Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-04-2021, 10:10   #3041   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Zo dom zijn die niet, afhankelijk van het merk. Zie hierboven, die zoekt telkens opnieuw zijn weg (geen markers) en plaats die eender waar. Zijn pathfinding is vrij efficient.
Is een Xiaomi, werkt met IR sensoren en interne mapping. Valt ook nergens af, dus moet de trappen niet afschermen. Slim ding vind ik
acku is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 10:41   #3042   link
Cipherr
Member

Cipherr's Avatar

Hier ook een Roborock (den S5 Max). Is idd helemaal niet zo 'dom', dankzij die mapping. Dweilen doet die ook nog deftig, zolang je geen hardnekkige plekken hebt, tenminste.

Enige waar ik moet op letten is idd dat stoelen wat uit de weg staan en geen kabels rondslingeren op de grond. Voor dat laatste hebben de duurdere modellen tegenwoordig ook al een oplossing, die kunnen courante objecten herkennen waar ze op kunnen vastlopen en vermijden.

In ieder geval vree content van de mijne, mijn kot is nog nooit zo proper geweest.
Cipherr is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 11:55   #3043   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nu we het toch over robotjes hebben. Ik moet een robograsmachien aanschaffen want ik moet mijn gazon beginnen mulchen ipv af te rijden want ik kan sinds kort niet meer weg met mijn afgereden gras.

Ze maken er ook veel reclame over op TV tegenwoordig precies.
Iemand ervaringen met grasrobots.be of met robotjes van gardena?
kar is online now   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 12:14   #3044   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ben ook al een week over een grasrobot aan het twijfelen, maar gezien de geringe grootte van onze gazon is het nogal duur. En met jongere kinderen gaat er altijd wel een glijbaan/speelhuis in de weg staan wss
Dus zal het toch een nieuwe grasmachine worden. Wel op accu en met een mulchplug voor in de zomer.

Wel beetje kut van dat nieuwe diftar systeem. Elke week gras meegeven zal ook wel doortellen

Last edited by Turtle; 08-04-2021 at 12:32.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 12:23   #3045   link
flexium
Sr member, jr poster

je moet je gras niet wegdoen pers, kan ook als mulch dienen.
bvb https://yggdra.be/grasmaaisel-met-za...ken-als-mulch/
flexium is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 12:28   #3046   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Jouw link betreft mulch gebruiken voor de moestuin. Iets waarmee we serieus geminderd zijn

Mulchen is hier het plan in de zomer, rechtstreeks op de gazon.
Maar in het voorjaar/najaar lijkt mij mulchen met een grasmachine minder interessant. Zeker met wat vochtiger weer.
Bij een grasrobot is dat quasi dagelijks/zeer fijn en minder een issue.

Misschien toch maar eens een compostvat zetten voor ons GFT + deel vh gras. Dat kan ook over de gazon
Old 08-04-2021, 12:38   #3047   link
flexium
Sr member, jr poster

Ok, maar hoeft niet in moestuin. In het bloemenperk, onder een struik of haag kan ook.
Dat gezegd zijnde, ik heb achterin de tuin ook een maaisel-compost bak, omdat ik niet teveel gras in mijn gewone compost wil gooien.
Wij zijn in de moes- en bloementuin begonnen met experimenteren met hakselmulch dit jaar. Moet nog blijken hoe dat uitdraait.
We gooien wel niets in de groene bak, er gaat niets van organisch materiaal weg van mijn erf
flexium is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 13:20   #3048   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Mja, op internet lees ik veeleer gemengde reacties, veel mensen zijn ervoor gewonnen en zijn er tevreden van. Het is natuurlijk sterk afhankelijk welk soort gietvloer je neemt en of je een goede chape onderlaag hebt.
Je moet langsgaan met mensen die het hebben. De situaties die Acku daar beschrijft zijn zaken waar ik me dus geen zorgen over wil maken.

- Je ziet constant vuil. Zeker als hij te licht is. Daar zou ik dus niet tegen kunnen. Het hoeft voor mij verre van altijd proper te liggen, maar het constant zien... Robotstofzuigers kunnen waarschijnlijk veel oplossen.

- Als er iets op komt van bijtend vocht moet je snel zijn. Allez maat, dat is toch niet plezant? Je bent aan't koken en er spat wat uit de pan. OW stoppen en ineens alles opkuisen. Hebben mensen bezocht die urinevlekken en druppels hadden van hun baby en van de hond. Vlekken van balsamico aan het keukeneiland etc.
Je wordt slaaf van je vloer. Zker met kinderen als er een mes of glas op de vloer valt en je trapt erop etc...

- Overal viltjes onder. Lol, allez maat. Zeg ook tegen iedereen met naaldhakken dat ze aan de voordeur hun schoenen uitdoen h.

Kan je daar allemaal mee leven? Go for it. Maar voor mij geeft zo'n vloer geen QOL.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 13:48   #3049   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post

- Overal viltjes onder. Lol, allez maat. Zeg ook tegen iedereen met naaldhakken dat ze aan de voordeur hun schoenen uitdoen h.
euh ja, hier komen geen schoenen binnen Als iemand dat doet is dat direct vuil. We maken uitzonderingen voor vlug bezoek of derden, maar moeten dan inderdaad wel de robotstofzuiger nadien aanzetten.

In ons vorig huis mocht alles, en dat was niet speciaal vuil. Moet niet vragen hoeveel vuil je niet ziet met een niet egale vloer. Je hebt een punt hoor, het is meer werk. Al vind ik het wel leuk een vloer te hebben waarop je kan zitten, liggen en rollen. Die is proper, altijd.
Het is nochtans niet dat we kuisfreaks zijn... hebben pas sinds kort een kuisvrouw om de twee weken. Het is gewoon dat deze vloer dat inderdaad vereist.

ps: hebben onze eettafel zwart laten verven omdat bruine vernis aan het slijten was. DAAR heb ik spijt van. Miljaar. Elke kruimel is nu ordeverstorend.
acku is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2021, 18:24   #3050   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701

Work in progress...
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2021, 19:05   #3051   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zitten er deuvels in die gaten of vijzen/schroeven?
Old 09-04-2021, 21:45   #3052   link
SaveTheWhale!
Senior Member

SaveTheWhale!'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post

Work in progress...
uit interesse, want wordt vaak over gediscussieerd:

Hoeveel ruimte tussen de palen en de arduinen sokkel? hoe ga je het afwerken?
Old 09-04-2021, 21:54   #3053   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Overal viltjes onder is de max, los van uwe soort vloer.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2021, 06:19   #3054   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by kar View Post
Zitten er deuvels in die gaten of vijzen/schroeven?
De gaten die je vooraan ziet moeten nog 'getoogd' worden. Alle verbindingen zijn met pen en gat, en 'getoogd' met 'toognagels'.

Er werden enkel schroeven gebruikt om de eiken plankjes op het dak te schroeven, de rest is volledig schroefloos.

Quote:
Originally Posted by SaveTheWhale! View Post
uit interesse, want wordt vaak over gediscussieerd:

Hoeveel ruimte tussen de palen en de arduinen sokkel? hoe ga je het afwerken?
Geen ruimte, de palen staan gewoon op de sokkel. Waarom zou daar ruimte moeten zijn?

Afwerking: het 'voorste' gedeelte op de foto wordt zitruimte, blijft voorlopig aan de voorkant (zichtbare kant) open. De rest wordt met eiken sidings afgewerkt. Hoewel ik er nog niet helemaal uit ben of ik echte sidings ga gebruiken, of de planken verticaal monteer. Nog een discussie met de vriendin

Maar daarvoor heb ik nog tijd, want moet eerst nog een aantal ramen maken en plaatsen. Nog nooit gedaan, dus dat gaat wel wat tijd kosten.
Old 10-04-2021, 09:52   #3055   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ok, ik heb dus regenputten laten plaatsen. Pomp komt in kelder. Wat is een degelijk - betaalbaar - pompsysteem? Aanraders?
Old 10-04-2021, 10:12   #3056   link
Wannes.
Member

Heb ondertussen 10jr zon PU vloer liggen over heel de gelijkvloer. Mijn 2 kinderen zijn daarop opgegroeid.

Het heeft allerlei voordelen, maar ik zou het toch geen tweede keer doen. Zon vloer is fragiel. Zeker in de keuken is dat afzien.
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2021, 10:17   #3057   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Ok, ik heb dus regenputten laten plaatsen. Pomp komt in kelder. Wat is een degelijk - betaalbaar - pompsysteem? Aanraders?
Wil je eentje die automatisch omschakelt op leidingwater als het regenwater op is? Dan zit je al snel aan 1000 eur.
Old 10-04-2021, 10:39   #3058   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hoe goed is je kelder afgesloten voor lawaai elke keer de pomp aan slaat en hoe erg zou je dat vinden dat je die pomp hoort?
Old 10-04-2021, 10:48   #3059   link
SaveTheWhale!
Senior Member

SaveTheWhale!'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post

Geen ruimte, de palen staan gewoon op de sokkel. Waarom zou daar ruimte moeten zijn?
Ah, meestal voorzien wij een draadstang met een moer en dik ronddeel waar de paal op rust en raden we aan om minstens 2-3mm speling te laten zodat de paal geen vocht optrekt die boven op de arduinen sokkel ligt als het regent. Zo kan de paal niet rotten op de kop. Altijd esthetische discussie dat de paal dan zogezegd zweeft maar verlengt de levensduur toch aanzienlijk denk ik.
Old 10-04-2021, 11:51   #3060   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ah, jullie plaatsen zo'n dingen?

Nee, in mijn sokkel zit gewoon een buis, die in de beton verankerd zit. Zit nog zo'n 20cm in de paal. Tussen sokkel en paal ligt een laagje waterkering, dat moet nog op maat gesneden. Maar veel water zal zo'n paal niet optrekken van die sokkel denk ik.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules