Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

View Poll Results: Zoom vs Prime
Zoom 3 50.00%
Prime 3 50.00%
Voters: 6. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 01-10-2021, 19:50   #1   link
Dorfmeister
O_o

Zoom vs Prime

Om dit subforum opnieuw wat leven in te blazen, lijkt het me wel een leuk idee om te kijken wat de lensvoorkeur is van de Shrimper. Kiest hij of zij voor een zoomlens of toch eerder voor een primelens?

Het grote voordeel van een zoomlens is uiteraard de mogelijkheid om te fotograferen op verschillende brandpuntafstanden zonder een heel assortiment aan lenzen mee te sleuren. Daarom ideaal voor wanneer je op reis gaat of gaat hiken. Het wordt ook het middel van de luie fotograaf genoemd omdat je als fotograaf niet zelf moet bewegen om een onderwerp goed in beeld te krijgen.

Een primelens heeft daarentegen andere voordelen: het is dikwijls wat compacter dan een zoomlens, heeft vaak een groter diafragma en de optische kwaliteit is ook beter dan die van een zoomlens. Het grote nadeel is dan weer dat een primelens met een bepaald brandpuntsafstand zich enkel leent voor één of twee stijlen. Met een 16mm ga je geen portretfoto's nemen en met een 85mm geen landschapsfoto's. Het kan wel, maar het is er niet echt bedoeld voor.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2021, 19:52   #2   link
Dorfmeister
O_o

Bij mijn eigen keuze ga ik toch voor het gebruiksgemak van de zoomlens. M'n Fujinon 18-135mm is verreweg mijn meest gebruikte lens die ik heb, hoewel het met afstand de slechtste lens is die ik heb in mijn collectie (als ik de reviews mag geloven tenminste). Ik neem deze zoomlens mee naar alle uiteindes van de wereld en het heeft me al heel wat diensten bewezen.

Ik begrijp dat een 7,5 keer superzoom geen grootmeester is in de optische kwaliteit, maar wanneer ik rond diafragma f/8 fotografeer zijn de foto's van (erg) goede kwaliteit. Meer dan goed genoeg om op A3 af te drukken en groter dan dat ga ik niet. Het is niet altijd gemakkelijk om te gebruiken in donkere situaties, maar dan verhoog ik simpelweg de ISO.

Grootste nadeel is wellicht dat de maximale diafragma (tussen f/3.5 en f/5.6) geen foto's toelaten met een wazige achtergrond. Hoewel ik ook veel plezier beleef aan mijn primelenzen (zoals de 80mm voor macrofotografie en de 35mm voor straatfotografie) is het toch de 18-135mm die het vaakst op de snuit van m'n X-T2 staat.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 11:08   #3   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Dit subforum leeft inderdaad weer helemaal op.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 17:39   #4   link
rooz
Senior Member

Kheb een zoom maar kwil een prime.
Ik probeer zoveel mogelijk op 23 of 35mm te laten staan en beweeg zelf
rooz is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 17:49   #5   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik heb een maand of 2 geleden mijn eerste lens gekocht. Een breedhoeklens met zoom (manueel) maar ik denk dat ik de zoom niet te veel ga gebruiken aangezien ik vooral landschappen trek en ik dus zodoende zo breed mogelijk wil gaan.
kar is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 08:22   #6   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik heb een tijdje de Fuji 35mm gehad, toplens maar ik heb liever een zoom. Meestal zit de 10-24 op m'n camera, de 18-55 gaat ook vaak mee.

Moet wel zeggen dat ik meest fan ben van natuur dan ben je niet zo veel met een prime vind ik

Last edited by ndPix; 03-10-2021 at 08:25.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 10:12   #7   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik heb een fuji x100s, dus sowieso geen zoom optie.
En op m'n d700 staat 70 of 80% van de tijd een 20mm f/2.8 op. De 28-70mm wordt gebruikt als ik op voorhand weet dat ik flexibel moet kunnen zijn. De 50mm 1.8 wordt eigenlijk enkel 'snachts gebruikt en heel af en toe gebuik ik de 70-200mm.

Als ik echt moet kiezen zou ik voor prive gebruik eerder een paar goeie primes kopen.
Voor (semi-) prof. gebruik is een (24)28-70 + 70-200 bijna onmisbaar.

Also prime f/1.4~2.8 > zoom met f/3.5 of meer.
Old 05-10-2021, 21:43   #8   link
SaveTheWhale!
Senior Member

SaveTheWhale!'s Avatar

Heb zelf zo'n goedkope 50mm prime van canon. Soms lucky mooie shots, meeste zijn zeer middelmatig

Verder een 12-24 zoom van tamron. Gebruik deze het meest, ben nogal fan van landschappen en distorted kikvorsperspectieven.

Volgende aankoop wordt ofwel een 35mm prime voor mijn katten/vrouw/zoon te fotograferen of een tilt-shift lens zodat ik mijn bouwwerken deftig kan fotograferen voor mijn website/fb/instagram te promoten. Samyang (24mm) heeft er al eentje van een goeie €600...
Old 06-10-2021, 17:18   #9   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

xf 50-140 zit het meest op mijn fuji, beste lens die ik ooit bezat by a long shot

verder nog 12, 23 & 35 primes en de 18-55 kitlens (beste kitlens die ik al zag, topper qua versatiliteit en compactheid. just spijtig niet weather sealed)

voornamelijk astro/architectuur/landscape/city-scape

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2021, 17:38   #10   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Ik verkies een zoom voor allround (18-200) alst geen topkwaliteit maar gewoon vakantiekiekjes mogen zijn. Tis wel leuk om mezelf eens te beperken met een prime van 35mm. Ge leert toch wat anders kijken.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2021, 18:37   #11   link
chili
Member

chili's Avatar

Prime
chili is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2022, 23:55   #12   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31