Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 01-04-2021, 08:49   #3001   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Hier hebben we opbouwrolluiken met zonnepaneel (want geen kabel voorzien) in gebruik.
Merk: Bubendorff id solar
Hebt ge daar richtprijzen van? Ik heb de vorige hittegolf ook zitten zien, en rolluiken lijken mij idd de beste optie tegen de warmte. En voor zover ik gezien heb ook het voordeligste qua prijs (vs bvb screens)
Talos is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 08:58   #3002   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Wij hebben beneden (binnen) rolgordijnen in screenstof, zwart langs 1 kant en wit/reflecterend naar buiten toe.
Boven hebben we buiten screens, mijn kantoor is boven en ik wil niet de hele dag zonder daglicht binnenzitten. Screens zijn ook iets compacter en konden binnen de dag geinstalleerd worden wat iets esthetischer is. Het moet toch al vrij hard waaien eer je de screens best niet naarbeneden laat gaan.

Al deze zaken zijn geinstalleerd na de hittegolf van vorig jaar dus ik ben heel benieuwd naar het resultaat deze zomer.

Alles is met draadloze somfy motoren dus ik ga waarschijnlijk nog iets kopen zodat ik de zonnewering kan beginnen automatiseren.
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:06   #3003   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Alles is met draadloze somfy motoren dus ik ga waarschijnlijk nog iets kopen zodat ik de zonnewering kan beginnen automatiseren.
Als je nog ergens een raspberry hebt liggen: Home Assistant. Daar ben ik nu mee aan het spelen voor automatisch bepaalde zaken op te zetten als ik overschot van zonne-energie heb (auto, zwembadpomp, e.d.).
Horla is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:09   #3004   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

kan het (met de juiste hardware) de motoren rechtstreeks aansturen dan? of is er nog altijd zo een connexoon/tahoma box nodig?
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:18   #3005   link
Horla
Senior Member

Ik heb zelf geen Somfy maar wat ik hier lees, werkt het via API en cloud polling. Maar ik weet niet of die sensoren rechtstreeks via wifi connecteren of dat ze een lokaal device nodig hebben zoals Hue.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:31   #3006   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
hier de week van de hittegolf in begin augusts

hier de temperatuur van zo een dag eruit. Dat warmt vooral op vanaf 8u (oosten), en is stabiel vanaf 12u want dan komt de zon naar de screens. Helaas koelt het niet meer af tot in de nacht dan

Interessant, da's best laag die temperaturen

Is er iets van koeling in de woning? Je had vloerverwarming en een warmtepomp dacht ik. Gebruik je de koelfunctie? Hoe sterk is de woning geïsoleerd?

Hier met continue alle rolluiken dicht gaf de hittegolf 28°C-30°C beneden, en 32°C op de kamers boven max.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:34   #3007   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Hebt ge daar richtprijzen van? Ik heb de vorige hittegolf ook zitten zien, en rolluiken lijken mij idd de beste optie tegen de warmte. En voor zover ik gezien heb ook het voordeligste qua prijs (vs bvb screens)
Hier rond de €800 - €1000 per raam voor de bubendorff id2 solar
Voor activ-home op schuifraam (was bekabeld doen, niet met zonnapaneel) was het €2500 voor 2 aparte rolluiken langs elkaar van telkens 1,5m x 2,2m (dus 3m breed samen)
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:40   #3008   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hou er ook rekening mee dat het een BEN-woning is.
kar is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:52   #3009   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Hebben aan het zuiden een groot raam van 5m breed. Daar hangt enkel een screen voor (via Somfy bediend).
In de heetste hittegolf was maximale temperatuur binnen 26 graden. Dat werkt imo perfect. Uiteraard verdonkert dat wat, maar voldoende licht heb je nog steeds.

Waar je wel moet over nadenken is dat er af en toe een combinatie is van zon en wind, en dan is dat problematisch. We gebruiken dat bvb ook om te verduisteren tegen direct zonlicht in onze salon, en dat gaat niet als het hard waait. Weldra schaffen we dus ook rolgrodijnen aan binnenin, beide voor zonlicht, en inkijk (want screens zijn semi-transparant als naar de lichtbron toe. Dat kan de zon zijn, maar ook uw huis in de avond)
Zipscreens zijn redelijk goed bestand tegen hoge windsnelheden. In theorie tot 120km/h dacht ik. Moet toch al stevig waaien voordat je dit niet kan gebruiken zelfs al laat je maar toe tot 80 a 90 km/h.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 09:57   #3010   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Tis eerder, ik durf die niet te gebruiken. Die kletteren en bewegen erg hard. 5m op 3, en 2m op 10 ofzo
Wil die niet vervangen
acku is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 11:31   #3011   link
Deff
!= Deffe

Iemand ervaring met dergelijke oplossingen? https://suneclipse.nl
Ik had aanvankelijk interesse omdat je dit gedurende enkele weken per jaar kan gebruiken (tijdens hittegolven etc) zonder dat je zaken in opbouw aan je gevel moet hangen. Maar ik val omver van de prijzen die ze hanteren.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 12:01   #3012   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Ik had aanvankelijk interesse omdat je dit gedurende enkele weken per jaar kan gebruiken (tijdens hittegolven etc) zonder dat je zaken in opbouw aan je gevel moet hangen. Maar ik val omver van de prijzen die ze hanteren.
Cool, dat zocht ik.
Heb vorig jaar bij bol.com gewoon klevende reflecterende folie gekocht voor op de kinderkamers die aan de westkant zitten en geen screens hebben. Dat ging, maar is vervelend werk, en folie kleven, dat lukt me nooit goed.
Wel erg goedkoop natuurlijk

zoiets https://www.bol.com/nl/p/zonwerende-...1.ProductTitle
Old 01-04-2021, 12:08   #3013   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wel prijzig, een raam van 2,2m op 2,2m (en zo hebben we er drie) komt op 450 euro.
kar is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 12:30   #3014   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

@acku: toevallig gisteren deze gezien op FB groep: https://nl.aliexpress.com/item/32824065321.html
Dan wel een maand wachten op levering, maar toch
Old 01-04-2021, 12:38   #3015   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Montage zowel binnen als buiten mogelijk? Aan binnenkant zal het toch wel een stuk minder effectief zijn denk ik...
Old 01-04-2021, 13:54   #3016   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ik heb zelf geen Somfy maar wat ik hier lees, werkt het via API en cloud polling. Maar ik weet niet of die sensoren rechtstreeks via wifi connecteren of dat ze een lokaal device nodig hebben zoals Hue.
Voor somfy IO motoren is een lokale hub nodig (connexoon of tahoma). Integratie in home assistant is tegenwoordig dik ok. Het is wel wat geprul om die dev account op te zetten, maar eens opgezet werkt het prima.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 15:13   #3017   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Hmm, ook wel benieuwd of dat werkt.
Prijs valt nog wel mee. Blijft een groot oppervlak en zo'n stoffen zullen wel niet goedkoop zijn om te maken neem ik aan. Als ze werken zijn geld wel waard me dunkt.
Old 01-04-2021, 16:44   #3018   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Wel prijzig, een raam van 2,2m op 2,2m (en zo hebben we er drie) komt op 450 euro.
ja is eigenlijk rond de 75 euro per m2 zoals ze zeggen, dus hangt louter af van de grootte van uw ramen.
Wel niet veel info over wat aangeraden is (binnen/buiten, kleur etc). Binnen is pak makkelijker want dan hangen we het enkel als de zon hard schijnt. Buiten moet al iemand van de ramenwassers het doen, en kunnen ze er ook niet meer aan nadien.
Old 01-04-2021, 16:51   #3019   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Is er bij screens ook nog een keuze (dikte i.f.v. lichtdoorlatendheid fzo)? Tevreden van jullie keuze?

Ik heb in huis reeds rolgordijnen en gordijnen, dus zoek aan de woonkamer enkel iets voor tijdens de hittegolven.
operator is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 18:29   #3020   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
ja is eigenlijk rond de 75 euro per m2 zoals ze zeggen, dus hangt louter af van de grootte van uw ramen.
Wel niet veel info over wat aangeraden is (binnen/buiten, kleur etc). Binnen is pak makkelijker want dan hangen we het enkel als de zon hard schijnt. Buiten moet al iemand van de ramenwassers het doen, en kunnen ze er ook niet meer aan nadien.
In de FAQ staat dat binnen minder goed werkt, en dat als je ze binnen hangt je een lichte kleur moet nemen ipv een donkere kleur.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules