Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 18-03-2021, 12:18   #101   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
Reviews van vele van die hervulbare capsules zijn ook niet meteen heel positief. Al zou ik een dergelijke alternatief ook wel zien zitten als het effectief wat deftig werkt.

Smijten er hier mensen hun fake nespresso capsules trouwens ook bij nespresso binnen?
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 12:33   #102   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Nog maar 1 keer bij nespresso zelf binnen gebracht. Vroeger had ik een ups pickup point vlakbij waar ik ze ook kan droppen maar meestal geef ik ze gewoon mee aan de koerier die nieuwe lading komt brengen.
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 12:35   #103   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Is dat dan omdat je met een andere filter werkt in een chemex? Want op zich is het toch gewoon water dat op losse gemalen koffie valt en er door dringt? Ik zou dan zelfs denken dat het bij druppelsgewijs (koffiezet) langer contact heeft dan dat je er alles meteen opsmijt door op te gieten.
Het feit dat er meer water ineens wordt opgegoten, zorgt er ook voor dat ge meer warmtemassa hebt dan bij een koffeiezet. Meer warmtemassa = meer extractie. Het geheel van de koffie is langer in contact met het geheel van het warme water.

En de factoren die Pleun zegt, zijn ook belangrijk: bij pour over kunt ge laten bloomen, en hebt ge veel van de factoren zelf in de hand. Bij een koffiezet is het meestal te nemen of te laten wat de machine doet, en als het dat niet goed doet, is de kans op echt goeie koffie lager. Er zijn inderdaad ook koffiezetmachines die pour over beter gaan simuleren (met bloom) en waar ge de temperatuur beter kunt instellen enzovoort.

Maar opnieuw, zelfs met een gewone koffiezet hoeft de koffie niet per se slecht te zijn. Goeie bonen die versgemalen zijn met een aangepaste maalgraad zijn eigenlijk belangrijker, imo.
Old 18-03-2021, 12:41   #104   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Tenzij het argument is dat recycleren op zich altijd onnodig verspilling is, dan is het checkmate nespresso.
Ik zal vanavond eens zoeken, maar ik denk inderdaad dat dat argument het zwaarste doorweegt. Het recycleren kost energie, en dat had niet moeten gebeuren wanneer ge gewoon bonen koopt. Een beke zoals flessenwater kopen. Ja, die lege flessen kunt ge meegeven met de PMD-zak, maar gewoon water van de kraan + een filter is ecologisch sowieso beter.

Dat, en het feit dat Nespresso zeer ontransparant is en ge maar moet geloven wat ze zeggen.
Old 18-03-2021, 12:46   #105   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
maar gewoon water van de kraan + een filter is ecologisch sowieso beter.
Een filter voor leidingwater in BelgiŽ

Wel snel aan gewent hier. Leidingwater + sodastream.
We waren eerst van plastiek naar glazen flessen, maar dat is eigenlijk belachelijk duur en teveel gesleur voor iets wat gewoon uit de kraan stroomt.
Old 18-03-2021, 12:52   #106   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Een filter voor leidingwater in BelgiŽ
Voor de smaak neem ik aan. In Brussel bv. kan je leidingwater bijna gebruiken om je muren te plamuren, dan doet filteren wel heel wat met de smaak. Al maakt het mij persoonlijk weinig uit.
Old 18-03-2021, 12:56   #107   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik heb ook een Britta gehad, maar vond die smaak beduidend minder.
Het enige waarvoor ik mss nog zou filteren, is enkel voor de waterkoker/koffiemachine voor de kalk.
Old 18-03-2021, 12:59   #108   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Ik heb ook een Britta gehad, maar vond die smaak beduidend minder.
Raar, ik vind het gefilterd net lekkerder. En het helpt inderdaad tegen de kalkaanslag bij de waterkoker en espressomachine.

Quote:
naar glazen flessen, maar dat is eigenlijk belachelijk duur en teveel gesleur voor iets wat gewoon uit de kraan stroomt.
+ er is meer CO2-uitstoot om die flessen te vervoeren omdat glas zwaarder is dan plastic.
Old 18-03-2021, 13:34   #109   link
radje
wadist

radje's Avatar

waarom zou ik de coke uit ons antwerps water filteren

geeft de koffie 's morgens nog dat extra oempf

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 13:54   #110   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Wij hebben dit machine. Niet voor de puriteinen, maar doet zijn werk en voor mijn smaakpapillen is dat meer dan genoeg.

Wij zijn ook net begonnen met die capsules bij te houden voor recyclage, maar zo te horen haalt dat weinig uit . Als dit versleten is, zullen we eens zien naar een milieuvriendelijke variant dat weinig onderhoud vraagt.
Old 18-03-2021, 13:54   #111   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Het feit dat er meer water ineens wordt opgegoten, zorgt er ook voor dat ge meer warmtemassa hebt dan bij een koffeiezet. Meer warmtemassa = meer extractie. Het geheel van de koffie is langer in contact met het geheel van het warme water.

En de factoren die Pleun zegt, zijn ook belangrijk: bij pour over kunt ge laten bloomen, en hebt ge veel van de factoren zelf in de hand. Bij een koffiezet is het meestal te nemen of te laten wat de machine doet, en als het dat niet goed doet, is de kans op echt goeie koffie lager. Er zijn inderdaad ook koffiezetmachines die pour over beter gaan simuleren (met bloom) en waar ge de temperatuur beter kunt instellen enzovoort.

Maar opnieuw, zelfs met een gewone koffiezet hoeft de koffie niet per se slecht te zijn. Goeie bonen die versgemalen zijn met een aangepaste maalgraad zijn eigenlijk belangrijker, imo.
Eerlijk gezegd ben ik geen koffiedrinker (ik ben zo een thee heretic) maar mijn vriendin wel en ben dus wel al een half jaar aan het zoeken hoe ik haar koffie-experience te verhogen. Ik basseerde me daar vooral voor op deze videos:

Last edited by kar; 18-03-2021 at 14:26.
kar is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2021, 14:13   #112   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja lap, nu wil ik een bonavita
Old 18-03-2021, 16:59   #113   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Mooie samenvatting, en hij haalt inderdaad de drie basiszaken aan die volgens mij het grootste verschil kunnen maken zonder al te veel investing in tijd, oefening of geld.

Al zou ik ze wel anders rangschikken:
bonen zelf malen > vers gebrande bonen >> gefilterd water

Als de bonen niet ŗl te lang geleden zijn gebrand, is het makkelijker om een grote jump in kwaliteit te krijgen door ze zelf te malen vs voorgemalen koffie te kopen.
Het verschil tussen gefilterd water en ongefilterd water is er, maar imo een pak minder groot dan vers gemalen versus voorgemalen.

Ah ja en die Bonavita is inderdaad een voorbeeld van een koffiezetapparaat done well.
Sage/Breville maakt ook ne goeie koffiezet:

Als ge uw vriendin haar koffieervaring wilt laten verhogen, kan ik het youtube-kanaal van James Hoffmann ten zeerste aanbevelen.
Al gaat hij soms wel heel erg ver in het pedante.
Old 20-03-2021, 07:21   #114   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Wat is de beste koffie voor tiramisu
Old 20-03-2021, 07:35   #115   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Italiaanse koffie
rooz is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2021, 10:51   #116   link
oblo
~MOAI!

oblo's Avatar

Ik drink gewoon whatever er uit automaat op't werk komt gelijk ne normale mens.
Old 20-03-2021, 12:15   #117   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Als ge uw vriendin haar koffieervaring wilt laten verhogen, kan ik het youtube-kanaal van James Hoffmann ten zeerste aanbevelen.
t is met koppelteken: koffie-ervaring

of ben ik mis?
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2021, 12:16   #118   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

we hebben hier ook zo'n machine zoals in santa zijn post, maar dan van een ander merk

https://www.klarstein.co.uk/Kitchen-...Glass-can.html

met goede bonen in geeft dat prima koffie, al ziet die Sage Precision Brewer er wel wat beter uit

dat bestond precies nog niet 4 jaar geleden, want k heb daar toen wel best wel even naar zitten zoeken

boontjes vers malen is inderdaad al een grote stap vooruit, gefilterd water ben ik mee gestopt uit luiheid :s
Old 20-03-2021, 12:30   #119   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hoe zit dat met onderhoud? Die maler, blijft dat wat proper? Ik lees vaak dat all-in-one apparaten wat last hebben met gemalen koffie in de toevoer van maler naar filter soms nat wordt en verstopt geraakt. Niet te veel koffiegruis rond de machine bij het malen?
kar is online now   Reply With Quote
Old 20-03-2021, 12:38   #120   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Hoe zit dat met onderhoud? Die maler, blijft dat wat proper? Ik lees vaak dat all-in-one apparaten wat last hebben met gemalen koffie in de toevoer van maler naar filter soms nat wordt en verstopt geraakt. Niet te veel koffiegruis rond de machine bij het malen?
ik gebruik hem al enkele jaren en nog nooit iets aan moeten doen

t is zoals oldschool manueel koffiezetten

die circuits zijn volledig gescheiden: de gemalen boontjes vallen op je koffiefilter van boven (net zoals je vroeger schepjes koffie in je filter deed), en dan wordt er water over gedruppeld (zoals je er je water over zou gieten)

veel robuuster dan die jura's die ik soms gebruik op de werkplek met allerlei sensoren met foutmeldingen
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules