Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 26-12-2020, 08:53   #2481   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post

- 1) we hebben een acryl badkuip: moet deze kuip zelf geaard zijn? (de badkamer was al afgewerkt dus deze is zeer moeilijk elegant te bereiken) Nee.
- 2) we bouwen een WC bij in de badkamer: zo'n inbouwframe van geberit in metaal met een metal stud constructie rond. Moet dit ook geaard zijn? Nee.
- 3) moet de douchekuip, lavabo, radiator ook geaard zijn? Nee. Tenzij ze van gietijzer of iets anders geleidend zijn, maar als je je CV buizen aardt, is de rest mee geaard.
- 4) de gasleiding is geaard aan de CV installatie, maar de gasmeter nog niet: aarding nodig? Nee.
-5) De watermeter en leiding: ook aarden? Nee.
- 6) Een pomp voor grond/regenwater: stopcontact is geaard, maar het buizen weet ik niet: ook aarden? Nee.

Welke dikte van aardingsdraad gebruik ik het best? 6mm▓ ? Wat is je vermogen dat binnenkomt?

mag ik ook een nieuwe aardingsrail bouwen voor die aansluitingen te verbinden, en die rail zelf rechtsreeks (10mm▓) verbinden naar buiten met de aardingsonderbreker? Ja.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2020, 10:10   #2482   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

vermogen dat binnenkomt in kabelsectie weet ik niet, is een 3F400V+N aansluiting

zal maar voor de 10mm▓ gaan uit voorzorg

we plannen op termijn ook nog PV en een warmtepomp (huis is voldoende ge´soleerd intussen minstens om een hybride WP aan te kunnen)
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2020, 10:26   #2483   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
wat is het voordeel van 2 x UTP in 1 preflex?
Om twee stopcontacten te voorzien van UTP uitgangen, of om deze aansluiting te koppelen zoals verschillende NAS'en als optie beginnen te hebben?

edit: en waarom die doosjes ipv inbouw stopcontacten voor UTP? We gebruiken hier standaard dit (wel een merde om die mini kabeltjes te verbinden): https://www.zelektro.be/niko-sokkel-...170-65151.html
Omdat er gesproken werd over een schuur en de buis op de gevel te leggen. Dan zou ik niet te veel geld en moeite steken in schoon afgewerkte plaatjes van niko. Voordeel van deze doosjes is dat de uitgang opzij zit ipv recht uitstekend uit de muur. Dat laat je toe zo plat mogelijk te werken.

En ik heb geleerd altijd 2 keer te steken, al was het maar als er ooit eens 1 kabel stuk gaat. Dan heb je altijd nog een tweede. Bij ons was dat geen probleem want ik deed dat met de overschot van de preflex kabels die ik in huis gebruikt had, en daar steek je best altijd een dubbel contactje. Neemt minder plaats in beslag.
kar is online now   Reply With Quote
Old 26-12-2020, 11:37   #2484   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
vermogen dat binnenkomt in kabelsectie weet ik niet, is een 3F400V+N aansluiting

zal maar voor de 10mm▓ gaan uit voorzorg

we plannen op termijn ook nog PV en een warmtepomp (huis is voldoende ge´soleerd intussen minstens om een hybride WP aan te kunnen)
Kijken naar het vermogen van je eerste (300mA) diff, daaruit kan je de kabelsectie afleiden (er van uit gaande dat alles correct geplaatst is).
25A = 4mm▓
32A = 6mm▓
40A = 10mm▓
Old 27-12-2020, 08:45   #2485   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Mijn gehoorbescherming is kapot. Ik zoek nieuwe, maar vind precies niet wat ik zoek, eigenlijk gewoon hetzelfde als ik had, een Ion Tough Sounds. De opvolger daarvan, de Tough Sounds 2, is precies nergens leverbaar.
Vereisten:
- FM of DAB+
- Bluetooth
- Oplaadbare batterij

Heel toevallig iemand hier een suggestie?
Ik zou den isotunesnlink aangeraden hebben maar die heeft geen fm support? Is dat echt nodig? Kunt ge niet gewoon de app van uw bepaalde radio installeren en streamen?
Old 27-12-2020, 10:19   #2486   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Dat zal blijkbaar de enige optie zijn ja ... maar dat heeft 2 nadelen:
- batterijduur van de telefoon
- ik zet die hoofdtelefoon nogal vaak af- en op. Dan vereist dan alle keren extra acties (Telefoon uit zak, stream op pause, ...)
Old 27-12-2020, 11:23   #2487   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik doe het volgende: bluetooth in-ears/earbuds met daarover een ruime maar gewone hoorbescherming. Die hebben vaak touch functies waarmee je die op pauze kan zetten. Ik moet dan enkel de koptelefoon afzetten en op de earbuds dubbeltikken om te pauzeren. Ze hoeven dan niet uit om anderen te verstaan.
Old 27-12-2020, 21:23   #2488   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Ben van plan van mijn appartement eens te voorzien van een nieuwe laagje verf, de huidige verf is nog in zeer goede staat maar er zitten enkele fijne barsjes in die ik toch weg zou willen.

Plan was dus van eerst de barstjes aan te pakken en deze te vullen met reparatieplamuur, laten drogen en even opschuren. Moet er dan primer over deze herstelde stukken? Het gaan over fijne barstjes die enkel zichtbaar zijn als de zon erop zit.

Moet ik daarna de rest van mijn muren ook opschuren en voorzien van primer of volstaat het van ze af te wassen/ontvetten en er direct een nieuwe laag verf over te doen. Kleur blijft gelijkaardig (wit tinten)

Tips voor reparatieplamuur zijn altijd welkom.
Old 27-12-2020, 22:54   #2489   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

AKSM zal da wel weten, met zijn interieur/verfwinkel
Old 28-12-2020, 08:31   #2490   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Zou wel altijd schuren ze.
Als dat fijne barstjes zijn kan je ze ook kitten want met een knauf achtige komen die vaak terug.
Ik zef altijd maar : hedde ne gatje zitte? Kitte! Zieder dan nog dur? Pur!
Ik heb dat nog nooit gezegd maar mijn arbeidersbroer roept dat geregeld.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2020, 14:48   #2491   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Ik doe het volgende: bluetooth in-ears/earbuds met daarover een ruime maar gewone hoorbescherming. Die hebben vaak touch functies waarmee je die op pauze kan zetten. Ik moet dan enkel de koptelefoon afzetten en op de earbuds dubbeltikken om te pauzeren. Ze hoeven dan niet uit om anderen te verstaan.
Dit werkt voor mij ook. AirPods pro met active noise cancellation om rust te hebben en daarover een relatief goedkope maar ruime hoorbescherming. Wanneer ik in de tuin bezig ben met bosmaaiers of kettingzagen is het altijd op die manier. Was in het begin wel een bevreemdend gevoel, je voelt nog trillingen en dergelijke maar hebt bijna niets van lawaai. Enige nadeel is dat ik niemand hoor naderen terwijl ik bezig ben...
Deff is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2020, 23:31   #2492   link
murda
Ik ben er nog altijd

murda's Avatar

Ik ga volgend jaar ook nog eens in gang schieten.

- Zolder helemaal afwerken + douche en WC.
- Padouk terras laten aanleggen op plat dak
- Hekwerk aan het terras + trap
- Klinkerwerken +280m2
- bad, omkasten, tegelen
- Trap bekleden
- Openhaard
- plinten
- verven
- Kelder verven en pvc vloer leggen
- Douche in de kelder

En hopelijk de lotto winnen want amaai. Daar gaan de spaarcenten.
Old 31-12-2020, 13:10   #2493   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Dit werkt voor mij ook. AirPods pro met active noise cancellation om rust te hebben en daarover een relatief goedkope maar ruime hoorbescherming. Wanneer ik in de tuin bezig ben met bosmaaiers of kettingzagen is het altijd op die manier. Was in het begin wel een bevreemdend gevoel, je voelt nog trillingen en dergelijke maar hebt bijna niets van lawaai. Enige nadeel is dat ik niemand hoor naderen terwijl ik bezig ben...
Voor de prijs zijn die wel steengoed ja. Gebruik ze voor exact dezelfde manier ook, haag doen.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2020, 22:54   #2494   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Voor de prijs zijn die wel steengoed ja. Gebruik ze voor exact dezelfde manier ook, haag doen.
Wat? Voor de prijs? Kosten die niet 200+ euro? Zelfs de Sony WF-1000XM3 heb je voor 150.
operator is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2021, 19:53   #2495   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Wat? Voor de prijs? Kosten die niet 200+ euro? Zelfs de Sony WF-1000XM3 heb je voor 150.
Dit
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2021, 12:31   #2496   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Ik zou zo een kabel kopen: https://www.zelektro.be/flexibele-bu...-rol-100m.html (of iets dergelijks, liefst maar 50m natuurlijk)
jammer dat er zo geen dual buizen bestaan van CAT7

k zal ze dan maar individueel plaatsen
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2021, 20:55   #2497   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Zelf tuinhuis maken of prefab kopen? Wil er eigenlijk ook een soort van tiny office aan vasthangen. Een aparte ruimte, weg van het huis, puur om te (thuis)werken.
Old 03-01-2021, 06:44   #2498   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Denk dan aan afdoende isolatie, verwarming, ... om er comfortabel te kunnen werken.
Old 03-01-2021, 09:41   #2499   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

En hoop dat het kadaster ver weg blijft.
Old 03-01-2021, 11:33   #2500   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Kent er iemand hier bedrijven die fatsoenlijk polybeton plaatsen in oost-vlaanderen?
l33td00d is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules