Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 06-11-2020, 13:04   #1   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Luminar 4 vs Lightroom

Ik gebruik al een tijdje lightroom maar vind hun abo toch maar zonde van het geld soms. Ik ben een amateur fotograaf en gebruik de software maar met momenten terwijl ik dus voor een jaar betaal.

Nu kwam ik Luminar 4 tegen, die toch goed hetzelfde doet als ik wat lees en YouTube bekijk.

Heeft hier iemand ervaring met Luminar? Voor €67 (zelfs €57 met een gevonden korting) is het de helft van de prijs van LR.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2020, 13:47   #2   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Sinds kort ben ik dat aan het testen. Ik moet nog altijd in de flow komen, na jaren van lightroom gebruik, waardoor het allemaal wat trager gaat.
Maar eigenlijk doet het wat het moet doen, enkel een beetje anders dan lightroom.
Old 06-11-2020, 21:31   #3   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

ik heb het aangekocht en zal het een maandje testen
Old 08-11-2020, 21:47   #4   link
Dorfmeister
O_o

Luminar heb ik nog niet gebruikt. Van hetgeen ik gelezen en bekeken heb (op Youtube) is het voornamelijk AI-gedreven om dingen te doen zoals van een grijze hemel een helderblauwe te maken of bv. reflecties in water weer te geven. Ik weet niet hoe efficiënt al de rest werkt.

Zelf heb ik vorig jaar Capture One (versie 12) gedownload voor honderd euro wanneer het in promotie stond. Ik gebruik zelf een Fuji en de X-Trans sensor zou met Capture One betere foto's opleveren. Ik heb het zelf niet echt gemerkt. Ik heb Capture One een aantal keren gebruikt, maar uiteindelijk blijf ik toch bij Lightroom omdat de workflow en UI voor mij beter werkt.

Nu is er een nieuwe versie uit van Capture One (versie 20), maar die is wel aan de prijzige kant. Normaal gezien staat het wel regelmatig in promotie. Er is ook een gratis Express versie, maar dan uiteraard wel met beperkte functionaliteiten.

Dit vond ik een nuttige vergelijking tussen de verschillende applicaties.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 06:38   #5   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik gebruik de ai eigenlijk bijna niet in luminar. Ik gebruik dat pretty much zoals ik lightroom zou gebruiken.
Old 11-11-2020, 18:58   #6   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by jakkerd View Post
Ik gebruik de ai eigenlijk bijna niet in luminar. Ik gebruik dat pretty much zoals ik lightroom zou gebruiken.
Ik heb het eens op m'n PC geinstalleerd en ik vind dat het lang duurt tegen dat de ingeladen foto's scherp getoond worden en dat ik ze kan bewerken...

Ik heb een AMD Ryzen 5 met 16GB RAM zitten en er is nog voldoende vrije ruimte over op de HDD dus ik zou toch verwachten dat alles wat sneller laadt :/
Old 30-11-2020, 08:06   #7   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Hier blijft het me toch irriteren dat het zo lang duurt eer de foto geladen is.. Als ik een foto selecteer duurt het 15'' eer ik iets kan doen :/
Old 01-12-2020, 16:43   #8   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Voor lijk een heel trouwfeest zou me dat ook irriteren, maar om tussendoor een paar foto's af te werken stoort me dat niet zo eigenlijk.
Old 08-12-2020, 15:21   #9   link
kar
Public servant

kar's Avatar

nu op humble bundle btw: https://www.humblebundle.com/softwar...3l9C_744okT_7M
kar is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2021, 16:04   #10   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik ben ondertussen geplooid en terug op lightroom overgeschakeld.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules