Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 23-05-2022, 17:56   #3141   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ik zit op de lijn "EV's zijn slecht want het zijn auto's", maar zelfs ik weet dat het range-argument gewoon tussen mensen hun oren zit.
Old 23-05-2022, 18:01   #3142   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Allez, dus het is precies toch allemaal niet zo fantastisch qua ev's op dit moment. Ik blijf erbij, het is te vroeg. Voor bepaalde use-cases zeker aan te raden. Eerlijk gezegd, mijn madam zou haar benzineslurpende BMW X3 beter inruilen voor een hybride of ev voor de verplaatsingen die zij doet. Maar voor mezelf, tussen 40K en 50K per jaar met soms wel 200km of meer op één dag, en daarbovenop trips met gezin, is een ev gewoonweg teveel gedoe.
Ok boomer

Edit: wat zou er “gedoe” zijn aan ritten van 200km per dag als ge vlot > 400km autonomie hebt en ge uw wagen thuis kunt opladen op een uur of 5?

Alsof ge u geen dikke model S genomen had als hij in uw leasebudget paste

Last edited by ]as]e; 23-05-2022 at 18:07.
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 18:02   #3143   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Voila, de nieuwe bedrijfswagen is gearriveerd. Een enorm plezier om mee te rijden en de kleur is geweldig.

Old 23-05-2022, 18:11   #3144   link
Jens
Member

Quote:
Allez, dus het is precies toch allemaal niet zo fantastisch qua ev's op dit moment. Ik blijf erbij, het is te vroeg. Voor bepaalde use-cases zeker aan te raden. Eerlijk gezegd, mijn madam zou haar benzineslurpende BMW X3 beter inruilen voor een hybride of ev voor de verplaatsingen die zij doet. Maar voor mezelf, tussen 40K en 50K per jaar met soms wel 200km of meer op één dag, en daarbovenop trips met gezin, is een ev gewoonweg teveel gedoe.
Je moet er ook rekening mee houden dat de range van een EV drastisch terugloopt bij een snelheid van 120km/u, dan mag je al lachen als je 350km haalt met een volledig opgeladen batterij. Tel daar in de winter nog een skibox bij en koude temperaturen en je zakt naar een range van 250km.
Bovendien wil je niet gaan laden op 5 tot 10% zoals met een ICE maar laat je liever wat extra reserve. En de snelheid van snelladen loopt ook drastisch terug na 80%. Dus realistisch gezien kan je in de zomer telkens een 200km rijden en moet je weer aan de snellader.

Voor dagelijks gebruik is een EV een genot om mee te rijden, maar voor een lange reis is het een ongelooflijk gedoe. En nee ik wil naar de wintersport niet elke 2 uur stoppen of 100 rijden.
Jens is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 18:29   #3145   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Kende Lapino maar iemand met een X3 of dergelijk om mee op wintersport te gaan.
Old 23-05-2022, 18:39   #3146   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Waar ga je zoals op wintersport Jens? We kunnen het eens becijferen hoe gegrond die vrees is
acku is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 18:44   #3147   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Gasten, het bereik van een ev is "een" element dat me wat tegen heeft gehouden maar zeker niet het belangrijkste. Het is zéér simpel, de terugbetaling van het verbruik is gewoon slecht geregeld bij ons op werk. Niemand weet hoe het juist gaat werken, niemand weet of we een tankkaart krijgen voor opladen buitenhuis, het budget is even groot voor een goedkopere hybride en we hebben een leasing nu voor 60mnd/30.000km jaar dus als dat niet snel in orde komt, kan je gerust een paar jaar met onverwachte kosten zitten. Het is onnozel maar dit ligt aan mijn werk, niet aan mij. Ze zijn 'een nieuwe carpolicy aan het maken, want ze beseffen dat het niet echt klopt'. Duh.

Ik heb écht geen zin om zelf te moeten gaan opleggen voor km die ik puur voor het werk doe, bovendien riskeer je met dat capaciteitstarief ook nog eens voor je privé verbruik extra te moeten betalen wegens teveel pieken. Zie het al gebeuren dat mijn voorschot dan ineens x3 gaat omdat verbruik ineens zoveel stijgt (en bovendien loopt ons goedkoop vast contract in januari af, net wanneer die ev zou geleverd worden). Ik zou toch elke dag +- 1/3e moeten opladen, dus pakweg 25KwH/dag extra verbruik.

Eigenlijk is er voor iemand zoals ik die zijn auto zowat puur beroepshalve gebruikt, in geval van een ev simpel op te lossen : een laadpaal waarvan verbruik rechtstreeks aan firma wordt doorgerekend zonder eerst zelf te moeten dokken en hopen dat ze terugbetalen. Dan wil ik er wel eens over denken.

Maar privé is het een heel andere zaak, mijn vrouw haar volgende auto zal ZEKER een plugin of elektrische zijn. Niet alleen voor het verbruik ook omdat haar manier van rijden zich daar zeer goed toe leent. Ideologisch kan het me, eerlijk gezegd, geen hol schelen. En met mijne plugin hybride die besteld is, kunnen we lokaal puur elektrisch onze boodschappen doen als we daar wél zouden van gaan wakker liggen.

btw : voor plugin is het wél zo geregeld door werk dat verbruik meteen wordt doorgerekend aan hen, is met een of andere speciale kabel. hoe dat werkt weet ik niet, maar voor een laadpaal kan het NIET (specifiek gevraagd).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 23-05-2022 at 18:49.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 19:09   #3148   link
Jens
Member

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Waar ga je zoals op wintersport Jens? We kunnen het eens becijferen hoe gegrond die vrees is
Van Aalst naar Ischgl, een maat hangt sowieso nog enkele jaren vast aan zijn firmadiesel dus dan pakken we die wel.

Maar de kans is groot dat ik een Polestar 2 pak, die heeft 480km WLTP range dus met een skibox en koude temperaturen aan gemiddeld 120 haalt die hooguit 250km.
Dan mag je dus om de 180km een half uur gaan laden.
Dat is natuurlijk niet onoverkomelijk maar anders rij je op 1 tank diesel naar ginder en doe je gewoon enkele plaspauzes en een lunch tussendoor. Als alles goed loopt duurt de reis dus minstens 2 uur langer.

Je moet mij echt niet overtuigen van de zaligheid van EV rijden voor dagelijkse ritten, ik heb al testritten gedaan Maar voor vakanties is het een gedoe, dat zit echt niet enkel tussen de mensen hun oren.
Old 23-05-2022, 20:40   #3149   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
geld geld geld
Dus uw "het is te vroeg" argumenten uw vorige post waren eigenlijk gewoon uit uw gat getrokken.

Blij dat ge dat hier zelf toch nog gecorrigeerd hebt.
Old 23-05-2022, 20:51   #3150   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Jens View Post
Van Aalst naar Ischgl, een maat hangt sowieso nog enkele jaren vast aan zijn firmadiesel dus dan pakken we die wel.

Maar de kans is groot dat ik een Polestar 2 pak, die heeft 480km WLTP range dus met een skibox en koude temperaturen aan gemiddeld 120 haalt die hooguit 250km.
Dan mag je dus om de 180km een half uur gaan laden.
Dat is natuurlijk niet onoverkomelijk maar anders rij je op 1 tank diesel naar ginder en doe je gewoon enkele plaspauzes en een lunch tussendoor. Als alles goed loopt duurt de reis dus minstens 2 uur langer.

Je moet mij echt niet overtuigen van de zaligheid van EV rijden voor dagelijkse ritten, ik heb al testritten gedaan Maar voor vakanties is het een gedoe, dat zit echt niet enkel tussen de mensen hun oren.
Wat er tussen je oren zit is dat het rationeel zou zijn dat je je keuze volledig laat leiden door ochottekes 2u langer rijden 1 keer per jaar .
Old 23-05-2022, 20:58   #3151   link
Nike123
bot by bavo

Als je terugkeert is het al minstens 2.
Alsook, het is volkomen rationeel om je keuze te maken op basis van 1 minpunt als er voor de rest niet echt argumenten zijn om wél EV te rijden?
Nike123 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 21:03   #3152   link
Nike123
bot by bavo

Ahja blijkbaar zijn ze stiller, wat dat ook mag betekenen
Nike123 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 21:06   #3153   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
Dus uw "het is te vroeg" argumenten uw vorige post waren eigenlijk gewoon uit uw gat getrokken.

Blij dat ge dat hier zelf toch nog gecorrigeerd hebt.
hier, een citroen

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 23-05-2022, 21:28   #3154   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2022, 21:32   #3155   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

itsy bitsy spider
acku is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2022, 06:16   #3156   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Wat er tussen je oren zit is dat het rationeel zou zijn dat je je keuze volledig laat leiden door ochottekes 2u langer rijden 1 keer per jaar .
Gelijk dat iedereen een grote auto heeft want containerpark, den Ikea etc. Ahja.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2022, 06:34   #3157   link
Jens
Member

Quote:
Originally Posted by Nike123 View Post
Als je terugkeert is het al minstens 2.
Alsook, het is volkomen rationeel om je keuze te maken op basis van 1 minpunt als er voor de rest niet echt argumenten zijn om wél EV te rijden?
100% aftrekbaarheid, verder moet je niet zoeken. Maar dat snel optrekken en instant gas respons is ook wel fijn.
Old 24-05-2022, 06:46   #3158   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nike123 View Post
Ahja blijkbaar zijn ze stiller, wat dat ook mag betekenen
imagine in ne vlieger zitten mee ne koptelefong op en dan zonder koptelefong

maar dan al rijden

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2022, 07:10   #3159   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Misschien heb ik er niet lang genoeg mee gereden, of ben ik een stille auto gewoon (Mercedes E-klasse) maar ik vond die stilte bijlange zo spectaculair niet. Je hebt nog altijd rolgeluiden en windgeluiden, het enige wat ontbreekt is bij optrekken het lawaai van een motor (eerder een gezoem). Maar eens je op autostrade rijdt, is dat toch niet zo heel veel verschillend imo van een klassieke auto. Waar elektrisch rijden wél heel aangenaam was, zowel qua koppel als geluid, is in stadsverkeer. Daar merkte ik wel een verschil.

Bon, ben eens benieuwd hoe vaak ik in die hybride puur elektrisch ga rijden. Relatief kleine batterij (wltp 50km) dus ik vermoed dat ik er hooguit eens mee naar de bakker en terug zal geraken.

Old 24-05-2022, 07:31   #3160   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

again, ik woon in brussel dus die verschillen worden wel uitvergroot in mijn case. En ik kom van een inloopmodel t-cross (nafte) en geen e-klasse, dus ja, dat verschil zal ook wel groter zijn

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules