Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-03-2021, 22:21   #2901   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
Iemand ervaring met Ikea keukens?
Hier al drie Ikea keukens gezet. (Wel drie keer dezelfde lol.) Was heel goed te doen.
Vrij goedkope versie met iets duurdere toestellen, heel tevreden zeker voor de prijs.

Minpunten:
- Het is niet altijd helemaal duidelijk welke onderdelen inbegrepen zijn en welke niet.
Best gewoon voor advies naar de winkel gaan en daar alles eens overlopen.
- Er was een kleine fabricagefout in onze dampkappen die we zelf hebben moeten oplossen.
- De filters voor die dampkappen zijn nu ook niet meer bij Ikea te verkrijgen en zijn vrij duur geworden third party.

Tijdens batibouw was het -15% op de keukens.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2021, 23:58   #2902   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Zelf gezet? Ik denk dat we het wel zullen laten doen, geeft toch iets meer zekerheid denk ik. Ik stel mij vooral wat vragen over de duurzaamheid op de lange termijn.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 06:42   #2903   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by SaveTheWhale! View Post

Interessant! Ik heb idd een festool ts55 invalzaag, een standaarblad met 48t dat ik laten zetten heb en een trespa blad, ook met 48t (€€€). Mss koop ik 1 met meer tanden en gebruik ik uw voorrits-tip. Tape je uw onderkant dan ook af?
Na wat bekijken van kantenband filmpjes lijkt dat inderdaad ook haalbaar, maar vind het persoonlijk niet 'puur' genoeg. Zeker omdat ik overweeg de fronten te verdikken en handgrepen in te frezen, die multiplex textuur is net hetgeen het mooi maakt imo.

Qua werkblad, vanaf welke dikte zou je anderhalve meter durven overspannen zonder steun? Momenteel stoor ik me mateloos aan de dwarse plaat onder werkblad van mijn weba-bureau.
Ik zaag melamine met een 48t zaagblad, dat is voldoende voor die ts55. Met meer tanden ga je al trager moeten zagen, en ik weet niet of je de versie met toerentalregeling hebt ...
Tape op de onderkant heb ik nooit gebruikt. Meestal heb je aan melamine of HPL voor corpussen van kasten oid (enkel daarvoor heb ik het gebruikt) ook maar 1 zichtkant, dus als de niet zichtkant wat afgebrokkeld is is dat helemaal niet zo erg.

Als je echt zonder ondersteuning wilt werken ga je toch al naar 30mm of meer moeten gaan vermoed ik. 22mm buigt zeker nog door. Maar ondersteuning moet geen 'plaat' zijn, een strook multiplex van 40mm breed doet ook al heel veel, en de dikte van die strook is niet zo van belang (18mm is prima).

Ik weet niet van waar je ergens bent, maar als je iets wilt frezen, daar heb ik redelijk wat uitrusting voor. kleine en grote bovenfrees, tafel en topie, systeem voor gatenrijen, redelijk wat bits ... je mag dat altijd komen gebruiken, maar uitlenen doe ik niet, daar is het gereedschap te delicaat voor.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 06:56   #2904   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Quote:
Zelf gezet? Ik denk dat we het wel zullen laten doen, geeft toch iets meer zekerheid denk ik. Ik stel mij vooral wat vragen over de duurzaamheid op de lange termijn.
Jah, zelf gezet.

Laten zetten zal wel gemakkelijker en vooral veel sneller gaan denk ik, volgens mij zetten die mannen op een dag uw keuken of zo.
Op lange termijn kan ik nog niet veel over zeggen. De keuken staat hier 2,5 jaar en daar is praktisch niets aan.
In mijn vorig appartement drie jaar een Ikea keuken gehad en daar was vooral het houten werkblad snel beschadigd. Water en krassen.
Ik denk dat het werkblad en de toestellen en hun onderhoud uiteindelijk het belangrijkse zijn. Schuiven en deuren zijn gemakkelijk te vervangen.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 07:03   #2905   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zelf zetten zou ik zeker niet aanraden. Mijn buren hebben dat gedaan. Ikea zet zelf geen keukens maar besteed dat uit aan lokale kleine bedrijfjes die dat zo goedkoop mogelijk willen doen. Nadeel is dat er daar wat prutsers tussen zitten. Zo hebben mijn buren het toch voorgehad. Super kleine keuken (in totaal 6 blokjes ofzo) maar hun werkblad lag scheef en de totale afwerking was ook schots en scheef. Toegegeven ze hebben het uiteindelijk wel allemaal rechtgezet maar ze zijn wel nog 2 keer moeten terugkomen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 07:09   #2906   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

Al een paar ikea keukens gezet, laatste keer wel een composiet werkblad ergens anders op maat laten maken. Was maar een paar 100 euro meer dan laminaat op maat bij ikea. (Moest breder zijn door keukeneiland)
Maakt wel echt een groot verschil zo'n werkblad.

Zelf plaatsen is niet echt moeilijk, gewoon rekening mee houden dat je er even mee bezig gaat zijn. Voor een keukeneiland moet je natuurlijk ook zelf een sokkel bouwen, het is allemaal wel wat werk...
Styn is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 07:09   #2907   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by kar View Post
Zelf zetten zou ik zeker niet aanraden. Mijn buren hebben dat gedaan. Ikea zet zelf geen keukens maar besteed dat uit aan lokale kleine bedrijfjes die dat zo goedkoop mogelijk willen doen. Nadeel is dat er daar wat prutsers tussen zitten. Zo hebben mijn buren het toch voorgehad. Super kleine keuken (in totaal 6 blokjes ofzo) maar hun werkblad lag scheef en de totale afwerking was ook schots en scheef. Toegegeven ze hebben het uiteindelijk wel allemaal rechtgezet maar ze zijn wel nog 2 keer moeten terugkomen.
Dus ... zelf zetten zou je niet aanraden, maar laten zetten ook niet? Of versta ik je post verkeerd?
Old 15-03-2021, 07:12   #2908   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ja, die eerste zin moest zijn 'laten zetten'. Whoops.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 08:38   #2909   link
Horla
Senior Member

Het voordeel van een ikea keuken is dat ze goedkoop is. Ze dan laten zetten doet al veel van dat voordeel teniet. Bij mijn broer trouwens ook een horrorverhaal zoals bij kar. Bij hen hebben de plaatsers o.a. in de waterleiding geboord.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 09:03   #2910   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Aangezien het hier toch over Ikea keukenkasten en houtbewerking gaat, graag wat advies.

Ik wil een bedhoofdeinde maken met aan de zijkanten kasten en in het midden wat opbergvakken voor donsdekens. Graag wil ik dit bovenaan aankleden met massief houten timmerpanelen, waarvan de middelste twee met scharnieren en gasveren geopend kunnen worden. Ik ben niet onhandig maar mijn gereedschap is beperkt, dus ik zou panelen op maat bestellen (vier keer 120 op 40 cm) en vervolgens zelf scharniergaten maken met een forstnerboor fzo.

Advies betreffende houtsoort en dikte? De latjes achter het bedhoofd zijn berken, dus ik zoek een lichte houtsoort. In de rest van het huis heb ik veel grenen gebruikt, maar dacht hier eerder aan beuken of eik.

Dwarslatjes plaatsen leek me alvast een goede start om scheeftrekken te voorkomen. Zit ik hiermee goed?
operator is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 09:16   #2911   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Beuk of eik is beide een goede keuze, ik ben het meeste fan van eik

Eiken meubelpanelen heb je in twee soorten: doorlopende planken, of kleine lamellen, met beide hun eigen uitzicht maar ook eigenschappen. Bij doorlopende planken zijn je dwarslatjes een goede versteviging, bij lamellen is dat overbodig, want (indien correct verlijmd) heffen die elkaars spanning op, en gaan dus weinig tot niet kromtrekken. Dikte is ook niet belangrijk, er zijn geen grote 'overspanningen', en komen weinig tot geen krachten op. 18mm is dus prima.

Voor beide houtsoorten is een goede behandeling belangrijk om verkleuren en vlekken tegen te gaan. Zeker aan beide zijden gelijk behandelen, dus voor het plaatsen, anders gaat het alsnog kromtrekken. Voor eik ben ik zeer tevreden van Trae-Lyx ultra mat, of Skylt.
Old 15-03-2021, 11:07   #2912   link
Rufus
PimpMeister

Ikea keukens plaatsen is tegenwoordig vrij simpel. Paar jaar geleden zelf gedaan en het belangrijkste is dat de lat de je tegen de muur vijst recht moet zijn. Daarna regel je de rest bij met de poten om het verder recht te zetten.
Onze wand +-12 meter. Niet alleen keuken maar hebben onze bureau zelf ineengestoken met keuken onderdelen. Werkblad en hangkastjes.
Old 15-03-2021, 20:57   #2913   link
SaveTheWhale!
Senior Member

SaveTheWhale!'s Avatar

Quote:
Hier ook zelf gezet, twee weekends aan bezig geweest. Heel veel keuken gekregen voor Ä8k, meeste bezoekers schatten dat het een 20k keuken is. Ik constant vijzen, boren en plaatsen terwijl mijn vrouw hele tijd bezig was de verpakkingen open te maken, vijzen in potjes te sorteren en zeggen wat waar moest

Voordelen: duidelijk, relatief gemakkelijk, budgetvriendelijk
Nadelen: je moet er tijd insteken om het uit te tekenen en de ikea planner is geen plezier, echt geen fan van hun plintjes (er tegen zitten met een stofzuiger en ze buigen al naar binnen), hier en daar moet je een DIY-oplossing zoeken die tijdsrovend is (bij ons front van vaatwas zelf aanpassen en zelf scharnieren infrezen voor frigodeur).

Enkel nog maar positieve verhalen gehoord over plaatsing door Ikea btw, je moet wat chance hebben blijkbaar.

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Ik zaag melamine met een 48t zaagblad, dat is voldoende voor die ts55. Met meer tanden ga je al trager moeten zagen, en ik weet niet of je de versie met toerentalregeling hebt ...
Tape op de onderkant heb ik nooit gebruikt. Meestal heb je aan melamine of HPL voor corpussen van kasten oid (enkel daarvoor heb ik het gebruikt) ook maar 1 zichtkant, dus als de niet zichtkant wat afgebrokkeld is is dat helemaal niet zo erg.

Als je echt zonder ondersteuning wilt werken ga je toch al naar 30mm of meer moeten gaan vermoed ik. 22mm buigt zeker nog door. Maar ondersteuning moet geen 'plaat' zijn, een strook multiplex van 40mm breed doet ook al heel veel, en de dikte van die strook is niet zo van belang (18mm is prima).

Ik weet niet van waar je ergens bent, maar als je iets wilt frezen, daar heb ik redelijk wat uitrusting voor. kleine en grote bovenfrees, tafel en topie, systeem voor gatenrijen, redelijk wat bits ... je mag dat altijd komen gebruiken, maar uitlenen doe ik niet, daar is het gereedschap te delicaat voor.
Alright, ook weer helemaal duidelijk. Nog een vraag: voor de korpussen en fronten wil ik 18mm nemen, hoeveel zou jij nemen voor de bodem en de zijkanten van lades? Mijn voorkeur gaat ook naar 18mm zodat ik maar 1 soort moet bestellen en alle overschotjes kan opzagen aan kleinigheden, maar dan zijn de lades wel mss te zwaar en stevig voor wat het maar is. Moet dan ook nog denken of ik ze langs onder/achter ineen vijs of met deuvels ga werken (zou dan nog moeten investeren in zo'n machine ook)
Old 16-03-2021, 06:12   #2914   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

18mm voor lades is prima. Voor de bodem wordt vaak dunner genomen (8mm), en in de zij- en achterkant ingefreesd.

Maar het liefst werk ik met een bestaand schuifladesysteem, zoals de ArciTech van Hettich:

Licht, strak, glijdt super goed, soft close, goed af te stellen, ook het front kan je nog nastellen ... maar reken wel 60 tot 100 eur / lade (zonder hout). Als bodem dien je hiervoor 16mm melamine te nemen, achterwand kan 16 of 18mm zijn (of een stalen achterwand die je bij hen kan bestellen). 16mm is te vinden in de betere houthandel.

Beslag van Hettich vind je bij Lecot, meest courante maten hebben ze wel op voorraad. Een goede webshop heb ik nog niet echt gevonden. In het begin kan het misschien wel wat puzzelen zijn met de maatvoering, maar alles staat vrij duidelijk in de cataloog op de site van Hettich, en als je vragen hebt stuur je maar een pb.

Last edited by Erik701; 16-03-2021 at 06:20.
Old 16-03-2021, 09:00   #2915   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Kookplaat met recirculatie of klassiek?

Ik kan nu nog een afvoer via de grond naar buiten steken. Help Shrimp, wat is de slimme oplossing?
Old 16-03-2021, 09:13   #2916   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Klassiek, zeker en vast. Het zal op termijn steeds minder voorkomen vanwege de strengere isolatie-eisen, maar het concept blijft logischer en efficiŽnter. Elke keukenbouwer die ik contacteerde toen de onze in de ontwerpfase zat, gaf aan dat klassiek afzuigen het beste werkt en het minste gedoe oplevert.
Old 16-03-2021, 09:32   #2917   link
Deff
!= Deffe

Sowieso afvoer naar buiten, maar ik dacht dat zo een buis nooit naar beneden mag lopen, dus in de grond is misschien niet het beste idee. Al ben ik zeker geen expert ter zake.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2021, 09:58   #2918   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Gewoon downdraft naar vloer, dan tegen muur naar omhoog door plat dak.
Old 16-03-2021, 11:19   #2919   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

We zijn in onze verbouwing eindelijk op punt dat we de living gaan aanpakken.
Huidige status: https://photos.app.goo.gl/fm8uCC4gqnAQPaS67

Graag jullie meningen of advies.
Het idee momenteel:
- schouw slopen, 't is te zeggen: het uitstekende stuk, zoals die houten balken en die pilaren en de haard zelf, wordt weggenomen, de schouw blijft zitten om geen structurele werken te moeten doen. Het stuk gemetselde muur dat je bovenaan ziet gewoon vlak trekken tot de grond. Zal dus sowieso nog stuk inspringen ten opzichte van de ramen.
- mogelijks een inbouw pelletkachel om huidige haard te vervangen. Iemand ervaring daarmee?
- raam en deur worden vernieuwd, muur wordt aan beide kanten eerst opgemetst, dus de deur verdwijnt (wordt ook nooit gebruikt)
- over volledige lengte van beide muren een lage kast
- muur achter tv springt links ook wat in, deze ook effen maken. Rechtse stuk is een draagmuur. Linkse stuk was vroeger een deur, momenteel gewoon afgedekt met hout. Daarachter zit de keuken. Daar zit ook een buis van zolder naar beneden, waar coax en netwerk kabel enzo doorlopen.
Waarschijnlijk daar ook gat voorzien, zodat ik met ventilator de warme lucht uit kast met versterker, langs daar kan laten wegblazen (dus naar achterkant keukenkasten, daar is goeie 10cm ruimte van vloer tot plafond)
Tv komt aan de muur, met ingewerkte kabelgoot.
- raam helemaal links op de foto is momenteel schuifraam, maar wordt nooit als dusdanig gebruikt, dus gaat gewoon vast raam worden

Stijl waar we naartoe willen is zoals dit: https://www.facebook.com/JDMinterieu...77162383659523

Out-of-the-box denken en dus volledig ander voorstel mag gerust
Thanks!
Old 16-03-2021, 21:20   #2920   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

geen designtip, maar ik zie geen verwarmingselementen

is er vloerverwarming? anders kijken om een element te voorzien

vb. vasco niva aan de wand naast de tv? https://www.saniweb.be/vasco-niva-so...9016-0000.html
(die lange elementen geven een fijne stralingswarmte af)

Ik zou de plafond ook proberen afwerken met gipsplaten erop te vijzen + vliespleister voor een vlakke afwerking (30 €/m≤ op bestaande vlakken)

ik zou ook het meubel van de keuken wegwerken achter een witte voorzetwand of afwerkingsplaat in wit om in elkaar over te gaan

ook de gordijnbakken zou ik in het vlak van de muur van de schouw proberen doortrekken. Bovenaan kan je eventueel een ruimte overlaten om ledstrips plaatsen gericht naar de plafond voor indirect licht.
https://store.yujiintl.com/collectio...flexible-strip

Dan heb je alles in strak wit afgewerkt, kan die lamp eventueel weg

waarom schuifraam of de deur niet behouden?

we hebben een gelijkaardige kast van het tv ook op een frame gezet van 10cm hoog met plinten, en bovenaan afgewerkt met een eiken afwerkingplaat. Ik zou ze ook centreren

dat zijn enkele ideetjes, k zou het eens moeten laten bezinken

Last edited by Freddie Wasbak; 16-03-2021 at 21:31.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules