Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 18-01-2021, 10:16   #2561   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
We kunnen we lachen met de first world problems van Lapino en Horla, maar mensen die dit niet begrijpen hebben nog niet genoeg tijd doorgebracht in een aangename tuin. Of er wat volk in ontvangen. In een stadswoning staat de keuken vaak in de veranda / uitbouw die onmiddellijk aan de tuin grenst, dan zou ik het ook niet doen, maar in veel (gerenoveerde) vrijstaande woningen moet je inderdaad zoals lapino aangeeft vaak de hele woning door voor gelijk wat. Dan is een extra aanrecht, koelkast en wat bergruimte in de buurt van de BBQ en het terras gewoon zalig.
Je hoeft het niet persé zo decadent aan te pakken als Horla zijn ouders (al ziet het er wel super uit). Ik heb in mijn tuin wat ooit een kleine schapenstal was omgebouwd naar een soort buitenkeuken. Er staat een extra koelkast (met diepvries voor ijs!), wat van die IKEA tuinmeubelen en een zelfgemaakt aanrecht. Zal mij misschien 500-700 euro gekost hebben. Al het BBQ materiaal bewaar ik in afsluitbare dozen in de kasten / onder het aanrecht. En in het vooraar neem ik ergens een halve dag om alles wat te kuisen en de koelkast te vullen. Nu heb ik alles altijd op 2 meter van de BBQ en terras. En de laatste 4-5 jaar hebben we hier toch al zeer aangename zomers gehad van april tot oktober. Investeren in je tuin en buitenruimte was nog nooit zo logisch wat mij betreft.
Helemaal mee eens, ik ga dat hier op termijn ook doen.
Wij hebben een dakterras op de derde verdieping, maar de keuken is op de eerste verdieping.
Als je dan met volk buiten zit te eten (wat uiteraard al anderhalf jaar geleden is), kan je heel het huis door, 3000 trappen doen, en doorgaans 2-3 keer tot je alles daar hebt.
First world problems, best problems.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2021, 10:41   #2562   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Is op dit moment beetje twijfel, ofwel zal het daar onder overdekt terras worden (hoeft dan ook niet per se weerbestendig want komt nog glas in, dus kan met Ikea spul bijv al heel wat doen) ofwel gaat jacuzzi weg (rechts van die witte lounge in de verte) en komt daar buitenkeuken.
Overdekt is toch een voordeel. Ik heb deze zomer één bbq gehad waarbij het opeens keihard begon te regenen. Gelukkig had ik nog een plooitentje liggen dat ik er over kon zetten maar ideaal was het niet aangezien het water van het dak van het tentje op de achterkant van de bbq begon te druppelen. Ook moest ik zandzakjes gebruiken om de tent op de grond te houden... Bij mijn ouders stond die onder een overkapping met van die lamellen die je open en dicht kan zetten maar ja, mijn vader zijn pensioen is ook letterlijk 4x mijn loon dus onze budgetten zijn wat anders
Horla is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2021, 10:46   #2563   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

BBQ onder ons overdekt terras daar achteraan is geen optie, dat is een houten constructie, denk niet dat daar onder bbq'n een goed idee zou zijn. Hoofdbedoeling van zo'n buitenkeuken(tje) is vooral wat bergruimte voor enkele glazen en wat bestek (hebben we al, ligt nu in tuinhuis) en een kleine frigo en eventueel wasbakje/kookplaatje voor kleine bereidingen en wat afwas. Niks mega speciaal dus.

Eigenlijk is enige wat niet echt interessant is gebleken (zeker na zwembad) die jacuzzi. Staat niet overdekt en te ver van huis om daar op koude dagen in te gaan, bij regen is dat sowieso al niet leuk en in de zomer zitten we in beste geval daar enkel in als het 's avonds wat afkoelt. Zeer leuk en aangenaam, maar icm kostprijs qua elec en onderhoud, is dat eigenlijk een zotte aankoop geweest. Zwembad helemaal anders, kost ook pak geld, ook aan onderhoud, maar genieten we enorm van.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2021, 11:46   #2564   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by ndPix View Post
Bij onze douche hadden we amper warm water meer terwijl de andere kranen nog heet water leverden. Ik heb het kraansystem van de muur gehaald, goed bekeken en ontkalkt. Ik heb hem ook eens afgesteld en het is al beter maar nog niet helemaal in orde.

Uit de bovenste kraan komt heet water dus daar klopt het wel. Maar uit de handsproeier komt er slechts warm water als je de kraan niet te veel open zet, ga je over een bepaald punt wordt het water weer kouder. Wat kan ik nog doen?
In die kraan zit een cartouche die waarschijnlijk verstopt is. Best gewoon vervangen.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2021, 12:05   #2565   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by kar View Post
Als ik me dat goed herinner gaat uwen tuin naar beneden (lager dan uw huis). Hoe geraakt ge met uw toiletwater dan tot in uwe septische put?
Met een vergruizer in de wc is dat perfect op te lossen. Die pompt dat door een buisje van 32mm zo omhoog.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2021, 09:45   #2566   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

wat zijn aanvaardbare energieverliezen voor kabels van de elektriciteitskast thuis naar laadpalen voor elektrische wagens? (t is een beetje in de toekomst denken, maar t is niet onwaarschijnlijk dat we binnen dit en 5 of 10 jaar met twee elektrische wagen aan de voordeur gaan staan dus ik wil graag tot zover vooruitdenken)

ik kom aan een minimumafstand van 35 m kabellengte van de elektriciteitskast tot een laadpunt naast de woning. Ik zou willen weten welke sectie ik best zou leggen (6mm², 10mm², 16mm², ... of nog zwaarder). Bedoeling is dat op de momenten dat je eens een uur sneller moet kunnen laden (vb. een dag naar leuven geweest, batterij staat al wat lager en je moet later op de avond nog eens weg)

ik vond deze tool voor enkele berekeningen van kabelverliezen: https://photovoltaic-software.com/so...age-calculator
(assumpties: 32 A en drie fasen dus 20 kW laadvermogen, 50°C kabeltemperatuur, 35m kabellengte)

Dit zijn de resultaten uit die tool:
6mm²: 1,71% AC energy loss (kostprijs 35 m 5G6 exvb kabel: €150)
10mm²: 1,03% energy loss (kostprijs 35m 5G10 kabel: €200)
16mm²: 0,64% energy loss (kostprijs 35m 5G16 exvb kabel: 350 €)
25mm²: 0,41% energy lost (kostprijs 35m 5G25 exvb: 700€)

wat is een aanvaardbaar energieverlies?

die energieverliezen kosten (gerekend aan 4€ per 100 km en 15000 km rijden per wagen, dus per wagen een totale laadkost van 650€/j ) jaarlijks
6 mm² : 11€/j of €220 op 20 jaar
10mm²: 6€/j of €120 op 20 jaar
16mm²: 4€/j of €80 op 20 jaar
25mm²: 2,6€/j of €50 op 20 jaar

dus die meer kost van 10mm² ten opzichte van 6mm² (€50 investeringskost, vs €100 minder energieverlies op 20 jaar) zou je eruit kunnen halen
de meerkost van 16mm² ten opzichte van 10mm² (€150 investeringskost, vs €40 minder energieverlies op 20 jaar) dan weer niet meer en deze van 25 mm² tov 16 mm² (€350 investeringskost, vs €30 minder energieverlies op 20 jaar) ook weer niet meer

nu zou ik de eerste 10 m al willen leggen naar de voordeur, en het buikgevoel neigt eerder naar 5G16 dan 5G10 voor dat eerste deel van het traject. Wat denken jullie?

Last edited by Freddie Wasbak; 19-01-2021 at 10:11.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2021, 10:12   #2567   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
nice one

Deff vat het goed samen. Onze tuin ziet er momenteel zo uit, zijn uiteraard 1st world problems, maar als je daar achteraan zit te ontbijten en je moet heel die tuin door om dan via terras (of achterdeur die nog 15m verder zit, in mijn rug waar ik sta als ik foto nam) binnen te geraken, los door living en door (open) keuken naar berging dan is een kleine buiten'keuken' toch wel ferm handig.

Is op dit moment beetje twijfel, ofwel zal het daar onder overdekt terras worden (hoeft dan ook niet per se weerbestendig want komt nog glas in, dus kan met Ikea spul bijv al heel wat doen) ofwel gaat jacuzzi weg (rechts van die witte lounge in de verte) en komt daar buitenkeuken.

pino maat, nu wil ik ook mijn tuin verder zo afwerken maar k heb nog te veel werk binnen

heel mooi werk voor die tuin. Dat rood keukentje dat hier gepost werd zou daar niet inpassen denk ik, ik zou in hout blijven als look voor keukenuitbreidingen?
Old 19-01-2021, 10:40   #2568   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Thx, is ook natuurlijk project van paar jaar geweest en ook nog niet af hoor (gras moet eigenlijk herdaan worden door verzakkingen en achterste helling gaan we vervangen door pallisades met daarvoor bloemenmuur). Zo'n rood spul zal hier idd niet komen, wordt vermoedelijk iets in wit (corian?) of hout. Vanmiddag komt iemand kijken om jacuzzi over te nemen, hebben daar dan plaats van 2m x 2m en gaan daar iets voorzien van frigo/kastjes en eventueel kleine kookplaat (zal te zien zijn hoeveel dat allemaal kost).

Maar goed, zijn wel content men den hof. Hadden enkel iets groter moeten bouwen, door thuiswerk en tieners in huis voelen we enorm dat we kamer/bureau te weinig hebben en zolder is te laag om in te richten.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2021, 12:53   #2569   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
verhaal over kabels. Wat denken jullie?
Wat ik er over heb gelezen lijkt 5G10 meer dan voldoende. Ik zou deze trouwens in een wachtbuis trekken en minstens één netwerkkabel erbij voorzien (ofwel om aan te sluiten op de p1 poort voor loadbalancing ofwel om netwerkmogelijkheden van de laadpaal te gebruiken - misschien best dus 2). Als je zegt dat je het eerste deel al wil leggen, hoe ga je de kabels aan elkaar knopen? En waarom zou je dat in stukjes leggen?
Old 19-01-2021, 13:25   #2570   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Wat ik er over heb gelezen lijkt 5G10 meer dan voldoende. Ik zou deze trouwens in een wachtbuis trekken en minstens één netwerkkabel erbij voorzien (ofwel om aan te sluiten op de p1 poort voor loadbalancing ofwel om netwerkmogelijkheden van de laadpaal te gebruiken - misschien best dus 2). Als je zegt dat je het eerste deel al wil leggen, hoe ga je de kabels aan elkaar knopen? En waarom zou je dat in stukjes leggen?
nu liggen de meeste plafonds en kokers in huis open door de bouw van een ventilatiesysteem D, technische kokers voor sanitaire leidingen en bijkomend toilet, ...

het is in deze fase dus eenvoudiger om alles te voorzien nu het nog niet afgewerkt is. t is achteraf onmogelijk dat nog te doen (door plaatsing inbouwtoilet vb, daar kun je achteraf bijna geen stugge kabels achter plaatsen laat staan dat je vlot kan boren)

en voor de mentale rust. Ik wil alles wat ik nu toesteek voor de komende 10 jaar 'klaar' hebben. Er lopen hier al vier kindjes rond, later nog eens dingen gaan opengooien om een kabel bij te steken die ik nu al kan voorzien zie ik precies niet zitten.

met 10 meter kabel zit ik aan de voordeur, vanwaar ik naar buiten en onder de grond verder kan

koppeling zou ik doen met zo'n dingen:
https://www.reichelt.com/be/nl/hoges...=vrt_pdn&nbc=1

t is nu al duidelijk dat er elektrische wagens zitten aan te komen. binnen dit en 10 jaar hebben we genoeg CO2 in de lucht geblazen om onherroepelijk die 2°C doelstelling te overschrijden. De kans dat we dan nog benzine of dieselwagens 'normaal' gaan vinden is niet echt groot, dus nu elektrische kabels leggen is t juiste moment

edit: goede tip om die datakabels erbij te voorzien, zal er twee cat6 dual UTP bijsteken

Last edited by Freddie Wasbak; 19-01-2021 at 13:36.
Old 19-01-2021, 14:22   #2571   link
Horla
Senior Member

Nu snap ik het beter maar je kan toch nog steeds een wachtbuis steken tot aan de voordeur (of beter nog, direct tot buiten) en dan later de juiste kabel steken? Want een netwerkkabel verlengen is niet echt aan te raden.
Old 19-01-2021, 21:40   #2572   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Als ik me dat goed herinner gaat uwen tuin naar beneden (lager dan uw huis). Hoe geraakt ge met uw toiletwater dan tot in uwe septische put?
Posrep voor de mens die de Normandië fotoshop van Lapino zijn tuin terugvind.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2021, 21:43   #2573   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Quote:
Er is een magische wereld van kakvermalers voor consumenten. Verschrikkelijke dingen die snel kapot gaan, maar ze pompen wel uw kak 50m ver en 5m omhoog door een vrij dunne buis.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2021, 21:44   #2574   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Gniffel, kakvermaler.

Gniffel, kak 50m ver pompen.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2021, 07:45   #2575   link
Horla
Senior Member

Ik heb mij laten vertellen dat een compost toilet niet zou stinken
Old 20-01-2021, 08:32   #2576   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Dat is waarschijnlijk met de truc van mijn grootvader zaliger die boer was. 'ma alleeij, das de natuur, shtinkt ni, da riekt. Al diene chimic, da shtinkt!'

God hebbe zijn ziel.

Maar dus, ge ruikt dat wel. Ik heb zo een koppel vrienden met zo een tiny house en als ge de deur open trekt ruikt ge wel iets. Niet veel en echt stinken doet het niet maar er is wel iets.
kar is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2021, 09:37   #2577   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
wat zijn aanvaardbare energieverliezen voor kabels
wat is een aanvaardbaar energieverlies?

...

nu zou ik de eerste 10 m al willen leggen naar de voordeur, en het buikgevoel neigt eerder naar 5G16 dan 5G10 voor dat eerste deel van het traject. Wat denken jullie?
Ik heb thuis vergelijkbare setup (32A 3fasen) en heb zelf de voorinstallatie gedaan voor mijn Bluecorner laadpaal, aangezien de afstand tussen met elektriciteitskast en de laadpaal ongeveer 45 meter is. De paal is voorzien tot 11kw (Model 3 kan ook niet hoger op AC).

Advies van Bluecorner was eenvoudig: Afstanden tot 50 meter 5G6, afstanden langer als 50 meter 5G10. Ik heb uiteraard geen rekening gehouden met de financiële kant van het verlies, maar ik ga er vanuit dat 11kw laadvermogen aan de paal in deze gevallen geen issue is. Dus 5G10 over 35 meter zou echt wel voldoende moeten zijn, 5G16 lijkt mij al overkill.

En wat betreft thuis 'snelladen': Het zal wat van je gebruik afhangen, maar dat komt normaal gezien echt niet vaak voor. 11kwh komt neer op minstens 40km range per uur, dus op een uurtje laden geraak je toch al ergens. En indien je terugkeert van een dagtrip Leuven kan je normaal overdag in het Leuvense ook al inpluggen (zeker in de toekomst) en dan vertrek je uit Leuven met een volle batterij. In noodgevallen staan er langs de meeste snelwegen al enkele snelladers (en dat zal de komende maanden ook nog serieus toenemen) waar je aan 50 - 150 kwh kan opladen.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2021, 14:33   #2578   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Ik heb thuis vergelijkbare setup (32A 3fasen) en heb zelf de voorinstallatie gedaan voor mijn Bluecorner laadpaal, aangezien de afstand tussen met elektriciteitskast en de laadpaal ongeveer 45 meter is. De paal is voorzien tot 11kw (Model 3 kan ook niet hoger op AC).

Advies van Bluecorner was eenvoudig: Afstanden tot 50 meter 5G6, afstanden langer als 50 meter 5G10. Ik heb uiteraard geen rekening gehouden met de financiële kant van het verlies, maar ik ga er vanuit dat 11kw laadvermogen aan de paal in deze gevallen geen issue is. Dus 5G10 over 35 meter zou echt wel voldoende moeten zijn, 5G16 lijkt mij al overkill.

En wat betreft thuis 'snelladen': Het zal wat van je gebruik afhangen, maar dat komt normaal gezien echt niet vaak voor. 11kwh komt neer op minstens 40km range per uur, dus op een uurtje laden geraak je toch al ergens. En indien je terugkeert van een dagtrip Leuven kan je normaal overdag in het Leuvense ook al inpluggen (zeker in de toekomst) en dan vertrek je uit Leuven met een volle batterij. In noodgevallen staan er langs de meeste snelwegen al enkele snelladers (en dat zal de komende maanden ook nog serieus toenemen) waar je aan 50 - 150 kwh kan opladen.
da's volgens dat tooltje zo'n energieverlies tussen de 3 en de 5 procent dat ze als ok beschouwen dan bij max load

https://photovoltaic-software.com/so...age-calculator

die verliezen zijn enkel zo hoog bij hoge belasting, als de belasting terugvalt naar pakweg 3 kW voor zit dat maar aan 1 %

maar heel erg bedankt voor de info, zeer nuttig om te weten
Old 22-01-2021, 15:35   #2579   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

vandaag met iemand van partago gesproken, sectie 10 zou ok moeten zijn ook volgens hen
Old 25-01-2021, 15:43   #2580   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Iemand suggesties voor een degelijke afkortzaag?

Die van mij (Metabo KGS 216 M) begint te veel gebreken te tonen die niet of moeilijk te herstellen zijn.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules