Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-02-2022, 13:19   #6001   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Buren hebben iets gelijkaardigs voorgehad. Het feest was echter van korte duur. De verkoop moet de kosten van hun nieuwbouw dekken, daar de prijzen van materialen echter danig blijven stijgen zullen ze elke extra simpelweg nodig hebben.

't zijn tijden, 't zijn tijden
Specialleke bij ons dan. Grote plannen en misschien zotte plannen. Komt er op neer dat we naar het buitenland trekken en daar leningvrij iets hebben gekocht.
Old 17-02-2022, 14:24   #6002   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Waar trek je naartoe?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 09:27   #6003   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Iemand die iets te koop weet staan in Gent voor min of meer normale prijs? Huisje of appartement dat gebruikt moet worden als kot voor dochter.
Dat hangt er vanaf wat voor u een normale prijs is, maar ik denk dat je al ongelooflijk veel geluk gaat moeten hebben. Je zal om te beginnen al moeten uitwijken naar eerder de rand, genre Gentbrugge, Sint-Amandsberg, maar dat is ondertussen ook al serieus uit zijn voegen aan het barsten.

Of Mariakerke/Bloekeswijk, maar dan moet je er de buurt ook bijnemen natuurlijk.
Old 18-02-2022, 10:20   #6004   link
kurk
Raadvragend

kurk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Dat hangt er vanaf wat voor u een normale prijs is, maar ik denk dat je al ongelooflijk veel geluk gaat moeten hebben. Je zal om te beginnen al moeten uitwijken naar eerder de rand, genre Gentbrugge, Sint-Amandsberg, maar dat is ondertussen ook al serieus uit zijn voegen aan het barsten.

Of Mariakerke/Bloekeswijk, maar dan moet je er de buurt ook bijnemen natuurlijk.
Dat gaat minder interessant zijn als kot denk ik.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
kurk is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 10:22   #6005   link
Horla
Senior Member

Met Mariakerke heb ik niet veel ervaring maar in Wondelgem dat er vlak naast ligt, zou ik geen jonge vrouw alleen over straat durven sturen tenzij het de afgelopen jaren een stuk beter is geworden. Een paar jaar geleden moesten we de vrouwelijke atleten die met de bus kwamen begeleiden van en naar de bushalte omdat ze anders lastig gevallen werden.

edit: moet het een kot zijn? O.a. de unief heeft ook kamers in eigen beheer.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 10:49   #6006   link
Matthias
*snore*

Een gezinswoning kopen als kot, dat verziekt de markt en zorgt voor nog meer verhitting. Maar, allez, doe maar, hé.

Also, wut? Wondelgem een getto? Zowat de saaiste en meest ingedommelde wijk van Gent?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 11:29   #6007   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Een gezinswoning kopen als kot, dat verziekt de markt en zorgt voor nog meer verhitting. Maar, allez, doe maar, hé.
Precies standaard aan't worden. Thanks guys.
eye is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 14:40   #6008   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Met Mariakerke heb ik niet veel ervaring maar in Wondelgem dat er vlak naast ligt, zou ik geen jonge vrouw alleen over straat durven sturen tenzij het de afgelopen jaren een stuk beter is geworden. Een paar jaar geleden moesten we de vrouwelijke atleten die met de bus kwamen begeleiden van en naar de bushalte omdat ze anders lastig gevallen werden.

edit: moet het een kot zijn? O.a. de unief heeft ook kamers in eigen beheer.
Wondelgem, tjah, id. Gewoond tot mijn 10 jaar. Mariakerke is de "propere" kant van Noord-West Gent, daar opgegroeid van mijn 10 tot 25 jaar, nooit enige vorm van de minste issues gehad, classic suburbia.
Old 18-02-2022, 16:18   #6009   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:
Bij VDK wel geen wederbeleggingsvergoedingen. Dus je kan jaarlijks bijstorten zonder kosten te moeten betalen, wat wel handig is. Jullie kunnen wellicht niet meer onder de woonbonus vallen, maar wij gebruikten het geld dat wij terugkregen om elk jaar ~10.000 euro extra te storten op ons krediet. Dat gaat enorm snel vooruit.
Ben niet volledig mee hier denk ik. Waarom zou je zoiets doen? Je wilt toch net zo veel en zo lang mogelijk lenen? Die 10k brengt u niets meer op dan, terwijl het op 10 jaar wel meer dan het dubbele wordt als je dat wat deftig belegt.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 17:24   #6010   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Ben niet volledig mee hier denk ik. Waarom zou je zoiets doen? Je wilt toch net zo veel en zo lang mogelijk lenen? Die 10k brengt u niets meer op dan, terwijl het op 10 jaar wel meer dan het dubbele wordt als je dat wat deftig belegt.
Dat hangt voor een deel van uw profiel af denk ik, maar ik los persoonlijk liever mijn schuld versneld af. Aangezien je door zo een beweging kapitaal aflost, gaan uw maandelijkse intresten ook naar beneden. Er zullen er niet teveel zijn, maar als je aan 5+% zit, dan kan dat wel eens interessant zijn.

En niet iedereen is trouwens onderlegd of geïnteresseerd in beleggen (zie lapino hier op het forum ). Ik ken daar persoonlijk ook allemaal niets van en ik heb ook niet de goesting of tijd om mij daarmee bezig te houden. Dan kan je beter versneld aflossen denk ik dan, ipv het te laten verdampen op een spaarrekening.
Old 18-02-2022, 17:59   #6011   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Mja, is ook niet altijd zo zwart wit hoor. Wij betalen nog 5j af voor ons huis, maar krijg toch nog altijd +- 2K terug van belastingen. Als ik onze lening meteen zou afbetalen, dan ga ik daar geen voordeel mee doen want dan krijg ik niks meer terug. Intrest is quasi niks (is systeem van hoe later in looptijd, hoe minder intrest en meer kapitaal).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 19-02-2022, 17:22   #6012   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Stand van zake van het appartementsproject:
Volgende week wordt de akte verleden. Samen met mijn zus een nieuwbouw appartementsblok gekocht aan 800K van 4 appartementen om te verhuren. Gezamenlijke inleg van 350K. lening van 640K.
Dat is toch dé manier om geld te creëren. Rendement creëren met geld dat niet van u is. Lening nog net op het goede moment vastgelegd (november) en ons project als hyper stabiel kunnen verkopen. 1.07% op 20 jaar vast. 79% mandaat. de huurinkomst dekt op dit moment 102% van de afbetaling van de lening. jaarlijkse indexatie van de huurgelden (en niet van lening) zal dat nog comfortabeler maken op termijn. Makelaar is bezig met verhuurders, er zijn er al 2 verhuurd. We houden rekening met 80K kosten over de termijn. En een meerwaarde van minimum 2% per jaar. In mijn meest conservatieve berekening is dat 5.7% rendement per jaar.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2022, 18:22   #6013   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
Stand van zake van het appartementsproject:
Volgende week wordt de akte verleden. Samen met mijn zus een nieuwbouw appartementsblok gekocht aan 800K van 4 appartementen om te verhuren. Gezamenlijke inleg van 350K. lening van 640K.
Dat is toch dé manier om geld te creëren. Rendement creëren met geld dat niet van u is. Lening nog net op het goede moment vastgelegd (november) en ons project als hyper stabiel kunnen verkopen. 1.07% op 20 jaar vast. 79% mandaat. de huurinkomst dekt op dit moment 102% van de afbetaling van de lening. jaarlijkse indexatie van de huurgelden (en niet van lening) zal dat nog comfortabeler maken op termijn. Makelaar is bezig met verhuurders, er zijn er al 2 verhuurd. We houden rekening met 80K kosten over de termijn. En een meerwaarde van minimum 2% per jaar. In mijn meest conservatieve berekening is dat 5.7% rendement per jaar.
Congrats peet! Ook mijn doel; immo kopen en verhuren.
Old 19-02-2022, 18:29   #6014   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Quote:
Dat hangt voor een deel van uw profiel af denk ik, maar ik los persoonlijk liever mijn schuld versneld af. Aangezien je door zo een beweging kapitaal aflost, gaan uw maandelijkse intresten ook naar beneden. Er zullen er niet teveel zijn, maar als je aan 5+% zit, dan kan dat wel eens interessant zijn.

En niet iedereen is trouwens onderlegd of geïnteresseerd in beleggen (zie lapino hier op het forum ). Ik ken daar persoonlijk ook allemaal niets van en ik heb ook niet de goesting of tijd om mij daarmee bezig te houden. Dan kan je beter versneld aflossen denk ik dan, ipv het te laten verdampen op een spaarrekening.
Toevallig gisteren in De Tijd: https://www.tijd.be/netto/analyse/va.../10368141.html

Tl;dr:
- Fiscaal voordeel verdwijnt (als ge dat nog had);
- If fiscaal voordeel: pandwissel indien ge wilt verkopen en nieuw kopen;
- Inflatie = hoger loon = relatief zachtere maandlast;
- Wat Nieker dus ook zei: cashreserve bovenop bovenstaande voordelen.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2022, 16:04   #6015   link
kurk
Raadvragend

kurk's Avatar

Een van de appartementen boven ons is verkocht voor meer dan het dubbele van wat ik voor het mijne betaald heb. Het moet nog volledig gerenoveerd worden en het is op de derde verdieping, zonder lift. Bijna jammer dat ik nu niet ook kan verkopen.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
kurk is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2022, 16:16   #6016   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Heeft er hier iemand een idee over de aanvaardbare prijs van weilanden? Geen landbouwgrond maar effectief weiland voor begrazing of bebossing?
Een prijs per hectare?

Ben aan't overwegen om hier in de buurt wat te kopen maar geen idee wat de prijzen zijn. Online wel wat gevonden maar dat was een gemiddelde op Belgisch vlak, dus niet echt indicatief.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2022, 16:51   #6017   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Als weiland geen landbouwgrond is, is het toch gewoon bouwgrond?
Old 26-02-2022, 18:19   #6018   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ah ok ik dacht dat dat nog een andere prijsklasse was. Dan weet ik wel ongeveer in welke richting het hier zal gaan.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2022, 09:04   #6019   link
Rufus
PimpMeister

Weiland is volgens mij niet bouwgrond. Op landbouwgrond kan je gewassen verbouwen. Weiland is bossen of braakgrond waar je niets mee mag doen volgens wat ik vind als ik even Google.
Old 27-02-2022, 10:59   #6020   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Klopt, hebben ook zo een grond liggen. ‘Boomgaard’ …kan je geen zak mee doen. Maar ik word slapend rijk, is verpacht voor 250 euro per jaar waar ik de eerste 30j of zo niet onderuit kan. Wet uit de middeleeuwen of zoiets.

Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules