Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 15-03-2017, 10:24   #1241   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Ik kom hier even polsen voor wat schilderadvies want hoor verschillende dingen en ik geraak er zelf als leek niet wijs uit.
Het zit als volgt, ik heb een woning gekocht die volledig gestript en gerenoveerd is. Tegen dat ik erin trek zijn de muren klaar voor te schilderen.

Nu ben ik bij RVL paints, Colora en een kennis die schilder is gaan luisteren en ik krijg volgende denk pistes:
- ik gebruik fixeermiddel en schilder dan vervolgens 2 lagen met muurverf.
- ik gebruik primer en schilder dan daarover 1 laag met muurverf
- ik fixeer eerst, vervolgens primer en dan 1 laag muurverf
- ik gebruik primer en schilder daarna 2 lagen met muurverf

Verf die ze mij hebben aangeraden was SPS bij RVL paints en bij Colora is het Boss.

Wat is hier nu de meest logische optie? Minder lagen is beter natuurlijk voor prijs en moeite maar ik wil mezelf hier nu ook niet in het zak zetten en spijt hebben achteraf.

Thoughts?
Anulin is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 11:49   #1242   link
Deff
!= Deffe

Na heel wat internet-research is het bij mij het volgende geworden:
- Alle muren fatsoenlijk afwassen met vochtige doek/spons om stof te verwijderen
- Primer
- 2 lagen muurverf

Of 1 laag verf voldoende is hangt volgens mij van veel verschillende factoren af, maar de combinatie primer + 1 laag verf lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ben zeer tevreden over het resultaat. Enige zaken waar ik mij aan erger zijn bv. hier en daar overgang naar hellend dak of ingebouwde kast, maar dat zijn echt details en die hebben denk ik weinig met bovenstaande stappen te maken.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 12:08   #1243   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Enkel kostprijs is een factor waar je rekening mee moet houden denk ik. Een laag meer zetten vraagt niet veel meer moeite als alles al klaar staat (geschuurd/afgewassen/afgetaped etc)
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 13:02   #1244   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

En laag lijkt mij ook onwaarschijnlijk, zeker als het nieuwe gyproc is bijvoorbeeld. Heb je dan zelfs geen 2 lagen primer nodig of zelfs van dat behangpapier???
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 13:08   #1245   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Op nieuw stukken gyproc heb ik n laag primer gezet, twee lagen verf. De bezette muren die we hebben opgelapt (behang afhalen, bijbezetten, opschuren,...) heb ik meestal van n laag witte verf voorzien en dan de twee eindlagen kleur. Het principe was uiteindelijk hetzelfde als starten een primer, maar ik kon liters gratis witte latex krijgen en het resultaat is zeker in orde.
Old 15-03-2017, 13:20   #1246   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Toptips:

- Zeker niet gierig zijn met verf
- Uw roller moet echt nat zijn van de verf, hiermee kan je normaal gezien 1 vierkante meter schilderen (3 stroken verticaal en dan 3 stroken horizontaal)
- Absoluut geen "kracht" zetten op je roller, dan knijp je de verf uit en dat krijg je dan nooit egaal geverfd.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 13:23   #1247   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Alright, merci voor de input!

Primer en 2 eindlagen lijkt hier wat de concencus. Het was bij Colora dat ze primer en 1 eindlaag voorstelden (hun verf is ook stukken duurder) maar misschien ook omdat ik alles in gebroken wit ga doen? Kan later dan nog beslissen voor eventueel een accentmuur.
Het is echt heel het huis dus een laag minder is natuurlijk wel redelijk wat extra moeite maar het ziet ernaar uit dat ik er niet van onderuit ga geraken

Hebben jullie bepaalde tips rond welke verf prijs/kwaliteit te kopen?
Old 15-03-2017, 13:30   #1248   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ga niet naar een Colora, maar naar een echte vakhandel. Of zoek op internet wat naar de verf die je wenst. bij een Colora / Gamma / Brico / ... betaal je te veel.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 13:57   #1249   link
Blondje
*

Mijn tip is vooral dat ge goed moet schuren en afwassen voor ge begint te schilderen, ook al is het nog maar net bezet. Er zijn toch nog altijd oneffenheden of kapjes in de muur van andere werken.

Verven zelf hebben wij overal 1 laag primer en dan 2 kleur. Felle kleuren moet ge soms in 3 lagen zetten (of een getinte primer, maar t kost beiden even veel): daar wordt 't pigment namelijk in een kleurloze (doorzichtige) basis gemengd, terwijl zachte kleuren in witte verf worden gemengd waardoor ze beter dekken. Wij hebben zo 1 kamer 3 lagen moeten geven (van dat felgroen).

Nog een tip: als ge geen voorgemengde kleuren kiest, maar kleuren op de mengmachine, neem dan meteen ruim genoeg. Als ge kleine hoeveelheden laat mengen, is het verschil t grootst (als ge bv een half litertje tekort komt is de kans groot dat ge duidelijk verschil gaat zien met de rest. Een kleine hoeveelheid laten mengen kost in verhouding ook meer. )

Investeer in goed materiaal. Dat kost wel wat in vergelijking met de dingen die ge bij de aldi of de brico kunt vinden maar dat maakt t werken wel een pak aangenamer.

Voor uw plafond: zie dat ge ergens een stelling op wielen kunt lenen. Je kan in veel grotere vlakken schilderen, dat gaat veel vlotter en veel minder (kans op) strepen.

Veel mensen zetten ramen open tijdens het schilderen, maar doe dat niet: uw verf droogt rapper maar je hebt ook sneller strepen. Als er dan ook nog wat tocht is hebt ge kans dat er stof in uw natte verf komt. Op voorhand goed stofzuigen en dweilen is dus ook aan te raden.

Voor uw kleur te kiezen: zet geen donkere kleuren op muren met een raam. Bij thierry paints hebben wij voor 100 euro een kleurconsulente over de vloer gehad die met ons in elke kamer gezocht heeft naar de geschikte kleuren, die veel tips heeft gegeven,... Wij hebben kleuren gekozen die ik op mezelf nooit had durven kiezen, maar na bijna 3 jaar toch nog altijd heel tevreden van ben.

In uw badkamer en eventueel keuken/toilet lakverven gebruiken. Dikke merde om te schilderen, maar deze wassen beter af en zouden beter zijn in vochtige ruimtes.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 17:52   #1250   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Zie dat ge de juiste (kleur) primer hebt voor uw verf.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 18:48   #1251   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

De juiste primer voor de onderlaag en de juiste kleur primer voor de kleur die je er gaat opzetten.

Al is licht grijs altijd de meest veilige keuze.
Old 15-03-2017, 21:56   #1252   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Als je van Gent bent, Paint Factory Eke, zeker aanrader. Duidelijke uitleg en goeie prijzen.
http://www.paintfactory.be/
Old 15-03-2017, 23:12   #1253   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik lees hier bijzonder weinig over vliesbehang. Ik dacht dat dat ongeveer standaard zou zijn niet? Wat als je scheuren krijgt in je bouw en zo?

En het plafond, doe je daarmee hetzelfde dan met de rest? Want ik zou geneigd zijn om mijn perfect witte plafond gewoon wit te laten zonder te verven of primeren.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 07:28   #1254   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik zie toch ook graag een lichter kleur voor een plafond. Hier zijn alle plafonds mat wit.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 09:08   #1255   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Ik lees hier bijzonder weinig over vliesbehang. Ik dacht dat dat ongeveer standaard zou zijn niet? Wat als je scheuren krijgt in je bouw en zo?
Vliesbehang is een maskerend renovatiemiddel. Dat gebruik je om kwalijke muren op te lappen. Standaard is dat zeker niet, laat staan dat het scheuren opvangt.

Quote:
En het plafond, doe je daarmee hetzelfde dan met de rest? Want ik zou geneigd zijn om mijn perfect witte plafond gewoon wit te laten zonder te verven of primeren.
Een bezet plafond bedoel je dan? Perfect wit is dat allesbehalve hoor, integendeel. Bezetting is niet egaal van kleur en al zeker niet spierwit. Ook daar is een primer + twee lagen wit gebruikelijk.
Old 16-03-2017, 09:10   #1256   link
Horla
Senior Member

Quote:

Ik heb al twee keer vliesbehang gebruikt en de eerste keer ging dat perfect maar de tweede keer was een ander type en was dit precies halve karton. Het was onmogelijk daar goed de hoekjes en kantjes deftig af te werken.

Ondertussen heb ik al geleerd dat als je na een aantal jaren scheuren hebt, je deze gewoon dicht moet plamuren (niet met van die tubes maar zelf plamuursel maken) en een nieuw kleurtje schilderen. Na een aantal jaar ben je er waarschijnlijk toch beu op gekeken.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 10:04   #1257   link
Rufus
PimpMeister

Zoekt u een schoonmoeder die dat doet. Heb nog geen borstel aangeraakt in mijn huis en dat is perfect geschilderd.
Verf is toch wel belangrijk. De een dekt al wat beter dan de andere. Heb ik gemerkt in mijn vorig appartement.
Old 16-03-2017, 10:49   #1258   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

En waar hebben jullie welk merk en type verf zoal gekocht? Zie hier webshops die wel nog scherpe prijzen hanteren. Die paintfactory ga ik zeker eens bezoeken.
Old 16-03-2017, 11:23   #1259   link
Matthias
*snore*

Altijd al zeer tevreden geweest van Boss verven. En het is een lokaal product, altijd meegenomen. Maar misschien moet eerst een budget bepalen en zien hoe lang je op een verflaag wil kijken. Als het niet voor de eeuwigheid is of voor kamers waar je nauwelijks komt, dan kan je gerust ook wat goedkoper gaan. Je zal het wel zien, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het zal opvallen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2017, 11:28   #1260   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Hier kwam alles uit de Paint Factory. Prijs/kwaliteit

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules