Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 11-01-2021, 14:03   #1   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Gloomhaven (JotL)

Het past niet echt in de andere threads, dus ik post het hier maar. Zijn er hier mensen die het spelen?

Ik ben wel geintrigeerd, aangezien het scenario based is en je hebt een aantal klassen waar je mee kan spelen. De gewone editie is mij een te grote knoert om aan te schaffen, maar Jaws of the Lion zou meer gericht zijn op mensen die het nog niet gespeeld hebben en meer dienen als tutorial.

Klopt dat een beetje? Of is de algemene tendens dat het meer een afkooksel is en je beter voor de real deal gaat.

In BE valt het precies mee, maar dat spel is hier in Engeland overal al uitverkocht sinds november en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in gaat komen.
Old 12-01-2021, 07:32   #2   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ja, wij zijn er voor de kerstvakantie aan begonnen (spelen via Tabletop Simulator met 3 Vlamingen en 1 Nederlander) en zitten nu aan scenario 4 geloof ik.

Het klopt volledig wat je zegt: Jaws of the Lion bevat een tutorial waarbij je een minimum aan spelregels leert voor de eerste missie, bij de tweede tot vijfde missie komen er stelselmatig regels bij om je vertrouwd te maken met de mechanics, RPG-elementen en het bewegen op de map van zowel de heroes als villains. Wij hebben Gloomhaven nog nooit gespeeld en vinden deze toch wel zeer leuk ideale instapper voor Gloomhaven en later Frosthaven.

Is idd al een tijdje uitverkocht, maar zou binnenkort opnieuw moeten binnenkomen
Old 12-01-2021, 14:23   #3   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

En op vlak van herspeelbaarheid? Zit er genoeg mogelijkheid tot variatie om het interessant te houden? Of gaat het meer de richting van FFG uit, waar je bijna verplicht bent om uitbreiding op uitbreiding aan te schaffen.
Old 12-01-2021, 14:58   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik denk niet dat ze voor gloomhaven of jotl veel uitbreidingen gaan uitbrengen. Ik denk dat je het eerder kan vergelijken met FFG hun lord of the rings journey to middle earth maar dan met veel meer content.
kar is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2021, 19:34   #5   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
En op vlak van herspeelbaarheid? Zit er genoeg mogelijkheid tot variatie om het interessant te houden? Of gaat het meer de richting van FFG uit, waar je bijna verplicht bent om uitbreiding op uitbreiding aan te schaffen.
Ik denk hetzelfde als kar. Het is zuiver een introductie voor Gloomhaven en Frosthaven dus ik denk niet dat er expansies komen. En dat het FFG-stijl is ala Marvel Champions en Arkham Horror TCG, zťker niet. Voor Gloomhaven (2017) hebben ze alleen Forgotten Circles (2019) uitgebracht.

Herspeelbaarheid, goh. Het is gewoon interessanter om na Jaws of the Lion Gloomhaven of Frosthaven te kopen, die hebben elk 100+ scenario's en dan moet ge geen twee keer hetzelfde spelen. Ik weet wel mensen zijn die Gloomhaven of JotL opnieuw spelen omdat ze met een andere class willen spelen
Old 13-01-2021, 00:25   #6   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Vanaf welke leeftijd kunnen ze zo'n bordspellen spelen?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2021, 04:39   #7   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Doos zegt vanaf 12 jaar, maar het is een coŲperatief spel. Ik denk dat je vanaf 8-10 jaar dit toch kan spelen mits hier en daar helpen. Een vriend zijn zoon is 7 of 8 jaar en speelt bvb al mee met Terraforming Mars, Roll Player en Barrage
Old 13-01-2021, 08:36   #8   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Zat er ook net aan te denken om deze misschien eens met mijn dochter van 8 te proberen. De kaarten zelf lijken me niet echt tekst-intensief, en het verhaal lees ik dan wel gewoon eens vertaald voor. Toch? Aangezien ze graag Stratego en schaak speelt, denk ik dat het tactische van de gevechten haar misschien wel aanspreekt (en anders speel ik gewoon solo, dus verloren geld is het niet).

Ik heb Gloomhaven ook liggen, maar die heeft de tafel nog niet gehaald wegens schrik voor setup/afbraak. Daarom ook Frosthaven uiteindelijk niet gebacked. Maar deze staat waarschijnlijk een pak sneller klaar op tafel?
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2021, 09:12   #9   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Klopt, setup lijkt me minder werk. Nog minder als je een Folded Space insert hebt.
Old 13-01-2021, 09:18   #10   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Is dat niet nog te tactisch?

Ik zou dan eerder beginnen met de rustigere dungeon/rpg crawlers.
Legenden van Andor, Descent, Heroquest?

Het voordeel aan Jotl lijken me de voorgedrukte maps en geleidelijke opbouw.
In Gloomhaven was dat soms even zoeken. Maar een organiser + tablet met nodige boekhoudapps hield het binnen te perken.
Old 31-01-2021, 15:17   #11   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Allť, aangezien mijn bordspeltafel morgen geleverd wordt, heb ik vrijdag dan toch JotL gekocht. Bij een nieuwe tafel, hoort een nieuw spel.
Ik ben benieuwd. Ik vind de manier waarop het opgebouwd is alvast tof (al spelenderwijs de regels leren kennen). Ging al eens door de regels lezen, maar dat is dus niet per sť nodig.

Pluspunten voor De Spelvogel trouwens. Had het vrijdagavond om 20u gekocht, met het idee het tegen dinsdag dan wel te krijgen. Zaterdagmorgen had ik het al in mijn handen.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 21:04   #12   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Als je met kinderen wil spelen is deze versie misschien meer geschikt: https://www.reddit.com/r/boardgames/...can_i_make_it/
Old 24-04-2021, 21:36   #13   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Vandaag eindelijk uitgehaald en beginnen spelen. We hebben het eerste scenario 2x gespeeld, om alle classes eens uit te testen en uiteindelijk gesettled op Red Guard en Hatchet.

2 scenarios gespeeld op 1 dag, maar nu is ons keel wel schor van het lezen. Het heeft wel iets speciaal eigenlijk om zo een RPG in bordspelvorm te spelen, waardoor je door een heel verhaal loopt. Het enige dat ambetant is, is het gigantisch aantal attributen en telkens opzetten en afbreken. Het is geen spel die je eens uithaalt omdat je een half uur tijd hebt.

Heb die insert van Folded Space erbij gekocht, dus zal het morgen allemaal aan elkaar lijmen en dan gaat het hopelijk iets vlotter met alles in en uit te laden.
Old 24-04-2021, 22:23   #14   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Dit kan je gebruiken ipv het zelf te lezen:
https://www.fortellergames.com/games/jawsofthelion

ik heb de versie voor Gloomhaven en dat is hťťl goed gedaan.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 08:54   #15   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Gisteravond nog aan scenario 4 geraakt en serieus kletsen gekregen . Twee vragen wel die mij niet echt duidelijk zijn.

Jump - Hoe werkt dat principe? Wij hebben dat geÔnterpreteerd alsof obstakels/moeilijk terrein gewoon begaanbaar zijn. Dus als er zo paarse hexes zijn, waarbij je 2 moves moet doen om 1 hex te verplaatsen, hebben wij dat telkens als 1 move actie uitgevoerd. Klopt dat? Want Jump kan je ook interpreteren als "spring over een vak".

Exhaust - Dus gisteren waren we allebei dood. Volgens de LTP guide: "All money tokens and XP carry over". Betekent dit dat je money tokens al mag omzetten naar goud of begin je volgend scenario met de money tokens die je verzameld hebt? Zelfde voor XP.

Ik vermoed dat er nog scenario's aankomen waarbij je XP/tokens kan verliezen, dus "carry over" speelt dan wel een grote rol.
Old 26-04-2021, 12:22   #16   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Gisteravond nog aan scenario 4 geraakt en serieus kletsen gekregen . Twee vragen wel die mij niet echt duidelijk zijn.

Jump - Hoe werkt dat principe? Wij hebben dat geÔnterpreteerd alsof obstakels/moeilijk terrein gewoon begaanbaar zijn. Dus als er zo paarse hexes zijn, waarbij je 2 moves moet doen om 1 hex te verplaatsen, hebben wij dat telkens als 1 move actie uitgevoerd. Klopt dat? Want Jump kan je ook interpreteren als "spring over een vak".

Exhaust - Dus gisteren waren we allebei dood. Volgens de LTP guide: "All money tokens and XP carry over". Betekent dit dat je money tokens al mag omzetten naar goud of begin je volgend scenario met de money tokens die je verzameld hebt? Zelfde voor XP.

Ik vermoed dat er nog scenario's aankomen waarbij je XP/tokens kan verliezen, dus "carry over" speelt dan wel een grote rol.

-Jump: klopt. Je mag wel niet stoppen op een obstakel, je movement moet eindigen op een vrij vakje.
- XP en goud worden sowieso aan je character toegevoegd na een sessie, gewonnen of niet
- XP verliezen kan niet, tokens bij mijn weten ook niet?
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:29   #17   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
-Jump: klopt. Je mag wel niet stoppen op een obstakel, je movement moet eindigen op een vrij vakje.
- XP en goud worden sowieso aan je character toegevoegd na een sessie, gewonnen of niet
- XP verliezen kan niet, tokens bij mijn weten ook niet?
Hmmz, kan je dat niet exploiten? Gewoon continu naar begin setup terugkeren, al uw XP kaarten spelen en dan terug opnieuw beginnen? XP grinden boardgame-style .

RE: dat laatste, ik zeg niet dat dat erin zit, ik vroeg mij gewoon af of dat een mogelijkheid is. Er staat in het boek gewoon "carry over", maar ze specifiŽren niet wat dat betekent. Dus bvb als je 5 XP collect en je exhaust, begin je opnieuw. Maar als je dan bvb een kaart trekt "verlies al je XP en passeer niet langs start", dan ben je ook de XP kwijt van de vorige poging. Dat maakt natuurlijk een groot verschil uit.

Puur hypothetisch natuurlijk.
Old 26-04-2021, 15:53   #18   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Hmmz, kan je dat niet exploiten? Gewoon continu naar begin setup terugkeren, al uw XP kaarten spelen en dan terug opnieuw beginnen? XP grinden boardgame-style .

RE: dat laatste, ik zeg niet dat dat erin zit, ik vroeg mij gewoon af of dat een mogelijkheid is. Er staat in het boek gewoon "carry over", maar ze specifiŽren niet wat dat betekent. Dus bvb als je 5 XP collect en je exhaust, begin je opnieuw. Maar als je dan bvb een kaart trekt "verlies al je XP en passeer niet langs start", dan ben je ook de XP kwijt van de vorige poging. Dat maakt natuurlijk een groot verschil uit.

Puur hypothetisch natuurlijk.
Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om uit een scenario te stappen wanneer je wil. Dus je moet wel spelen tot je ofwel gewonnen ofwel verloren hebt. In het beginscenario zal dat wel heel kort zijn. Maar anderzijds is het ook gewoon heel saai . Ik zie er altijd vreselijk tegen op als ik een Gloomhaven scenario nog eens moet spelen in elk geval.
Old 03-05-2021, 20:32   #19   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Mijn vrouw speelt met Red Guard, ik met The Hatchet. Ondertussen tot aan scenario 9 geraakt, met het zij-scenario voor Hatchet (als je het unlockt, zeker doen, echt plezant).

Scenario 9 is het eerste scenario waar wij op lvl 2 spelen en, welja, het was een slachtpartij . Net even online gezocht en we zijn precies de enige niet. Denk dat we een aantal keer gaan mogen proberen.

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules