opgeplooid toch nog wel een zwaar en log ding. Ik zou dat niet kiezen als het is om mee te pakken op de trein. Toch ook geen goedkoop ding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 link |
PimpMeister
|
GoCycle misschien iets. Reteduur maar zijn zeer compacte e-bikes precies.
Green-miles.com
![]() |
#14 link |
Senior Member
|
Dat hangt toch volledig af van hoe de controller is geconfigureerd hoor. Op de elektrische fiets van mijn vrouw (Specialized) moet je op standje 3 effectief wel je trappers ronddraaien maar meer niet, dat ding rijdt dan bijna vanzelf. Die van mij is helemaal afhankelijk hoe hij is ingesteld, maar daar staat dan ook een eggrider op die volledig zelf te configureren is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 link | |
PimpMeister
|
Quote:
![]() |
![]() |
#16 link |
Senior Member
|
Vandaag bij Velektro in Gent geweest en toch de Ahooga Power+ besteld. Die Hercules eens bekeken, maar dat was veel te groot en Tern was ongeveer in dezelfde orde qua grootte (opgevouwd), wat mij toch iets te groot was. Keuze was snel gemaakt.
Heb voorlopig het standaard model genomen, zal dat eens uittesten en dan bekijken of ik nog zaken wil aanpassen.
![]() |
#17 link |
Senior Member
|
Zaterdag fiets opgehaald en al een paar ritjes mee gemaakt. So far so good, maar iets baart mij wel zorgen. Gisteren voor het eerst de batterij opgeladen en daar hangt een sticker op "14 januari 2020". Contact opgenomen met de winkel en dat is dus de productiedatum. Volgens hun is dat normaal, die batterijen worden in slaapstand gezet en geactiveerd eens ze gebruikt worden.
Ik heb daar toch wat vragen bij, want ik zou bvb al niet weten hoe je een batterij in slaapstand zet. En aangezien het al 12 weken wachttijd was, zie ik niet in hoe zij daar batterij 2 jaar in het fabriek laten liggen om dan in een fiets te steken.
![]() |
#19 link |
Senior Member
|
Op de factuur staat het accu nummer, maar dat is het ook. Er zat een handleiding in dat doosje waarin uitgelegd staat dat garantie enkel op frame en fork is, maar niets over een batterij.
Er staat ook in dat je je fiets moet registreren op https://ahooga.bike/warranty/, maar die pagina bestaat niet. https://ahooga.bike/footer/warranty/ bestaat wel, maar daar staat gewoon dezelfde informatie en geen formulier. Ik merk het al, ik was precies toch beter voor een ander merk gegaan.
![]() |
#20 link |
Forty-Two
|
Als ik het goed lees, zou er standaard 5 jaar zitten (op bepaalde eigenschappen) van het frame en fork, maar op al de rest zit natuurlijk wel nog de standaard 2 jaar garantie?
(al is dat bij batterijen natuurlijk zelden van toepassing op standaard degradatie). https://shop.ahooga.bike/products/wa...fee006bc&_ss=r Kan je in die fietsenwinkel in de toonzaal de stickers van dié batterijen zien? Als die allemaal zo oud zijn, dan denk ik niet dat je je echt zorgen moet maken. Als die allemaal wél nieuw zijn, dan zou ik toch klagen en verwachten dat je een relatief nieuwe batterij krijgt ipv een batterij waarbij je niet zeker bent of ze wel echt nieuw is. (voor't zelfde geld heeft ofwel ahooga ofwel de winkel er een refurbished batterij opgezet ofzo). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|