Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 20-11-2021, 10:48   #41   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Roswell View Post
Zit bij Orange
En heb hetzelfde issue als jij, soms valt het mee, soms verlies ik VPN connectie of gaat alles supertraag.

Maar daarmee heb ik geen antwoord op mijn vraag
Ik heb de indruk dat het vaak de eerste connectie is die traag gaat. Eens hij vertrokken is laadt alles supersnel maar gewoon eerst connectie krijgen met een site kan even duren. Zeker op wifi.

Die google nest wifi, heeft dat ook een ethernet-uit? Want ik heb nog een switch zitten met een tiental zaken op kabel (vaste pc enzo).
kar is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2021, 10:55   #42   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

ja die heeft 1 netwerk uit
Old 20-11-2021, 10:59   #43   link
kar
Public servant

kar's Avatar

@jaak, dat is dus uw oplossing: een klein switchke bij zetten.

https://azerty.nl/product/ubiquiti/4...ch-5x-ethernet
Old 20-11-2021, 14:08   #44   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Enige merde is wel dat ik 4 UTP-kabels heb die vertrekken vanuit mijn Telenet-modem. Werken die dan wel nog? Die Google heeft namelijk geen RJ45-poorten.
Nee, uw telenet modem geeft geen ip-adressen uit dus je moet die netwerkkabels in uw nieuwe router steken.
Quote:
Originally Posted by kar View Post
@jaak, dat is dus uw oplossing: een klein switchke bij zetten.

https://azerty.nl/product/ubiquiti/4...ch-5x-ethernet
Jullie verbranden precies graag geld. Koop u gewoon dit bij de action: https://www.action.com/nl-be/p/tp-li...witch-ls1005g/. Prijs/kwaliteit niet te verslaan (tenzij je natuurlijk de poe nodig hebt voor uw AP's maar aangezien de telenet modem dat niet doe, veronderstel ik dat dit geen vereiste is).
Horla is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2021, 16:28   #45   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by kar View Post
Ik heb de indruk dat het vaak de eerste connectie is die traag gaat. Eens hij vertrokken is laadt alles supersnel maar gewoon eerst connectie krijgen met een site kan even duren.
‘Eerst connectie krijgen met een site’? Learn to tcp/ip dude.

Dit klinkt meer als een dns issue. Al eens google dns of cloudflare geprobeerd?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2021, 12:01   #46   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Mmm, mijn Niko RJ45 poort werkt precies niet optimaal. Ik kan de UTP-kabel er niet inklikken. Hoe kan ik die centraalplaat loskrijgen of moet ik heel dat ding uit de muur vijzen om te kijken als er iets is losgekomen?
Old 21-11-2021, 14:18   #47   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Voorzichtig met een platte schroevendraaier achter dat zwart plastiek wat wringen, dan komt dat wel los.
Old 22-11-2021, 09:29   #48   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Pro van de PRO () is dat die een 2e UTP aansluiting heeft, dus ik geen switch aan mijn server hoef te zetten. Lees: utp vanaf modem in de meegeleverde POE injector, utp van POE injector naar AP, van AP naar server. Of zie ik dat fout?
In theorie werkt dat zo. Ik heb op het 1e verdiep een kabel van de RJ45 in de muur (die op haar beurt verbonden is met de PoE switch in de garage) lopen naar mijn AP-AC Pro en de tweede kabel loopt naar zolder om de printer van een netwerkaansluiting te voorzien. Works like a charm, maar in het geval van een server zou ik dat toch goed bekijken in functie van de te versturen data. Als dat over heel veel data gaat, gaat ge mss beter voor een switch aan de server zodat ge daarvoor niet afhankelijk zijt van uw AP.

Quote:
Edit: een Raspberry (2 of 3) heb ik nog liggen, maar als ik het goed begrijp heb je dat eigenlijk enkel nodig om rapportjes te trekken/makkelijk aan te passen?
Thx
Nee, eigenlijk niet. Mijn Pi4 wordt gebruikt als 24/24 controller:

- Zonder controller moet je eigenlijk je laptop met de UniFi software hangen aan het netwerk zelf om de instellingen van de router en alle AP's te bekijken. Met een Cloud Key van UniFi heb je een "cloud" oplossing waarbij je je gehele netwerk kan beheren vanaf een browser van een pc die via WiFi is verbonden met je netwerk.
- Een Cloud Key kost geld, en daarom is een Pi4 (of ouder) een ideale oplossing: je maakt een dedicated IP, installeert de UniFi software en dan kan je van overal erop, zelfs van buiten het huis als ge port forwarding enabled.
Old 22-11-2021, 09:36   #49   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
‘Eerst connectie krijgen met een site’? Learn to tcp/ip dude.

Dit klinkt meer als een dns issue. Al eens google dns of cloudflare geprobeerd?
is dat iets dat ik op modem niveau kan aanpassen? Want ik heb het op al mijn devices (gsm, vaste pc, laptop, tablet)
Old 22-11-2021, 09:44   #50   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Je kan cloudflare dns of google dns eens op je pc instellen, en als dat voor verbetering zorgt kan je je dhcp server (op je router) wsl wel aanpassen, zodat alle clients dat als dns server gaan gebruiken?
Old 22-11-2021, 10:19   #51   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

regel 1: gebruik nooit de dns servers van uw provider.
Altijd die van Google (8.8.8.8) of van cloudflare (1.1.1.1).
Veel stabieler.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2021, 14:52   #52   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
- Zonder controller moet je eigenlijk je laptop met de UniFi software hangen aan het netwerk zelf om de instellingen van de router en alle AP's te bekijken.
"hangen aan het netwerk zelf", dus netwerkkabel aan je AP hangen en zo beheren?

Maar Raspberry gebruiken is geen probleem, die ligt hier momenteel toch maar te liggen.
Old 22-11-2021, 15:51   #53   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Klopt, daarvoor kan je die Pi perfect gebruiken.
Old 22-11-2021, 16:51   #54   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Er bestaan ook smartphone apps, zo heb ik een ubiquiti AP (succesvol) geconfigureerd bij een kennis (set en forget, basically). Zelf heb ik de unifi controller op m'n homeserver geïnstalleerd staan, maar die service draait zo goed als nooit. Heb wel enkel een AP, geen unifi router.
logion is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules