Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 26-02-2021, 08:58   #2801   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Wij hebben hier nog zo een Billy boekenkast. Dat ding heeft ondertussen al een verhuis naar Engeland overleefd en daar is nog bijna niets aan te zien.

Denk dat het bij Ikea soms een beetje hit or miss is. Wij hebben kasten waar na 10 jaar nog niets aan is en wij hebben kasten die we bij wijze van spreken na 1 maand al mochten weggooien.

Het enige dat bijna altijd rommel is, zijn lades in een kast. Met dat geperst karton als bodem begint dat altijd door te buigen na verloop van tijd.
Old 26-02-2021, 09:10   #2802   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Onze kleerkast van pax heeft al 2 verhuizen overleefd. Al de rest van ons ikea meubilair heeft ook allemaal al een verhuis overleefd. Je moet er natuurlijk wel voorzichtig mee zijn bij het uiteen halen en de verhuis zelf, maar dat ligt volledig aan u.
kar is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 09:16   #2803   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

En hier de anekdotes van zaken die wel een decennium overleven van Ikea
Meeste materiaal is echt zwak, zeker die lades zoals Bjorn zegt. Veel gewicht mag daar niet op. Mijn Billy heeft het ook begeven trouwens.

Blij dat het wellanger kan meegaan, maar vanmmeubels ga je daar eigenlijk van uit. Ikea is de eerste waar dat niet per definitie zo is, waardoor je de indruk krijgt een geweldige aankoop te doen vergeleken tegen andere winkels, maar je er ook nadien de euvels moet bijnemen. Geen erg als je toch uw interieur wisselt na 10 jaar, dat past in hert ritme van kind / student / adolescent / ouder / bejaarde
Maar blijft imo toch een grote afvalhoop ook
acku is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 09:21   #2804   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

De enkele spullen die ik in een 'echte' meubelwinkel haalde waren nochtans ook niet echt super in kwaliteit.
Old 26-02-2021, 09:36   #2805   link
Horla
Senior Member

Het enige dat we uit een echte meubelwinkel heb gehaald is onze tafel. Maar die zou dan ook in vergelijking met onze ikea tafel van ervoor (die we nog steeds als bureau gebruiken - hoera voor een grote living) minstens 100 jaar moeten meegaan. Ik heb wel een aantal kasten uit de Krea gehaald wat in theorie een meubelwinkel is maar buiten dat er aan de achterkant 4 hoekjes bijzaten om die te verstevigen, is dat krak hetzelfde materiaal als in de Ikea terwijl het toch wel 20% duurder is.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 09:39   #2806   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

20% duurder is dus gewoon Ikea zonder het prijsvoordeel van hun schaalgrootte
Old 26-02-2021, 09:44   #2807   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Krea verkoopt anders wel dezelfde merken als deba, maar dan goedkoper dan deba.
Old 26-02-2021, 09:49   #2808   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Bavo zijn interieur vol 'echte' meubels:

[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 09:53   #2809   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

combinatie van ikea met wat vintage stuff is wel nice imo
dan spreek ik niet over de brocante die ge hier bij menig kerstboomfoto's zag verschijnen, maar leuke accessoires of design
rooz is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 09:57   #2810   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Ik mijd Ikea nu voor de rest in dit huis wel volledig. Niet omdat ik tegen Ikea ben maar omdat iedereen uiteindelijke hetzelfde interieur heeft tegenwoordig.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 10:00   #2811   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

onze sofa was zelfs in Friends te zien
Old 26-02-2021, 16:59   #2812   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Die op de trap? PIVOT PIVOT
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 18:14   #2813   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Uiteindelijk doet ge wat ge wilt, maar als vrienden om interieuradvies vragen zeg ik vaak gewoon dat ze voor de basics naar IKEA kunnen gaan, en dat moeten mengen met stukken waar ze verliefd op kunnen worden. Onze zetel en eettafel zijn bvb IKEA. De stoelen en de salontafel zijn een mengeling van antiek en erfstukken.

Ik zou trouwens niet weten waar ge anders een zetel kunt kopen voor de vrij lage prijs die IKEA aanbiedt met hoezen die ge kunt wassen/vervangen.

Winkels als Maison Du Monde, Weba etc halen hun meubilair gewoon van groothandels en vaak is die kwaliteit echt brak voor een belachelijk hoge prijs. Nu anderzijds, waar kunt ge als marginaal anders uw Ferrari bed kopen.

Nu we toch bezig zijn, iedere mongool die zo'n wireframe lampenkap heeft hangen met zo'n (fake) filament lamp. Hangt u op aan uw vurte lamp die vurt en ongezellig licht geeft. Ge kunt evengoed gewoon een witte TL buis hangen.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 18:36   #2814   link
Deff
!= Deffe

Yow Bavo, waar haalt gij uw meubels dan? Heb in veel meubelzaken al heel wat 'dure brol' zien staan zoals Matias ook zegt. Of je moet echt belachelijk veel betalen.
Dat uw Lack salon tafel van 4 euro geen erfstuk is voor de generaties wil ik geloven, en louter omwille van de schaalgrote kan er soms een QA probleem zijn op de duurdere meubels, maar prijs / kwaliteit is dat toch niet te kloppen. Op die METOD keukens krijg je 10 jaar garantie, en IKEA doet daar echt niet moeilijk over. Op PAX geven ze ook serieuze garanties. Dat is echt wel kwalitatief materiaal. Maakt uw schrijnwerker dat mooier en uit beter materiaal? Ongetwijfeld. Maar dan spreken we over een andere prijscategorie.

Zoals anderen hier aangeven zou ik veel liever minder Ikea in huis hebben, puur omdat elke woonkamer er anders hetzelfde gaat uitzien, maar ik heb nog niet veel alternatieven gevonden. Dus alle tips welkom.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2021, 21:16   #2815   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ceeke View Post
Die op de trap? PIVOT PIVOT
Old 27-02-2021, 14:54   #2816   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Wie heeft er hier wat verstand van dakconstructies en draagkracht?

Wij hebben boven ons appartement een dakterras. Dat dak kan duidelijk wel wat aan: er staan 7 moestuinbakken op van 130x130x40 - toch 700kg per stuk schat ik - en de panelen van onze zonneboiler (geen idee van gewicht maar weinig zal dat niet zijn met al dat water in).
Ik vroeg de aannemer naar de draagkracht van het appartement, om een idee te hebben van de mogelijkheden om terras wat aan te passen - bv. moestuinbakken verder ophogen zodat daar een boompje in kan of zo. Komt die terug met "de veranderlijke draagkracht is 100kg/m, en dat is de moestuinbakken inbegrepen". Ligt het aan mij of slaat dat volledig nergens op? Ten eerste kan zo'n bak per definitie niet tot de vaste draagkracht behoren (als ik het goed begrijp is dat enkel het gewicht van de dakstructuur zelf en valt alles wat je op het dak zet zoals zo'n bak, terrastegels etc. onder veranderlijke kracht), en ten tweede is 100kg/m, ook weer volgens wat ik lees, precies de standaard voor platte daken die totaal niet bedoeld zijn om een terras te dragen. Het is ook op zich al bizar, 100kg/m: ik zou al niet met mijn dochter op de arm het dak op kunnen dan (MIJN DOCHTER IS DIK IK NIET).

Maar ik wil toch eerst wat directe bevestiging voor ik de aannemer (enfin, de salesmadam van de aannemer) ga beschuldigen van niet te weten waar ze het over heeft, want ik weet dat zelf ook niet zo goed.
Old 27-02-2021, 19:38   #2817   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Heeft hij dan de sneeuwlast mee berekend?

De kans is groot dat de aannemer niet weet waar hij het over heeft. Dat is eigenlijk ingenieurswerk.
Old 27-02-2021, 21:27   #2818   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Heeft die aannemer dat appartement gezet? Het lijkt mij eerder alsof hij het gewoon veilig wil spelen en 100/m zegt in de idee van "Ge moogt erop lopen maar voor al de rest ben ik niet verantwoordelijk." Dat de bakken 'inbegrepen' zijn lijkt mij dan eerder dat hij bedoelt dat alles wat je op het dak zet bij de veranderlijke hoort. Het is volgens hem dus niet de bedoeling dat je vanalles op dat dak gaat zetten. Uiteraard veranderen die bakken niet vaak maar het was niet bij de bouw van dat dak voorzien? In principe had je dat voorafgaand aan het bouwen moeten weten en de constructie daarop laten berekenen. Uiteraard gaat dat dak niet instorten vanaf dat je daar een kilo meer dan 100kg/m gewicht op zet. Maar het is niet omdat het gebouw op dit moment blijft staan dat er op lange termijn geen schadelijke gevolgen kunnen zijn en hij wil daar niets mee te maken hebben. Je kan het nu achteraf laten berekenen maar ik vrees dat als het niet voorzien was een ingenieur niet zal zeggen dat het ok is 5 ton extra op uw dak te leggen.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier

Last edited by onbewust; 27-02-2021 at 21:38.
Old 27-02-2021, 22:08   #2819   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ik bedoel de aannemer van het hele gebouw he. Dit is een volledige nieuwbouw. Zelfs die moestuinbakken zitten mee in het lastenboek. Dus natuurlijk is dat dak op het terras en die bakken voorzien. Ik heb niet ff zelf een terras op ons dak gelegd als dat is wat je denkt . En dit is een project van 169 appartementen, die mannen hebben hun eigen ingenieurs. Helaas ook hun eigen salesteam dat daar nog tussen zit.
Old 27-02-2021, 22:45   #2820   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Hetzelfde verhaal maar dan zonder de misvatting over de plaatsing van de initiele bakken.
Ik denk dat je vraag aan de aannemer misschien niet gedetailleerd was zoals je hem hier stelt?

De aannemer/ontwikkelaar heeft waarschijnlijk aan een ingenieur gevraagd "Hoe moeten we dat hier bouwen zodat dat 5 ton kan dragen." en niet "Hoeveel kan deze constructie eigenlijk dragen?" Dus een pasklaar antwoord zou ik van de aannemer niet verwachten tenzij zij nog eens langs de ingenieur passeren.

Last edited by onbewust; 27-02-2021 at 22:52.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules