Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 18-03-2021, 09:02   #81   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Ik had het over de Appartamento + Niche Zero hť Santa.
Die Domobar nog nooit van gehoord eigenlijk.
Kwaliteit is 1 iets maar als je 1000+ euro uitgeeft voor iets dat constant in het zicht staat, dan kies je ook beter voor iets wat je mooi vindt imo.

Maar soit, Barista Express als tussenstap is nog steeds een optie.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 09:10   #82   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Ik had het over de Appartamento + Niche Zero hť Santa
Ok daar had ik precies overgelezen.
Ja da's inderdaad wel nog een prijsklasse verschil, daar zou ik nu ook niet direct mee starten. Maar inderdaad wel een schoon vooruitzicht om ooit te kopen als het over een paar jaar nog steeds uw hobby is.
Old 18-03-2021, 09:12   #83   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Als ge de Niche Zero te pakken krijgt, lal. Moeilijker dan tickets voor Tomorrowland.
Old 18-03-2021, 09:15   #84   link
radje
wadist

radje's Avatar

ZO NICHE IST DAN PRECIES NIE HE SANTA GRTS

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 09:17   #85   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Als ge de Niche Zero te pakken krijgt, lal. Moeilijker dan tickets voor Tomorrowland.
Ja ewel hoe komen die fuckers op reddit daaraan
Old 18-03-2021, 10:01   #86   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

En wat is het voordeel van al die dure prutsen eigenlijk vergeleken met een machine van €300?

https://www.coolblue.be/nl/product/8...xoC4skQAvD_BwE
CSM is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 10:05   #87   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Je kan elk klein detail aanpassen en beweren dat je dat proeft

(Kmoet wel zeggen dat de koffie die mijn kameraad als halve barista maakt, veel lekkerder is dan mijn dagelijkse potjes. Al vraag ik me af of dat niet gewoon vooral aan de bonen ligt)

Last edited by Turtle; 18-03-2021 at 10:17.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 10:11   #88   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Drinkt gulder dan nooit geen gewone koffie ipv die geconcentreerde shots?
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 10:18   #89   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Asbakwater bedoel je
Old 18-03-2021, 10:20   #90   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
En wat is het voordeel van al die dure prutsen eigenlijk vergeleken met een machine van Ä300?

https://www.coolblue.be/nl/product/8...xoC4skQAvD_BwE
Hangt er vanaf wat het doel is.
Als je gewoon no fuss wilt en degelijke koffie wilt drinken, is zo'n volautomatische machine zeker degelijk. Al zou ik persoonlijk eerder voor de De'Longhi gegaan zijn die hier eerder gepost was dan voor deze Philips.

Als je het eerder ziet als een hobby en ermee wilt experimenteren en inderdaad prutsen met alle kleine factoren zoals maalgraad, ratio water/koffie, enz, kunt ge steeds hoger en hoger gaan.
Zoals bij veel hobbies is er wel een sterke factor van diminishing returns aanwezig. Van het moment dat ge boven een bepaalde prijs gaat moet ge echt al een pak meer gaan uitgeven om nog veel verschil te gaan proeven. Maar ja, echte fanaten hebben dat er dan voor over, zeker?
Old 18-03-2021, 10:40   #91   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Volgens mij zijn de tiers ongeveer zo:

F Kwil gewoon warme drank met cafeÔne => voorgemalen koffie uit de supermarkt en ne koffiezet
E De koffie mag lekker zijn maar ik hoef geen poeha => een niet-al-te-dure-maar-tcoh-degelijke koffiemolen en koffie opgieten
D Kwil gewoon een constant en goed resultaat, het milieu kan me niet schelen => Nespresso
C Kwil minder afval, maar toch een goed resultaat met weinig moeite => volautomaat gelijk de De'Longhi
B Kwil gepassioneerd prutsen en zie het als een beginnende hobby maar wil nog eerst efkes zien of de passie blijft => zoiets als de Breville Barista Express
A Ik ben toch al efkes bezig en vrij zeker van de passie => degelijk espressomachien en duurdere grinder
S Kben ne zot en al jaren gepassioneerd door espresso als hobby => go wild, spendeer er veel teveel aan
S+ James Hoffmann

Edit: Qua smaak zou ge kunnen argumenteren dat tier B lager moet staan, want als ge het pas aan het leren zijt en alles manueel doet, kunt ge nog zeer wisselende resultaten hebben.
't Is echt zot hoeveel verschil er bij espresso qua smaak kan zijn bij een grammeke meer of minder, of bij een slecht verdeelde en getampte koffiepuck.
En dan gaan automatische machines een constanter, degelijk resultaat geven.

Last edited by Mr. Santa; 18-03-2021 at 10:55.
Mr. Santa is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 11:11   #92   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wat is het verschil tussen ne koffiezet en zelf opgieten?
Old 18-03-2021, 11:19   #93   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Aww yiss, 200% D hier. C zou nog lukken, maar het volautomatische toestel van mijn vader (Delonghi) was vaak kapot en het neemt bovendien veel plaats in. Ik zou ook het comfort en ruime assortiment van Nespresso te hard missen. Sorry milieu.

(ik ga wel met de fiets werken!)
Old 18-03-2021, 11:27   #94   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Wat is het verschil tussen ne koffiezet en zelf opgieten?
Bedoelt ge qua smaak? Bij een koffiezet is de contacttijd tussen uw water en uw koffie minder lang dan wanneer ge manueel opgiet zoals bij een Chemex ofzo. Langere contacttijd = meer extractie van oliŽn, vollere, meer genuanceerde smaak.

Wat niet betekent dat koffie uit een koffiezet per se slecht is. Met goeie versgemalen bonen uit een degelijke molen kunt ge ook met een koffiezet een goed resultaat krijgen.
Een degelijke koffiemolen, een maalgrofheid die is aangepast aan uw manier van koffie maken en degelijke bonen zijn eigenlijk de belangrijkste factoren om goeie koffie te hebben.
Old 18-03-2021, 11:40   #95   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Is dat dan omdat je met een andere filter werkt in een chemex? Want op zich is het toch gewoon water dat op losse gemalen koffie valt en er door dringt? Ik zou dan zelfs denken dat het bij druppelsgewijs (koffiezet) langer contact heeft dan dat je er alles meteen opsmijt door op te gieten.
Old 18-03-2021, 11:46   #96   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Kunde trouwens linken naar artikels over nespresso en recryclage?

Want het geen ik meestal als tegen argument is:
- er bestaan ook capsules van andere merken die niet recycleerbaar worden
- meeste mensen maken geen gebruik van het recyclage programma

En de pro-argumenten zijn meestal rooskleurig propaganda van nespresso over hun recyclage programma Tenzij het argument is dat recycleren op zich altijd onnodig verspilling is, dan is het checkmate nespresso.

Mijn alternatief zou een fancy volautomatische machine zijn, ik wil geen hobby maken van koffie.
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 12:08   #97   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Zijn er voor nespresso machines niet al lang hervulbare capsules? Nog veel milieuvriendelijker ťn ofwel goedkoper ofwel betere koffie, naargelang je meug.
Old 18-03-2021, 12:14   #98   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Zijn er voor nespresso machines niet al lang hervulbare capsules? Nog veel milieuvriendelijker ťn ofwel goedkoper ofwel betere koffie, naargelang je meug.
Ja idd, alleen niet zo populair precies? Wie probeert het eens?
logion is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 12:15   #99   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
Quote:
Originally Posted by kar View Post
Is dat dan omdat je met een andere filter werkt in een chemex? Want op zich is het toch gewoon water dat op losse gemalen koffie valt en er door dringt? Ik zou dan zelfs denken dat het bij druppelsgewijs (koffiezet) langer contact heeft dan dat je er alles meteen opsmijt door op te gieten.
Quote:
I would say that Chemex coffee is drip coffee done teutonically. (I think Iím clever. Iím probably wrong.) That is, itís done in a very thorough way with attention to detail. If you are following the directions, you use the special Chemex filter (unbleached lab filter paper; this will be important later), you heat the water to a very precise temperature, you first wet the grounds to make them bloom and then you carefully pour hot water over the grounds such that they are all used in the brew.

Automatic drip coffee makers do the same thing, except automatically - they heat the water, they use a special nozzle to spray the hot water over the grounds, and the resultant coffee drips through the filter paper. The difference being that, well, most automatic drip coffee makers are crap. They donít heat to a very precise temperature, the nozzles donít distribute water as evenly as they ought to, they donít let the grounds bloom, and the filter paper is not exactly the highest quality.
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 12:15   #100   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

mja, dan is heel de gemakkelijkheid ervan ook weg en gaat het richting hobby
frenzal is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules