Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 06-04-2022, 15:01   #4101   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Inno3D is oké. Bestaat inderdaad al lang. Enorme verschillen zitten er trouwens niet tussen de verschillende aanbieders, probeer wel of je enkele reviews kan vinden die het koelblok (het enige fysieke, wezenlijke verschil) goed aan de tand hebben kunnen voelen.
Old 07-04-2022, 07:42   #4102   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

De prijzen zijn aan het zakken precies. 3080Ti is nu te krijgen voor 1300 euro al (nog duur genoeg maar toen ik enkele weken terug keek was het nog minstens 1500€)

https://www.alternate.be/MSI/GeForce...SACEgKnO_D_BwE

Worden er nog verdere prijsdalingen verwacht of is dit slechts tijdelijk?
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is online now   Reply With Quote
Old 07-04-2022, 07:48   #4103   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Er stond onlangs een artikel op tweakers over de (komende) prijsdalingen
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2022, 08:33   #4104   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Worden er nog verdere prijsdalingen verwacht of is dit slechts tijdelijk?
Er zijn wat rimpelingen die het verhaal van de opgeblazen prijzen nog alle kanten kunnen opsturen, eerlijk gezegd.

Enerzijds is er wel wat plaats voor optimisme. De crypto-hausse lijkt wat bekoeld, de productieachterstanden worden langzaam maar zeker minder en ook onder consumenten is de vraag niet zo urgent meer omdat er best wel wat mensen - uiteindelijk - de allervolste pot hebben betaald bij gebrek aan alternatieven. Analisten verwachten bovendien een verdere afbouw van (vooral Europese) mining-rigs nu de energieprijzen de pan blijven uitswingen.

Anderzijds worstelt China, nog steeds de eigenlijke producent van al dat computerspul, wederom met Corona. De productieachterstanden zijn dan wel aan de betere hand, voor sommige sectoren is het nog steeds dramatisch. Rechtstreekse en onrechtstreekse stoorzenders zoals de oorlog in Oekraïne of de inflatie maken het ook moeilijk om echt hoera te schreeuwen.
Old 10-04-2022, 14:31   #4105   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik denk dat de GPU prijzen nog gaan dalen éénmaal Ethereum 2.0 uitkomt. Dan zal het grotendeels gedaan zijn met gpu crypto mining.
Old 28-06-2022, 07:07   #4106   link
radje
wadist

radje's Avatar

ok dus dit kom ik hier ff zetten/vragen aangezien ik nie verder de game thread ga spammen

met de aankoop van mijn 3080 die véél groter is dan mijne 2060, die ik al huge vond (holy shit die kaarten tegenwoordig maat) laat ik in't begin altijd wa programma's lopen die temps enzo meten en mijne cpu begon direct kei hoog te lopen. in ryzen master liep die constant 80+ tijdens een spelleke wa nie normaal is, ik weet dat de zen architectuur ervoor zorgt samen met het constant boosten van cores dat peak warmtes zeer hoog zijn en dat die cpu daarvoor is gemaakt maar zou normaal gezien bij heavy load op zijn minste moeten terugvallen naar rond 70-75c max

dacht dat ik dus ook mijn cpu koeler ging moeten veranderen is maar de stock cooler die nu toch al paar jaar oud is maar voor direct te bestellen heb ik 1 test gedaan: mijn side panel keer afhalen. en LMAO, instant dropte de temp van mijn cpu én gpu onmiddelijk met lijk 15c ik was letterlijk gewoon aan't hotboxen, dien nieuwe gigantische 3080 verstoorde compleet de airflow in mijn case

het wordt dus tijd voor wat extra fans in mijn pc te dumpen. als het puur hotboxen is, gaat case fans toevoegen helpen of is de extra temp die afkomt van de gpu ook genoeg reden om mss op mijne ryzen toch nen noctua op te zetten? en qua case fans maakt da iets uit van merk?

y'all motherfuckers are crazy

Last edited by radje; 28-06-2022 at 07:10.
radje is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 07:46   #4107   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als de airflow volledig verstoord wordt door je bulky GPU, zijn extra casefans niet noodzakelijk de oplossing. Je kan voor meer luchtverplaatsing zorgen, maar als die lucht slecht kan doorstromen wordt dat luchtdruk. En dat kan dan uitgerekend voor hogere temperaturen zorgen.

Welke case heb je momenteel en welke fans zitten er al in? Ik zou in eerste instantie even bekijken of die vervangen niet sneller en veel efficiënter is. Een Fractal Define is bijvoorbeeld sterk gefocust op geluidsonderdrukking, terwijl een Torrent er alles aan doet om lucht te laten circuleren.
Old 28-06-2022, 07:57   #4108   link
radje
wadist

radje's Avatar

ahja, da's misschien ook geen slechte oplossing dan. de kaarten gaan nie kleiner worden in ieder geval

ik heb een zeer cheape case da ik indertijd heb gekocht omdat het mij weinig uitmaakte en tot deze kaart heb ik altijd goede temps en airflow gehad feitelijk. sharknoon ofzoiets? met standaard fans

wel duur materiaal die define en torrent maar als dat de beste zijn qua prijs/kwaliteit koop ik die met plezier. voor mij maakt geluid weinig uit als die constant is, ben gewoon geen fan van coil whine (daarom heb ik dus ook een custom profile op mijn ryzen stock cooler. luid is 1 ding en boeit mij ni, een constant opgaand en afgaand geluid is verschrikkelijk)

Old 28-06-2022, 07:59   #4109   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Die nieuwe gpu's zijn nu eenmaal enorm warm en energiezuipende dingen. De mijne zit in een Fractal Define met vooraan 2x 140mm intake (met rad voor cpu koeling), bovenaan 2 x 140mm outtake en achteraan ook een 140mm outtake. Temps zijn ok, maar geluidsproductie om de warmte uit case te krijgen is dan ook vaak ferm. Als ik eens zware games draai, zet ik meestal case ook gewoon open. Dan is die gpu die ik heb wel behoorlijk stil. Ben nog elke dag verbaasd hoe stil die nextgen consoles zijn.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 08:10   #4110   link
radje
wadist

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Als ik eens zware games draai, zet ik meestal case ook gewoon open.
ja voorlopig doe ik da ook en da "lost" alles op, case ff open zetten bij gamen. ma da is voor mij geen echte lange termijn optie, vooral omdat ik met nen feline vriend hier thuis zit die graag alles over en in kruipt

Old 28-06-2022, 08:28   #4111   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik moet mijn case ook openzetten, anders wordt mijn RTX3070 ook >80°C tijdens gaming. 't Is een Inno3D dual fan, zal ook iets minder koelen dan een triple fan versie natuurlijk. De case die ik nu heb oogt beter (tempered glass etc), maar de airflow is minder goed dan mijn oude case.
Probleem met mijn case open is dat er ook meer stof in kruipt.
Old 28-06-2022, 08:52   #4112   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by radje View Post
ja voorlopig doe ik da ook en da "lost" alles op, case ff open zetten bij gamen. ma da is voor mij geen echte lange termijn optie, vooral omdat ik met nen feline vriend hier thuis zit die graag alles over en in kruipt
Ik heb onlangs 'per ongeluk' een Antec P101 Silent Midi Tower Behuizing besteld/gekocht. (per ongeluk omdat ik eigenlijk nog een case had liggen die ik uiteindelijk heb gebruikt voor die setup)

Zéér degelijke kast die uitstekende koeling/airflow combineert met stilte. De ventilatoren zijn bovendien in snelheid regelbaar (dus bvb slow/stil tijdens gewoon bureauwerk en hard/luider bij gaming, al bieden ze bij lage snelheid ook al zeer degelijke luchtflow voort). De intake fans hebben trouwens een uitneembare/afwasbare stoffilter

Kost nieuw 120EUR. Voor u voor... 90EUR?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 08:54   #4113   link
Jens
Member

Mijn RTX 2070 Super schiet regelmatig naar 100% fan speed ongeacht de custom fan speed instellingen in Afterburner en een GPU temp die max 82 wordt. Blijkt dat mijn hot spot temp boven de 100 ligt en dat verklaart waarschijnlijk waarom de fan kortstondig naar 100% gaat.

Dus heatsink eraf gehaald en thermal paste en alle thermal pads vervangen.
Nu is mijn max temp gezakt naar 76 maar de hot spot blijft hetzelfde en het probleem is niet opgelost
Is er ergens een manier om te achterhalen waar de hot spot zit?
Jens is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 12:01   #4114   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jens View Post
Mijn RTX 2070 Super schiet regelmatig naar 100% fan speed ongeacht de custom fan speed instellingen in Afterburner en een GPU temp die max 82 wordt. Blijkt dat mijn hot spot temp boven de 100 ligt en dat verklaart waarschijnlijk waarom de fan kortstondig naar 100% gaat.

Dus heatsink eraf gehaald en thermal paste en alle thermal pads vervangen.
Nu is mijn max temp gezakt naar 76 maar de hot spot blijft hetzelfde en het probleem is niet opgelost
Is er ergens een manier om te achterhalen waar de hot spot zit?

Je kan je kaart eventueel licht undervolten om de temp te doen zakken.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 14:28   #4115   link
Jens
Member

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Je kan je kaart eventueel licht undervolten om de temp te doen zakken.
Nice! Ik heb de voltage curve wat getweakt en nu haal ik max 72 graden en met stille fans Totaal niet aan gedacht om te undervolten.
Jens is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2022, 14:34   #4116   link
radje
wadist

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post
Ik heb onlangs 'per ongeluk' een Antec P101 Silent Midi Tower Behuizing besteld/gekocht. (per ongeluk omdat ik eigenlijk nog een case had liggen die ik uiteindelijk heb gebruikt voor die setup)

Zéér degelijke kast die uitstekende koeling/airflow combineert met stilte. De ventilatoren zijn bovendien in snelheid regelbaar (dus bvb slow/stil tijdens gewoon bureauwerk en hard/luider bij gaming, al bieden ze bij lage snelheid ook al zeer degelijke luchtflow voort). De intake fans hebben trouwens een uitneembare/afwasbare stoffilter

Kost nieuw 120EUR. Voor u voor... 90EUR?
ewel ja tenzij iemand lijk potenza zegt "neent uw x of y past daar ni in" is da goe voor mij en dan stuur ik wel pm om inorde te brengen, morgenvroeg ofzo

b450max mobo da potenza aan iedereen heeft aangeraden laatste paar jaar en da is standaard atx am4 peis ik, geforce 3080, stock cooler dus ni veel hoogte nodig

Old 28-06-2022, 16:28   #4117   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

radje nee uw hedgren rugzak vol drugs past daar niet in
Old 28-06-2022, 17:01   #4118   link
radje
wadist

radje's Avatar

kom kom ik ben gene marginaal meer

tis ene van nike

Old 29-06-2022, 09:16   #4119   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een Antec P101 is een vrij klassieke, ietwat retro-kast die in dit geval wel van pas kan komen. Alles past daar in, ruimte zat. Daar waar de natuurlijke evolutie binnen dat segment lange tijd richting compacter leek te gaan, zorgen de huidige joeksel van GPU's ervoor dat wannabe containers onder uw bureau terug zinvol zijn. Zwier alle drive-bays eruit en je creëert voldoende ruimte om frisse lucht te laten circuleren.

Alleen opletten met 'kost nieuw €120', het lukt ook aan €107. LAAT U NIE IN'T ZAKKEN ZETTEN RADJE GRTS PTNZO

(nee nee, sniewaarze, €90 is een faire prijs )
Old 30-06-2022, 22:02   #4120   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
nen 3080 kopen en da dan in een voze antec case steken. en dan noemen ze mij ne casual

blumcole is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules