Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-12-2021, 13:22   #2061   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Zou ik ook we willen weten, want je komt daar vaak tarieven tegen die dan blijkbaar niet op de site van leverancier worden aangeboden.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2021, 20:53   #2062   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Ben ook wel benieuwd naar die June.

Iemand daar effectief ervaring mee?

Hoe zit dat met de vaste tarieven die leveranciers aanrekenen? Ik neem aan dat ze daar ook rekening mee houden? Want die tarieven zijn natuurlijk bedoeld om mensen niét zomaar om de paar maanden te laten switchen (omdat je tegenwoordig vaak niét pro-rata die tarieven moet betalen maar per half jaar ofzo).
Ik heb hen daar een bericht over gestuurd want dat leek me op het eerste zicht zowat het enige waar het snel mis kan lopen met de mogelijke besparing.
Volgens hun antwoord houden ze rekening met die vaste vergoedingen en ook zeker bij vroegtijdig afstappen van bepaalde promoties bijvoorbeeld.
Voor zover ik het begrijp mogen die jaarlijkse vaste vergoedingen eigenlijk ook niet meer?

Soit, in februari verhuis ik en denk het dan toch eens een jaartje te proberen.
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 00:04   #2063   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Dat is de hele merde nu op de elektriciteitsmarkt.

Je hebt bv 5000MW capaciteit, die mag je wettelijk gezien maar X keer verkopen. Anders krijg je zaken zoals in 2008.

Zelfs de grote spelers zijn allang uitverkocht, nu nog vaste prijzen gaat alleen als heel grote spelers. Zelfs als ze zouden willen, kan engie gewoon geen vaste tarieven meer geven. Waarschijnlijk kan geen enkele speler dat op dit moment.

De vreg moet hun website dringend aanpassen.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 12:37   #2064   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Maar wat krijg je dan aangeboden ipv Direct Fixed?
Old 17-12-2021, 13:09   #2065   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by AngeluS View Post
Maar wat krijg je dan aangeboden ipv Direct Fixed?
Easy fixed op 1 jaar
Old 17-12-2021, 23:30   #2066   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Zeg Teki, zijn batterijen nu met een shitload aan zonepanelen interessant? Een maat van mij zweert erbij maar ik vind de invest cost best wel redelijk hoog nog altijd.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 00:24   #2067   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Voor het financiële aspect moet ge het niet doen, imo nog te duur en riskant om een ROI op te halen.

Terugverdientijd ~ levensduur van die dingen, en het “risico” bestaat dat er tijdens die periode betere aan een lagere prijs (geen idee hoe die R&D goals er daarop uit zien, puur speculatie, maar gezien groene energie vaak wel complementair is met batterijen (…)).

Die premies zijn op zich wel handig nu, maar ik merk bij mensen die zo’n batterij hebben dat ze daar vanaf oktober tot in maart geen hol aan hebben wegens te weinig zon.

Last edited by Jaak; 18-12-2021 at 00:28.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 07:26   #2068   link
Horla
Senior Member

Ik heb in mijn home assistant een batterij gesimuleerd (simulatie of het interessant is een speciale laadpaal te kopen om mijn Nissan Leaf V2H te gebruiken). Dat draait nu denk ik een goede 2 maanden en ik heb al de volle 26,10kWh bespaard. Dat ding staat 98% van de tijd op 0 omdat ik in deze periode quasi alle energie direct verbruik. Wel in combinatie met een kleine installatie (12 panelen van 300W - hier pvoutput info).
Horla is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 15:26   #2069   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Zeg Teki, zijn batterijen nu met een shitload aan zonepanelen interessant? Een maat van mij zweert erbij maar ik vind de invest cost best wel redelijk hoog nog altijd.
Ik heb het nooit deftig uitgerekend voor consumenten. Maar wonderbaarlijk genoeg kost alles altijd 1M EUR voor 1MW in de industrie. Maakt niet uit wat

Als je dus 10kW hebt aan batterijen, kost dat ook 10K EUR
Reken in MWh, dat is makkelijker.

10000 / 250 EUR/MWh elektriciteit van het netwerk = 40MWh dat je moet injecteren. Na je eigen verbruik, moet je dus 2MWh extra produceren om het er op 20 jaar uit te hebben.

Met de huidige prijzen is het 10000 / 550 = 18MWh / 2 = 9 jaar

Daar dan nog de kosten van je 2MW zonnepanelen bij (2K EUR) en je voegt er nogeens 4 - 8 jaar aan toe.

Maar binnenkort krijg je capaciteitstarief op je dak. En het is ook daarvoor dat de industrie die batterijen gebruikt. Om ofwel te spelen op de onbalansmarkt (elektriciteit is niet altijd even duur) of om 'peakshaving' te doen. 1MW capaciteit kost immers veel geld.

En dat gaat thuis ook snel gaan. Je krijgt 2.5kW, zet u fornuis op en de waterkoker en je zit eraan. Als u warmtepomp, u droogkast met warmtepomp, en dan den tesla aan het laden is, ga je naar 10-20kW

Je batterij moet eerst opladen met zon, maar daarna moet ze opladen als de load van je huis laag is. En dan voor die 1-2 uur dat je piekload hebt moet ze helpen. En dat gaat wel doorwegen, daar mag je makkelijk 250 - 500 EUR voor nemen per jaar.

Voor heel het energiedebacle zat je over de 20-25 jaar. Met de huidige hoge prijzen aan 10-15 jaar. Maar laten we hopen dat dit niet blijft duren.

Frankrijk zit aan 600 EUR/MWh voor elek, gas heeft even op 200 EUR/MWh gestaan.
Old 18-12-2021, 15:54   #2070   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Die premies zijn op zich wel handig nu, maar ik merk bij mensen die zo’n batterij hebben dat ze daar vanaf oktober tot in maart geen hol aan hebben wegens te weinig zon.
Mijn panelen leveren elektriciteit als er licht is, zon is béter maar op zich niet noodzakelijk.

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Je batterij moet eerst opladen met zon, maar daarna moet ze opladen als de load van je huis laag is. En dan voor die 1-2 uur dat je piekload hebt moet ze helpen. En dat gaat wel doorwegen, daar mag je makkelijk 250 - 500 EUR voor nemen per jaar.
Wel grappig dat jullie dat beide schrijven, maar als er geen zon is of te weinig dan laat die batterij zichzelf gewoon 's nachts op aan het minimumtarief als er quasi geen verbruik is en de windmolens toch maar voor niets draaien?

Allez, bij mijn maat is dat toch zo. De batterij zou dienen om dure pieken op te vangen dan.

Geen idee wat de terugverdientijd is weliswaar. Misschien beter eerst eens werk proberen maken van een smart-systeem voor mijn warmtepomp zodat ze enkel draait als er zon schijnt.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 15:54   #2071   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Hoe komt het feitelijk dat elektriciteit zo spiket in Frankrijk? Die produceren toch zelf?

Of is dat omdat ze in het thuisland de prijzen ook optrekken om geen verlies te maken tov hetgeen ze aan het buitenland verkopen?

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Mijn panelen leveren elektriciteit als er licht is, zon is béter maar op zich niet noodzakelijk.
De mijn ook, maar dat is verwaarloosbaar.
Heb een installatie staan van 4,55 kWp, ZW georiënteerd, en die heeft vandaag 449Wh opgeleverd.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 16:06   #2072   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

56 reactoren, een kleine 60 GW installed capacity. er is er minder dan 50 beschikbaar. En in een klap deze week 4GW extra uitgevallen door problemen in de meest recente centrales. 10-15GW capaciteit weg. Die verliezen eventjes heel belgie aan capaciteit.

Al de rest ? dat is gas & imports.
Maar belgie zit zelf kort, UK kort, duitsland kort... dus ga je in je 'merit orders' naar de laatste backupcentrales. Die draaien alleen als het moet (dat is het systeem dat ons Tinne ook wilt, capaciteitsbetaling) maar die gascentrales zijn vaak al wat ouder, en om die vanuit idle naar max load te brengen, zijn die niet gemaakt en dat je kunt je écht niet continu doen.

Het is een probleem waar de hele industrie mee kampt. Dat is in de jaren 60-70 gemaakt. Die mensen zijn allang op pensioen en hebben dat nog uitgelegd aan de nieuwe generatie mensen die reactoren gebouwd hebben tussen 1980 - 2000. Die waren toen 30-40 jaar en zijn nu op pensioen. Maar die hebben hun kennis niet kunnen overdragen naar de ingenieurs van nu.

+ Al eens gaan skien? Ieder chalet heeft daar 10 elektrische vuurkes

https://www.spglobal.com/platts/en/m...n-nuclear-woes
Old 18-12-2021, 16:20   #2073   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Dit is die 'merit stack' voor vandaag.

Het is december... en het is nog warm.
Je eerst 42GW is nuclear, dat kost 10 EUR/MWh (gesponsord.. al die centrales zijn gebouwd door de staat & afgeschreven)

Tussen 42 & 44 heb je coal
Tussen 44 & 46 de hydro reservoirs
Dan ga je naar gas & pumped hydro (zoals Coo)
Boven de 56 begint het nipt te worden. Dan ga je naar oude , inefficiente gascentrales, turbines bij grote bedrijven, vliegwielen, heel oude pumped storage. En bij 60+ ga je naar open cycled turbines, waar je eender wat inpropt om toch maar genoeg energie te krijgen. Dat is qua technologie een grote, 25 jaar oude vliegtuigmotor.

Old 18-12-2021, 16:28   #2074   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

En voor Belgie:

Weinig zon & wind:
6GW nuclear
4GW gas
0.5GW industrie
en dan coo dat smorgends & savonds op piek moet draaien.

Opnieuw.. we zijn december en tis bijna 10 graden.
Ik ga ermee akkoord dat je geen 6GW aan nukes meer moet hebben, in 90% van de tijd kom je er met 2-4.

MAAR HET IS WEL FUCKING GEMAKKELIJK OM ZE TE HEBBEN.

Uiteraard wil ik in een ideale wereld een geconnecteerd europa. Met honderden windmolens in de zee, met hoogtechnologische kabels (waarvoor wij trouwen die elektriciteit nodig hebben.. grootste leverancier van de polymeren voor die kabels, dus voor ons business zijn meer kabels beter)

Maar als ge ze dan toch hebt staan, hou de laatste centrales over.. we gaan gewoon nuclear importeren uit frankrijk en nederland. Not in my backyard? Dan maar 30km van de grens
Het gaat, maar het gaat verdorie nipt zijn.

Het duurt 2 jaar voor een auto te bouwen tegenwoordig. Een gascentrale in 4 jaar? Enkel als de turbines al gemaakt zijn.
En good luck om nu nog een EPC firma te zoeken. Die centrale gaat 3x zoveel kosten dan gepland.
Old 22-12-2021, 13:08   #2075   link
inqubus
Senior Member

vraagje: kun je door die verplichte homeoffice nu een deel van je energie ingeven als onkosten als werknemer?
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2021, 13:18   #2076   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Nee.

Je krijgt forfaitair al een behoorlijke som (4.880 EUR) voor uw beroepskosten.
Als je wil ingeven moet je dus liefst erboven gaan en elke kost bewijzen. Met elektriciteit en printpapier ga je er niet geraken

edit: ow je bedoelt wss aan je WG. Je kan dat vragen. Er is nu een onbelaste thuiswerkvergoeding (max net onder de 130 EUR/maand) mogelijk als je min 5d/maand thuis werkt.
Hoger dan de energiekost, maar bedoelt om alles extra te dekken. Inkt, inrichting, energie, koffie,...
Kosten voor GSM/Internet kan je er nog bovenop vragen.

Last edited by Turtle; 22-12-2021 at 13:24.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2021, 13:20   #2077   link
inqubus
Senior Member

thanks turtle!

En als de energieprijzen zo blijven stijgen geraken we er nog
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2021, 14:07   #2078   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Mss beter om een threadsplit te doen, maar heel dat capaciteitstarief, dat slaat toch nergens op?

Als ik het goed begrepen heb gaan digitale meters elk kwartier het gemiddelde bepalen van uw verbruik voor dat kwartier. Over heel de maand gekeken wordt naar het hoogste kwartierverbruik gekeken en dat is dan de waarde voor die maand. En om uw bijdrage te bepalen, wordt naar het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden gekeken.

Dus, bij wijze van spreken, als gij heel de maand enorm zuinig zijt en ge steekt uw droogkast 1x aan terwijl je aan het koken bent, ben je er al aan voor de moeite want dat kwartier zal toch als leidend genomen worden voor die maand.

Omdat het per kwartier is kan je eigenlijk ook niets gaan inplannen, want er is geen enkele activiteit die minder dan een kwartier duurt. Aangezien wij hier op dag en nachttarief zitten, draaien ons machines enkel na 22 uur en tijdens het weekend. Maar bij de nieuwe berekening moet je al niet meer beginnen plannen, want het haalt toch niets uit.

Waar moeten we hier zijn voor die revolutie?
Old 22-12-2021, 14:20   #2079   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Dus, bij wijze van spreken, als gij heel de maand enorm zuinig zijt en ge steekt uw droogkast 1x aan terwijl je aan het koken bent, ben je er al aan voor de moeite want dat kwartier zal toch als leidend genomen worden voor die maand.
Correct. Is imo gewoon een nieuwe verdoken belasting.

Jamaar mensen gaan hun verbruik spreiden en zo minder betalen!

We gaan dat minimum wel heel laag instellen en geen kat gaat bij thuiskomst alles uitstellen. Koken + warmtepomp (die gas moet vervangen) zal al hoog genoeg zijn wss.
Enige dat kan helpen is een smarthome dat uw verbruik bepaalt, op de juiste momenten uw thuisbatterij/elektrische wagen oplaadt en dat dan gebruikt om pieken op t vangen, maar dat gaat weer zo'n investering zijn die je er nooit gaat uithalen.

Denk ondertussen dat ik niet nog zo slecht af ben met accumulatie. Zou eens moeten kijken wat die van ons als piek trekt, maar het zal imo niet veel meer zijn dan koken gezien ons jaarlijks verbruik.

edit: trouwens dag/nacht/exclusief tarief gaat verdwijnen door dat capaciteitstarief. Volgens de regering gaat de electriciteitsprijs dan wel zakken :D

Last edited by Turtle; 22-12-2021 at 14:39.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2021, 14:29   #2080   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Rofl als ze effectief zo met die kwartieren gaan werken gaat niemand zich daar idd een fuck van aantrekken, I know I won't.
Er zal altijd wel een moment zijn hier waarop wasmachine, afwasmachine en bvb de tv tegelijkertijd zullen aanstaan.
Talos is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules