Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-03-2022, 06:40   #2321   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Waarvoor is die hybride omvormer precies nodig? Zolang uw batterij 'weet' wanneer er opbrengst is, en dus wanneer hij moet laden, lijkt me toch voldoende? Mijn 6 jaar oude SMA omvormer vervangen als ik een batterij wil plaatsen zou de kosten en dus de tvt alleen maar de hoogte in jagen ...
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 07:17   #2322   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jens View Post
Ik verwacht dat de prijs van die thuisbatterijen nog wel een pak gaat dalen in de komende jaren, daarom heb ik alvast een hybride omvormer voorzien.
8k Euro enkel voor een 10KwH batterij is toch serieus buiten proportie als je voor 50k een EV kan kopen met 78KwH capaciteit.
https://www.greencarreports.com/news...t-rise-in-2022

ik weet eigenlijk niet goed waar die kost vandaan komt voor thuisbatterij

Dat prijs/kwh nog snel gaat dalen lijkt me ook wel onwaarschijnlijk gegeven de stijgende vraag
acku is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 08:48   #2323   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Juist, efkes fout gerekend Maw, het is niet interessant. Voor injectie krijg je trouwens ook nog 'iets' dat moet dan nog van rendement afgetrokken worden.
Mijn plaat blijft stilaan hangen, maar nogmaals: zo’n batterij met een relatief beperkt vermogen (~5kWh) wordt volgens mij de meest interessante voor uw vermogenspiek op te vangen eens het capaciteitstarief wordt ingevoerd.
Op die manier kunt ge uw pieken van netafname aftoppen en zo genieten van een voordeliger maandtarief.

Uw terugverdientijd zal zo wel eens korter kunnen worden als blijkt dat uw dagelijks verbruik zich voor 80% tussen 17-19u bevindt.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 09:11   #2324   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Wat velen vergeten rekenen bij batterijen:
- Je moet de capaciteit van je batterij afstemmen op wat je verbruikt. Als je 's nachts maar 5kwh verbruikt ga je je 10kwh batterij vaak dus maar half benutten en zakt je tvt drastisch.
- Omzetten geeft verliezen. Ik ken de exacte cijfers niet maar kan wel eens 10a15% zijn in totaal (zon -> batterij -> net).

Voor grootverbruikers met een lage piek (zoals Lapino) gaat een batterij nog marginaal extra opleveren voor peak schaving. En hou er rekening mee dat als er paar dagen geen zon is je dan toch je maandpiek hebt. Grootverbruikers met een lage piek hebben zelfs voordeel bij de digitale meter. Beste is om gewoon de simulatie te doen https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator (enkel net tarieven vergelijken!)

Alles is geval per geval te bekijken. Er zijn gewoon te veel variabelen die een (grote) impact kunnen hebben. Maar voor de meeste mensen is een batterij gewoon niet rendabel.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 09:28   #2325   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Maar stel dat ik daarmee 150 dagen de batterij kan opladen, dan bespaar ik als ik goed reken +- 1500KwH. Aan kostprijs van 30 cent/kwH = 450 euro/jaar. Dan moet die batterij toch al 8j draaien vooraleer ze rendabel wordt.
Ik heb het even nagekeken, en ik had in de afgelopen 365 dagen 189 dagen waarop ik meer dan 11kWh injectie had, en ook meer dan 10kWh verbruik. Dus voor mij zou een 10kWh batterij 189 dagen / jaar renderen, ofte op +- 11 jaar terugverdiend zijn. Nog even wachten dus op die peak shaving, gezien ik met een zware warmtepomp zit heb ik ook zware pieken in mijn electriciteitsverbruik, zie bijvoorbeeld het verbruik op een 'gemiddelde'] voorjaarsdag (gisteren):
Old 22-03-2022, 10:05   #2326   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Ik heb het even nagekeken, en ik had in de afgelopen 365 dagen 189 dagen waarop ik meer dan 11kWh injectie had, en ook meer dan 10kWh verbruik. Dus voor mij zou een 10kWh batterij 189 dagen / jaar renderen, ofte op +- 11 jaar terugverdiend zijn. Nog even wachten dus op die peak shaving, gezien ik met een zware warmtepomp zit heb ik ook zware pieken in mijn electriciteitsverbruik, zie bijvoorbeeld het verbruik op een 'gemiddelde'] voorjaarsdag (gisteren):
Dat zijn, zelfs voor een warmtepomp, wel heel hoge pieken. Dat is meer dan 20kW dan ofzo?

Hier wel een modulerende WP en pak lichter. Dit was 18feb:
https://imgur.com/a/Ad4VHss
Old 22-03-2022, 10:14   #2327   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

16kW. Ik vermoed dat de hoogste pieken (vanaf 02:00) mede veroorzaakt werden door de jacuzzi die wat aan het bijwarmen was. Eigenlijk zou ik die eens aan een smart socket moeten hangen, zodat ik het verbruik daarvan ook kan zien, en kan afschilderen tegen mijn algemeen verbruik.
Old 22-03-2022, 10:16   #2328   link
Horla
Senior Member

Quote:
Waarvoor is die hybride omvormer precies nodig? Zolang uw batterij 'weet' wanneer er opbrengst is, en dus wanneer hij moet laden, lijkt me toch voldoende? Mijn 6 jaar oude SMA omvormer vervangen als ik een batterij wil plaatsen zou de kosten en dus de tvt alleen maar de hoogte in jagen ...
Ik weet de details niet meer maar je kan een batterij niet zomaar aan een bestaande omvormer hangen als die daar op voorhand niet voor is voorzien (iets met ac-dc omzetting denk ik). Dus je kan er ofwel een toestel extra tussen zetten ofwel je omvormer vervangen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 12:00   #2329   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
even opgezocht of de batterij dan niet te snel zou slijten, in functie van uw terugverdientijd

1/

http://sciencedirect.com/science/art...06261918310225

Quote:
For a given load profile and specific SHS system size, the estimated lifetimes for LA-gel, LA-flooded, NiCd, LiFePO4 batteries were 5.6, 5.1, 2.86, and 16.7 years, respectively using the dynamic capacity fading model.
dus 17 jaar levensduurtijd voor een lithiumijzerfosfaatbatterij in deze studie

2/

in jouw geval heb je dan 12 * 190 = >2000 volledige laadcycli aan 100%

hoelang gaat de batterij dan mee?

https://www.powertechsystems.eu/home...phate-lifepo4/

Quote:
In standard environment, and for 1C cycles, we can get from the chart the below life cycle estimation for LFP :
3 000 cycles at 100% DoD
4 500 cycles at 80% DoD
10 000 cycles at 60% DoD
3000 cycles gedeeld aan 190 cycles per jaar aan 100%, is voor uw case dan 15,7 jaar geschatte levensduur

edit: dus de geschatte levensduur best ook eens checken als je overweegt een batterij te plaatsen, of wat hoger dimensioneren (vb 15 of 20 kW, dan zit je aan significante langere levensduren)
(of uw jacuzzi rechtsreeks op PV hangen ofzo)

Last edited by Freddie Wasbak; 22-03-2022 at 12:52.
Freddie Wasbak is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 14:06   #2330   link
Jens
Member

Quote:
De stroom moet eerst omgezet worden naar gelijkstroom voor opslag in die batterij, daarvoor heb je nog een aparte batterij omvormer nodig naast de bestaande omvormer. Een hybride omvormer laat toe om zowel zonnepanelen als batterij op 1 omvormer aan te sluiten.
Jens is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2022, 14:47   #2331   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
even opgezocht of de batterij dan niet te snel zou slijten, in functie van uw terugverdientijd

1/

http://sciencedirect.com/science/art...06261918310225

dus 17 jaar levensduurtijd voor een lithiumijzerfosfaatbatterij in deze studie

2/

in jouw geval heb je dan 12 * 190 = >2000 volledige laadcycli aan 100%

hoelang gaat de batterij dan mee?

https://www.powertechsystems.eu/home...phate-lifepo4/

3000 cycles gedeeld aan 190 cycles per jaar aan 100%, is voor uw case dan 15,7 jaar geschatte levensduur

edit: dus de geschatte levensduur best ook eens checken als je overweegt een batterij te plaatsen, of wat hoger dimensioneren (vb 15 of 20 kW, dan zit je aan significante langere levensduren)
(of uw jacuzzi rechtsreeks op PV hangen ofzo)
interessant, maarhoe is levensduur hier gedefineerd? Als totaal niet meer werkend?Er is toch degradatie, en die begint toch al veel vroeger uw rendement te beinvloeden?
Old 22-03-2022, 15:06   #2332   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
interessant, maarhoe is levensduur hier gedefineerd? Als totaal niet meer werkend?Er is toch degradatie, en die begint toch al veel vroeger uw rendement te beinvloeden?
Degradatie is zeker een factor.
https://www.solarquotes.com.au/blog/...sting-results/
Old 22-03-2022, 23:53   #2333   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
zal ik nog opzoeken, ik vond het in de twee bronnen niet helder gedefinieerd wat levensduur is
Old 23-03-2022, 06:01   #2334   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Moogt ge eigenlijk (ont)laden aan 100%? If not, maakt dat uw terugverdientijd nog langer.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 07:00   #2335   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

hangt blijkbaar wat af van type batterij
( DOD = Depth of Discharge )

The recommended DoD for lead-acid batteries is around 50%, meaning you should not discharge more than half of your available battery capacity to avoid any damage or premature system degradation. Said another way, you would need two lead-acid batteries to supply the same amount of energy as a battery with an equivalent capacity and a DoD of 100% (because you can only effectively use half the capacity of each lead-acid battery).

Most modern lithium-ion batteries have DoDs ranging anywhere from 80% to 95%, with many best-in-class solutions like the rugged Blue Ion 2.0 battery from Blue Planet Energy sporting 100% depth of discharge and a much longer lifespan.

eerlijk gezegd zou ik nog wat veiligheidsmarge nemen moest ik ze zelf 1 hebben , en niet tot 20% gaan telkens
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 08:51   #2336   link
Horla
Senior Member

Ik veronderstel dat de software van een thuisbatterij vergelijkbaar is met die die in auto's zit waarbij 0% niet echt 0% is.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2022, 14:58   #2337   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
https://pubs.rsc.org/en/content/arti.../ra/c8ra04074e

dus bij zwaar gebruik, 20% capaciteitsverlies

(grafiek rechtsboven)

https://pubs.rsc.org/en/content/arti.../ra/c8ra04074e

bestaat daar nu geen eenvoudige calculator voor ?

ik denk dat ze in de vorige artikels end of life definieren als meer dan 20% verlies, wat natuurlijk nog geen end of life is
Old 23-03-2022, 20:48   #2338   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Quote:
Normaal zou die zoveel start-stops op een dag niet moeten maken. Welk merk en type?
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2022, 06:41   #2339   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

'tis een beetje een atypische installatie, die mij op het moment van plaatsen wel interessant leek (maar nu uiteraard niet meer ...). Het is een ultratherma WP van 16kW, bodem/water, met 4 boringen van 89meter. Deze WP houdt een buffervat van 800l water constant op 45 graden, dat is het enige wat die doet. Dat buffervat werkt dan een beetje als een doorstromer: mijn sanitair water loopt door een spiraal door dat buffervat, en komt er voldoende warm uit, zelfde voor het water voor de vvw. Maar er is uiteraard geen direct contact tussen het water in het buffervat, het sanitair ww en water voor de vvw.
Op de collectoren van de vvw heb ik kranen die de temperatuur van het water van de vvw regelen op basis van de temperatuur van de woning (via domotica).
Heel dat systeem werkt prima, ben zeer tevreden van de functionaliteit, behalve dan dat de WP regelmatig aanslaat om dat buffervat op temperatuur te houden.
Old 24-03-2022, 06:45   #2340   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

800 liter klinkt wel veel, mijn bad is er 180
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules