Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 21-03-2022, 08:33   #2301   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ben toch ook ferm aan het overwegen om een batterij te plaatsen, op zonnige dagen zoals nu gaat zowat 70% van onze opbrengst verloren doordat we geen verbruik hebben (allebei gaan werken, geen auto's die opladen, kinderen naar school...). Hebben omvormer van 5KwH.

Hoe zit dat tegenwoordig qua prijzen? Als ik onze 'overschot' voor 50% zou kunnen stockeren om avondverbruik deels op te vangen, zou ik al content zijn. Maar ga er ook geen 10K tegen lappen natuurlijk.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 08:42   #2302   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Denk dat uw batterij in uw geval vooral interessant zal worden voor peak shaving (net als voor 90% van de gezinnen).

Gij hebt digitale teller zeker? Hoeveel overschot hebt ge ongeveer per kwartaal? Warmtepompen? Of verwarm je 100% op gas?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 08:56   #2303   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Nen tijd terug gelezen dat de terugverdientijd van zo een batterij 30 jaar is ofzo. Misschien dat met de huidige tarieven iets korter is. Maar lijkt me toch nog altijd niet rendabel.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 09:26   #2304   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Ben toch ook ferm aan het overwegen om een batterij te plaatsen, op zonnige dagen zoals nu gaat zowat 70% van onze opbrengst verloren doordat we geen verbruik hebben (allebei gaan werken, geen auto's die opladen, kinderen naar school...). Hebben omvormer van 5KwH.

Hoe zit dat tegenwoordig qua prijzen? Als ik onze 'overschot' voor 50% zou kunnen stockeren om avondverbruik deels op te vangen, zou ik al content zijn. Maar ga er ook geen 10K tegen lappen natuurlijk.
heb je al een aansluiting op je omvormer voor een batterij ?
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 09:34   #2305   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Geen idee, ik weet dat het kan maar of dat er al op zit...

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 21-03-2022, 09:58   #2306   link
Jaak

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Geen idee, ik weet dat het kan maar of dat er al op zit...
Check uw offerte dan, normaal staat dat erop bij uw type omvormer. Of contacteer uw installateur.

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Nen tijd terug gelezen dat de terugverdientijd van zo een batterij 30 jaar is ofzo. Misschien dat met de huidige tarieven iets korter is. Maar lijkt me toch nog altijd niet rendabel.
Hoe was dat dan berekend?
Old 21-03-2022, 10:16   #2307   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Ze hebben daar pas een 'akkoord' over zeker? Denk niet dat iemand nu met zekerheid kan zeggen wanneer het effect heeft dan, kan nog gerust enkele maanden zijn.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 12:06   #2308   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Onze batterij heeft een 5.500 ŗ 6.000 euro gekost. het huis draait vanaf de zon weg is volledig op de batterij. af en toe wat bijnemen als het vuur en de oven opstaat, maar voor de rest niets en tegen de ochtend nog ongeveer 10 tot 25% over
Old 21-03-2022, 12:06   #2309   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Prijs van eind februari

Moer is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 12:09   #2310   link
Jaak

Jaak's Avatar

Mja, met omvormer van 5kWh is dat dus overkill.

Dat is nog het meest absurde aan die hele situatie met de terugdraaiende tellers: uw prosumententarief werd berekend op het vermogen van uw omvormer: lager is beter, terwijl dat voor een thuisbatterij omgekeerd is.
Old 21-03-2022, 12:19   #2311   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

mijn schoonvader heeft batterijen laten installeren, een 5kwh.
Heb hem dat afgeraden maar de verkoper was heel overtuigend met zijn berekeningen.

Ik wil dat pas bekijken als er digitale meters zijn, piektarieven en goede statsitieken over wanneer en hoeveel die pieken impact hebben.
acku is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 12:23   #2312   link
Jaak

Jaak's Avatar

Ja, zoals ik zei wordt voor de meeste mensen die batterij vooral interessant voor peak shaving.

De ambitie om (bijna) energieneutraal te zijn met zonnepanelen een thuisbatterij is totaal onrealistisch in BelgiŽ. De combinatie verwarmen op gas + combo zonnepanelen/batterij zal ook altijd interessanter zijn dan warmtepomp + zonnapalenen/batterij. In dat laatste geval, ben je financieel gezien beter af zonder batterij.
Old 21-03-2022, 18:42   #2313   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Doe het quick and dirty:

6000 EUR voor 10kWh
1MWh is tegenwoordig 500 EUR/MWh

Ge moet dus 12000kWh hebben opgewekt om dat terug te verdienen, dat is 1200 keer laden.

Hoeveel keer kun je opladen en hoeveel keer doe je dat per gezin? mensen die lang genoeg een batterij hebben om daar 2-3 jaar data van te hebben?
Teki is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 06:02   #2314   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Je moet daar toch geen batterij voor hebben om dat te weten? Op een zonnige dag als gisteren had ik 38kwh afname, en 30kwh injectie. Had ik dus een 10 kwh batterij staan, was die volgeladen en terug leeg. Maar, in de winter heb ik mindet productie en een hoger verbruik (warmtepomp), in de zomer heel hoge productie maar quasi geen verbruik. Dus ik ga die geen 100 keer per jaar opladen en gebruiken.

Waarschijnlijk alleen rendabel om piekbelasting te vermijden dus.

Edit: hoewel, nu ik mijn gemiddeld verbruik van vorige zomer bekijk, zit ik daar toch ook over de 10kWh per dag, met natuurlijk veel meer injectie. Ik ga mijn data eens verder analyseren; als je over de 200 keer per jaar kan laden en ontladen wordt het natuurlijk weer wel interessant.

Last edited by Erik701; 22-03-2022 at 06:11.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 06:09   #2315   link
Jaak

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Waarschijnlijk alleen rendabel om piekbelasting te vermijden dus.
Wat zeg ik hier al 10 posts
Old 22-03-2022, 06:11   #2316   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Gisteren offerte gekregen voor 10KwH batterij. Kost 8.000 euro, en zou nog +- 1.750 euro subsidie afgaan. Dus netto kostprijs 6.250 euro. Op "mijn fluvius" zie ik dat we de voorbije 2 dagen ongeveer 25KwH injectie hebben. Zwembadpomp draait nog niet, die pakt wel de hele dag stroom dus denk op zonnige dagen overschot van 10KwH zal wel realistisch zijn. Dus in de zomer zullen we die kunnen opladen zodat avondverbruik min of meer ook 'gratis' is ipv te injecteren.

Maar stel dat ik daarmee 150 dagen de batterij kan opladen, dan bespaar ik als ik goed reken +- 1500KwH. Aan kostprijs van 30 cent/kwH = 450 euro/jaar. Dan moet die batterij toch al 8j draaien vooraleer ze rendabel wordt.

Old 22-03-2022, 06:23   #2317   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Maar 8 jaar tvt valt toch mee? Na 8 jaar = profit!

Edit: huh, hoe komt gij aan 8 jaar? Investering van 6250 eur, rendement van 450 eur / jaar, dat is toch bijna 14 jaar?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 06:27   #2318   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Juist, efkes fout gerekend Maw, het is niet interessant. Voor injectie krijg je trouwens ook nog 'iets' dat moet dan nog van rendement afgetrokken worden.

Old 22-03-2022, 06:34   #2319   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Degradatie lijkt me ook een factor.
Al deze berekening houden wel weer geen rekening met wat pieken u kosten. Dat is moeilijke
acku is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 06:34   #2320   link
Jens
Member

Ik verwacht dat de prijs van die thuisbatterijen nog wel een pak gaat dalen in de komende jaren, daarom heb ik alvast een hybride omvormer voorzien.
8k Euro enkel voor een 10KwH batterij is toch serieus buiten proportie als je voor 50k een EV kan kopen met 78KwH capaciteit.
Jens is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules