Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 04-02-2021, 08:38   #5481   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Hahaha, nieuw samengesteld gezin ja

Shit, 5.7% is wel stevig ja.

Maar merci Styn, ik kende dat concept niet, ga ik zeker mee verder!
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 23:22   #5482   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Styn View Post
Ge kunt uw woonbonus behouden door een pandwissel op uw huidig krediet. Qua kredieten hangt alles af van uw situatie, maar <1% op 20 jaar moet zeker mogelijk zijn.
Wij hebben recent 0.89 op 25 jaar gekregen.
Zou dat ook lukken bij bestaande kredieten?

We zitten nu aan iets van 1,8 op 25 jaar denk ik. Zou je naar <1% kunnen gaan met herfinanciering? Dan is dat nog interessant
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 06:04   #5483   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ja, bij een herziening blijft de woonbonus behouden.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 07:12   #5484   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
Zou dat ook lukken bij bestaande kredieten?

We zitten nu aan iets van 1,8 op 25 jaar denk ik. Zou je naar <1% kunnen gaan met herfinanciering? Dan is dat nog interessant
Helaas, uw eigen bank zal bijna niet meer zakken en veranderen van bank kan u richting 1% brengen, maar met de notariskosten ben je dat voordeel quasi volledig kwijt vreesik.

BNP was bij ons ook niet goed wakker. Vorige zomer intern geherfinancieerd. Zij hebben daarvoor ons lopend krediet afgesloten en een nieuw geopend. Wat ik al raar vond en hierdoor werd ook onze SSV automatisch afgesloten, maar geen nieuwe geopend.
Ik ging ervanuit dat dat allemaal doorliep, ik bleef immers bij dezelfde bank voor hetzelfde pand. Al een geluk dat ik zelf heb gemerkt en gevraagd. (beroepsmisvorming)
Volgende week een afspraak, maar als ze omwille van leeftijd omhoog willen met de prijs gaan ze het toch mogen horen

Last edited by Turtle; 05-02-2021 at 08:07.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 08:36   #5485   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

Is snel uitgerekend he, met 1.8 heb je nog wel wat marge.
bvb nog 200k te gaan op 15 jaar -> totale interesten: € 28.121,47
zakken naar 0.8 -> totale interesten: € 12.260,76
stel dat je +-6k kosten hebt om te switchen is dat nog altijd heel voordelig.
En op 15j ga je waarschijnlijk iets scherper dan 0.8 kunnen krijgen.
Ik zou zeker eens gaan horen bij een aantal banken.
Styn is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2021, 10:12   #5486   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik zit aan 2,05% en nog 155k te gaan (14 jaar). Dat kan dus wel beter maar KBC gaat me nooit een zinvolle verbetering aanbieden zonder een scherp aanbod van een andere bank. Ik kijk er tegenop, maar zou er dringend eens werk van moeten maken
Old 05-02-2021, 10:25   #5487   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Rentevoeten staan al lang rond de 1%

Wij hadden 2.45% en kregen het nergens onder de 1.2%.
Uiteindelijk bij BNP gebleven aan 1.7% omdat alle administratie (nieuwe rekeningen, doms, verzekeringen/duurdere SSV) de extra max 500 EUR over 15j niet waard was.

0.8% en lager lijkt me wel heel optimistisch voor een herfinanciering.
Old 05-02-2021, 11:24   #5488   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Is snel uitgerekend he, met 1.8 heb je nog wel wat marge.
bvb nog 200k te gaan op 15 jaar -> totale interesten: € 28.121,47
zakken naar 0.8 -> totale interesten: € 12.260,76
stel dat je +-6k kosten hebt om te switchen is dat nog altijd heel voordelig.
En op 15j ga je waarschijnlijk iets scherper dan 0.8 kunnen krijgen.
Ik zou zeker eens gaan horen bij een aantal banken.
Reken daar eventueel verlies van een woonbonus bij en het feit dat je voor dat krediet niet persé het beste aanbod zal krijgen en je spreekt toch over een zeer beperkte verbetering (if any) waar veel administratie tegenover staat.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 06:44   #5489   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

Maar toch de moeite om eens te gaan horen denk ik, voor een overname van een bestaand krediet doen banken net vaak meer moeite. Mijn broer heeft vorige week een voorstel van 0.64 voor nog 18j gekregen. Dat niet iedereen dat krijgt snap ik wel, maar 0.8 voor een iet wat degelijk dossier op 15j is echt niet zo zot.
Behoud van woonbonus is wel heel belangrijk natuurlijk, anders verlies je snel veel, maar dat kan normaal perfect bij overname van een hypotheek.

Eens rondvragen is moeilijk 'veel administratie' te noemen, je kan daarna nog altijd beslissen om het niet te doen he.
Old 08-02-2021, 08:19   #5490   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Eens rondvragen is moeilijk 'veel administratie' te noemen
Ik heb er al twee herzieningen opzitten en dat is toch wat gedoe, ja. Door Corona gaat het tegenwoordig misschien wat vlotter, de meeste banken staan er echter wel op om het hele verhaal te doen en alles tot in de puntjes te overlopen. Ook al is het maar een voorstel. Da's uiteraard ook wat om het shoppen tegen te gaan. Met wat mailtjes sturen is het me alleszins nooit gelukt.
Old 08-02-2021, 12:07   #5491   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

Hmm, dan heb ik misschien geluk gehad, al 2x herzien en nu voor een nieuw krediet aan het zien, en dat is altijd via mail gelukt tot nu toe.
Old 08-02-2021, 14:10   #5492   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik heb op 5 jaar tijd ook al 2x herzien, zit nu op 1,8 % vast als ik me niet vergis met nog ongeveer 14 jaar te gaan. Betwijfel of het de moeite is te herzien voor een 3e keer.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 15:41   #5493   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb het neutraal eens nagevraagd bij een vriend en ik zit nu aan 1,46% met nog 13 jaar te gaan en dat is écht de moeite niet meer. De kosten zijn hoger dan de baten.

Betwijfel dus sterk of met een 1,8 % veel bespaard kan worden. Vragen kan altijd natuurlijk maar ik zou er mij persoonlijk niet meer mee bezig houden.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 13:41   #5494   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by onbewust View Post
Ik heb ook een tijdje overwogen om bos aan te kopen, maar daar zou toch wel wat werk bij komen kijken waar ik nu nog niet veel tijd voor heb.
Er is wel veel informatie te verkrijgen via de bosgroepen: http://bosgroepen.be/homepage/

Zelf heb ik voorlopig bomen gekocht via http://www.ecotree.green Kleinschalig en gemakkelijk investeren in bossen.
Zo kan ik toch mee investeren in bosbehoud (ok 'tis wel in Frankrijk maar whatever) en mijn ecologische voetafdruk compenseren.
Ze hebben ondertussen al >1mil bomen en breiden steeds uit. Mensen weten ook meteen wat ze kunnen geven aan mij voor kerst. =)
Edit: Er is nu trouwens een referral actie waarbij je een gratis boom krijgt bij uw eerste bestelling, pm bij interesse!
Content van? Is dat wat stabiel? Was al ff naar zoiets aan het zoeken als spaarvehikel voor kinderen en petekinderen, dit lijkt me wel geschikt daarvoor. Behalve misschien dat ze pas geld gaan krijgen als ze zelf 40 zijn.
Old 09-02-2021, 14:35   #5495   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Ja, ik ben er wel tevreden van.

Op de website kan je uit een heel aantal boomsoorten kiezen naargelang de prijs/return.
Er is in uw account een overzicht van uw bomen, hun locatie, hun waarde en hoeveel CO² ze al geabsorbeerd hebben.
Zelf heb ik een vast bedrag aangekocht en heb ik daarnaast een 'abonnement' zodat er per maand bomen bijgekocht worden.

Het wordt zo wat verkocht als 'investering' maar zoals je zelf zegt is't voor heel lange termijn dus ik zie het meer als investeren in de toekomst.
Puur voor de winst zijn er waarschijnlijk betere investeringen maar ik vind het wel een mooi initiatief en heel gebruiksvriendelijk.
Ik denk dat het wel mogelijk is om uw bomen voortijdig door te verkopen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Of het op lange termijn zal werken en hoe goed het uitbetalen zal lukken is moeilijk te zeggen aangezien het nog maar 5 jaar bestaat.
Volgens mij is het een gemotiveerd team. Ze hebben meegedaan aan wedstrijden en enkele prijzen gewonnen. Er zit een redelijk groei in hun portfolio en klantenbestand.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier

Last edited by onbewust; 09-02-2021 at 14:43.
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2021, 11:14   #5496   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

We gaan straks kijken naar een nieuwbouw en heb wat vragen bij de kostenberekening. Verkoper geeft het volgende door:

Quote:
Inschatting kostprijs gesloten woning LOT 1 met zolder:
Grondwaarde: €80.000 + 10% registratierechten = €88.000
Constructiewaarde €182.000 = 21% BTW = €220.220

Totaal:
€308.220

Inschatting diverse kosten
Ereloon notaris
€4000
Aktekosten
€877
Aandeel verkavelingsakte + opmeting
€1936
Aansluiting nutsvoorziening
€3327,50
Aansluiting riolering + put + keuring
€1712
Meerkost funderingen
€8712

Totaal
€20.564

Algemeen totaal:
€328.784
Kan het kloppen dat dit een all-inclusive prijs is voor deze woning ttz de notaris en kosten daar zijn inbegrepen? Ik heb uit opzoekwerk begrepen dat die extra kosten bovenop de aankoopprijs van een woning het volgende zijn:
- Ereloon notaris (vermeld hierboven)
- Aktekosten (vermeld hierboven)
- Registratiebelasting (of rechten genoemd denk ik) op de grond (vermeld hierboven, moet eigenlijk 7% zijn gezien het onze eerste en enige woning is)
- Op een nieuwbouwwoning betaal je 21% btw (geen andere kosten zoals registratiebelastingen)

Dus bovenstaande lijkt mij de totaalprijs te zijn die we betalen (geen andere kosten), tenzij iemand mij tegenspreekt?
Old 10-02-2021, 11:46   #5497   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

mijn nieuwbouw kosten waren op dat vlak best correct volgens de initiele berekening

de extra kosten zitten vooral verstopt in de lastenboek afhankelijk van je keuzes voor keuken, badkamer, electriciteit, vloeren enz...
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 10-02-2021, 12:08   #5498   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Afwerking is al gedaan en zit inbegrepen id prijs
Old 10-02-2021, 12:10   #5499   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Afwerking is al gedaan en zit inbegrepen id prijs
Frenzal bedoeld vooral: andere tegel is bijbetalen, stopcontact extra ,...
Old 10-02-2021, 12:12   #5500   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik bedoel, het huis is al gebouwd en afgewerkt.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules