Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 29-09-2021, 07:47   #2861   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dorpsidioot View Post
Meeste mensen zien enkel 'ooh shiny new car' maar denken niet verder na.
Zeg al 10.000 keer dat ons bedrijf van 500 man dat allemaal uitgerekend heeft en niemand is uitgekomen dat prive goedkoper is.
Doe het gerust voor mij met de kennis dat Renault Scenic een 440 euro brutoloon kost, en dat dat bedrag bepaald is wetende dat het ook van uw vakantiegeld en 13de maand gaat (voor de rest is de impact gering qua 'bonussen premies en pensioenuitkering' vanaf je bepaald bedrag verdient, hier nemen we 4000 a 5000 euro bruto basis-salaris).

Ben benieuwd naar uw conclusie

Kan me 1 collega herinneren die bleef rijden met een oude Opel, waar t enkel goedkoper was als ie dat erg weinig deed en de auto t niet spontaan begaf onderweg.
acku is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 08:39   #2862   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
iets meer dan 4 jaar geleden kocht ik een tweedehands Audi Q5 2.0 tfsi, die staat nu weer te koop. Geen goedkope wagen wegens hoge biv, verkeersbelasting en verbruik (10l), maar ik heb voor jou de rekening even gemaakt. Bedragen zijn per maand op basis van facturen die ik altijd bijgehouden heb, brandstof is ook via een tankkaart met maandelijkse afrekening.

afschrijving € 66,67
verzekering € 56,42
verkeersbelasting € 37,49
BIV € 14,90
Brandstof € 150,00
Onderhoud (incl. banden) € 25,00
Totaal € 350,47
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 08:43   #2863   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

afschrijving is het verschil tussen aankoop en verkoopswaarde per maand over 4 jaar?
Dus slechts 3168 minwaarde?
En totaal onderhoud was slechts 1200 euro op 4 jaar?

Ja dat is mooi, maar realistisch?
Old 29-09-2021, 08:51   #2864   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Zeg al 10.000 keer dat ons bedrijf van 500 man dat allemaal uitgerekend heeft en niemand is uitgekomen dat prive goedkoper is.
Doe het gerust voor mij met de kennis dat Renault Scenic een 440 euro brutoloon kost, en dat dat bedrag bepaald is wetende dat het ook van uw vakantiegeld en 13de maand gaat (voor de rest is de impact gering qua 'bonussen premies en pensioenuitkering' vanaf je bepaald bedrag verdient, hier nemen we 4000 a 5000 euro bruto basis-salaris).

Ben benieuwd naar uw conclusie

Kan me 1 collega herinneren die bleef rijden met een oude Opel, waar t enkel goedkoper was als ie dat erg weinig deed en de auto t niet spontaan begaf onderweg.
Denk dat het punt ook niet was identiek dezelfde wagen kopen.
Het punt was ipv een dure luxewagen met allemaal overbodige opties inruilen voor een goedkopere vervoersvorm en met de rest van het geld iets leuk doen.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 08:53   #2865   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Klopt, 3200 eur minwaarde. Ik heb de wagen wel 'goedkoop' gekocht in Duitsland Onderhoud werd door een lokale garagist gedaan, niet bij Audi. Ik bedenk me wel net dat ik Airco onderhoud niet heb meegeteld, maar dat was 80 eur of zoiets ...
Old 29-09-2021, 09:03   #2866   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
iets meer dan 4 jaar geleden kocht ik een tweedehands Audi Q5 2.0 tfsi, die staat nu weer te koop. Geen goedkope wagen wegens hoge biv, verkeersbelasting en verbruik (10l), maar ik heb voor jou de rekening even gemaakt. Bedragen zijn per maand op basis van facturen die ik altijd bijgehouden heb, brandstof is ook via een tankkaart met maandelijkse afrekening.

afschrijving € 66,67
verzekering € 56,42
verkeersbelasting € 37,49
BIV € 14,90
Brandstof € 150,00
Onderhoud (incl. banden) € 25,00
Totaal € 350,47
Quote:
afschrijving is het verschil tussen aankoop en verkoopswaarde per maand over 4 jaar?
Dus slechts 3168 minwaarde?
En totaal onderhoud was slechts 1200 euro op 4 jaar?

Ja dat is mooi, maar realistisch?
bedankt
trouwens, 350 euro netto is meer dan 440 bruto, wat minder dan 300 euro netto is. Als zelfstandige voor u is dit beter omdat je het inbrengt, maar dat is niet te verwonderen, je betaalt geen marge voor de leasingfirma

al is t wel andere auto en veel kilometers precies
Old 29-09-2021, 09:08   #2867   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ik ben geen zelfstandige. 350 eur is idd meer als 440 netto, maar het is een 'iets' duurdere wagen dan een Scenic
Old 29-09-2021, 09:11   #2868   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Het is wel nipt en uw berekening toont aan dat je daarvoor al redelijk wat meeval moet hebben (lage minwaarde na 4 jaar, laag onderhoud, geen ongelukken)
Old 29-09-2021, 09:57   #2869   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

@Erik701 Je vergeet er wel bij te vermelden hoeveel km je gereden hebt.

Bij ons kan je ook kiezen voor een leasewagen ipv bruto loon. Voor de berekening van vakantiegeld, 13de maand, pensioenen etc gebruiken ze wel het originele loon.
Bruto lonen liggen hier ook gewoon een pak hoger dan andere bedrijven dus
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 10:13   #2870   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Een slordige 1000km per maand, als ik de brandstoffactuur bekijk
Old 29-09-2021, 10:30   #2871   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Restwaarde van ne Scenic natuurlijk nihil. Tenzij het is voor op nen boot richting Algerije.

Met een EV moet ook die toch een stuk hoger liggen omdat ge onderdelen hebt die ge om de zoveel botten moet vervangen of onderhouden zoals bij een ICE. Al weet ik niet hoe dat zit met die batterij na een periode van 3-5j.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:14   #2872   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Dat onderhoud zou ik toch met een fameuze korrel zout nemen.

Na 4-5j en redelijk wat kilometers gaat het vooral over ophanging en het rollend gedeelte, wat kostelijker is dan een oliefilter. Dat is op een EV gelijkaardig.

Restwaarde is tegenwoordig voor elke auto moeilijk om te voorspellen.

En qua kostprijs van het onderhoud, het elektrisch gedeelte (vervangen deel van de batterij) aan mijn PHEV was duurder dan het gecombineerde gewone onderhoud op +- 4 jaar. Is uiteraard maar 1 anekdote, maar toch.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:15   #2873   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Screamer View Post

Bij ons kan je ook kiezen voor een leasewagen ipv bruto loon. Voor de berekening van vakantiegeld, 13de maand, pensioenen etc gebruiken ze wel het originele loon.
kan dat wel, want dan moeten ze elke maand uw auto aftrekken van uw loon? Bij mij is dat op voorhand al gebeurd, brutowedde bovenaan is na aftrek auto en heeft dus effect op 13de maand etc

Maar afaik niet op pensioenopbouw omdat we al over maximum zitten sowieso
Old 29-09-2021, 13:22   #2874   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Maar afaik niet op pensioenopbouw omdat we al over maximum zitten sowieso
* PEUT * Als ik me niet vergis is pensioenopbouw een potje in totaal, niet zomaar een waar je toch nog altijd het maximum krijgt omdat je de eerste 20 jaar er net hetgeen hebt ingestoken om het maximale te krijgen. Da's net de clou.
En zoals gezegd is dat kortzichtig denken: nu ben je nog goed en gezond, wat over 5 jaar? Of een ongeluk tegenkomt met de wagen? Dan zal je al blij zijn met dat extra potje. Ik vind het persoonlijk erg zuur dat ze ook aan 13de maand komen en uw vakantiegeld, want daar wint het bedrijf dus echt wel ongeloofelijk op.
Dorpsidioot is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 13:29   #2875   link
Wannes.
Senior Member

dat van dat pensioenpotje begrijp ik niet goed.

ik dacht altijd dat alles boven een bepaald bedrag bruto (rond 5.5k nu denk ik) gewoonweg niet meetelde voor extra pensioen?
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 14:02   #2876   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Voor het wettelijke pensioen houden ze rekening met een maximum loon per jaar.
In 2020 60.027 euro bruto. https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/berekening
Voor groepsverzekering zal dat anders zijn natuurlijk.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 14:07   #2877   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Klopt, pensioenbijdrage per jaar wordt berekend op een plafond van ~60K dus ~4,3k per maand. Alles van werkloosheid en invaliditeitsuitkeringen e.d. zit tegen dan ook al aan het plafond dus een hoger bruto heeft vanuit socialezekerheidsoogpunt geen nut meer dan.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 16:18   #2878   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Klopt, 3200 eur minwaarde. Ik heb de wagen wel 'goedkoop' gekocht in Duitsland Onderhoud werd door een lokale garagist gedaan, niet bij Audi. Ik bedenk me wel net dat ik Airco onderhoud niet heb meegeteld, maar dat was 80 eur of zoiets ...
3200 minwaarde op 4 jaar tijd op een nieuwe wagen is totaal onrealistisch he. denk dat we hier appelen met peren aan't vergelijken zijn
Old 30-09-2021, 06:06   #2879   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Niemand spreekt ook over een nieuwe wagen, ik had het over een jonge tweedehands.
Old 30-09-2021, 09:47   #2880   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Een jonge 2dehands wagen die je voor 20k koopt zal iets meer dan 10k waard zijn na 4j. Ik zou als maandelijkse afschrijving eerder 150 200 euro rekenen.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules