Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 20-01-2022, 16:19   #2201   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Joe, ik ben ook aan't volgen.

(vrijstaand huis, redelijk geïsoleerd na totaalrenovatie met nog marge door de spouw te laten vullen, CV op gas, analoge en enkelvoudige teller, groot zuid-gericht dak)
Old 20-01-2022, 18:24   #2202   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Is dat nu eigenlijk een no-brainer, zonnepanelen leggen?

Ik zit in een rijhuis, cv op gas. Redelijk deftige isolatie. Analoge teller.

Enkele jaren geleden overwogen, maar dan toch niet gedaan.
De energieprijs is nu natuurlijk wel lichtjes anders dan enkele jaren geleden
Old 21-01-2022, 11:21   #2203   link
black
Senior Member

black's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Is dat nu eigenlijk een no-brainer, zonnepanelen leggen?

Ik zit in een rijhuis, cv op gas. Redelijk deftige isolatie. Analoge teller.

Enkele jaren geleden overwogen, maar dan toch niet gedaan.
Ik zou zeker eens kijken hoeveel zonnepanelen ge op uw dak krijgt. Ik heb er 20 liggen (nog steeds met certificaten), en dan brengt dat wel mooi geld op.
black is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2022, 11:51   #2204   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

iemand ervaring hoe het zit met oude appartementsblokken?

Zit nu in een blok met 6 units plus winkel, maar eigenlijk ligt daar best nog een groot dak op.

in de kelder staat nog een centrale mazoutketel (25 jaar oud)

Het lijkt mij wel interessant moest op termijn die ketel vervangen kunnen worden door een warmtepomp plus eventuele zonnepanelen op het dak. Als je die kosten dan kan delen is dat missschien zelfs niet zo duur?

Groot probleem is wel dat alles in 2017 gerenoveerd is maar ze nog altijd met klassieke radiatoren zijn blijven werken. Hadden beter toen ineens voorzieningen voor vloerverwarming reeds voorzien, gezien die mazoutketel sowieso niet eeuwig zal meegaan. Maar men toen gedacht hebben eenvoudig over te schakelen op gas.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 21-01-2022, 16:28   #2205   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
iemand ervaring hoe het zit met oude appartementsblokken?

Zit nu in een blok met 6 units plus winkel, maar eigenlijk ligt daar best nog een groot dak op.

in de kelder staat nog een centrale mazoutketel (25 jaar oud)

Het lijkt mij wel interessant moest op termijn die ketel vervangen kunnen worden door een warmtepomp plus eventuele zonnepanelen op het dak. Als je die kosten dan kan delen is dat missschien zelfs niet zo duur?

Groot probleem is wel dat alles in 2017 gerenoveerd is maar ze nog altijd met klassieke radiatoren zijn blijven werken. Hadden beter toen ineens voorzieningen voor vloerverwarming reeds voorzien, gezien die mazoutketel sowieso niet eeuwig zal meegaan. Maar men toen gedacht hebben eenvoudig over te schakelen op gas.
Gelijkaardige situatie hier. Renovatie wel al reeds van 2012, maar toch.
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 10:07   #2206   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

voor wie zich afvraagt of PV de moeite is: los van alle andere incentives, zorgt het voor een vermindering van je elektriciteitsverbruik (via zelfconsumptie) van 20 tot 30%.

dus ja, het is altijd de moeite

van het nut van batterijen ben ik minder overtuigd, omdat je nog niet offgrid kunt gaan (zeker niet als elektrisch laden erbij komt)
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 10:10   #2207   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
voor wie zich afvraagt of PV de moeite is: los van alle andere incentives, zorgt het voor een vermindering van je elektriciteitsverbruik van 20 tot 30%. Je wekt dat zelf op en verbruikt het direct.
Depends. Nu tijdens COVID wel, maar anders is dat tijdens de wintermaanden toch maar zeer poverkes.
Sowieso is de opbrengst dan al heel laag (gisteren uitzonderlijk 8kWh geproduceerd, maar de dagen ervoor 2 à 4) - dus dan moet je al een relatief cheape installatie hebben om dat er tijdens die periode uit te halen als je tijdens die "piekuren" al niet eens thuis bent (tenzij je natuurlijk wasmachines hebt die aan slaan wanneer de zon schijnt).
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 10:24   #2208   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

klopt

die 20-30% is jaargemiddeld uitgedrukt, is ook het getal dat de VREG gebruikt

je elektriciteitscontract is ook jaargemiddeld opgesteld, dus of je nu stroom afneemt putje winter (spotprijs 500€) of overdag in de zomer (prijs €10 of zelfs negatief), het kost je evenveel.

in de winter zal je PV installatie inderdaad minder opbrengen, op een dag zoals nu (eind januari, bewolkt, ...) levert dat niet veel op, maar over een volledig jaar bekeken zal je 20 tot 30 % van de energie niet meer van het net moeten nemen en dus ook niet voor moeten betalen
Old 26-01-2022, 10:36   #2209   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Mja, geen idee in welke mate dat voor iedereen klopt. In de winter zit je meer binnen, meer PC, meer TV, ...

Gaat dan toch vooral op voor zwetende gamenerds die in de zomer binnen zitten en hun airco vollen tuub zitten. Maar hoeveel bestaan er zo?

In dat geval is 't vooral net wel met batterij interessant, maar de vraag is of het ook interessant genoeg is om uw investering te laten renderen.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 11:11   #2210   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Ok je hebt wel quasi altijd 20-30% zelfverbruik... maar is dat dan een argument om altijd zonnepanelen te leggen? Want als het slechts 20-30% is... dan is het vanuit financiaal perspectief niet snel rendabel hoor... zelfs niet aan de huidige EL prijzen denk ik.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 12:07   #2211   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Met het capaciteitstarief gaat elektriciteit (veel?) goedkoper worden wanneer er overproductie is van (anderen hun) renewables. Wanneer elektriciteit spotgoedkoop wordt wanneer je uw panelen gebruikt, dan wordt de terugverdientijd langer. Dunno hoe dat gaat evolueren in de komende X jaar?
logion is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 12:40   #2212   link
Horla
Senior Member

Ik heb van oktober tot januari respectievelijk 46.39, 56.12, 69.79 en 58.89 procent eigen verbruik (3kW omvormer). In de wintermaanden is het niet moeilijk een hoog eigen verbruik te hebben aangezien het dan ook niets opbrengt (de afgelopen drie dagen per dag nog geen één kWh per dag). Maar dan moet je zoals mijn vrouw er wel maniakaal mee bezig zijn (alleen wasmachine/vaatwas/etc aanzetten als de zon schijnt) en uiteraard thuis werken aangezien pré-corona dat allemaal niet mogelijk was.

De enige reden dat ik nog een relatief hoog eigen verbruik in de zomer kan halen (nog geen cijfers van omdat dit nog maar in september in Home Assistant zit) is omdat ik een zwembad heb met automatisatie voor de warmtepomp en daar mijn energie maar aan "verspil". Vroeger met mijn terugdraaiende teller zette ik de verwarming alleen aan als ik zeker ging zwemmen.

Met een 5kW batterijtje ga je niet ver komen als je vlot 20kWh op een zomerdag kan halen. En dat is met amper 12 panelen al het geval.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 18:52   #2213   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Ok je hebt wel quasi altijd 20-30% zelfverbruik... maar is dat dan een argument om altijd zonnepanelen te leggen? Want als het slechts 20-30% is... dan is het vanuit financiaal perspectief niet snel rendabel hoor... zelfs niet aan de huidige EL prijzen denk ik.
enkele ruwe cijfers:
kostprijs elektriciteit per jaar voor gemiddeld gezin (3500 kWh): 1700€/jaar
https://dashboard.vreg.be/report/DMR...triciteit.html

kostprijs PV installatie: 1350€/kWp x 3,5 kWp (goed voor opbrengst van 3500 kWh per jaar) = €4 750
(standaard kost gerekend per kWp)

20 % elektriciteitsreductie = 340 €/jaar

Terugverdientijd: (4750/340=) 14 jaar

maar weinig (energetische) investeringen in je woning gaan die terugverdientijd halen (als er al een is)

de enige zijn spouwmuurisolatie (niet iedereen wil dat), en eventueel dakisolatie als je zolder nog niet afgewerkt is

Last edited by Freddie Wasbak; 26-01-2022 at 19:01.
Old 26-01-2022, 19:33   #2214   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Bedankt voor de cijfers, dat geeft wel al een beeld (ipv een idee) inderdaad.
Er hangt natuurlijk veel vanaf wat de EL prijzen de komende 5-10 jaar doen. Als ze zo blijven of nog stijgen, dan klopt die terugverdientijd mss wel. (want nu tel je 14 jaar aan de geschatte uitschieter van dit jaar)
En ook al is die niet super, ze is wel lager dan ik verwacht zou hebben als je slechts 20% opbrengst telt en injectie zelfs niet in rekening brengt (het injectietarief is dan ook peanuts meestal).
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2022, 19:34   #2215   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

14j is toch lang, niet? Na die tijd moeten de panelen mss stilaan vervangen worden of zijn er veel betere panelen?

Last edited by Turtle; 27-01-2022 at 10:26.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2022, 11:39   #2216   link
Horla
Senior Member

Veel betere panelen heb je nu al veel sneller. Toen ik mijn panelen plaatste 3 jaar geleden was 300Wp zo ongeveer het hoogste dat je kon krijgen, nu is dat al gemakkelijk 390Wp. Over uw omvormer zeiden ze vroeger dat je na 10 jaar kosten kon hebben, geen idee wat ze tegenwoordig zeggen.
Old 28-01-2022, 21:05   #2217   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Lol, mailke van Eneco:
Quote:
Eind december kreeg je van ons een communicatie met een nieuw productvoorstel. We merkten al snel dat dit bij heel wat klanten voor verwarring zorgde. Hiervoor bieden we onze oprechte excuses aan.
...
We begrijpen dat ons nieuwe voorstel voor een onaangename verrassing zorgde. Zeker door de uitzonderlijk hoge energieprijs in de markt vandaag en omdat het wellicht voor jou onvoldoende duidelijk was dat jouw vaste prijs, die al die jaren van toepassing bleef, niet langer gegarandeerd was.

Omdat we het beste voor hebben met onze klanten, hebben we besloten jouw huidige prijs alsnog te garanderen tot 02/11/2023.

Je mag onze communicatie van december dus als onbestaande beschouwen.
....
Nieuw tarief is dus 2.8 €cent/kWh vast. Noice.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2022, 01:19   #2218   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Bedoeling is m'n elektrische auto op gewone stroom als 'thuisbatterij' te gebruiken. Panelen produceren 5000W piek, dus met een 20A 220V laadcapaciteit zit ik aan een 4400W laadvermogen. Dan nog zien hoe ik het makkelijkst de opgeslagen energie van de autobatterij in huis kan gebruiken ��. Ik zou ook gratis kunnen opladen bij de Lidl en dan die stroom ook thuis gebruiken. Ah ja...
De Kia heeft dacht ik een omvormer naar 220V van een 3200 W vermogen.
Old 29-01-2022, 06:57   #2219   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

je hebt daar vehicle-to-grid voor nodig en dat zit niet in de kia (in het algemeen nog een zeldzame feature). Wel kan je je waterkoker in stopcontact van auto steken maar is niet echt een elegante oplossing.

Last edited by frenzal; 29-01-2022 at 13:44.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2022, 11:59   #2220   link
Horla
Senior Member

Ik heb zitten kijken voor zo'n v2g wallcharger (wel chademo in mijn geval). Vanaf 7500EUR, slik .
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules