Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 23-03-2021, 12:49   #2941   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik heb eentje van 10.000 liter, en die is vaak leeg. Zodra we wat beginnen te sproeien in de tuin is die leeg. En dan niet voor gazon, maar vooral voortuin, planten, haag, ... die ook water nodig hebben. Hier hangen daar enkel de toiletten op. In de winter natuurlijk nooit een probleem.

Bij de bouw een put van 15.000 liter overwogen, maar die werd in verhouding met 10.000l heel duur owv speciaal transport dat benodigd was.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 13:44   #2942   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Antwoord van bouwbedrijf:

Quote:
Stijn (projectleider) had zonet contact met de grondwerker.

Het is nog steeds interessanter en minder kans op 'miserie' als je meteen een put van 15.000 liter plaatst.

1x 10.000 liter = €1.105 excl. BTW
1x 15.000 liter = €2643,75 excl. BTW. incl drukplaat
2 x 7.500 liter = €2.980 excl. BTW. incl drukplaat
2 x 10.000 liter = €3.655 excl. BTW incl drukplaat
Ik weet niet wat nu de interessantste keuze is, de prijs en het onderhoud in rekening nemende. Met 1 put wordt het niet eenvoudig om deze te reinigen want op een bepaald moment moet die leeg zijn.

Foto met doorsnede van onze woning, om een idee te hebben van de wateropvang: https://i.imgur.com/2pQIwTv.png. Woning zelf is een goede 7 meter breed.

Last edited by Tyrael; 23-03-2021 at 14:11.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 14:26   #2943   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Dus voor 5000 liter extra betaal je minstens 1800 eur extra. 5000 liter kost je nu pakweg 20 eur, dus voor 1800 eur meer mag je ton al 90 keer leeg zijn.
Old 23-03-2021, 14:59   #2944   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Eigenlijk is 5000 liter extra €1105*1.21 = 1337,05 euro duurder. Mijn gevoel zegt me dat 10.000 liter de beste keuze is naar budget en gebruik toe. Al de rest is 2x tot 2.5x zo duur.

Last edited by Tyrael; 23-03-2021 at 15:05.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 15:38   #2945   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Dus voor 5000 liter extra betaal je minstens 1800 eur extra. 5000 liter kost je nu pakweg 20 eur, dus voor 1800 eur meer mag je ton al 90 keer leeg zijn.
Als iedereen zo redeneert gaan we natuurlijk nog jaren met een grondwater/drinkwaterprobleem zitten in de zomer.
kar is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 19:47   #2946   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Wij gaan 2 waterputten van 10.000 liter steken. Eentje voor WC/Wasmachine/Intern (binnen) gebruik en eentje voor de tuin etc.(buiten). Niet aan elkaar verbonden maar wel de mogelijkheid om binnen de pomp voor binnen op de put van buiten aan te sluiten.

Het grote voordeel dat wij hebben is dat wij wel heel wat m2 aan dak/afdak hebben, incl de helft van dat van onze buren. (Buren hun regenwaterafvoer voor het voorste gedeelte van hun dak is aangesloten op onze regenwater afvoer, en zij gaan nooit dat deel kunnen aansluiten op hun eigen regenwaterput omdat ze dan hun vloer binnen moeten opbreken.)

In meerprijs was dat iets van een 500 euro extra omdat ze er zo twee op 1 camion passen.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 19:55   #2947   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Dan is dat natuurlijk veel interessanter. Wij hebben het bekeken en vanuit het budget besloten dat we die van 10.000 gaan nemen, en geen van 15.000/20.000 omdat ze gewoon te duur zijn en we dat geld eigenlijk in het huis zelf kunnen steken. In de toekomst kunnen we er nog wel een put bij steken mocht dat nodig zijn. Of een kleine regenwaterput bij het tuinhuis, dat kan ook.
Old 23-03-2021, 20:19   #2948   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Later nog een bijsteken doe je niet veel, tenzij je een camion daar kan krijgen zonder dat die zaken zoals een tuin of een oprit of een haag moet kapotrijden. Om nog niet te spreken van het grondverzet.

dood, hebt ge dan ook 2 pompen gezet? Of schakelt ge die pomp manueel elke keer om?
Old 24-03-2021, 06:02   #2949   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Als iedereen zo redeneert gaan we natuurlijk nog jaren met een grondwater/drinkwaterprobleem zitten in de zomer.
Dat dacht ik bij het plaatsen van een dure warmtepomp ook: laten we ook een beetje ecologisch denken. Maar daarvoor wordt ik nu beboet. Dus veel goesting heb ik er niet meer in.

Last edited by Erik701; 24-03-2021 at 06:43.
Old 24-03-2021, 06:34   #2950   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Niet dat ik u au fond ongelijk geef, Erik, maar daar zit 'm het venijn voor de komende decennia. De enige manier waarop men mensen enigszins richting meer ecologische oplossingen heeft kunnen duwen is door hen daar financieel voor te belonen. Terwijl het alleen maar geld kost. En steeds meer geld zal kosten. En elke dag noodzakelijker wordt.
Old 24-03-2021, 06:59   #2951   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ik volg je wel Potenza, maar het spel moet wel eerlijk gespeeld worden. Voor mijn warmtepomp werd ik niet beloond, ik rekende op een tvt van minimum 20 jaar. Nu moet ik er gewoon veel meer voor betalen, en is het onmogelijk om die investering ooit terug te verdienen.

Er zijn zoveel regeltjes die ons opgelegd worden, die in een aantal gevallen geen steek houden. Common sense is soms ver te zoeken. Ik ben het echt beu.

Kijk naar de markt van de hybride wagens: de overheid moedigt ze aan, maar 80% wordt zelden of nooit in de stekker gestoken (zo blijkt bij ons op het werk, officiele cijfers heb ik niet), dus zijn het gewoon zware benzinewagens, die wel een fiscaal voordeel krijgen.

Wij bouwden in een splinternieuwe straat, waarlangs ze een beek gegraven hebben, die uitmondt in een 'wadi', een natuurlijke infiltratieput. Het doel van die beek was om het regenwater van alle aangrenzende percelen op te vangen. Wij hebben mee betaald voor de aanleg van die beek, en de brugjes voor alle opritten, de haag er rond, ... was een redelijk stevige meerkost bij de aanleg van de weg. Maar toen wij, nog geen jaar later, onze bouwaanvraag indienden, moesten we absoluut nog een infiltratieput plaatsen, dat was de wet. Dus wat is het nut van die beek nu?

Laatst moest ik een boete betalen voor ontbossing van een perceel. Akkoord, ik had een fout gemaakt, en de struiklaag (vogelkers) en dode bomen verwijderd. Ik dacth dat dat mocht, blijkbaar niet. Ik ben akkoord met die boete. Maar de vermenigvuldigheidsfactor van die boete wordt bepaald aan de hand van de bomenlaag, terwijl ik beboet wordt omdat ik de struiklaag (vogelkers, dus onkruid) heb verwijderd. Ik heb dus moeten betalen voor alle bomen op heel het perceel. En nu word ik zelfs verplicht om de bomen ook te verwijderen, want over 5 jaar gaat dat dossier van ANB naar de lokale overheid, en als ik dan nog een boom wil verwijderen (ook als is het een dode boom), moet daar een vergunning voor aangevraagd worden. En moet er (OPNIEUW!) voor betaald worden. Terwijl ik al compensatie voor alle bomen betaald heb.

Ik heb zo nog een aantal voorbeelden, maar niemand wil er naar luisteren. Ze volgen gewoon allemaal de regeltjes, zonder eens naar een individueel geval te willen kijken of te luisteren.

Ik moest niet financieel aangemoedigd worden om 'ecologisch' te denken en te handelen. Maar ik ben er meermaals gewoon voor afgestraft. En dat ben ik echt beu.

/rant

Last edited by Erik701; 24-03-2021 at 07:03.
Old 24-03-2021, 07:28   #2952   link
Matthias
*snore*

Erik is het beu!

Ik vraag mij al een tijdje af of ik geen sociopaat ben. Zonnepanelen: ✅. Warmtepomp: ✅. Boos: ❌ Wat doe ik verkeerd?

Soit, kar, een te grote regenput is nu ook niet nuttig hé. Beter een put in verhouding tot noden en infiltratie op de overloop, toch?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 07:53   #2953   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post

Foto met doorsnede van onze woning, om een idee te hebben van de wateropvang: https://i.imgur.com/2pQIwTv.png. Woning zelf is een goede 7 meter breed.
Die auto in die doorsnede toont toont exact waarom wij dat niet wouden. Een erg lompe gast in huis. Daar hadden we de ruimte niet voor over.

Onze put is 5000L. Hebben geleerd dat we onze filter moeten kuisen af en toe, anders geen water meer en dan kan je gaan rondsleuren met emmersom uw kakskes weg te spoelen.
Ben er wel blij mee.
acku is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 09:28   #2954   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Soit, kar, een te grote regenput is nu ook niet nuttig hé. Beter een put in verhouding tot noden en infiltratie op de overloop, toch?
Waarom? Je gooit er toch al een smak geld tegenaan want Tyrael is nu enkel en alleen naar zijn betonnen put aan het kijken maar de grootste kost hier waren al de buizen, bochten, alpex en de pomp zelf. Dat was gemakkelijk nog eens het dubbele van de put. Toegegeven, ik heb een volledig maatwerk systeem maar ik heb het dan ook zelf gezet.

Enfin, een put, tenzij je veel meer gebruikt dan dat het regent tov je dakoppervlak, zal altijd overlopen. Je betaalt dus eigenlijk puur voor je reserve. Je moet inderdaad zien dat je reserve groot genoeg is om je verbruik te overbruggen (alsof het een batterij is) maar door wat extra te voorzien geraak je ook gemakkelijker door een droge zomer. En die droge zomers gaan meer en meer voorkomen. En geregeld lees je toch artikels dat ze in de toekomst grote problemen verwachten met grondwater en dus drinkwater in de zomers. Ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen. Gaan ze wijken zonder druk zetten?

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Die auto in die doorsnede toont toont exact waarom wij dat niet wouden. Een erg lompe gast in huis. Daar hadden we de ruimte niet voor over.

Onze put is 5000L. Hebben geleerd dat we onze filter moeten kuisen af en toe, anders geen water meer en dan kan je gaan rondsleuren met emmersom uw kakskes weg te spoelen.
Ben er wel blij mee.
Ja prefab filters zijn een ramp. Op bouwinfo.be staat er een mooie topic over ne gast die zijn eigen filters maakte met amper verlies. Ik heb ze mij ook gemaakt en ben super content. Een andere mogelijkheid is een soort argex-korrel filter. Maar dat is dan weer duurder om elk jaar al die korrels te verversen.
Old 24-03-2021, 12:21   #2955   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Ben er wel blij mee.
Had je niet beter een klein beetje meer gespendeerd, en een pomp gekozen die automatisch overschakelt op leidingwater indien het regenwater op is?
Old 24-03-2021, 12:24   #2956   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

wij hebben de tussenoplossing, moest onze regenput leeg zijn hebben we in de berging een kraantje om het op te vullen met leidingwater ¯\_(ツ)_/¯ nog niet nodig gehad gelukkig.
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 14:20   #2957   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Had je niet beter een klein beetje meer gespendeerd, en een pomp gekozen die automatisch overschakelt op leidingwater indien het regenwater op is?
is dit niet verboden ?
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 14:40   #2958   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bonbon View Post
is dit niet verboden ?
Nee, je hebt pompen die daarvoor speciaal goedgekeurd zijn door belgaqua:

http://www.belgaqua.be/media/9759/repertorium.pdf p15

Quote:
Een paar praktijkoplossingen zijn:
- bijvullen van het regenwaterreservoir via een goedgekeurde
dubbeldienstkraan die vrij uitstort (min. 2 cm) boven een trechter;
- plaatsen van een geautomatiseerd conform bijvulsysteem voor water van
vreemde herkomst.
edit: wij hebben deze https://www.waterpomp.be/dab-active-...regenwaterpomp
Old 24-03-2021, 14:46   #2959   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Mijn schuurmachien (zo'n rechthoekige vlakschuurmachine) heeft de geest gegeven. Nu dus aant zien voor iets nieuw.

Aant twijfelen om terug voor zo'n vlakschuurmachine te gaan genre:

Of voor een excentrische genre:

Pros/cons?
Erik?
Old 24-03-2021, 14:53   #2960   link
flexium
Sr member, jr poster

https://www.finehomebuilding.com/201...s-random-orbit

Dacht dat je ook moet rekening houden met het schuuroppervlak: een groot oppervlak maakt dat je minder druk zet (kracht wordt gespreid over een groter oppervlak) waardoor je minder materiaal wegschuurt. Grote schuuroppervlakken zouden dus eerder voor afwerking zijn met fijne korrels.
flexium is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules