Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 06-12-2021, 18:10   #2021   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik zit ook bij de Vlaamse Energieleverancier.

Welke leverancier moet ik niet pakken om volgende maand niet weer in hetzelfde schuitje te zitten? Er zullen nog faillissementen volgen.
Old 06-12-2021, 18:12   #2022   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Yup, is wat ik van plan ben. Zat niet bij die leverancier, maar vast contract bij Engie verloopt 22/12.

Gewoon vast pakken en in april/mei switchen eens de gasprijzen wellicht dalen door verminderde vraag.

Heb ik ook gedaan.

Contract Eneco loopt af 01/01, in oktober dan vergeleken en prijzen waren op dat moment 3-4 maal duurder bij Eneco dan mijn huidig contract. Bij Engie (op dat moment de goedkoopste) slechts 2-3 maal duurder en er liep nog een promo met geen vaste kosten het eerste jaar. Switch gaat dus in op 01/01/2022.

Ik ben normaal geen promohopper, maar zal volgend jaar toch eens opnieuw kijken. Hopelijk zijn de prijzen tegen dan genormaliseerd.
Old 06-12-2021, 18:53   #2023   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post

Welke leverancier moet ik niet pakken om volgende maand niet weer in hetzelfde schuitje te zitten? Er zullen nog faillissementen volgen.
Engie ofzo zekers.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 19:02   #2024   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Als klant bij Vlaamse energieleverancier, moet ik dus op zoek naar iets anders (had gehoopt dat ze de winter nog zouden halen). Beste manier is nog steeds om vreg v-test/mijnenergie test in te vullen, te wenen (slik, aardgas maal 600%) en dan een variabel contract van de ietwat reputabele speler te kiezen (luminus)?
mijnenergie is een advertentievehikel van DPG media. Gebruik dat absoluut niet. https://vtest.vreg.be/ is het enige juiste.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 19:14   #2025   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post

Mmm, al mijn facturen/afrekeningen kan ik niet meer raadplegen. Want failliet.
Ken mijn verbruik niet van buiten. Toch wel een lacune in de wetgeving dat ze die data niet ter beschikking houden van klanten.

Last edited by Kolb; 06-12-2021 at 19:20.
Kolb is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 19:32   #2026   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Kunt ge dat niet opvragen bij Fluvius? Want het doorgeven moet ge ook jaarlijks aan Fluvius doen en niet uw energieleverancier.
Old 06-12-2021, 19:47   #2027   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Dat klopt.
Maar zover ik kan zien kunt ge enkel verbruik online checken als je digitale meter hebt.

Kluwen.
Old 06-12-2021, 20:03   #2028   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Bij een analoge meter, stuurt Fluvius dat op via de post. Met 14 dagen wachttijd...
logion is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 23:28   #2029   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ja een maat van mij heeft mij deze link gegeven

https://www.indexis.be/requestWeb/in...=1638828375787

Ik zat er dus ook bij, weet ook niet zo goed wat doen. Ik hoop dat de provincie ook wel eens iets onderneemt, we zitten er allemaal bij door die groepsaankoop.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 06:56   #2030   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Yup, is wat ik van plan ben. Zat niet bij die leverancier, maar vast contract bij Engie verloopt 22/12.

Gewoon vast pakken en in april/mei switchen eens de gasprijzen wellicht dalen door verminderde vraag.
Kun je zomaar switchen? Ik zie promoties voor nieuwe klanten, maar veronderstellen die niet dat je minstens x aantal maanden klant blijft?
Old 07-12-2021, 07:11   #2031   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ik lees dat je best zo snel mogelijk een nieuwe leverancier zoekt, want het noodtarief van Fluvius is het duurste op de markt. Alleen, voor mijn woonplaats (Oost Vlaanderen, Fluvius DNB Imewo) staat dat noodtarief als de goedkoopste in de vreg test. Tenzij die noodtarieven niet up to date zijn? Het verschil is hier ruim 400 euro op jaarbasis tussen Fluvius en de eerstvolgende leveranciers. Dan blijf ik beter zolang mogelijk op dat noodtarief?
Old 07-12-2021, 08:10   #2032   link
bokkepoot
Il duce

bokkepoot's Avatar

Fluvius DNB Imewo is niet het tarief van de noodleverancier, dat staat verder in de lijst. Noodleverancier toch 50% duurder dan goedkoopste leverancier hier.
bokkepoot is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 08:11   #2033   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Is dat goedkoopste fluviustarief op de v-test niet het sociaal tarief voor de minderbedeelden onder ons?

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is online now   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 08:52   #2034   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Kun je zomaar switchen? Ik zie promoties voor nieuwe klanten, maar veronderstellen die niet dat je minstens x aantal maanden klant blijft?
Ik ben en blijf bij Engie eh
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 15:48   #2035   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by bokkepoot View Post
Fluvius DNB Imewo is niet het tarief van de noodleverancier, dat staat verder in de lijst. Noodleverancier toch 50% duurder dan goedkoopste leverancier hier.
Correct inderdaad, de noodtarieven van Fluvius staan hier per regio: https://www.fluvius.be/nl/thema/fact...oodleverancier
Snelle vergelijking hier: energieprijs gas in Fluvius noodtarief is 58% duurder tov. Engie vast.

@Jaak: maakt dat dan uit? Ik heb het over jouw scenario waarbij je nu intekent voor een contract van onbepaalde duur of 1, 2, 3 jaar en dan in maart/april beslist om te veranderen van contract (eventueel bij een andere leverancier). Volgens wat ik lees kun je altijd veranderen van leverancier mits in acht nemen van 30 dagen opzegtermijn. Ook als je binnen dezelfde leverancier 'switcht', moet je aan die opzegvoorwaarden voldoen; lijkt me? Dertig dagen valt gelukkig goed mee.

Last edited by logion; 07-12-2021 at 15:51.
Old 07-12-2021, 15:56   #2036   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Dat is ons plan ook. Nu een nieuwe kiezen en dan zien wat de volgende groepsaankoop naar voren schuift. Of anders nog es zelf kijken voor/na de zomer.
Old 07-12-2021, 20:23   #2037   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ge kunt nog een maand wachten om te veranderen zonder overpriced Fluvius tarieven te betalen. Vanop website VREG.

Quote:
Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die leverancier afspreken om al vanaf de dag van het vonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier.
Hier zal het waarschijnlijk Engie Easy3 of Direct Fixed worden. Die laatste heeft een iets goedkopere jaarlijkse vergoeding wat theoretisch voordelig zou kunnen zijn bij vervroegde leverancierwissel halfweg volgend jaar.

Nog eens over slapen.
Old 08-12-2021, 08:09   #2038   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Ja, ook nog enkele dagen wachten en zien wat de provincie gaat voorstellen. Indien daar niets uit komt is het Engie met hun Direct Fixed
Old 08-12-2021, 10:42   #2039   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Mja 70000 man * 3kWh peak (en vaak veel meer, zeker als het koken + droogkast + warmtepompen + tesla is) maar neem nu die 3

Dat is 210MW dat fluvius ineens moet balancen, waarvoor ze geen contracten hebben.

https://www.epexspot.com/en/market-d...=table&period=

Als je die piekuren ziet tegenwoordig , dat zit structureel over de 200 EUR/MWh

Ik zie mega niet in de markt, dus die doen dat ook via via (op zich niet zo raar) , hopelijk zijn die écht ingedekt.

Ik heb het hier al een paar keer gezegd dat er maar weinig producenten zijn, binnen een paar maand zit iedereen bij Engie, Luminus & Eneco en zijn we terug in 2010 en lacht Engie zich dood.

*edit*
Straf dat die leveranciers zich gewoon niet indekken, dat is puur opportunisme.
Ik moet bijvoorbeeld 3 jaar op voorhand al 15-35% van onze exposure afdekken, 2 jaar op voorhand 40-60% en het jaar voordien tot 70-95%

Last edited by Teki; 08-12-2021 at 10:47.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2021, 11:04   #2040   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Teki, is Ecopower een goed alternatief? Die komen steevast als goedkoopste uit de tests. Ze zijn producent, maar je moet wel een aandeel kopen.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules