Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-03-2021, 11:26   #2921   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

t zijn maar ideetjes, je kan het ook laten zoals het is, en gewoon de schouw afwerken en er een moderne gesloten haard in steken (iFire of dergelijk)
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2021, 11:28   #2922   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

weet er iemand welke automaten nodig zijn voor een elektrische laadpaal op termijn aan te kunnen sluiten?

ik las ook ergens dat je die laadpalen niet 3fasig zou mogen aansluiten? en type A beveiliging op je automaat moet hebben?

ik dacht om voorlopig deze te plaatsen:

https://www.zelektro.be/automaat-6ka...4m-mca432.html

Last edited by Freddie Wasbak; 17-03-2021 at 12:31.
Old 17-03-2021, 11:57   #2923   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

@Freddie Wasbak, merci.
Feedback:
- Verwarming: chauffages staan achter de zetel. Totaal 3 lange en zeer lage radiatoren. Die stonden er al toen we huis kochten, en laten staan uit budget overweging. Achteraf gezien hadden we beter bij vervangen vloer (van laminaat die aan alle kanten kapot was, naar klik-laminaat tegels gegaan) toch door de zure appel gebeten en de chape uitgebroken en vloerverwarming gelegd, maar ja. Achteraf is dat makkelijk gezegd.
Ander idee die ik heb is om langs de andere kant van de living zelf een open kast te maken, combinatie metaal en hout en daarin een inbouw airco te verwerken.
- Plafond: wordt zeker na alle werken (ramen vervangen en dus inderdaad de rolluikkasten terug goed zetten. Mogelijks met spanplafond, zodat dat in 1 dag kan afgewerkt worden.
De rolluikkasten langs beide kanten van schouw gelijktrekken met die muur, dat scheelt nu 10cm. Ik denk dat de 'overhang' dan veel te ver zal uitsteken en het niet mooi meer zal zijn.
- Keuken: probleem is dat het stuk witte muur enkele cm verder uitkomt dan de houten wand. Stomme reken- of denk-fout gemaakt bij bestellen van de keuken. Idee zou zijn om daar, in zelfde stijl als de ingebouwde kast aan andere kant living, een stuk kast te zetten. Hoog en smal, dus op de kop van de witte muur, ongeveer die breedte.
- Lamp: is oud Ikea ding nog van in vriendin haar appartement, moet sowieso weg eens we living vernieuwen. Misschien zo'n overhangende lamp met gebogen buis waarbij die dan gewoon vertrekt vanuit de hoek van de muur, tussen de 2 ramen.
- Kast: op kleine poten zetten, met plinten is een idee. De eiken afwerkingsplaat was ik ook van plan, hout dat ook in de inbouwkast zou terugkomen.
Ik dacht van beide muren zo in kasten te zetten, de muur van de haard dan misschien niet volledig. CreŽert direct heel wat opborgruimte.
- Deur of schuifraam: komen uit in de voortuin. Zoals gezegd hebben we die op 5j tijd nog nooit gebruikt. Schuifraam slechts 1x tijdens de Ronde van Vlaanderen, om daar te bbq'en met vrienden terwijl we tv keken
Old 18-03-2021, 09:12   #2924   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
weet er iemand welke automaten nodig zijn voor een elektrische laadpaal op termijn aan te kunnen sluiten?

ik las ook ergens dat je die laadpalen niet 3fasig zou mogen aansluiten? en type A beveiliging op je automaat moet hebben?

Bij mij zit de paal achter deze: https://www.se.com/be/nl/product/R9F...mogen%3D3000a/, lijkt mij op het eerste zicht quasi identiek.

Wat betreft je aansluiting over 3fasig. Ik krijg hier ook conflicterende antwoorden over. De installateur vertelde mij dat ik monofasig was aangesloten. Maar bij 220v en 16A haal ik 6kW aan de laadpaal, dus voor zover ik het begrijp moet dat toch 3 fase zijn aangesloten?
Installatie gebeurde bij mij door Unit T, in onderaanneming door Blue Corner, en dat is toch bijzonder schrijnend verlopen. De uitleg van de technieker die op voorhand een site survey kwam doen strookt totaal niet met wat de effectieve installateur achteraf heeft gedaan (manier van aansluiten tov kast/meter) en de installateur zijn verhaal begrijp ik dus ook niet helemaal.

Verder ben ik er al in geslaagd van de zekering van 1 van mijn fasen te overbelasten tijdens het koken (is hier ook elektrisch), dus de 'intelligentie' van de laadpaal lijkt tegen te vallen. Volgens mij is die component gewoon niet geplaatst. Twee dagen later kreeg ik vanzelf een email van Unit T dat ze een probleem hebben vastgesteld bij mijn installatie en volgende week komt er een andere technieker langs...

Last edited by Deff; 18-03-2021 at 09:23.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 16:42   #2925   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Roswell View Post
We zijn in onze verbouwing eindelijk op punt dat we de living gaan aanpakken.
Huidige status: https://photos.app.goo.gl/fm8uCC4gqnAQPaS67
Ok 't is beslist ik wil nooit kinderen
rooz is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 17:29   #2926   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Of ne koersfiets.

Nee, met kinderen kan het ook anders. Die van ons heeft zijn hoekje, haalt af en toe iets om mee te spelen op de salontafel, maar legt het ook mooi terug. Nog geen twee jaar, en kan al prima opruimen. Er staat alleen zo'n klein zeteltje voor hem, in de stijl van onze zetel, van waaruit hij TV kijkt.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 19:46   #2927   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Ok 't is beslist ik wil nooit kinderen
De wereld is je dankbaar.

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Of ne koersfiets.
Nee, met kinderen kan het ook anders.
Helaas geen andere ruimte om op de rollen te fietsen, of 'k zou het in de (niet aanpalende) garage moeten doen. Nu kan ik fietsen en toch tegelijkertijd de kinderen in de gaten houden mocht dat nodig zijn.
En wat is er zo fout aan onze living qua kinderen dan? Op feit na dat ze veel te veel speelgoed hebben.
Old 19-03-2021, 09:42   #2928   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Uw living wordt helemaal gedomineerd door de aanwezigheid van uw kinderen. Al dien speelbrol, die zetelkes, die tekeningen aan de muren, precies alsof uw kinderen uw living ingericht hebben. Gij vindt dat niet erg maar sommige mensen houden het toch liever wat smaakvoller dan een kinderkamerliving.

in b4 ALS GE ZELF GEEN KINDEREN HEBT SNAPTE DAT NIET
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2021, 10:09   #2929   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Dat is net ook het punt van de living herinrichten hť. Alle speelbrol die nu wat overal ligt, ofwel centraliseren naar 1 kant, ofwel opgeruimd in de kasten.
Old 19-03-2021, 12:32   #2930   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post

Opgelet. Er is meer nodig dan een automaat voor een laadpaal. Elke laadpaal moet ook nog een afzonderlijk 30ma differentieel hebben.
Het is trouwens over dat differentieel waar het type beveiliging over gaat. Standaard is dit type A. Voor laadpalen zou een type B nodig zijn (kost 500 euro ofzo). Als je dit na je hoofddiff zet moet je die in principe ook vervangen door type B.
Oorzaak hiervoor is dat er mogelijk DC fouten (>6ma) kunnen optreden en een differentieel type A dan niet meer goed kan functioneren.

In sommige laadpalen zit een beveiliging tegen die DC fouten ingebouwd en zou je een differentieel type A kunnen gebruiken. Officieel (voor laadpalen staat er nog niets in het AREI, ze zijn er wel mee bezig) mag dat in principe niet maar keurders laten het normaal wel toe.

Er is nog wel meer te vertellen hierover, zie link of Google.
https://www.techlink.be/media/731752...nos7E-0rz9Bj7S
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2021, 17:45   #2931   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

ok, dus nu een automaat inbouwen in de huidige kast is voorlopig genoeg

als ik een laadpaal ga plaatsen, moet daarvoor nog een aparte kleine kast voorzien worden met daarin per paal nog een differientiaal (zodat ik mijn keuring haal)

ide
aal
Old 20-03-2021, 19:51   #2932   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik heb 2 Veluxen aan elke kant van het zadeldak. Die zitten hoog en hebben eigenlijk enkel een functie om licht in de zoldernok/traphal te brengen, ik kan er wel bij maar dan moet ik op een ladder klimmen en dat is onhandig.

Ik zou 1 Velux willen voorzien van een buitenzonnescherm. Omdat daar eigenlijk de hele dag de zon op staat en dat voel je.

Opties:

- Handmatige zonnewering van Velux zelf (90 euro) of Itzala (50 euro).
- Automatische zonnewering met zonnepaneel in scherm van Velux (450 euro). Bediening is dan via afstandsbediening.

Zou ik niet gewoon de handmatige nemen en dat altijd naar beneden laten (toch in de lente/zomer)? Betwijfel de meerwaarde van de automatische variant. Of ben ik mis?
Old 20-03-2021, 21:34   #2933   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

is er ook geen bekabelde versie beschikbaar die minder kost dan de full autonome versie?

lijkt me anders een mooi tussenscenario

https://dakraamkopen.be/product/mml-...tstroom-nieuw/

is wel nog altijd €260 + nieuwe kabel leggen en afwerken, zit je ook al snel aan dat bedrag van die autonome

geen idee als je die manuele altijd naar beneden wil doen wat dat van lichtopbrengst geeft dus wat het nut dan is
Old 23-03-2021, 10:01   #2934   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik heb een vraag. We hebben een nieuwbouw gekocht die we gaan laten zetten door een bouwpromotor. Op het lastenboek staat er standaard een regenwaterput van 5000 liter inbegrepen, wat een beetje weinig is omdat we links en rechts vernemen dat het niet voldoende is.

We hebben de prijzen opgevraagd voor een grotere regenwaterput:
- 7.500 liter = €780 excl. BTW
- 10.000 liter = €1.105 excl. BTW
- 15.000 liter = €1.968,75 excl. BTW + omdat er een hoge grondwaterstand is, moet er voor deze grote regenwaterput ook een drukplaat gelegd worden. Dit kost €675 excl. BTW. In totaal dus €2.643,75 excl BTW

De meerprijs voor een put van 15.000 liter tov een 10.000 is wel erg duur, en we zijn geneigd om te gaan voor die put van 10.000 liter. Is dit voldoende?
Old 23-03-2021, 10:12   #2935   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Uw regenput moet afgestemd worden op het oppervlakte van uw dak. Als je een te klein dak hebt en een te grote regenput zal die nooit overlopen en zal de waterkwaliteit naar beneden gaan.

Je kan ook altijd 2 kleinere putten steken die met elkaar verbonden zijn. Kan goedkoper zijn.
Old 23-03-2021, 10:12   #2936   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Wij hebben een van 10.000liter, daar zit de wasmachine en toiletten op. Nooit leeg gestaan tot nu toe, al was het met die zeer warme zomers soms eens kantje boord.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 10:14   #2937   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wat is je intentie om te doen met het regenwater? Toilet? Wasmachine? Was je veel je auto (en ga je dat doen met regenwater)? Hoe groot is je gazon en wil je dat die altijd mooi groen is of kan je het verdragen dat je met droogte met een bruine gazon (of bruine plekken) zit en het herstelwerk nadien? Heb je een groentetuin, of plan je die?
kar is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 10:19   #2938   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Regenwater is voor toilet, wasmachine en we willen zo weinig mogelijk stadswater gebruiken. Voor het gazon zou dat ook handig zijn, dat die niet bruin wordt. Geen groententuin voorlopig.
Old 23-03-2021, 10:44   #2939   link
piotke
Senior Member

Of je plaatst er 2 van 7500...Dat is 2x de prijs, en een beetje buizen werk extra.
piotke is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 10:47   #2940   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Aangezien die putten onderaan gekoppeld worden zit je met iets meer kans op lekken. Dus een goede plaatsing (dat vraagt tijd en precisiewerk) is dan wel aangewezen.
kar is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules