![]() |
![]() |
#3701 link |
De Verschrikkelijke
|
Kraken hier evenmin. Ook in mijn vorige huis, waar de laminaat op OSB lag (met geluiddempende platen tussen). Een fatsoenlijke laminaat (zoals Quickstep) in combinatie met een degelijke ondervloer en een correcte plaatsing mag nooit gekraak opleveren.
![]() |
#3702 link |
Senior Member
|
Geen doe-het-zelf, maar ik weet niet goed waar ik het elders moet posten.
We zijn volop bezig om keuzes te maken voor ons appartement (keuken, badkamer, betegeling, ...) en binnenkort moeten we over de plaatsing van electriciteit en lichtpunten gaan babbelen. Ik heb daar nog een aantal vragen over, maar via Google zie ik op de duur door de bomen het bos niet meer. - Voor netwerk bekabeling, heeft het nog nut om CAT5 te plaatsen of gaan we beter voor CAT6? Geen idee of dat een gigantische meerkost met zich mee gaat brengen, maar liever nu iets meer uitgeven (dat geldt precies voor elke beslissing, want holy shit, die mannen rekenen door), en safe zitten in de toekomst, dan over 10 jaar nieuwe kabels te moeten laten trekken. - Binnenmuren zijn gipsblokken. Hoe zit dat qua doorlaten van wifi signaal? Ik zou access points plaatsen, maar mss is het properder als we die hoog op de muur laten plaatsen. Daar moeten dan bijkomend nog electriciteit en een netwerkkabel getrokken worden, dus weer extra kosten. En moeten die access points dan in elke ruimte komen? Tussen onze berging en onze bureaus zit een hal, dus geen idee hoe sterk dat Wifi signaal gaat zijn. - Alarmsystemen. Ik zou er eentje voorzien in onze living, maar ik weet niet welke aansluitingen dat nodig heeft en waar dat dan doorgetrokken moet worden voor bediening. Iemand een idee? Ik dacht aan een bedieningspaneel aan de voordeur en dan eentje om naar de slaapkamer/bureaus te gaan. Domotica heb ik al laten varen, de meerkost die ze doorrekenen voor busbekabeling is gewoon veel te groot voor de geringe meerwaarde dat het biedt.
![]() |
#3703 link |
Senior Member
|
Ik zou altijd CAT6 laten trekken, het is amper een paar euro verschil (op 50m rol).
Je moet niet noodzakelijk ook stroom voorzien. Tegenwoordig hebben de meeste AP's wel ondersteuning voor POE (stroom via netwerkkabel). Wat wifi-signaal betreft: de bekabeling (stroom, water, etc.) in de muur zal waarschijnlijk meer hinderen dat de muur zelf. Het is zeer moeilijk om daar uitspraken over te doen maar voorzie minstens twee RJ45 aansluitingen in je bureau en je kan er altijd een AP zetten indien nodig? Over alarm kan ik geen uitspraken doen. Domotica zijn er ook systemen die over wifi werken (bv Shelly) dat achteraf nog ingebouwd kan worden (vraag gewoon voor gemak dat ze de schakeldraad ook doortrekken naar je lichtpunt, dan kan je het eventueel daar inbouwen ipv de schakeldoos). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3704 link | ||
Senior Member
|
Quote:
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#3705 link |
awesome
|
voor alarmsysteem moet je kabels voorzien op paar strategische plaatsen voor bewgingsensors. Wij hadden oorspronkelijk ook bekabeling voorzien voor bedieningspaneel boven en beneden maar uiteindelijk boven weggelaten.
Wij zetten het alarm nooit aan (beneden) als we in het huis zijn. Ik zou zeker ook voor een systeem gaan waar je het alarm met app kan bedienen, wij hebben Jablotron. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3706 link | |
raising bots
|
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#3710 link |
Serious Member
|
We zijn hier aan't kijken om een airco te laten steken in huis. Voor verkoeling in de zomer en voor verwarming van de slaapkamers van de kinderen in de winter.
Nu, de offertes daarin variëren énorm. Verschillen van 20-25% voor quasi dezelfde kW per unit. Iemand een idee hoe dat kan komen? Het zou gaan om 2 of 2,5kW binnenunits voor de slaapkamer en een 5 of 5,5 kW binnenunit voor de keuken/living/bureau. Maakt die 0,5 kW dan zoveel verschil uit qua prijs? Alles ligt wel al klaar qua leidingen, dat is met de bouw 9 jaar geleden allemaal al klaargestoken. EDIT: nog iets raar. Volgens de éne loopt het voordeel van slechts 6% BTW tot eind dit jaar en dan is't 21% BTW. Volgens de andere loopt dat volgend jaar gewoon door aan 6%. Vind het niet direct online eigenlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3711 link |
Senior Member
|
Dat was hier ook 25% verschil tussen de hoogste en laagste offerte. Zal wel wat aan het merk liggen vermoed ik? (en de werkuren of goesting)
Buiten 1 die voor 2 buitenunits koos. Wat betreft die 6%, dat was voor warmptepompen een tijdelijke maatregel voor jongere gebouwen (<10j) die eind dit jaar afloopt en afaik niet verlengd werd. https://www.vlaanderen.be/bouwen-won...w-van-woningen
![]() |
#3712 link |
Senior Member
|
Bij ons een aantal jaren geleden heeft diegene die het uiteindelijk heeft gedaan alle kamers opgemeten, ramen bekeken en isolatie waarden gevraagd en dan afgekomen met een volledig document waarin hij had berekend welke binnenunit er waar nodig was. Andere vroegen gewoon: wat vind je mooi en overal dezelfde. Serieuze verschillen tussen aanbieders zijn dus redelijk normaal. En je hebt uiteraard ook nog verschillen tussen de merken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|