Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 18-05-2022, 14:48   #3061   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zoals het nu staat, is het binnen ons bedrijf, met de levertermijnen en onduidelijkheid over laadpaal thuis, niet aangewezen om ev te kiezen. Letterlijk geen enkele collega bestelt een ev als hij het kan vermijden. Zal bij andere bedrijven mogelijk beter lopen, maar hier is dit echt miserie troef. Dus nu kiezen voor wat wél zeker is, en dat is een tankkaart+hybride. Zal sowieso toch al geen brol-auto zijn die Arteon; en ben dan gerust voor paar jaar. Uiteraard zal volgende zonder twijfel een ev zijn.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 14:55   #3062   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

miserie troef jongens
Old 18-05-2022, 15:05   #3063   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Tis waar, en dat koord uit de garage is dan nog niet lang genoeg ook

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 18-05-2022, 15:22   #3064   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Zoals het nu staat, is het binnen ons bedrijf, met de levertermijnen en onduidelijkheid over laadpaal thuis, niet aangewezen om ev te kiezen. Letterlijk geen enkele collega bestelt een ev als hij het kan vermijden. Zal bij andere bedrijven mogelijk beter lopen, maar hier is dit echt miserie troef. Dus nu kiezen voor wat wél zeker is, en dat is een tankkaart+hybride. Zal sowieso toch al geen brol-auto zijn die Arteon; en ben dan gerust voor paar jaar. Uiteraard zal volgende zonder twijfel een ev zijn.
Zo'n laadpaal is een investering en gaat ook maken dat je bedrijf je kosten van thuisladen terug kan betalen. Als particulier krijg je ook subsidies via de belastingsbrief hiervoor, dus ik zou echt niet twijfelen. En trouwens: leveringstijden van hybrides zijn al even erg van wat ik hoor. Tenzij je ergens een stockwagen op de kop kan tikken(maar meestal zijn dat benzine of diesels, want ze geraken die niet meer kwijt)
Dorpsidioot is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 15:29   #3065   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ja mannen, ik begrijp jullie argumenten best hoor en als het allemaal duidelijk(er) was, zou ik sneller voor een ev kiezen maar op dit moment is het gewoon kloterij bij ons qua auto's bestellen. Levertermijn van de Arteon is april 2023 en huidige leasing loopt dan af, daarom ook dat ze per sé willen dat ik NU bestel. Maar latere levering mag dan ook weer niet, want ze willen huidige leasing niet verlengen wegens te duur.

De Arteon kost me niks méér dan een (minder uitgeruste) EV, en heeft als bijkomend voordeel dat ik geen gedoe heb met opladen enz. Nogmaals, elke collega die moet kiezen, kiest ook geen ev, dus zal wel reden voor zijn. Zijn toch allemaal geen kiekens.

Old 18-05-2022, 15:35   #3066   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Zijn toch allemaal geen kiekens.
Let op, dat kan best wel als de ene de andere volgt
De keuze voor EV volgt redelijk goed de scheiding van generaties. Milleninal/Gen Z zal sneller naar EV gaan dan Gen X, en een boomer al zeker niet. Die verklaren u doorgaans zot.
Heb de indruk dat Gen X nu stilaan aan het kantelen is, maar nog een lange weg te gaan door goeie argumenten te maken (vooral op kostprijs, niet op ecologische effecten of stijl). Die kostprijs is nu nog niet overtuigend door de leasing die niet geheel meegaat, en daardoor later veel gaat verdienen aan veel te hoge leasingprijzen omdatzehun TOC enorm defensief berekenen.

Het is imo wel echt nu in de laatste jaren dat je kan overwegen niet voor EV te gaan. Mijn schoonvader is na lang twijfelen alsnog EV gegaan, maar ik ben dan ook een voorbeeld daar
acku is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 15:43   #3067   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
scheiding van generaties. Milleninal/Gen Z zal sneller naar EV gaan dan Gen X, en een boomer al zeker niet.
probleem is wel dat jongere generaties doorgaans kleiner wonen en niet meer allemaal garage en of oprit hebben om eigen laadinfrastructuur te voorzien. Zeker al stedelijk.
Das bij mij toch de grote dooddoener geworden. Niet thuis kunnen laden en aangewezen zijn op publieke laadinfrastructuur zag ik toch niet zitten met elke maand tussen 2000 en 3000km. (en dus 10 keer laden met een goedkope EV)

Quote:
elke collega die moet kiezen, kiest ook geen ev, dus zal wel reden voor zijn. Zijn toch allemaal geen kiekens.
rofl, qua sheople mentaliteit kan dat wel tellen
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 15:53   #3068   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
probleem is wel dat jongere generaties doorgaans kleiner wonen en niet meer allemaal garage en of oprit hebben om eigen laadinfrastructuur te voorzien. Zeker al stedelijk.
Das bij mij toch de grote dooddoener geworden. Niet thuis kunnen laden en aangewezen zijn op publieke laadinfrastructuur zag ik toch niet zitten met elke maand tussen 2000 en 3000km. (en dus 10 keer laden met een goedkope EV)
ja dat zal praktisch een probleem blijven voor een grote groep. Nu is het wel het publiek voor meer alternatief vervoer ook (ebike, openbaar vervoer)
acku is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 17:47   #3069   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Net nog snel de Audi Q4 kunnen testen. Die wordt het niet, althans niet in die uitvoering. Cheap aanvoelende zetels, zeer hard qua vering, zelfs geen radiator-roostertjes achteraan want optie. Motor was leuk maar dat was dan ook alles. Jammer voor zo'n premium merk maar je moet duidelijk naar duurdere versies gaan.

Aan de andere kant...offerte gekregen van Volvo voor een XC40 "ultimate" waar ook letterlijk alles op zit en die zit nog ferm doenbaar ook qua prijs. Dus toch nog eens over slapen.

Old 18-05-2022, 19:55   #3070   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Zoals het nu staat, is het binnen ons bedrijf, met de levertermijnen en onduidelijkheid over laadpaal thuis, niet aangewezen om ev te kiezen.
Dat is wat ge er zelf van maakt he. Hier zijn ze recent ook begonnen met EV's in de carpolicy te steken. Laadpaal is ofwel mee op te nemen in je leasebudget (en dus minder budget over voor auto) ofwel gewoon zelf te bekostigen en daar heb ik geen enkel probleem mee. Vroeg of laat komt dat er toch en die laadpaal gaat ook niet weg van zodra die leasewagen einde contract is he.
Zelfde voor het terugbetalen voor elektriciteit, daar is nog niks van 'duidelijk'. Momenteel plannen ze met een forfetair bedrag te werken, maar dat kan nog allemaal veranderen als er eenmaal veel EV's in het wagenpark zitten.
Die punten moéten u niet tegenhouden om een EV te bestellen he.

Quote:
Dus toch nog eens over slapen.
Hoe, en dezemorgen was de Arteon besteld?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2022, 20:42   #3071   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Besteld in de zin dat ik mail heb gestuurd aan fleet met vraag om die dan door te geven, maar die kennende is nog niks doorgegeven want zit altijd paar dagen tussen vooraleer ze die behandelen, dus zal wel nog kunnen veranderen. Als ze bij Volvo niet zo onnozel doen als bij VW/Audi en prijzen vanaf 1/6 niet 10% verhogen, dan denk ik dat ik die XC40 wel ga nemen. Was duidelijk de betere van de EV's die ik heb getest qua comfort, nog behoorlijk ruim en ook meest krachtige. Was wel behoorlijk verbaasd dat die offerte zo goed zou zitten, die Volvo kost nog ruim 1.000 euro minder dan de Audi Q4 maar heeft dan wel het "ultimate" pakket wat eigenlijk zo goed als alle opties bevat. Zou zowel met de Arteon als de Volvo even content zijn, maar inderdaad toch even nagedacht over elektrisch rijden en uiteindelijk zal het toch ooit eens moeten (ook privé) dus misschien nu beter die laadpaal meenemen dan te wachten (laadpaal wordt buiten lease budget betaald door werk, behalve als er aanpassingen moeten gebeuren aan electriciteit, wat ik niet vermoed gezien buren er ook al een hebben).

Old 19-05-2022, 07:23   #3072   link
Horla
Senior Member

Quote:
(laadpaal wordt buiten lease budget betaald door werk, behalve als er aanpassingen moeten gebeuren aan electriciteit, wat ik niet vermoed gezien buren er ook al een hebben).

Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat in uw meterkast aanpassingen moeten gedaan worden voor een laadpaal (denk aan extra zekering e.d.). Niet dat ze de baan moeten openbreken omdat de aansluiting te zwak is.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 07:39   #3073   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Denk dat lapino bedoelt dat zijn zekeringskast nog 1 fase is en de vraag gesteld is om 3 fase te leggen. Maar met een PHEV maakt dat imo minder uit dan met een EV.
Als je al een digitale teller hebt, is er anderzijds wel weinig argument om geen 3 fase te leggen als uw werkgever het betaalt (en het al beschikbaar is in uw straat).

Een extra zekering leggen zal sowieso wel moeten.

XC40 is wel wat klein voor uw situatie, nee? Bedoelt ge niet de XC60?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 08:57   #3074   link
Horla
Senior Member

Zelfs met één fase is dat eigenlijk toch geen probleem? Op een 20A zekering kan je 4.6kWh trekken meer dan genoeg voor thuis op te laden (zeker met het capaciteitstarief in het achterhoofd) omdat je toch zelden vanaf 0% gaat moeten opladen. Het duurt dan een paar uur om de batterij op te laden wat geen probleem is want je hebt een hele nacht.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 09:12   #3075   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

je wilt natuurlijk de rest van je huis ook nog van stroom kunnen voorzien terwijl je wagen oplaadt
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 10:45   #3076   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
je wilt natuurlijk de rest van je huis ook nog van stroom kunnen voorzien terwijl je wagen oplaadt
Meeste laadpalen hebben mogelijkheid om mee te schalen met het verbruik van uw huis. Verbruik je meer, dan gaat de paal downscalen.... Da's echt geen rocket science meer hoor
Old 19-05-2022, 10:50   #3077   link
Boemenenoekinzoe
Senior Member

Boemenenoekinzoe's Avatar

Bij ons is het voorstel monofasig 32A, dus een 7.2 KW, dat zou voldoende moeten zijn. Een normale aansluiting is volgens mij ook 40A, dan heb je nog wel iets over, vooral indien je enkel snachts laadt.

Voor een drie fasige aansluiting heb je trouwens een neuter nodig ook, ik zit hier met 3x220 en dan is het onmogelijk.
Old 19-05-2022, 11:00   #3078   link
Nike123
bot by bavo

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Let op, dat kan best wel als de ene de andere volgt
De keuze voor EV volgt redelijk goed de scheiding van generaties. Milleninal/Gen Z zal sneller naar EV gaan dan Gen X, en een boomer al zeker niet. Die verklaren u doorgaans zot.
Heb de indruk dat Gen X nu stilaan aan het kantelen is, maar nog een lange weg te gaan door goeie argumenten te maken (vooral op kostprijs, niet op ecologische effecten of stijl). Die kostprijs is nu nog niet overtuigend door de leasing die niet geheel meegaat, en daardoor later veel gaat verdienen aan veel te hoge leasingprijzen omdatzehun TOC enorm defensief berekenen.

Het is imo wel echt nu in de laatste jaren dat je kan overwegen niet voor EV te gaan. Mijn schoonvader is na lang twijfelen alsnog EV gegaan, maar ik ben dan ook een voorbeeld daar
Snap niet goed, behalve ideologisch, waarom je wél voor een EV zou gaan.
Als iemand die dagelijks auto's laat lossen en laden van schepen zou ik het liefst géén EVs meer hebben.
Nike123 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 11:03   #3079   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nike123 View Post
Snap niet goed, behalve ideologisch, waarom je wél voor een EV zou gaan.
Als iemand die dagelijks auto's laat lossen en laden van schepen zou ik het liefst géén EVs meer hebben.
Zelfde genre discussies als destijds met analoge fotografie tov digitale, cathodebuis TV vs plasma/lcd, etc.... Over 5 jaar praten we er niet meer over
Old 19-05-2022, 11:10   #3080   link
Nike123
bot by bavo

Ahja, kwaliteit en gebruiksgemak van EVs is idd beter.
Ahnee toch nie.

Misschien binnen 5 jaar wel ja, maar ik heb het over NU.

Last edited by Nike123; 19-05-2022 at 11:16.
Nike123 is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules