Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

View Poll Results: Welke laat de muziek door uw boxen knallen?
Spotify 52 76.47%
Apple Music 6 8.82%
Tidal 1 1.47%
YouTube Music 10 14.71%
Amazon Music 2 2.94%
Deezer 1 1.47%
Qobus 3 4.41%
Multiple Choice Poll. Voters: 68. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 17-01-2022, 15:06   #81   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

er zullen waarschijnlijk boeiende boeken kunne geschreven worden over de tijd dat 'managers' alles onder controle hadden, want dat heb je in zulke creatieve sectoren. Mensen leven voor hun kunst, en willen ervan leven, maar vooral niet teveel bezig zijn met het financiele aspect ervan.
Dan geef je macht uit handen, aan mensen die enkel dat kennen en dat misbruiken.

In zekere zin kan je nu meer self-managen als artiest, al zal dat ook niet erg schalen en zal je altijd grote marges verliezen aan die enablers, zoals streaming diensten
acku is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2022, 15:50   #82   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Moeilijk die vergelijking te maken, maar ik vraag me af of die artiesten er op 't einde van de rit ook minder aan verdienen - of dat ze net salty (klinkt negatiever dan ik bedoel) zijn dat er geld blijft kleven bij die tech-giganten.
Denk dat het toch eerder het eerste is

Quote:
Hoe ziet het perfecte plaatje er voor u feitelijk uit eye? Zijn streamingdiensten per definitie slecht, of moeten ze artiesten meer betalen?
Ben wel curieus.
Geen idee wat het perfecte plaatje is, maar denk dat we met een rechtvaardiger verdeling al een heel eind komen Natuurlijk verdienen streamingdiensten een deel van de koek om je in aanraking te brengen met dingen die je niet kende - net zoals labels en middle men mogen verdienen aan de marketing die ze voeren. Maar 't lijkt me duidelijk dat veel artiesten momenteel geen eerlijk deel krijgen en niet sterk genoeg staan om zelf betere contracten te onderhandelen. De industrie lijkt altijd al gebouwd op vormen van uitbuiting, dat is zo. Omdat die digitale distributiesystemen in principe democratischer ineen zitten, zou je verwachten dat ze die scheefgetroffen verhoudingen helpen te corrigeren in plaats van te bevestigen of verslechteren. Er zijn idd ook verschuivingen gaande, waarbij bepaalde artiesten nu kansen krijgen die ze in het verleden niet hadden, alleen ben ik niet overtuigd dat de totaalsom aan de creatieve kant zo positief is. Dat lijkt mij ook wel te blijken uit de wetgevende initiatieven om de huidige situatie te corrigeren.

We hebben allemaal ander luistergedrag, maar 't lijkt mij wel nuttig om je huur- en koopgedrag af te stemmen op wat je een billijke vergoeding vindt om je artiesten te laten overleven. Dat kun je idd ook door veel concerten te doen en veel merchandise te kopen Als je vroeger alleen radio luisterde en nu alleen Spotify, ook goed I guess. Ik voel me niet zo lekker bij een bedrijven die weinig blijk geven van ethiek of gewoon respect voor de mensen waarop ze hun winsten maken. Is streaming soms niet gewoon betalen voor het gemak van niet te moeten leechen? Dan mss liever aan't platform dat dat iets correcter doet.

Last edited by eye; 17-01-2022 at 15:57.
eye is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2022, 15:58   #83   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

De artiesten hebben er alle baat bij ervoor te zorgen dat er geen monopolie ontstaat, zodat ook streamingproviders moeten competitief zijn naar hen toe.
Dan kan je kiezen uzelf niet beschikbaar te maken, en komen ze onder druk want hun abbonees verwachten beschikbaarheid.

Maat ik vrees dat daar de streamingdiensten niet uit de bocht gaan, maar de platenfirmas die rechten onderhandelen? Als die all-in contracten hebben, heeft de artiest geen eigen zeg meer via zijn management.
Old 17-01-2022, 16:33   #84   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Je moet toch geen genie zijn om te erkennen dat de slinger nu volledig doorgeslagen is naar de verkeerde kant? Er is genoeg aan te merken op de muziekindustrie en hoe platenlabels en managers artiesten hebben leeggezogen, maar de manier waarop het nu gaat is ook wel redelijk pervers. Je kan als artiest niet anders dan muziek publiceren op streaming platformen, maar je verdient er amper tot geen geld aan. (Het zijn niet allemaal Ed Sheerans.)

Streaming an sich zal wellicht nooit verdwijnen, maar ze mogen wel eens aan eerlijkere verdeelsleutels werken zodanig dat artiesten ook geld verdienen aan hun muziek en niet enkel en alleen van optredens en t-shirts verkopen.
Old 17-01-2022, 16:46   #85   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Zijn Spotify en co an sich dan zo extreem winstgevend ?
Of zijn die ook nog volop afhankelijk van investeerders ?

Zoude zo Belgische acts als een bazart of een zg het dan slecht doen?
Verkochten zo een acts vroeger dan zoveel cd´s ?
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 17-01-2022, 19:31   #86   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

In heel dit verhaal blijft deze episode altijd in mijn hoofd hangen. Dat is, toch wat betreft Spotify, misschien wel het allerdroevigste van al. Die mens snapt duidelijk niet wat het is om muzikant te zijn, maar verdient er wel hopen poen mee en doet er op lange termijn meer kwaad dan goed mee.
Old 19-01-2022, 13:22   #87   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Zijn Spotify en co an sich dan zo extreem winstgevend ?
Of zijn die ook nog volop afhankelijk van investeerders ?

Zoude zo Belgische acts als een bazart of een zg het dan slecht doen?
Verkochten zo een acts vroeger dan zoveel cd´s ?
Voor zover ik weet maakt Spotify nog altijd verlies. Maar als ik het mij goed herinner hebben ze indertijd een constructie opgezet waarbij platenlabels hoofdaandeelhouder werden, om wat goodwill te creëeren. Daar zijn toen ook die verdeelsleutels vastgelegd, die labels disproportioneel bevoordelen. Hier wat meer info.

Het probleem is dat dan altijd naar succesvolle acts gekeken wordt om dit model goed te praten. Of een Bazart even succesvol zou zijn of niet weet ik niet en gaan we ook nooit te weten komen. Idem voor wat hun CD verkoop betreft. Maar ik weet wel dat een gigantische groep artiesten al jarenlang steen en been klagen over wat ze overhouden aan hun muziek. Iemand gelijk Solarstone bvb gaan weinig mensen kennen, maar die heeft ondertussen ook al meermaals geweigerd om bepaalde releases op Spotify uit te brengen, als protest. Dat zijn geen artiesten die zotte airplay kregen voordat Spotify op de proppen kwam en die heeft altijd al zijn boterham verdiend met toeren. Dus als zij het ook al voelen wil dat toch iets zeggen.

Ook niet vergeten dat de koek op vlak van optreden ook niet kan blijven verdeeld worden. Mensen hebben een beperkt budget en tickets worden alsmaar duurder. Als uw budget beperkt is en je hoort graag grote acts, ga je automatisch minder spenderen aan kleinere groepen. Dus worden kleinere groepen daar ook nog eens geraakt.

Ik heb helemaal niets tegen het model van muziek streamen, integendeel. Ik zou mijn Spotify abonnement niet meer kunnen missen. Maar ik vind het wel een beetje wrang dat ik maandelijks geld betaal en dat ik weet dat groepen daar amper iets van zien. En om nog eens geld te zitten doneren via Bandcamp, nja, ik kan niet blijven geld uitgeven .
Old 19-01-2022, 17:43   #88   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
In heel dit verhaal blijft deze episode altijd in mijn hoofd hangen. Dat is, toch wat betreft Spotify, misschien wel het allerdroevigste van al. Die mens snapt duidelijk niet wat het is om muzikant te zijn, maar verdient er wel hopen poen mee en doet er op lange termijn meer kwaad dan goed mee.
Vind dat nu niet zo een rare uitspraak. Het werkt. Onderstaande gasten hebben keihard gewerkt :

Iron Maiden : Released: 14 April 1980
Killers : Released: 2 February 1981
The Number of the Beast: Released: 22 March 1982
Piece of Mind: Released: 16 May 1983
Powerslave: Released: 3 September 1984
Somewhere in Time: Released: 29 September 1986
Seventh Son of a Seventh Son: Released: 11 April 1988
No Prayer for the Dying : Released: 1 October 1990
Fear of the Dark : Released: 11 May 1992

Last edited by LukeSoloSalade; 19-01-2022 at 17:48.
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2022, 20:33   #89   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Voor zover ik weet maakt Spotify nog altijd verlies. Maar als ik het mij goed herinner hebben ze indertijd een constructie opgezet waarbij platenlabels hoofdaandeelhouder werden, om wat goodwill te creëeren. Daar zijn toen ook die verdeelsleutels vastgelegd, die labels disproportioneel bevoordelen. Hier wat meer info.

Het probleem is dat dan altijd naar succesvolle acts gekeken wordt om dit model goed te praten. Of een Bazart even succesvol zou zijn of niet weet ik niet en gaan we ook nooit te weten komen. Idem voor wat hun CD verkoop betreft. Maar ik weet wel dat een gigantische groep artiesten al jarenlang steen en been klagen over wat ze overhouden aan hun muziek. Iemand gelijk Solarstone bvb gaan weinig mensen kennen, maar die heeft ondertussen ook al meermaals geweigerd om bepaalde releases op Spotify uit te brengen, als protest. Dat zijn geen artiesten die zotte airplay kregen voordat Spotify op de proppen kwam en die heeft altijd al zijn boterham verdiend met toeren. Dus als zij het ook al voelen wil dat toch iets zeggen.

Ook niet vergeten dat de koek op vlak van optreden ook niet kan blijven verdeeld worden. Mensen hebben een beperkt budget en tickets worden alsmaar duurder. Als uw budget beperkt is en je hoort graag grote acts, ga je automatisch minder spenderen aan kleinere groepen. Dus worden kleinere groepen daar ook nog eens geraakt.

Ik heb helemaal niets tegen het model van muziek streamen, integendeel. Ik zou mijn Spotify abonnement niet meer kunnen missen. Maar ik vind het wel een beetje wrang dat ik maandelijks geld betaal en dat ik weet dat groepen daar amper iets van zien. En om nog eens geld te zitten doneren via Bandcamp, nja, ik kan niet blijven geld uitgeven .
Ja ok een trance dj aanhalen.

Dat genre is al 20 jaar dood, en ook daar zullen sommige artiesten die wel de markt volgens en de commerciële tour opgaan wel massas geld verdiend hebben en succes geboekt hebben met podcasts, live gigs...

Niet alleen armin en tiesto, maar ook namen als w&w, Above & beyond, cosmic gate, ...

Lokaal zal een yves deruyter nu ook wel weer wat bookings krijgen. Is een regi zichzelf ook blijven heruitvinden en vooral verkopen...

Dat je als artiest andere keuzes maakt en trouw blijft aan je artistieke keuze, maar dan is het mss niet de schuld van Spotify of anderen dat je er niet rijk van wordt.

Das lek die gasten die keihard leven om in een kleine sport de Olympische spelen te halen en nog een fulltime job moeten doen omdat ze minder verdienen dan een linksback bij de scholieren van andelecht bij manier van spreken.

Is dat fair ? Nope, maar goed dat is een vrije markt economie natuurlijk.
Old 19-01-2022, 21:02   #90   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post
Vind dat nu niet zo een rare uitspraak. Het werkt.
Uw argument is Iron Maiden? Allez DJB, kom op. :')
Old 20-01-2022, 08:14   #91   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Uw argument is Iron Maiden? Allez DJB, kom op. :')
Wat? Moesten die toen maar om de 4 jaar een album hebben uitgebracht, waren ze nooit zo groot geworden. Feit.

Dus ja, op zich is er niks mis met zijn statement, het probleem is dat het momenteel hem/spotify meer opbrengt dan de band/artiest.
Dus komende van hem heeft dat statement idd een bijklank

Zoals het statement 'Meer snelheidsboetes is goed'.
Uit de mond van een modale burger een normaal statement.
Uit de mond van de CEO van het privé bedrijf dat gaat controleren en innen, mja

Maar op zich blijft het een goed statement.

Dus ja Potenza mijn argument is Iron Maiden.
Old 20-01-2022, 08:16   #92   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

eum was die uitspraak dan gericht op de kleine opkomende groepen?

ik denk dat die wel hard genoeg blijven werken

gaat dat niet eerder over de Coldplays en de Radioheads? De Adeles?

maar waarom zouden die

mensen raken het sneller beu, en nu is er veel meer hype naar een nieuw album/tour.
Old 20-01-2022, 09:13   #93   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Ja ok een trance dj aanhalen.

Dat genre is al 20 jaar dood, en ook daar zullen sommige artiesten die wel de markt volgens en de commerciële tour opgaan wel massas geld verdiend hebben en succes geboekt hebben met podcasts, live gigs...

Niet alleen armin en tiesto, maar ook namen als w&w, Above & beyond, cosmic gate, ...

Lokaal zal een yves deruyter nu ook wel weer wat bookings krijgen. Is een regi zichzelf ook blijven heruitvinden en vooral verkopen...

Dat je als artiest andere keuzes maakt en trouw blijft aan je artistieke keuze, maar dan is het mss niet de schuld van Spotify of anderen dat je er niet rijk van wordt.

Das lek die gasten die keihard leven om in een kleine sport de Olympische spelen te halen en nog een fulltime job moeten doen omdat ze minder verdienen dan een linksback bij de scholieren van andelecht bij manier van spreken.

Is dat fair ? Nope, maar goed dat is een vrije markt economie natuurlijk.
Ik moet toegeven dat uw hersengymnastiek hier toch wel bizarre vormen aanneemt.

Ik zeg letterlijk in mijn post dat Solarstone iemand is die het vroeger ook niet moest hebben van zijn zotte airplay of gigantische platenverkoop, ook niet toen trance op zijn hoogtepunt zat. Net om aan te tonen dat dat soort artiesten ook geraakt wordt, dat het heus niet onbekende, beginnende groepjes zijn die pas komen kijken.

Moet je dan bekendere voorbeelden hebben? Is Taylor Swift een beter voorbeeld? Thom Yorke? La Roux?

Kan zo nog wel even doorgaan hoor .
Old 20-01-2022, 09:36   #94   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Moet je dan bekendere voorbeelden hebben? Is Taylor Swift een beter voorbeeld? Thom Yorke? La Roux?

Kan zo nog wel even doorgaan hoor .
Zou Swift toch niet als leidraad nemen:

Quote:
Music is art, and art is important and rare. Important, rare things are valuable. Valuable things should be paid for. It's my opinion that music should not be free, and my prediction is that individual artists and their labels will someday decide what an album's price point is.
Haar gevecht was vooral tegen de oude industrie onlangs trouwens, rond rechten. Maar cynisch genoeg is het toch vooral om meer dan meer dan genoeg te hebben, uit principe. Nieuw werk staat voor zover ik weet gewoon op sociale media.

Thom Yorke is speciaal in dat opzicht dat ie een eigenwijze voorloper is diezelf de weg vooruit zoekt. Zo zijn er niet veel die dat willen, en niet veel die dat kunnen.
Old 20-01-2022, 10:37   #95   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post
Dus ja Potenza mijn argument is Iron Maiden.
Ik snap waar je naartoe wilt, het lijkt me echter geen succes om het parcours van een band in de eighties te gebruiken in een discussie over een hedendaags systeem dat de hele muziekindustrie in de afgelopen jaren overhoop heeft gezwierd.

Maar goed. IRON MAIDEN!
Old 20-01-2022, 10:55   #96   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Omdat Iron Maiden bangers maakte en hedendaagse muziek brol is. Ja hé?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 11:31   #97   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Ik snap waar je naartoe wilt, het lijkt me echter geen succes om het parcours van een band in de eighties te gebruiken in een discussie over een hedendaags systeem dat de hele muziekindustrie in de afgelopen jaren overhoop heeft gezwierd.

Maar goed. IRON MAIDEN!
Tja jong ik had ook andere voorbeelden kunnen aanhalen. Het is niet velen gegund om af en toe iets uit te brengen en ervan te leven.
Old 23-01-2022, 16:06   #98   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

https://www.theatlantic.com/ideas/ar...-music/621339/

moet het artikel wel nog lezen, maar moest direct aan dit topique denken
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2022, 21:43   #99   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Hebt halvelings diagonaal gelezen en snap er niet veel van maar moet wel zeggen dat.

Ik ook wel gewoon 10 keer zoveel naar muziek uit mijn jeugd (of oudere muziek ontdekt in mijn jeugd) luister dan dat ik bij nieuwe dingen blijf hangen.

Zelfs recent ´ontdekte´ albums van the Beatles, Prince, Fleetwood Mac, ccr, ... samen met Nirvana, Oasis, 1e kanye albums, 90s,...

Daar kan zo een tale impala of een war on drugs gewoon niet tegenop.

Enfin tegen dat ge de leeftijd hebt geld aan muziek te geven, is u smaak al niet de jonge artiesten (alles respect voor den biebs of een olivia Rodrigo ofzo).

Neemt daar dan nog is bij dat de huidige kids zelfs nooit cd´s gekend hebben (terwijl ik nog van de generatie ben die punk cd´s op festival moest kopen omdat ze dat in de free record shop niet hadden ).

Snap dus precies ergens wel dat met muziek van vroeger meer verdiend wordt dan met de sterren van nu.

Ik zet nu alle nieuwe albums dat ik volgens metacritic/humo/de morgen moet geluisterd hebben in ne Spotify playlist. Die zet ik op in de auto en onderweg met headphones
Wat ik daarvan echt goed vindt belandt op mijn mediaserver in lossless formaat om thuis of hifi speakers te luisteren.

Albums die ik dan echt nooit beu raak koop ik in sales op cd voor in mijn cd wisselaar.
Maar das dus echt enkel crème de la crème.
Voor als de Chinezen t internet platleggen en ik met mijn noodgroep moet overleven.

Last edited by Jack Carver; 24-01-2022 at 07:21.
Old 24-01-2022, 07:57   #100   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik denk dat je een belangrijk punt van dat artikel (en een breder debat binnen de sector) mist dat bovendien goed aansluit bij de eerder gelinkte uitspraken van de Spotify-oprichter. Het is verleidelijk om dit soort tendensen op nostalgie af te schuiven, terwijl het huidige model van streamen meer dan ooit eenheidsworst in de hand werkt. Muziek publiceren was nog nooit zo laagdrempelig, erbovenuit steken nog nooit zo moeilijk. De gezonde filtering die voorheen door kritische platenlabels gebeurde is grotendeels verdampt.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules