Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 17-12-2021, 10:42   #10221   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Halo: Combat Evolved

Had nog nooit in mijn leven een Halo spel gespeeld, en omdat ik zin heb om met de Infinite campaign te beginnen maar niks van de lore ken, ga ik eerst eens Halo1-5 op easy mode doorspelen.

Ben zowat halverwege het spel, en het is inderdaad best wel leuk. De levelbouw is echt knap bij momenten: het zijn semi-open levels, en ze slagen er in om je steeds duidelijk de weg te tonen, zonder dat ze die letterlijk 'tonen'. Je voelt gewoon hoe je moet lopen, heel subtiel gedaan vind ik. Ook de ingame cutscenes zijn tof en knap dat je vaak met een hoop AI mannetjes op pad gaat. Snap wel dat dat 20 jaar geleden indruk moet gemaakt hebben.

Er scheelt waarschijnlijk iets aan mij, maar ik vind de originele low-poly versie wel een pak beter en sfeervoller dan de hires remaster versie in de MCC collectie. Die heeft veel meer detail, maar ziet er plots extreem generiek uit.

ExReey is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 17:26   #10222   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Snap wel dat dat 20 jaar geleden indruk moet gemaakt hebben.
Ik ging eerst schrijven "ow ow maat, niet overdrijven 20 jaar", maar...denkt na...shit het klopt.

Ik vraag me vandaag nog steeds af of Halo zo groot zou zijn geworden zonder de samenloop van omstandigheden waar Bungie in financiŽle moeilijkheden zat en zocht om gekocht te worden en daar was Microsoft in dire search voor XBOX launch titles. Want kweetnie of in de PC landscape van toen het spel in die mate potten zou hebben gebroken die jaren aan sequels zou hebben mogelijk gemaakt.
PC gaming: LG CX 48" 4K@120hz OLED G-Sync, Intel i9-10900K, NVIDIA GeForce RTX 3090 24GB, Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe SSD, Corsair Hydro H115i RGB Platinum, Corsair Obsidian 500D RGB case
PC gaming2: Lenovo Legion 7 laptop / AMD Ryzen 7 5800H, GTX 3080 165W / 16inch 2560x1600 165Hz
Home Theater: Samsung LED 55" 8 Series 1000hz (UE55F8000SL), B&W 604, 603 & LCR6 surround set + B&W ASW-610 Subw, Onkyo TX-DS787 THX Certified
VR: Valve Index / Oculus Quest 2 | Console: PS5 | Arcade: Arcadeo CLASSIC 2 cabinet /w Hyperspin 29k games / 26" Upright Racing Cabinet)
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 22:07   #10223   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Over oud gesproken, ik vind dat Bungie geen goede shooter meer heeft uitgebracht sinds Marathon Infinite. :/
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 22:13   #10224   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cybdm View Post
Ik ging eerst schrijven "ow ow maat, niet overdrijven 20 jaar", maar...denkt na...shit het klopt.

Ik vraag me vandaag nog steeds af of Halo zo groot zou zijn geworden zonder de samenloop van omstandigheden waar Bungie in financiŽle moeilijkheden zat en zocht om gekocht te worden en daar was Microsoft in dire search voor XBOX launch titles. Want kweetnie of in de PC landscape van toen het spel in die mate potten zou hebben gebroken die jaren aan sequels zou hebben mogelijk gemaakt.
Ik denk het niet, Halo was toch minder dan de shooter games die toen op PC bestonden.
bv. Half-Life (1998), Max Payne, Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honor of een multiplayer icoon zoals Counter Strike, Battlefield 1942.

Ze hebben als middelmatige FPS mee kunnen surfen op het succes van de Xbox, waardoor ze in veel huiskamers binnenkwamen bij mensen die zoiets voor het eerst zagen.
Er was op dat moment ook amper FPS concurrentie op console. De enige "grote" console shooter die je regelmatig hoort vallen was Goldeneye op de N64 en dat was toen al jaren geleden.
Old 17-12-2021, 22:23   #10225   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Daar ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ik herinner me nog heel goed toen ik mijn Xbox ging halen in de Makro met Halo erbij. Alles aangesloten thuis, eten in de microgolf, en dan, goh, toch maar even het spel opstarten om te zien what all the fuss was about.

Microgolf eten is koud geworden. De graphics waren toen out of this world in vergelijking met current PC specs. Het eerste level, de escape van de Pillar of Autumn was een perfect staal van visual storytelling en dreef mij gewoon voort. Dat was echt een variatie aan ritme, rushed stukken, afwachten en spanning opbouwen. Het moment dat ik uiteindelijk in de escape pod kwam om te landen op Halo en dan die muziek.... Ma. Gis.Traal.

Halo als shooter bij release was ongezien. Dat was on par met Half Life en zťker beter dan de standard shooters als RtCW en MoH of CoD.

En ik was altijd al een PC gamer tot de Xbox, nooit een Playstation gehad zelfs ervoor. (Geen geld )
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2021, 23:43   #10226   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Net Halo 1 voor't eerst uitgespeeld.

Ik vind het beter dan verwacht, met boeiend verhaal, paar knappe levels en degelijke gunplay. Ook dat buggietje is best leuk.
Maar het komt IMO nog niet aan de enkels van Half-Life. Er zijn maar een paar wapens echt fun om te gebruiken, dat groen en roze geweer trekt op niks, en je kan maar 2 wapens per keer meenemen. En de latere levels zijn werkelijk ON EIN DIG lang, altijd dezelfde gangen. Ik had een hele hoop gangen doorlopen toen de AI robot een poort opendeed en zei "dit is de eerste van 10 poorten". Ik dacht dat het een grapje was :/

Maar het verhaal smaakt naar meer!
Old 18-12-2021, 06:59   #10227   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Halo komt inderdaad nog niet aan de enkels van Half-Life. Halo had veel indoor kamers en gangen die gewoon copy-paste waren.
Maar dat heb je bij veel games, dat je het een paar uur speelt en dat je echt een wauw gevoel hebt in het begin, maar dat het spel hetzelfde niveau dan niet kan aanhouden.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 10:44   #10228   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Maar ja, de reeks heeft wel op console potten gebroken. Halo 2 heeft op console online multiplayer ťcht op de kaart gezet. En ik dacht ook een van de eerste games op console (of tout court, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) met online matchmaking tegenover de room/server list die toen nog overal gankelijk was.
PC gaming: LG CX 48" 4K@120hz OLED G-Sync, Intel i9-10900K, NVIDIA GeForce RTX 3090 24GB, Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe SSD, Corsair Hydro H115i RGB Platinum, Corsair Obsidian 500D RGB case
PC gaming2: Lenovo Legion 7 laptop / AMD Ryzen 7 5800H, GTX 3080 165W / 16inch 2560x1600 165Hz
Home Theater: Samsung LED 55" 8 Series 1000hz (UE55F8000SL), B&W 604, 603 & LCR6 surround set + B&W ASW-610 Subw, Onkyo TX-DS787 THX Certified
VR: Valve Index / Oculus Quest 2 | Console: PS5 | Arcade: Arcadeo CLASSIC 2 cabinet /w Hyperspin 29k games / 26" Upright Racing Cabinet)
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 12:01   #10229   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Net Halo 1 voor't eerst uitgespeeld.

Ik vind het beter dan verwacht, met boeiend verhaal, paar knappe levels en degelijke gunplay. Ook dat buggietje is best leuk.
Maar het komt IMO nog niet aan de enkels van Half-Life. Er zijn maar een paar wapens echt fun om te gebruiken, dat groen en roze geweer trekt op niks, en je kan maar 2 wapens per keer meenemen. En de latere levels zijn werkelijk ON EIN DIG lang, altijd dezelfde gangen. Ik had een hele hoop gangen doorlopen toen de AI robot een poort opendeed en zei "dit is de eerste van 10 poorten". Ik dacht dat het een grapje was :/

Maar het verhaal smaakt naar meer!
Echt, diegene die The Library gedesigned heeft zou een levenslang verbod moeten krijgen om nog maar naar een PC met keyboard te kijken. Oersaai, repetitief en heel dat level design is gewoon continu hetzelfde. Als ik dan online lees dat mensen dat verdedigen omdat het by design is en dat het de bedoeling is dat je wanhopig wordt, vraag ik mij af of die niet allemaal aan het Stockholm-syndroom lijden.

En na al die jaren kan ik nog voor geen fuck met die kakbuggies rijden . Die MCC co-op gespeeld met 2 kameraden. 1 reed daarmee alsof hij gewoon Forza Horizon aan het rijden was. Bij die andere heb ik een aantal keer moeten stoppen met spelen omdat ik net niet in mijn broek aan het pissen was van het lachen. Zeker op het einde, waar je op tijd staat en de andere er 5 minuten over doet om zijn voiture te keren. Good times .
Old 18-12-2021, 12:34   #10230   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik vond die Warthog in Halo altijd zalig sturen, dat blijft een van de beste voertuigen in games ooit imo. Zowiezo een van de meest iconische. The Library was inderdaad pure shit, maar als je Halo 1 bekijkt in de tijd, was dat toch wel enorm indrukwekkend. Die Xbox documentaire die sinds kort online staat gaat daar ook wat dieper op in. Ik kan me alleszins nog levendig herinneren wanneer die Warthog voor het eerst gedropt wordt in Halo, episch.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 12:49   #10231   link
Ashner
Psychokieke

Ashner's Avatar

Halo 1 is het enigste spel geloof ik dat ik op alle moeilijkheidsgraden heb uitgespeeld. Solo en Coop...
Old 18-12-2021, 13:25   #10232   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Echt, diegene die The Library gedesigned heeft zou een levenslang verbod moeten krijgen om nog maar naar een PC met keyboard te kijken. Oersaai, repetitief en heel dat level design is gewoon continu hetzelfde. Als ik dan online lees dat mensen dat verdedigen omdat het by design is en dat het de bedoeling is dat je wanhopig wordt, vraag ik mij af of die niet allemaal aan het Stockholm-syndroom lijden.

En na al die jaren kan ik nog voor geen fuck met die kakbuggies rijden . Die MCC co-op gespeeld met 2 kameraden. 1 reed daarmee alsof hij gewoon Forza Horizon aan het rijden was. Bij die andere heb ik een aantal keer moeten stoppen met spelen omdat ik net niet in mijn broek aan het pissen was van het lachen. Zeker op het einde, waar je op tijd staat en de andere er 5 minuten over doet om zijn voiture te keren. Good times .
Inderdaad! Voor mij was dit zelfs de afknapper van het hele spel. Nooit nog een Halo aangeraakt.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2021, 13:28   #10233   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

De Library is werkelijk letterlijk copy paste: 1 bepaalde locatie, met int midden een kern en gangen langs links en rechts in een cirkel er rond, waar je pakweg 5 minuten mee bezig bent, en dat dan letterlijk 30 keer identiek herhalen.

Assault on the Control room is trouwens geen haar beter.

Die buggy was int begin een drama op te besturen met de muis: links en rechts moet je met de muis doen, vooruit en achteruit met keyboard. Maar na een tijdje gaat dat best wel lekker vlot, zeker als je met rechter muisknop kan driften.
Old 19-12-2021, 15:46   #10234   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Ik was aan Darkest Dungeon begonnen, maar ik denk dat ik het ga laten voor wat het is.
Mijn initiŽle vrees voordat ik het kocht blijkt waar te zijn en ik snap waarom zo weinig mensen Darkest Dungeon uitgespeeld hebben.

De grafische stijl en sfeer van het spel zijn cool en het verhaal van de afglijdende voorouder is interessant om te volgen.
Helaas is de gameplay niet diep genoeg om mijn aandacht lang te houden. In het begin van het spel doe je exact hetzelfde als in de hoogste lvl dungeons, maar dan met grotere nummertjes.
Buiten de dungeons is er weinig te doen om de overkoepelende campagne interessant te houden en dus voelt het snel aan als een grind.

Door die grind kan het ook lang duren voor je een nieuw stukje verhaal krijgt, waardoor mijn aandacht verder verslapte.
Jammer, want ik denk dat er met de setting en thema's van het spel echt wel een dieper, interessanter spel gemaakt zou kunnen worden.
Old 20-12-2021, 09:18   #10235   link
radje
wadist

radje's Avatar

het is een dungeon crawler rogue lite en de lore en het verhaal is bijna nooit de focus van zo'n spel. het gaat om de loot, uw groep opbouwen en ja grinden om sterker te worden. in zijn genre is het spel waarschijnlijk dicht bij de perfectie en de combat is ongelooflijk diep en strategisch, zeker als we spreken over compositie van uw party met al de chars. maar als ge zoekt achter een narratief focused spel, dan ga je inderdaad teleurgesteld worden

ik snap waarom ge het niet leuk vindt en das natuurlijk subjectief maar het spel afrekenen op de zaken die jij opnoemt, das lijk een walking simulator als firewatch afrekenen op zijn combat.

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2021, 09:24   #10236   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Begonnen aan Mass Effect 1, enkel de Eden Prime missie gedaan. Die controls zijn toch efkes serieus aanpassen. Destijds had ik daar toch veel minder moeite mee.
Old 20-12-2021, 09:52   #10237   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fallschirmjaeger View Post
Begonnen aan Mass Effect 1, enkel de Eden Prime missie gedaan. Die controls zijn toch efkes serieus aanpassen. Destijds had ik daar toch veel minder moeite mee.
Wat bedoel je? Is toch gewoon ZQSD, spatie voor cover en shift voor pauze/powers? Zo'n zotte combinaties heb je daar toch niet?
Old 20-12-2021, 10:46   #10238   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Speel op console en is eerder het gebrek aan veel keuze. Quasi alle knoppen komen neer op wapen trekken/schieten of granaat gooien.

Ben dat zo gewoon om verschillende functies te hebben per knop, dat ik hier bijna alle 30 seconden ofwel mijn wapen zat te trekken/opbergen, ofwel mijzelf zat op te blazen met granaten.
Old 20-12-2021, 17:09   #10239   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by radje View Post
het is een dungeon crawler rogue lite en de lore en het verhaal is bijna nooit de focus van zo'n spel. het gaat om de loot, uw groep opbouwen en ja grinden om sterker te worden. in zijn genre is het spel waarschijnlijk dicht bij de perfectie en de combat is ongelooflijk diep en strategisch, zeker als we spreken over compositie van uw party met al de chars. maar als ge zoekt achter een narratief focused spel, dan ga je inderdaad teleurgesteld worden

ik snap waarom ge het niet leuk vindt en das natuurlijk subjectief maar het spel afrekenen op de zaken die jij opnoemt, das lijk een walking simulator als firewatch afrekenen op zijn combat.
Ik wist waar ik aan begon, dus dat verhaal is bijzaak en dat wist ik ook. Maar ik zie de diepte in de gameplay en combat niet. Eens je weet welke teams bij welke dungeons horen of welke helden het beste bij elkaar passen is de kous toch af?
Het sterker worden heeft ook niet echt een beloning, want de skills en vijanden zijn doorheen het spel quasi hetzelfde.

Dat is wat me nog het meeste tegensteekt denk ik: geen echt gevoel van vooruitgang of groei doorheen het spel.
Old 23-12-2021, 18:56   #10240   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Zalig, GeForce Now met zijn RTX3080 abonnement! Nu kan ik alle grafisch waanzinnig knappe games aan 1440p op mijn ultrawide spelen met alles op max!!!

En wat speel ik? Loop Hero. FML.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules