Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 09-09-2020, 09:11   #501   link
radje
wadist

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Gekocht, en al 40 minuten gewoon aan't lezen.

Rotzakken.
is dees goe of nie goe

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2020, 10:39   #502   link
radje
wadist

radje's Avatar

https://steamcommunity.com/sharedfil...?id=2217865748

eerste qol mod die ik ten zeerste kan aanraden + je kan ironman spelen dus achievements zijn go

Old 09-09-2020, 10:41   #503   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
is dees goe of nie goe
't was om te lachen. Maar de leercurve is echt wel gigantisch. Geen erg in dit spel. Denk dat alles al struikelend ontdekken ook nog lachen kan worden. Geschiedenis heeft genoeg incompetente koningen enz gehad .
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2020, 10:54   #504   link
radje
wadist

radje's Avatar

Quote:
't was om te lachen. Maar de leercurve is echt wel gigantisch
awel ja dermee wist nie goe of het gemeend was, want sommige mensen vinden lezen en shit uitzoeken het beste deel van dit soort games. ik lowkey ook feitelijk

kmoet zeggen dat ik wel beetje onder de indruk ben van de shrimpers hun interesse in dit spel, de meeste dank zal ongetwijfeld wel naar de xbox gamepass moeten gaan voor de enorm lage financiŰle drempel. de hype en liefde voor paradox grand strategy van onder andere archangelus en mezelf zal ook wel hebben geholpen en die leercurve, ik blijf er bij dat het vooral een hoeveelheidscurve is. de moment dat ge weet waar wat staat Ún de paar core mechanics kent van elk onderdeel (diplomacy, intrigue, war), mechanics die op zich ook geen kernfysica zijn trouwens, is er niemand van dit forum die ooit ergens zal blijven "vastzitten" imo.

Quote:
Geen erg in dit spel. Denk dat alles al struikelend ontdekken ook nog lachen kan worden. Geschiedenis heeft genoeg incompetente koningen enz gehad .
yup, de beste manier om alles te leren kennen dat dit spel heeft te bieden is gewoon veel spelen, ge gaat over tijd toch automatisch geconfronteerd worden met nagenoeg elk mechanisme. en Úcht onherroepelijk zwaar gestraft worden voor incompetentie is er ook niet, aangezien ge toch een softe reset krijgt eens uw huidig character sterft; enfin ge krijgt genoeg kansen om zaken recht te zetten die relatief onmogelijk waren bij uw vorige peet of peetin.

Last edited by radje; 09-09-2020 at 10:59.
Old 09-09-2020, 17:52   #505   link
radje
wadist

radje's Avatar

holy shit tegenwoordig is nen stream setup doen easy

either way ik ga ergens deze week gewoon stream starten als ik ck3 speel en ik zal mijn oog een half op chat laten, moest er iemand online komen steek ik wel snel mijn headset en mic in

Old 09-09-2020, 17:54   #506   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Yeah, op de shrimp discord gebeurt dat streamen regelmatig eigenlijk
Old 09-09-2020, 18:28   #507   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Post het op shrimp als ge gaat streamen, als het past zal ik kijken.

In ander nieuws, uw kinderen/vader zijn waarschijnlijk niet uw kinderen/vader.

https://www.eurogamer.net/articles/2...ds-players-say
Old 10-09-2020, 20:42   #508   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Ik moet echt Ironman spelen.

Net nadat ik de oorlog tegen mijn broer heb gewonnen en er een heel stuk spanje bij heb, krijg ik een grote nieuwe factie tegen mij. Mijn schuld, want ik had de dame in kwestie al lang genegeerd en nu zijn de boze vazallen van mijn nieuw verovers grondgebied bij haar faction gegaan. Soit, ik plot een scheme om haar te vermoorden. Net wanneer ze een oorlog tegen mij start die ik niet kan winnen, krijg ik de mogelijkheid om mijn scheme te laten doorgaan. 86% kans om ze te vermoorden. Natuurlijk lukt dat niet en ik verlies de oorlog. Enorme setback natuurlijk. Dus ik doe een reload en nu lukt het wel. Maar ja, het is zoals Radje zegt. Geeft niks voldoening.
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 21:01   #509   link
radje
wadist

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dj El Marriachi View Post

Net nadat ik de oorlog tegen mijn broer heb gewonnen en er een heel stuk spanje bij heb, krijg ik een grote nieuwe factie tegen mij. Mijn schuld, want ik had de dame in kwestie al lang genegeerd en nu zijn de boze vazallen van mijn nieuw verovers grondgebied bij haar faction gegaan. Soit, ik plot een scheme om haar te vermoorden. Net wanneer ze een oorlog tegen mij start die ik niet kan winnen, krijg ik de mogelijkheid om mijn scheme te laten doorgaan. 86% kans om ze te vermoorden. Natuurlijk lukt dat niet en ik verlies de oorlog. Enorme setback natuurlijk. Dus ik doe een reload en nu lukt het wel. Maar ja, het is zoals Radje zegt. Geeft niks voldoening.

iedereen speelt natuurlijk op zijn eigen manier maar ik vind persoonlijk dat als ge zo'n major events save scummed ge evengoed met debug/cheat engine kunt spelen

Old 10-09-2020, 21:13   #510   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Klein vraagske, iets dat ik zo niet direct vind. Elk karakter heeft een gigantische hoeveelheid stats. In welke zin doet dat er toe? Telt dat allemaal op een of andere manier op in sterkte voor uw koninkrijk, of be´nvloedt dat enkel de slaagkansen als ge die een individuele taak geeft.

Ik mocht terjuist ne surgeon kiezen. Ik heb de duurste gepakt. Geen idee wat het verschil tussen beiden was. Die had ook de minst slechte opinie over mij (-4), de andere had -16.
Old 10-09-2020, 22:01   #511   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Ben nu toch maar aan het saven.

Opnieuw begonnen met Ierland in 1066, omdat ik in de eerste playthrough wat onzorgvuldig was geweest Nu tweede keer al paar keer herladen en oorlog of claim niet gedaan omdat het gewoon een fout was.

Bij dicerolls doe ik dat niet natuurlijk.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much Ś everything Ś in a flash Ś before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 22:22   #512   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dj El Marriachi View Post

Normaal ben ik ook niet voor Ironman (bv. in XCOM), maar in dit spel is dat helemaal zo erg niet. Zo'n tegenslag is geen game over en geeft alleen maar meer voer voor een eeuwenlange familievete

Quote:
Klein vraagske, iets dat ik zo niet direct vind. Elk karakter heeft een gigantische hoeveelheid stats. In welke zin doet dat er toe? Telt dat allemaal op een of andere manier op in sterkte voor uw koninkrijk, of be´nvloedt dat enkel de slaagkansen als ge die een individuele taak geeft.

Ik mocht terjuist ne surgeon kiezen. Ik heb de duurste gepakt. Geen idee wat het verschil tussen beiden was. Die had ook de minst slechte opinie over mij (-4), de andere had -16.
De verschillende stats worden gebruikt voor verschillende dingen, normaal staat dat uitgelegd in hun tooltip. Kort gezegd:
  • Diplomacy = diplomatie (ya rly)
  • Martial = strategie, oorlog voeren, legers leiden
  • Stewardship = (financieel) beheer van uw rijk, be´nvloed o.a. uw belastingen en domain size (hoeveel counties je zelf kan hebben)
  • Intrigue = uw sterkte in/tegen intriges
  • Learning = intelligentie, belangrijk voor priesters en uw dokter
  • Prowess = persoonlijke sterkte in gevechten (staat dus los van martial skill), belangrijk voor uw ridders

Die stats zijn belangrijk voor u, maar ook voor uw council. Zie dat bv uw steward veel stewardship heeft, uw marshal veel martial, spymaster intrigue, etc.
Old 10-09-2020, 22:35   #513   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Misschien handige UI tips van Quill:
Old 10-09-2020, 22:52   #514   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
Normaal ben ik ook niet voor Ironman (bv. in XCOM), maar in dit spel is dat helemaal zo erg niet. Zo'n tegenslag is geen game over en geeft alleen maar meer voer voor een eeuwenlange familievete
Ja, ik denk dat het is omdat ik echt eens emperor wil worden van een gigantisch rijk. In CK2 ook nooit zover geraakt.

Anyway, spel bevalt me wel meer en meer eigenlijk. Ik had mij wat teveel gefocust op bepaalde content uit CK2 die ik miste, maar al die verbeteringen en mechanics zijn echt wel zalig. Lifestyle systeem is nice.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik het hooks systeem het best kan uitbuiten. Tips zijn welkom.
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 08:45   #515   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
De verschillende stats worden gebruikt voor verschillende dingen, normaal staat dat uitgelegd in hun tooltip. Kort gezegd:
  • Diplomacy = diplomatie (ya rly)
  • Martial = strategie, oorlog voeren, legers leiden
  • Stewardship = (financieel) beheer van uw rijk, be´nvloed o.a. uw belastingen en domain size (hoeveel counties je zelf kan hebben)
  • Intrigue = uw sterkte in/tegen intriges
  • Learning = intelligentie, belangrijk voor priesters en uw dokter
  • Prowess = persoonlijke sterkte in gevechten (staat dus los van martial skill), belangrijk voor uw ridders
Dat snap ik wel, maar doet het er toe of ge een vrouw kiest die goed is in bv Stewardship, of Martial, ...
Old 11-09-2020, 09:11   #516   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Uw vrouw zit in uw council en boost uw eigen stats. Hoe hoger haar stats, hoe hoger de uwe zullen zijn.

Die stats van haar zullen ook wel de frequenties verbeteren van events waar zij verantwoordelijk voor is, zoals het verbeteren van de opinie van persoon X tov u.

Last edited by Fallschirmjaeger; 11-09-2020 at 09:16.
Fallschirmjaeger is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 09:33   #517   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Eens je door hebt waar je op moet letten en waar alles zit, is het spel precies toch zˇ moeilijk niet. Is EU IV moeilijker, of is het net omdat ik EU IV gespeeld heb, dat ik hier ook sneller weg ben met alles?

Wat ik wel jammer vind, is het gebrek aan eigen input in diplomacy. Als je een gift wilt geven, kiest het spel het bedrag voor jou. Als je een oorlog wint, kiest het spel wat de voorwaarden zijn. Ik zou daar graag veel meer eigen input in hebben, een beetje meer zoals diplomacy in Civilization werkt dus. Ik geef item X, de tegenstander wil X en Y, dus ik bied hem X en Z aan in de plaats en beide content.
Ik stoor mij daar wel wat aan, want soms krijg ik dingen (of moet ik dingen geven), die ik niet realistisch vind, of eigenlijk gewoon anders zou willen zien.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 10:20   #518   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Eens je door hebt waar je op moet letten en waar alles zit, is het spel precies toch zˇ moeilijk niet. Is EU IV moeilijker, of is het net omdat ik EU IV gespeeld heb, dat ik hier ook sneller weg ben met alles?
Beetje van beide. Sowieso is een tweede paradox spel leren veel gemakkelijker dan het eerste want er zijn toch altijd grote overlaps in UI en mechanics, maar CK3 is wel duidelijk veel gemakkelijker dan EU4 en zelfs CK2.

EU4 is ook niet moeilijk als ge weet hoe het werkt, maar het zit wel vol mechanics die uw uitbreiding afremmen: agressive expansion, war exhaustion, overextension, lange truces, beperkte casus belli's, manpower dat jaren duurt om te herstellen. In CK2 had ge dan nog een beetje een limiet door dat vazallen boos werden als ge te lang hun levies had geraised, maar in CK3 is er eigenlijk helemaal niets (behalve mss helemaal in het begin van een playthrough prestige een beetje) dat uw uitbreiding afremt.

Net een campaign gestart als een van de Jimenez broers om de reconquista te doen, zijn kleinzoon al was keizer van Spanje, Marokko, Algerije, Aquitaine, Jeruzalem, Syrie en zuid-engeland, en diens zoon keizer van het HRE. Zoiets gaat niet in EU4.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 10:25   #519   link
radje
wadist

radje's Avatar

goh, ik vind eu iv wel moeilijk, gewoon omdat het zo veel mechanics heeft die meer dan niet ook nog eens zwaar met elkaar (kunnen) interacten. ik heb 270 uur played op dat spel alleen en ik kom soms nog zaken tegen waarvan ik niet weet hoe ze nu Úcht werken

maar ja, ck3 is waarschijnlijk de meest toegankelijke en gemakkelijke paradox grand strategy game, heb het hier al veel gezegd: de enigste hurdle is de informatie parsen in't begin; de gameplay op zich is enorm simpel.

ik vind het allemaal geen slechte beslissing en uiteindelijk was ck2 vanilla ook niet zo veel moeilijker.

Quote:
Dat snap ik wel, maar doet het er toe of ge een vrouw kiest die goed is in bv Stewardship, of Martial, ...
uw vrouw draagt idd een deel van haar eigen stats bij aan uw eigen stats. meestal trouw je uw vrouw wel niet voor haar stats maar voor allianties of goede inheritable traits

je kan in de council ook kiezen wat ze moet doen. ofwel kies je voor "assist the ruler" waardoor ze op elk van uw skills bijdraagt ofwel kies je voor ÚÚn bepaalde skill, die meer gewicht krijgt.

Old 11-09-2020, 10:34   #520   link
radje
wadist

radje's Avatar

assist the ruler:

hier krijg je overal stats bij door uw vrouw, 9 in totaal, waar haar hoogste individuele skill logisch het meeste geeft

hier kies je specifiek 1 skill en je kiest 99,9% van de tijd haar beste skill. zie ook dat je als je niet algemeen gaat, je extra punten krijgt relatief tot haar beste skill.

(stewardship = +10, assist ruler = 9 in totaal)

of je algemeen of specifiek gaat is wikken en wiggen en uniek aan elke situatie

Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules