Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 10-01-2015, 11:54   #1   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

De grote pls Potenza stel mijn PC samen thread

Joo ik ben niet up to date met recente hardware, maar af en toe maak ik hier een thread voor advies wat ik moet kopen en dat is altijd heel positief uitgedraaid, bij deze dus nogmaals!

Nieuwe PC nodig vanaf scratch. Niet de bedoeling van onderdelen te hergebruiken.

Voorwaarden / Vereisten:
Hoofdbedoeling grafisch werk, en licht gaming
Geen overclocking
SSD uiteraard
Internal storage is 1TB wel genoeg, rest kan op NAS.

Go!

Edit: bestelling zal bij Azerty.nl plaatsvinden, uw configs daar samenstellen is gemakkelijk voor mij!
Old 10-01-2015, 12:00   #2   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat is je budget?
Old 10-01-2015, 12:02   #3   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

1500EUR excl. BTW, kom ik daarmee toe?

edit: Is er dan budget voor een 24inch scherm (callibrated)?
Old 10-01-2015, 12:29   #4   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een eerste voorstel.

Dat is een mooi budget, hier is dus wel wat mogelijk. Kort woordje uitleg, vanonder naar boven.

> De Fractal Define reeks blijft een allround topper. Voldoende ruim, solide, stil, niet duur, keurig design. De R5 is weer dat tikje beter dan de R4.
> Met dit budget is een heel degelijke, stille voeding aangewezen. Zuinig, stil (semi-passief) en betrouwbaar. Ik heb dezelfde .
> Een i7 zou lukken met dit budget, ik ben echter van mening dat deze i5 je evenmin zal teleurstellen. Flinke knaap die zowat alles aan kan en je houdt nog wat budget over.
> MoBo moet je vooral zelf wat uitpluizen, deze Asus lijkt me een prima begin. Uitgebreide chipset, voldoende aansluitingen, SLI/Crossfire is mogelijk, betaalbaar, degelijk want Asus,...
> Deze relatief kleine Scythe is mijn nieuwe favoriet. Zotjes hoe goed die presteert in verhouding tot de prijs en het formaat. Fan is ook prima.
> 16GB DDR3 mag wel, DDR4 zou het plots nogal duur maken (pas binnen een jaartje wordt dat interessant, verwacht ik). De goedkoopste, liefst met heatspreader volstaat. Ook 1600Mhz volstaat en is betaalbaar.
> GTX 970 is ideaal voor de occasionele/lichte gamer met een budget. Erg zuinig en voldoende krachtig om nog enkele jaren vrij van zorgen te zijn.
> MX100-reeks is met recht en rede succesvol, 256GB moet volstaan voor OS en favoriete software. 1TB WD Green is de perfecte partner.
> Voor alle zekerheid heb ik er ook een dvd-writer bijgeknald.

Geen slecht begin, me dunkt. Met nog €250 over, BTW niet meegerekend, moet een degelijke 24" wel lukken. Dell Ultrasharp vind ik nog steeds aan te raden, ik ben zelf (ook grafisch werk en lichte gaming) nog steeds tevreden over de mijne. De U2412M lijkt perfect te passen in dit plaatje.
Old 10-01-2015, 12:35   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Of deze. Eenmaal mijn nieuwe bureau klaar is bestel ik er zo'n 2. (h)
Old 10-01-2015, 13:18   #6   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Een eerste voorstel.

Dat is een mooi budget, hier is dus wel wat mogelijk. Kort woordje uitleg, vanonder naar boven.

> De Fractal Define reeks blijft een allround topper. Voldoende ruim, solide, stil, niet duur, keurig design. De R5 is weer dat tikje beter dan de R4.
> Met dit budget is een heel degelijke, stille voeding aangewezen. Zuinig, stil (semi-passief) en betrouwbaar. Ik heb dezelfde .
> Een i7 zou lukken met dit budget, ik ben echter van mening dat deze i5 je evenmin zal teleurstellen. Flinke knaap die zowat alles aan kan en je houdt nog wat budget over.
> MoBo moet je vooral zelf wat uitpluizen, deze Asus lijkt me een prima begin. Uitgebreide chipset, voldoende aansluitingen, SLI/Crossfire is mogelijk, betaalbaar, degelijk want Asus,...
> Deze relatief kleine Scythe is mijn nieuwe favoriet. Zotjes hoe goed die presteert in verhouding tot de prijs en het formaat. Fan is ook prima.
> 16GB DDR3 mag wel, DDR4 zou het plots nogal duur maken (pas binnen een jaartje wordt dat interessant, verwacht ik). De goedkoopste, liefst met heatspreader volstaat. Ook 1600Mhz volstaat en is betaalbaar.
> GTX 970 is ideaal voor de occasionele/lichte gamer met een budget. Erg zuinig en voldoende krachtig om nog enkele jaren vrij van zorgen te zijn.
> MX100-reeks is met recht en rede succesvol, 256GB moet volstaan voor OS en favoriete software. 1TB WD Green is de perfecte partner.
> Voor alle zekerheid heb ik er ook een dvd-writer bijgeknald.

Geen slecht begin, me dunkt. Met nog €250 over, BTW niet meegerekend, moet een degelijke 24" wel lukken. Dell Ultrasharp vind ik nog steeds aan te raden, ik ben zelf (ook grafisch werk en lichte gaming) nog steeds tevreden over de mijne. De U2412M lijkt perfect te passen in dit plaatje.
Shweet! Paar bedenkingen:

CPU: Ben zelf ook niet overtuigd van meerprijs van i7. De rig zal niet dienen voor videodecoding ofzo van die CPU intesive dingen.

MOBO: Altijd fan geweest van ASUS, mij het beste bekend als vendor. Ik overweeg dan toch dualscreen, en dit moederbord heeft 1xDVI en 1xHDMI. Kijk ik dan best naar eentje met 2x HDMI, of hoe zit dat?

FAN: Was vergeten te melden dat PC fluisterstil moet zijn (bij normaal gebruik). Kun je een paar voorstellen door voor casefans?

MEM: Denk ook wel dat DDR3 RAM snel genoeg zal aanvoelen (icm SSD). In geval van DDR4 is deze misschien een optie? 16GB DDR4 aan 225EUR incl. BTW.

SCHERM: Wtf, die U2415 ziet er sweet. Voor dat scherm 2x krik ik het budget nog op.

Bijkomende vereisten dus:
* Fluisterstil
* Dualscreen
Old 10-01-2015, 13:28   #7   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

CPU: dan is de genoemde i5 zeker genoeg.
MoBo: ik heb zelf ook al lang Asus, nog nooit over te klagen gehad. Dual screen gaat via de GPU, MoBo speelt daar in dit geval geen rol in. De genoemde kaart heeft 2x DVI, dat is dus in orde. HDMI is trouwens hetzelfde signaal, maar met audio inbegrepen. Wat voor een PC-scherm zinloos is.
Fan: de casefans van de R5 zijn dik in orde, bovendien beschikt de kast over een handige regelaar. Ik zou alleszins nog niet investeren in iets anders tot je de bijgeleverde geprobeerd hebt.
Geheugen: DDR4 kan je inderdaad overwegen, de meerprijs is ook niet waanzinnig. Hou wel rekening met een geschikt MoBo, kost ook weer wat meer.

Fluisterstil zal wel lukken, elk onderdeel so far is prima. Dualscreen moet eveneens lukken, schermen zijn inderdaad top. De enige reden om harder te werken aan mijn nieuwe bureau
Old 10-01-2015, 19:18   #8   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

CPU: i5 4690K
mobo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming3
graka: Sapphire R9 290 Tri-x 4gb
Memory: 2x8gb
SS Crucial mx100 512gb
H WD Green 2TB
Case: Antec P-100
PSU: Seasonic SSR-550RM
Cooler: Thermalright True spirit 120m BW
Mainframe: 1337 hax pro 6007

*ola, had die azerty niet direct gezien, zal effe aanpassen.

Nevermind, ze hebben daar quasi alles.

Last edited by jelliuz; 10-01-2015 at 19:22.
jelliuz is online now   Reply With Quote
Old 10-01-2015, 20:12   #9   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Denk ook is na over de Dell U2713HM. Voor een workstation (Al dan niet grafisch) is dat een absurd goed scherm.
Old 10-01-2015, 21:05   #10   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
CPU: i5 4690K
mobo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming3
graka: Sapphire R9 290 Tri-x 4gb
Memory: 2x8gb
SS Crucial mx100 512gb
H WD Green 2TB
Case: Antec P-100
PSU: Seasonic SSR-550RM
Cooler: Thermalright True spirit 120m BW
Mainframe: 1337 hax pro 6007
In alle nederigheid, dit is verre van een verbetering wat mij betreft.

> CPU: waarom K-versie? Epo zegt expliciet niet te zullen overclocken, de K-versie is dan een onnozele meerkost die niets bijbrengt.
> MoBo: €20 duurder en niet meteen een verbetering tegenover de Asus.
> GPU: hell no, die is enkel wat goedkoper, met dat budget is het een domme besparing. De GTX 970 is op alle vlakken superieur, en bovenal fluisterstil. De R9 290 van Sapphire is dat zéker niet.
> SSD : 512Gb zou inderdaad een verbetering kunnen zijn, daar heb ik gewoon het resterende budget laten spreken.
> HDD : Epo zegt zelf dat 1TB genoeg is, waarom 2TB (zeker als je al een vrij grote SSD neemt)?
> Case: Een P-100 is eerder middelmatig, het is zonde om ook daar wat te willen besparen. De koelprestaties van die kast zijn echt niet denderend, een Define R5 is stukken beter zonder veel duurder te zijn. Bovendien zijn de stock fans evenmin goed, wat nieuwe casefans betekent, waardoor je al evengoed meteen de R5 kan kiezen.
> PSU: 550W is voldoende, maar krap. Zeker indien je een R9 290 voorstelt, onder volledige belasting slurpt die vlotjes meer dan 400W! De G-reeks is op zich prima, met dit budget is wat meer reserve aangewezen en de P-reeks kan nog steeds perfect. Als je op dit vlak wederom wil besparen (opnieuw geen idee waarom, met dergelijk budget) zou ik nog steeds minstens de G650 nemen, amper €10 extra.
> Cooler: De Kotetsu is op alle vlakken superieur.

@ Jakkerd: yeah, daar twijfel ik nog steeds aan.
Old 10-01-2015, 21:11   #11   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ge moet het ervaren om het te geloven. Ik vond het eerst ook te groot, maar mij laten overtuigen daar zageventen hier op het forum.
Bleek dat ze gelijk hadden.
Ik moet wel zeggen dat ik nog een oude samsung ernaast heb staan (in verticale positie) zodat ik tijdens lightroom/photoshop een browser kan openzetten.
Maar voor de rest heb ik altijd 2 windows openstaan op de u27.
Like so:
Old 10-01-2015, 21:28   #12   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat is inderdaad waar ik wat aan twijfel, zo'n groot scherm biedt uiteindelijk de functionaliteit van twee kleinere schermen zonder verder gedoe. Anderzijds zou ik inderdaad een tweede scherm willen om tijdens beeld- en videobewerking iets anders open te kunnen zetten. Ik kan me namelijk voorstellen dat ik in PS/Premiere snel de volledige grootte van zo'n 27" wil benutten en toch weer begin te switchen tussen vensters (waar ik nu vanaf wil).

In feite zou 3x een U2415 of 2x een U2713 ideaal zijn, daar heb ik echter het budget niet voor.
Old 10-01-2015, 22:03   #13   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
In alle nederigheid, dit is verre van een verbetering wat mij betreft.

> CPU: waarom K-versie? Epo zegt expliciet niet te zullen overclocken, de K-versie is dan een onnozele meerkost die niets bijbrengt.
> MoBo: €20 duurder en niet meteen een verbetering tegenover de Asus.
> GPU: hell no, die is enkel wat goedkoper, met dat budget is het een domme besparing. De GTX 970 is op alle vlakken superieur, en bovenal fluisterstil. De R9 290 van Sapphire is dat zéker niet.
> SSD : 512Gb zou inderdaad een verbetering kunnen zijn, daar heb ik gewoon het resterende budget laten spreken.
> HDD : Epo zegt zelf dat 1TB genoeg is, waarom 2TB (zeker als je al een vrij grote SSD neemt)?
> Case: Een P-100 is eerder middelmatig, het is zonde om ook daar wat te willen besparen. De koelprestaties van die kast zijn echt niet denderend, een Define R5 is stukken beter zonder veel duurder te zijn. Bovendien zijn de stock fans evenmin goed, wat nieuwe casefans betekent, waardoor je al evengoed meteen de R5 kan kiezen.
> PSU: 550W is voldoende, maar krap. Zeker indien je een R9 290 voorstelt, onder volledige belasting slurpt die vlotjes meer dan 400W! De G-reeks is op zich prima, met dit budget is wat meer reserve aangewezen en de P-reeks kan nog steeds perfect. Als je op dit vlak wederom wil besparen (opnieuw geen idee waarom, met dergelijk budget) zou ik nog steeds minstens de G650 nemen, amper €10 extra.
> Cooler: De Kotetsu is op alle vlakken superieur.

@ Jakkerd: yeah, daar twijfel ik nog steeds aan.
Niet zozeer een verbetering maar een alternatief
- K => foutje, sorry epo, heb uw post maar half gelezen
-mobo: Ik ben levenslang gigabyte fan, die moederborden gaan eeuwig mee
-GPU: Tonnen, tonnen, tonnen mensen hebben problemen met hun gtx 9xx series: https://forums.geforce.com/default/t...her-issues-/1/
-SS meer ssd = beter imo, ge wilt daar al uw games op zetten!
-HD foutje, idem
-Case: yeah, R5 ziet er ook niet slecht uit
-PSU: valt mee te leven (al is 550w zeker voldoende, geloof mij)
-Cooler: Mijne is toch 4db stiller op high load en het scheelt amper in temperatuur

PC samenstellen is natuurlijk geen exacte wetenschap
Old 10-01-2015, 22:23   #14   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

MoBo: fair enough, dat is veeleer een persoonlijke dan wel een objectieve keuze. Dan nog begrijp ik je keuze voor dat type echter niet, de meerkost zit 'm enkel in het 'gaming' stickertje. Dit model is stukken logischer als alternatief.

GPU: niet helemaal akkoord, je kan net zo goed hopen gebruikers vinden die steen en been klagen over hun R9-model en AMD tout court. Dat is maar wat je wil vinden op het net. Bovendien blijft een GTX 970 zuiniger, stiller en krachtiger. Een R9 290 vind ik echt geen concurrentie, eerlijk gezegd. Wat me spijt, ik kies liever voor AMD.

Cooler: waar haal je die cijfers vandaan? Mijn ervaringen met de True Spirit zijn minder positief - terwijl zo'n Kotetsu vriend en vijand blijft verbazen - ook al is het zeker geen slecht ding. Koelblok zelf is zelfs prima, de fan is echter slechts middelmatig. Derhalve is er heel wat beter materiaal op de markt. De Kotetsu €5 goedkoper, de koelprestaties op z'n minst gelijkaardig én de fan is beter. Dat lijkt me een uitgemaakt duel.
Old 10-01-2015, 22:59   #15   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Mobo: fair
GPU: fair
Cooler: kwam van tomshardware en nog een andere, maakt nu niet direct uit

Enig idee wanneer het "goede" moment is om te upgraden ? (als in, komen er nieuwe generaties uit binnenkort / cpu & gpu) Zit met een 2500K en volgens zowat heel het internet is dat nog ruim voldoende maar misschien kan ik nog wat wachten op een nieuwe reeks cpu's waardoor het wel de moeite wordt...
Old 11-01-2015, 10:12   #16   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

Quote:
Originally Posted by jakkerd View Post
Ge moet het ervaren om het te geloven. Ik vond het eerst ook te groot, maar mij laten overtuigen daar zageventen hier op het forum.
Bleek dat ze gelijk hadden.
min 2560x1440 or GTFO

Multiple screens vind ik persoonlijk wat storend of minder gefocust werken, soms is dat wel handig om iets te previewen of een browser open te hebben ter consulatie. Maar het is voor mij ook een gevolg van het maar 1 desktop te kunnen hebben in Windows.

Maar in Win10 zit dat er wel in zeker?
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2015, 11:56   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
Enig idee wanneer het "goede" moment is om te upgraden ? (als in, komen er nieuwe generaties uit binnenkort / cpu & gpu) Zit met een 2500K en volgens zowat heel het internet is dat nog ruim voldoende maar misschien kan ik nog wat wachten op een nieuwe reeks cpu's waardoor het wel de moeite wordt...
Het "goede" moment bestaat zelden. Hardware-ontwikkelingen gaan enorm snel, er zijn weinig onderdelen die na één jaar nog recent mogen genoemd worden. Op zich is dat geen ramp, nieuwe technologieën worden relatief snel betaalbaar (SSD, bijvoorbeeld) en lichtjes verouderde hardware is qua prijs interessant. 2015 zal wel een aantal frisse vernieuwingen brengen, meer dan in 2014.

> DDR4 zal vrij snel de nieuwe standaard worden, ik verwacht dat het tegen eind 2015 redelijk ingeburgerd en betaalbaar zal geworden zijn. Anderzijds zijn toepassingen nog niet geoptimaliseerd voor deze nieuwe stap, in heel wat realistische situaties doet DDR3 het voorlopig nog beter. Bovendien is DDR3 best goedkoop, in dat opzicht kan dit een verstandig moment zijn om extra geheugen aan te kopen. Eenmaal de stocks moeten plaatsmaken voor grote hoeveelheden DDR4 zal je zelfs (net zoals dat enkele jaren terug het geval met DDR2 was) voor onnozel lage prijzen DDR3-geheugen kunnen kopen.

> Intel lanceert dit jaar Broadwell voor desktop, een langverwachte 'tick' (een volwaardige nieuwe stap, in dit geval een die shrink naar 14 nanometer, op papier nog zuiniger én krachtiger). Nog in 2015, alleszins ongewoon snel, moet dan de aansluitende 'tock' volgen (een minder grote stap, een evolutie) die Skylake heet. Wordt 2015 dan het jaar om te vernieuwen? Nah, de volgende stap is ook al bekend: Cannonlake in 2016. Terug een 'tick', waarbij een die shrink naar 10NM hoort. Wederom krachtiger en zuiniger materiaal. Je kan met andere woorden eindeloos wachten, er zal telkens een nieuwe evolutie in de nabije toekomst zijn waar je op kan wachten. Nieuw materiaal is bovendien altijd vrij duur, terwijl 'verouderde' hardware zelden opmerkelijk slechter presteert en doorgaans wat goedkoper is.

Ik raad upgraden uitsluitend aan indien je merkt dat het nodig is en nieuwe hardware een merkbare verbetering zal brengen. Tenzij je over voldoende poen beschikt en op tijd en stond wil vernieuwen, da's ook oké.

> Ook AMD zal in 2015 een nieuwe familie presenteren. Dit is, helaas, wat minder interessant omdat niets er op wijst dat AMD Intel op eender welk vlak kan bijbenen. AMD blijft redelijk sterk staan wat betreft GPU's en APU's, in het betere CPU-segment hoef je er geen woorden aan vuil te maken: Intel blijft met dubbel en dik leiden.

@ kontmelk: eigenlijk zou je dat gewoon eens een paar dagen moeten kunnen testen...
Old 19-01-2015, 15:14   #18   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik geef knomel gelijk, ik moet niets meer beneden 2560x1440 hebben op mijn desktop. 27" kan groot lijken maar je bent dat snel gewoon en dan ga je 1080/1200p als zeer beperkend ervaren.

Puur voor gaming zou 3x U2415 ook wel leuk zijn maar voor grafisch werk denk ik dan dat je beter bent met 1440p.
Ik heb hier een 3440x1440 monitor staan en dat is ferm handig om mee te werken, 21:9 en tegelijk 1440p maar er hangt een stevig prijskaartje aan vast. Je zit dan wel niet meer met die bezels die je anders hebt met een dual/triple monitor setup.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 19-01-2015 at 15:22.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2015, 22:31   #19   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Het is niet dringend, ik heb alvast genoeg tijd om er nog lang, veel en vooral eindeloos over te piekeren. Naar goede gewoonte, that is. Ik vind de U2713 wel stukken minder mooi i.v.m. de U2415. Niet het meest elementaire aspect, dat spreekt, maar ik ben er wel gevoelig voor. Fijnere bezel, mooiere voet, eleganter, minder plastic,... Bovendien weet ik nog steeds niet goed of ik wel de hele tijd met vensters wil zitten prullen, hoe groot de ruimte ook is. Twee (of drie, nog toffer!) schermen lijkt me beter, als ik bekijk hoe ik nu werk.

Ach, nog voldoende tijd om te piekeren
EDIT - De U2715 lijkt me dan nog geen slechte tussenoplossing. 27", 2560x1440, maar hetzelfde design als een U2415. Akkoord, geen PremierColor, maar ik ben ook geen pro. Een U2415 heeft dat ook niet, en ik ben absoluut tevreden over mijn huidige U2311H die dat evenmin heeft. Anderzijds zijn ze ongeveer even duur, terwijl (op het design en de leeftijd na) de U2713 beter lijkt.

(Ik moet ook nog uitvissen wat ik voor mijn U2311H zou kunnen vragen, mocht ik die verkopen om wat meer budget vrij te maken. €100 lijkt me doenbaar...)

Last edited by Potenza; 19-01-2015 at 22:56.
Potenza is online now   Reply With Quote
Old 21-01-2015, 10:52   #20   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Windows key + pijltje links of rechts, plaats uw venster fullscreen op een half scherm (toch in win7). Echt klooien zou ik dat niet noemen.
En er zijn aplicaties die die functionaliteit nog uitbreiden.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules