Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 19-04-2021, 10:28   #1741   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Dat was het punt niet Ik heb geen idee welke panelen / omvormer Hellbird heeft, dus kan ook niet vergelijken. Ik wil ook niet vergelijken. Ik wilde enkel ontkrachten dat de prijs met 2/3e gedaald was op 5 jaar, want dat heeft hij zich laten wijsmaken.

Ondertussen wat aan het spelen geweest met de P1 poort van de digitale teller, en heb het fijn kunnen integreren met mijn Loxone domotica, zodat ik op elk moment kan zien of er verbruik of injectie is, en bvb de airco daarnaar sturen. Airco enkel aan als er injectie is, en bvb automatisch om 20u 'savonds uitschakelen.

Heb je dat via een status blok gemaakt?
Ik ging deze week mijn verbruik koppelen en dacht gebruik te maken van de ingebouwde energy monitor -> direct visualisatie + statistics.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 10:28   #1742   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Screamer View Post
Als je het niet erg zou vinden dat er een ander merk zou zitten:
https://www.senic.com/friends-of-hue-smart-switch
Deze kunnen met klassieke afdekplaten gebruikt worden boven elkaar.
perfect!

Allez buite dat ze die Gira 55 dubbele afdekplaten niet zelf leveren, dus wat heb ik dan exact nodig?

Last edited by acku; 19-04-2021 at 10:36.
acku is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 12:29   #1743   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
iemand iets voor deze?
Passen die niko hue schakelaars niet in hun bestaande afdekplaatjes?
Dan kan je toch gewoon één van de 2 oude schakelaars vervangen door een hue schakelaar, en je laat de andere schakelaar zitten? (en zouden er zelfs geen 'vaste' plaatjes bestaan om ongebruikte ruimtes in een afdekplaatje op te vullen?)
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 12:41   #1744   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ik schaam me diep hoor
Ja, misschien wel, ga eens zien
acku is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 13:21   #1745   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Screamer View Post
Heb je dat via een status blok gemaakt?
Ik ging deze week mijn verbruik koppelen en dacht gebruik te maken van de ingebouwde energy monitor -> direct visualisatie + statistics.
Ah, nog een loxone gebruiker hier

Nee, nog niet via een status block, vriendin wilde een 'eenvoudige knop op het homescreen om te zien of ze de wasmachine mocht opzetten of niet'

Wel eens proberen met een statusblock. Ik weet mijn actuele verbruik via de P1 poort, en de output vd zonnepanelen kan ik inlezen via pvoutput.org.

edit: neen, dat gaat niet werken. Die status block heeft je effectieve verbruik nodig, en dat weet ik niet. Ik weet enkel wat ik injecteer of van het net neem. Ik heb geen teller op mijn verbruik zitten. Ik zou natuurlijk de opbrengst kunnen aftrekken van de actuele injectie, zodat ik het actieve verbruik weet, maar dat is nooit 100% correct, gezien de interval van de informatie verschilt. PV output komt maar 1x per 10 minuten binnen, actueel verbruik elke 10 seconden.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 13:41   #1746   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Ah, nog een loxone gebruiker hier

Nee, nog niet via een status block, vriendin wilde een 'eenvoudige knop op het homescreen om te zien of ze de wasmachine mocht opzetten of niet'

Wel eens proberen met een statusblock. Ik weet mijn actuele verbruik via de P1 poort, en de output vd zonnepanelen kan ik inlezen via pvoutput.org.

edit: neen, dat gaat niet werken. Die status block heeft je effectieve verbruik nodig, en dat weet ik niet. Ik weet enkel wat ik injecteer of van het net neem. Ik heb geen teller op mijn verbruik zitten. Ik zou natuurlijk de opbrengst kunnen aftrekken van de actuele injectie, zodat ik het actieve verbruik weet, maar dat is nooit 100% correct, gezien de interval van de informatie verschilt. PV output komt maar 1x per 10 minuten binnen, actueel verbruik elke 10 seconden.
Nog volop in opbouw
Ik ga een kwh meter monteren voor mijn opbrengst van mijn zonnepanelen te monitoren. Samen met p1 (verbruik-injectie) heb je dan voldoende realtime informatie.
Ongeveer deze opstelling dus:

Hoe upload jij trouwens je gegevens van je SMA naar pvoutput?
Old 19-04-2021, 13:48   #1747   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
SBFspot

Waarom een meter om de opbrengst te monitoren? Het lijkt me logischer om een meter te plaatsen om je verbruik te monitoren? Opbrengst PV kan je toch via sunny portal, pvoutput, ... of evt rechtstreeks bij je omvormer opvragen?
Old 19-04-2021, 13:55   #1748   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
SBFspot

Waarom een meter om de opbrengst te monitoren? Het lijkt me logischer om een meter te plaatsen om je verbruik te monitoren? Opbrengst PV kan je toch via sunny portal, pvoutput, ... of evt rechtstreeks bij je omvormer opvragen?
Met kwh op zonnepanelen + p1 poort ken je je verbruik van de rest, dus wat jij voorstelt zou uiteindelijk hetzelfde doen. Hier zou dat praktisch ook niet gaan gezien ik niet all verbruikers zou kunnen scheiden van de zonnepanelen. En de kwh meter op de zonnepanelen is goedkoper voor mij (minder amperage en 1 fase ipv 3).
+ realtime opvragen van verbruik via web/bluetooth of andere etc vond ik niet echt een goed idee.
Old 19-04-2021, 15:19   #1749   link
inqubus
Senior Member

meteropname gebeurd en daar hebben ze gezien dat er iets mis is sinds vorig jaar april. Er gebeurd geen correcte omschakeling meer van dag naar nacht. Met als gevolg dat normaal ons aandeel nacht ongeveer 63% is nu nog maar 14% is.

hopelijk geen gepeperde rekening
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 15:31   #1750   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Akkoord, dat is voor jou dan de betere oplossing. Maar met 'kennen' moet je toch een beetje oplossen, voor Loxone is alles een momentopname. De P1 poort geeft elke 10s nieuwe data, ik weet niet hoe snel die meter data doorstuurt. Ofwel moet je met het gemiddelde vd laatste 3 waardes ofzo werken.
Old 19-04-2021, 19:06   #1751   link
Horla
Senior Member

Hangt volgens mijn puur van de p1 meter af die je er aan hangt wat snelheid van data betreft, niet uw slimme meter. Ik kan bij mijn homewizard meter live mijn verbruik zien. Volgens hun site: Stroom tot op de seconde, Gas per 5 minuten (bij slimme meter SMR versie 5)
Horla is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 19:57   #1752   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Hier ook per seconde.
Old 20-04-2021, 05:28   #1753   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Hoe zie je de versie van de meter? Ik zit waarschijnlijk met een ouder type, want ik moet de P1 meter nog apart voeden via USB, dus moet ik nog een stopcontact plaatsen naast mijn meter ...
Old 20-04-2021, 08:49   #1754   link
Horla
Senior Member

Volgens mij bestaan er in België enkel SMR 5 slimme meters...

edit: even gezocht en zowel de s211 als de t211 zijn smr 5
edit2: natuurlijk kan het wel zijn dat uw p1 meter meer stroom vraagt dan dat de slimme meter levert via zijn p1 poort, dan is dat stopcontact uiteraard nodig.

Last edited by Horla; 20-04-2021 at 08:57.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2021, 21:33   #1755   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

heel interessant interview

https://vimeo.com/527806796
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules