Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-01-2015, 01:20   #1   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Beste manier om naar Helsinki te geraken?

Deze zomer ga ik waarschijnlijk met de motor een rondtrip doen van Helsinki naar de Noordkaap en dan terugkeren via Oslo. Ik ga mee met nog wat andere mensen en we hebben afgesproken in Helsinki en van daar te vertrekken.

De vraag is nu, wat is de snelste/goedkoopste manier om tot daar te geraken?

Ik heb zelf een paar verschillende opties proberen uitzoeken, maar ik sta open voor andere suggesties.
  • Vanuit Gent naar Travemünde rijden in Duitsland, daar een ferry nemen die rechtstreeks naar Helsinki vaart. Dat is waarschijnlijk de snelste optie (naar Travemünde rijden duurt ongeveer 1 dag, de overvaart 28u), maar ook de duurste. Als ik een prijs uitreken voor 1 persoon met een motor kom ik uit op +€700.
  • Naar Helsinki rijden. 2 mogelijke routes:
    - Duitsland > Denemarken > Zweden en dan vanuit Stockholm een ferry nemen naar Turku of Helsinki.
    - Duitsland > Polen > Litouwen > Letland > Estland, ferry nemen van Tallinn naar Helsinki.
    De goedkoopste optie, maar ik doe er al 4 dagen over voor ik aan de eigenlijke road trip kan beginnen. Beide gevallen zijn ook +2000km autostrade en ik haat autostrade met de moto.
  • Vanuit Gent zoals vorige zomer met een cargoschip naar Göteborg varen, doorrijden naar Stockholm, daar ferry nemen naar Turku of Helsinki.
    Afhankelijk van hoe de aankomst in Göteborg en afvaart in Stockholm op elkaar aansluiten zal dit minder lang duren dan de hele eind rijden en ook qua kostprijs is dit de gulden middenweg. Doordat ik ook slechts 1 dag op de baan ben (gevolgd door overnachting op de ferry) kan ik ook vrij goed uitgerust aankomen.

De laatste optie geniet momenteel mijn voorkeur, maar ik sta open voor suggesties. Heb ondertussen ook van iemand gehoord dat het mogelijk zou zijn om een groot deel van dat traject met de trein af te leggen, maar heb daar verder geen informatie over.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2015, 10:37   #2   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Best rekening houden met het feit dat de grote bruggen in Denemarken en Zweden (Oresund) ook niet heel goedkoop zijn. Makkelijk 30 EUR per brug enkel.
Tolbruggen in Denemarken kan je vermijden via de ferry Puttgarden (Duitsland) en Rodby maar kost uiteraard ook centen. Je meer dan wel heel dicht bij Kopenhagen aan.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2015, 02:31   #3   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Weet ik.
Vorige zomer zowel de Oresund als de ferry van Rodby naar Puttgarden genomen, kwam neer op resp. ~€25 en €50.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
Old 15-01-2015, 09:43   #4   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Man, dat is duur geworden. Een enkele vlucht naar Kopenhagen kost minder dan enkel de ferry. Heb je natuurlijk niets aan als wil rondtoeren met de moto.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2015, 10:37   #5   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

Moto en al het gerief met cargo verschepen en zelf een vlucht nemen.
Welke het meest comfortabele is, maar niet meteen het goedkopste. Je beste optie is dus de laatste...

Voor treinreizen is er maar 1 website: http://www.seat61.com/Finland.htm#Wh...20you%20choose
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 09:13   #6   link
micksque
World of Warcraft nerd.

micksque's Avatar

Ik woon in Estland en heb al van paar vrienden/kenissen die tot hier met de auto gekomen zijn gehoord dat de beste weg toch via Zweden is en dan de ferry nemen tot Tallinn. Dus ik denk dat dat voor Helsinki dan ook wel de betere weg zal zijn. Gingen eerst naar Duitsland, daar een ferry nemen naar Kopenhagen, en dan doorcruisen tot Stockholm. Te doen op 2 dagen.

De reden is dat, in ieder geval voor de wagen, de wegen in de baltische landen er redelijk shit bijliggen: geen autostrade, 1 rijstrook, max 90/u, en veel camions.
micksque is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 16:29   #7   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Als ik zou rijden zou ik persoonlijk ook liever via Zweden gaan dan door Polen etc.
Die treinen heb ik ook eens bekeken, maar autotreinen rijden blijkbaar enkel richting het zuiden van Europa.

Maar momenteel begint het er naar uit te zien dat ik de Noordkaap dit jaar ga laten schieten en richting Zuid-Europa zal trekken. De kostprijs om op tijd in Helsinki te geraken om met de groep te vertrekken zou al een significant deel van mijn budget voor de hele reis opvreten en dat is dan nog maar de heenreis.

Old 30-01-2015, 17:27   #8   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Via Denemarken naar Zweden met auto en motorremork leek me het interessantste, zeker als je met 2 bent. Andere opties zijn ofwel prijzig, ofwel vermoeiend en tijdrovend.
richba5tard is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules