Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 07-10-2018, 21:47   #81   link
Dorfmeister
O_o

Bon, we zijn ondertussen anderhalf maand verder en de Fuji is nog altijd niet binnen Ik heb verschillende keren naar Konijnenberg en uiteindelijk Fuji gebeld, maar daar konden ze me ook niet vertellen wanneer de X-T2 leverbaar is...
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2018, 21:52   #82   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

interessant topic. zoek zelf ook een camera voor op reis om echt mooie kiekjes mee te maken. suggesties van dit topic nog altijd geldig voor de dag van vandaag of ondertussen nog betere stuff tegen dezelfde prijs?
I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Schism is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2019, 15:50   #83   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

Sony RX100M4 tweedehands gekocht, vooral door dit topic. ben benieuwd wat het geeft, eerst mezelf wat inlezen in fotografie want ben een leek.
I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Schism is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2019, 21:09   #84   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Schism View Post
Sony RX100M4 tweedehands gekocht, vooral door dit topic. ben benieuwd wat het geeft, eerst mezelf wat inlezen in fotografie want ben een leek.
Hoeveel heb je daarvoor betaald? Ik denk er aan om mijn RX100M3 te verkopen.
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2023, 01:31   #85   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Is het in current year nog de moeite een camera te kopen of trekt iedereen enkel nog met gsm?
Mijn laatste toestel ben ik al 11 jaar kwijt.

Maar ga binnenkort naar zuid afrika en daar zou ik mss toch wat deftige foto's willen trekken.

Ideaal vind ik iets cheap 2e hands.
Systeemcamera met degelijke all-round lens lijkt mij ideaal.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2023, 15:14   #86   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Als ge écht schone foto's wil trekken, ja.

Een telefoon kan dan wel schone foto's nemen van ver maar dat komt nergens dichtbij een goeie dedicated camera.
Is het dat waard ? gaat ge echt 50 megapixel foto's gaan bewerken en inzomen gelijk ne zot na uw trip of wilt ge gewoon schone kiekjes ? Ik denk voor de meeste mensen de investering niet meer waard.

Last edited by jelliuz; 19-04-2023 at 15:18.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2023, 20:17   #87   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Het ding is dat ik ten 1e al geen deftige telefoon heb.
Midrange standaard model van Samsung ( A52 ofzo)

Niet dat ik niet te tevreden ben van die camera, maar voor een verre reis lijkt het mij A al iets practischer de feel van nen echte kodak te hebben en de batterij van u GSM niet nog meer te belasten dan ge zo al doet en B lijkt een fysieke echte lens die kan bewegen mij toch nog altijd per definitie beter om schone landschappen te trekken of van ver in te zoomen. Of wordt dat tegenwoordig opgevangen door het feit dat ne smarthphone 4 lenzen heeft?
zelfde voor ne beeldsensor, lek gsm's alles zo klein mogelijk moeten hebben lijkt een grote sensor mij niet prioritair?

2e probleem is dat al het budget al naar de reis gaat en er dus weinig over is voor ne camera.

nabewerking van RAW files ofzo gaan absoluut niet gebeuren.
Zelfs afdrukken normaal gezien niet, hoogtens eens laten zien op een 65" 4k scherm, maar das uiteindelijk ook "maar" 8MP.

wat mij wel tegenviel. Hier eens door de thread genecromanced, en de modellen die hier aangeraden werden , met name die SONY RX100, is nog altijd pokkeduur.
Is fotografie enkel nog voor de puristen, en worden er enkel nog absolute toptoestellen verkocht? Of is dat inflatie die toeslaat? Of is er een chiptekort zoals bij bv videokaarten en zijn de prijzen nooit meer "normaal" geworden?

andere optie die ik overweeg, is gewoon 2e hands een panasonic met dikke zoomlens bridge camera te kopen. die vind je 2e hands dirt cheap, en om welja, te zoomen, moet dat toch altijd beter zijn dan nen basic smarthphone? of is dat echt weggesmeten geld en gaat de tech zo snel, dat ik beter spaar voor ooit een deftig fototoestel?
Old 19-04-2023, 21:28   #88   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Met mijn 10j oude instap-DSLR trek ik in full auto al foto's waar mijn GSM alleen maar van kan dromen. Dus als je het mij vraagt, ja...

Grotere sensor, grotere lichtinval, zoom afhankelijk vd lens, superieure focus en image stabiliser doen enorm veel.
En als je dan wat begint te spelen met shutter/aparture/ISO is het helemaal waanzin.

Zeker als je leest over GSM's met fake camera's of zelfs fake software:
https://www.reddit.com/r/Android/com...fake_and_here/

Met een camera en een beetje kennis heb je alles zelf in de hand.

edit: ik heb met het oog op onze zomerreis geïnvesteerd in een nieuwe lens en nu wil ik wel een nieuwe camera met betere ISO en autofocus
Nieuw moet je voor een instapmodel wel rekenen op minimum 500 EUR imo. T is niet goedkoop, maar de hoeveel techniek die daar in zit... , idem voor lensen.

edit2: en de hogere MP en het inzoomen is wreed handig als je soms sucked in compositie zoals ik, of als je niet verder manueel kan zoomen. Dan crop je gewoon en is het nog altijd scherp.

Last edited by Turtle; 21-04-2023 at 12:18.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2023, 22:47   #89   link
Dorfmeister
O_o

Het hangt er natuurlijk van af wat je wil doen. Op trekkings neem ik al geen camera meer mee omdat ik met m'n GSM even goede foto's kan nemen als met een deftige camera. Ik fotografeer in pro mode en werk dus met RAWs. Let wel op dat dit voornamelijk voor landschapsfoto's is in ideale omstandigheden (met voldoende licht) en weinig zoom.

Als je in Zuid-Afrika bent en veel wil gebruik maken van zoom dan is een camera wel aangeraden. Qua beeldkwaliteit gaat een bridge camera nauwelijks of niet beter zijn dan een GSM, maar de zoommogelijkheden zijn veel uitgebreider. Een deftige camera met dito lens gaat toch wel richting de duizend euro (nieuw).
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2023, 17:12   #90   link
Deff
!= Deffe

Ik heb mijzelf onlangs dezelfde vraag gesteld. Mijn conclusie is dezelfde als Dorfmeister, tenzij je een specifieke use case hebt (veel zoom op safari of om vogels te spotten) ben je met een goede smartphone camera evengoed tot beter af. Ik wil wel eens zien in welke omstandigheden Turtle zijn DSL betere focus en stabilisatie heeft dan een iPhone 14 Pro.
Wel belangrijk om te beseffen dat in de smartphone markt een grote kloof aan het ontstaan is. Het verschil in camera tussen bv een iPhone 13 (non Pro) en een iPhone 14 Pro is echt enorm. Oppervlakkig denk je gewoon 'extra lens', maar die main camera is ook volledig anders op gewone vs pro modellen. Anderzijds kost een iPhone 14 Pro toch ook al rap 1.300 euro. Als je vandaag een midrange Android Phone hebt is het misschien logischer om 1.000 euro te besteden aan een camera ipv een GSM upgrade. Zelf neig ik eerder om bij de volgende phone upgrade cycle te splurgen op een iPhone Pro.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2023, 21:33   #91   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Helaas heb ik ook geen dure smartphone maar een low end midrange smasung a52.

Ik had mss gehoopt dat iemand ging zeggen dat om bepaalde optische redenen (grotere lens en sensor) een goedkope 2e hands dslr per definitie betere foto's ging opleveren dan welke smartphone maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

T zal zonder te doen zijn. Begin wel met fotografie voor serieus tegen dat ik grijs haar krijg.
Old 11-06-2023, 10:43   #92   link
killerbot
Senior Member

killerbot's Avatar

X100V moest ik opnieuw moeten kiezen
Met goeie smartphone om de beperkingen ervan op te vangen.
Merk nu al dat het, zeker in warm weer, geen pretje is om altijd m'n XT30 mee te sleuren
killerbot is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules